Gjest Belle Gunnes Skrevet 25. juli 2013 #21 Skrevet 25. juli 2013 PS: Polske trailersjåfører er ikke helt gode de heller. Ikke kult å ha en diger trailer som puster deg i nakken Engang kjørte jeg med to hester i henger, og bak meg hadde jeg en ung pollak i en trailer. Han satt med en fot ut av vinduet, og siggen i kjeften mens han snakket i mobilen. På motorveien. Var sånn passe ukult Så jeg måtte svinge av og slippe han forbi. Hadde han grusa hestene mine, hadde jeg slått han forderva. 1
Gamerfrue Skrevet 25. juli 2013 #22 Skrevet 25. juli 2013 jeg tror det ligger på et par faktorer - vi forsøker fremdeles å få min øvelseskjørende lillebror til å forstå avstanden til bilen foran ikke handler om hvor fort man klarer å reagere: min lillebror er flink til å kjøre, men han er hellig overbevist om at han kan reagere på millisekunder hvis det skulle skje noe. Men han øvelseskjører fremdeles - hva er de andres unnskyldning? For ikke å snakke om: jeg trenger i grunn den avstanden til bilen foran slik at jeg kan se forbi den og se hva som skjer foran. Da kan jeg reagere lenge før jeg får bremselysene til bilen foran i fleisen fordi jeg i god tid ser at det har tettet seg i enden av sletta. 2
hjertesukka Skrevet 25. juli 2013 #23 Skrevet 25. juli 2013 Slippe forbi? Pøh.- Når man ligger i høyrefeltet på motorveien i tillatt hastighet og du fremdeles har en polsk trailer som stresser bak deg, er det ikke praktisk mulig å slippe den forbi. Hvorfor kjører han ikke forbi i venstre felt da hvis det haster sånn? Har mistanke om at noen elsker denne "sporten", spesielt hvis de ser at det er en dame som kjører.
Grønt blad Skrevet 25. juli 2013 #24 Skrevet 25. juli 2013 jeg tror det ligger på et par faktorer - vi forsøker fremdeles å få min øvelseskjørende lillebror til å forstå avstanden til bilen foran ikke handler om hvor fort man klarer å reagere: min lillebror er flink til å kjøre, men han er hellig overbevist om at han kan reagere på millisekunder hvis det skulle skje noe. Men han øvelseskjører fremdeles - hva er de andres unnskyldning? For ikke å snakke om: jeg trenger i grunn den avstanden til bilen foran slik at jeg kan se forbi den og se hva som skjer foran. Da kan jeg reagere lenge før jeg får bremselysene til bilen foran i fleisen fordi jeg i god tid ser at det har tettet seg i enden av sletta. God avstand gir også mer jevn kjøring, noe som er mer behagelig for passasjerene. Som bilfører kan man slappe litt mer av når man holder god avstand, for man trenger ikke hele tiden være superfokusert i tilfelle bilen foran bremser. Ligger man tett opp i bilen foran, kan dette stresse føreren av bilen foran, og gjøre ham/henne mindre trafikksikker. Som bilfører skal man ikke hele tiden være redd for å bli påkjørt bakfra i tilfelle man må bremse ned. I tillegg til det som er nevnt, vet man aldri hvor gode bremsene og dekkene på ens egen bil er sammenlignet med bremsene på bilen foran, og hvordan dette passer med føreforhold. Når det gjelder øvelseskjøring er det enda viktigere å holde god avstand. Lillebroren din er ikke flink til å kjøre dersom han ikke klarer/vil holde avstand til bilen foran. Lær ham å telle til tre tusen, og hvordan han kan telle/beregne riktig avstand til bilen foran. Hvis han ikke skjønner hvorfor, må han lære seg at det er noe man må forholde seg til, på lik linje med fartsgrenser på strekninger man ikke skjønner hvorfor har den fartsgrensen. 3
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2013 #25 Skrevet 25. juli 2013 Eksen min trodde regelen var to tusen og gjaldt fra snuten til bilen foran til hans bilsnute.. Så noen vet rett og slett ikke hvor stor avstand man skal holde. Anonymous poster hash: 67279...959
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2013 #26 Skrevet 25. juli 2013 I forrige uke så var jeg også ute på farten med bil. Det jeg opplevde da er at mange ikke gidder/vil holde avstand. Dette irriterer meg. Anonymous poster hash: 216bd...c2f Hvor lang avstand holder du til bilen foran deg? Anonymous poster hash: 643f7...e45 1
Sweet77 Skrevet 26. juli 2013 #27 Skrevet 26. juli 2013 Dere som sier at man må stoppe og slippe folk forbi. Hvorfor er det oss som oppfører oss i trafikken som må ta hensyn? Når jeg kjører i 70 i 60-sona gidder jeg faktisk ikke stoppe for å slippe folk som ikke klarer å ligge i normal avstand til bilen min forbi. Det ligger gjerne en annen bil foran meg også forresten, så det er ikke så mye jeg får gjort. Mange av de skal heller ikke forbi av en eller annen grunn, og om man slipper de forbi blir man liggende rett bak de selv om man holder samme hastighet som før. Politiet er heller ikke så glade i sånne folk siden de fort kan skape ulykker. Jeg har ringt politiet pga en sånn før og de stoppa han rimelig fort og forklarte reglene om avstand. Er ikke kult å ligge foran en bil i 120km/t og ikke se frontlyktene selv om det er en høy bil. Og ja, jeg hadde biler foran meg. Fordi det er de som ikke oppfører seg som er idioter. Og idioter forårsaker ulykker. Om jeg ikke slipper forbi en slik idiot, og han fyrer seg opp og etter hvert greier å ruse forbi og kjører i hjel en eller annen uskyldig stakkar lenger fram, så har ikke jeg lyst til å være en medvirkende faktor til det *(om enn indirekte). Skal innrømme at det irriterer meg relativt kraftig i blant når jeg slipper en sånntomhjerna dust forbi. Men oppdragelse funker ikke på disse, og jeg synes trafikksikkerhet og liv er viktigere enn min stolthet. Så jeg slipper dem forbi likevel og overlater oppdragelsen til politiet. Men jeg er enig med deg, det er nesten INGEN TING mer irritererende enn de som legger seg i fart under deg etter å ha blitt sluppet forbi. Åh, kom på en sak forresten - radarskyggen. Vet at mange konsekvent legger seg opp i ræva på en bil som kjører over fartsgrensa. Da kan de kjøre for fort uten å bli tatt, siden hvis de ligger nære nok så får radaren bare med seg den første bilen. Enda en grunn til å slippe dem forbi, hehe. Silfen: Bra forslag om kameraer.
MarenogAron Skrevet 26. juli 2013 #28 Skrevet 26. juli 2013 Jeg får mest lyst til å kjøre kjeempesakte når sånne duster på død og liv skal ligge helt oppi rompa mi. Men jeg lar stort sett være. Noe annet som irriterer meg grenseløst er folk som venter til siste liten for så å presse seg inni en saktegående kø ved filskifte. De kjører frekt forbi alle som kom før dem (som ligger i riktig fil) og hiver seg innpå rett før veiene deler seg. Skjønner de ikke at det bare skaper MER kø og rykk- og napp-kjøring? 1
Sweet77 Skrevet 26. juli 2013 #29 Skrevet 26. juli 2013 Jeg får mest lyst til å kjøre kjeempesakte når sånne duster på død og liv skal ligge helt oppi rompa mi. Men jeg lar stort sett være. Noe annet som irriterer meg grenseløst er folk som venter til siste liten for så å presse seg inni en saktegående kø ved filskifte. De kjører frekt forbi alle som kom før dem (som ligger i riktig fil) og hiver seg innpå rett før veiene deler seg. Skjønner de ikke at det bare skaper MER kø og rykk- og napp-kjøring? Enig, det er jævlig irriterende. Men jeg har gjort det noen ganger, eller skal jeg heller si det har skjedd meg noen ganger når jeg ikke før i siste liten har oppdaget at jeg lå i feil fil. Er det midt i rushen og jeg skal rekke noe så er det ikke så fristende å bruke en halvtime ekstra fordi jeg har surra med huet mitt Så da smiler jeg unnskyldende og svinger inn. Prøver å se an andre også og gjøre samme tjeneste for dem. Men i blant så ser jeg en eller annen beregnende jævel som helt klart spekulerer i det, og da får han ikke på tørre møkka komme inn foran meg. Anser ikke det som særlig farlig heller da rushen stort sett går i sneglefart uansett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå