AnonymBruker Skrevet 23. juli 2013 #1 Skrevet 23. juli 2013 Nå er det fellesferie som vi alle vet. I den forbindelse så er det mange som er ute på veien og kjører bil. En skulle tro at mange av dere som er ute etter veien har tatt ferie også når det gjelder sunn fornuft og tankegang. I forrige uke så var jeg også ute på farten med bil. Det jeg opplevde da er at mange ikke gidder/vil holde avstand. Dette irriterer meg. Så jeg har beynt å trø på bremsen bare for å gi klar melding at jeg ønsker ikke å få bilen inn i min min to år gammel Audi. Det er noen som forstår dette, men det er mange som ikke forstår det heller. Jeg måtte til slutt bruke en annen metode og da forstod folk at det var kansje ikke så lurt å ligge helt opp til meg. Det jeg lurer på er har folk tatt så fullstendig ferie at de gir blaffen å holde avstand? En skulle tro at de har ferie eller at de har hatt kortslutting topplokket siden de ikke forstår dette med å holde avstand. Liker du som sjåfør å få en annen bil i reva? Vil du ha nakkeslang slik at du må gå med krage en god stund? Jeg blir rimlig forbannet over det nye kjørmønstret har kommet. Nå kommer jeg til å motere kamera bak i bilen og dersom det ikke blir slutt på dette så kommer jeg til filme dette og legge det hele ut på youtube. Også skal jeg si til dere som sier at jeg kansje ikke kan kjøre eller at det går alt for sagte eller en annen dårlig unskylding. Jeg har hatt lappen i 23 år nå og holder meg innen for det som er lover og regler i trafikken. Det som jeg forventer av medtrafikkanter er det samme. Det er vel ingen av dere som vil ha ødelagt matriell eller dere selv pga dette. Ha en god sommer! Anonymous poster hash: 216bd...c2f 6
Gjest Tirkes Skrevet 23. juli 2013 #2 Skrevet 23. juli 2013 Kameratrusselen vil trolig fungere bedre uten merke og årsmodell. Tenk, om jeg elsker å la bilen min suge på eksosrøret foran, men lot meg skremme av mulig kameratrussel. Nå kan jeg suge og svelge alt jeg vil, så lenge det ikke er en Audi. Ok, litt mer alvorlig: Jeg er enig med det. Folk har det for travelt og er litt for harde på gassen nå på sommeren. At folk ligger så nære meg er ikke mitt største problem, alle de farlige forbikjøringene av andre bilister og av syklister opptar meg litt mer. Men alltid greit å få litt fokus på trafikksikkerhet!
Gjest Doh Skrevet 23. juli 2013 #3 Skrevet 23. juli 2013 Skjer ikke bare i fellesferien det der. Og ja, det er jævlig irriterende. Ikke noen sinke jeg heller, men hender at jeg får en sånn oppi ræva på bilen. Pleier å hjelpe (ofte hvertfall) å trykke inn bremsen fort og litt hardt slik at den bak blir litt skremt. NB! Ikke trykk så hardt på bremsen at det er fare for ulykke.
karkl Skrevet 23. juli 2013 #4 Skrevet 23. juli 2013 Slipp forbi om det plager deg. Tar deg to sek ekstra.. 4
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2013 #5 Skrevet 23. juli 2013 Jeg kjører egentlig mer enn nok fort når det gjelder fartsgrensa, men når slike kommer bak meg, er det ofte at jeg kjører saktere bare for å irritere dem. Typ mennesker som kjører i førti/femti i en bygate der fartsgrensa er 30 km/t Anonymous poster hash: a7cd1...4db 5
Gjest Badabing Skrevet 23. juli 2013 #6 Skrevet 23. juli 2013 Slipp forbi om det plager deg. Tar deg to sek ekstra.. Det er ikke alltid det er mulig å slippe forbi. Selv har jeg to hunder i bagasjerommet som jeg bekymrer meg for når folk ligger så nært. Det skal ikke store smellen til før de blir skvist. Det er også så idiotisk å ligge så tett opptil når man ser at det ikke er mulig å kjøre forbi med det første. 6
Gjest Ghostwhisperer Skrevet 23. juli 2013 #7 Skrevet 23. juli 2013 Det er vel en typisk ferie ting, man ser jo bare på nyhetene hvor mange ulykker det har vært på veiene nå i ferien. Ikke alle skyldes for kort avstand, mye skyldes fart også. Er vel foreldre som er lei av gnålet til barna i baksetet, ungdommer som vil tøffe seg for vennene sine eller andre som rett og slett bare vil fortest mulig fram. Men det er jo lov å tenke litt, plutselig må man trø inn bremsa og da er det jævlig kjipt om en ikke har holdt avstand. Ikke bare er det fare for personskader, men det er jo ikke billig å fikse bilen heller uasnett hvor god forsikring man har... Skal ærlig innrømme jeg har vært for nære bilen foran, men da helst for å hinte om at det går aaaaltfor treigt. Da er det snakk om 20-30 UNDER fartsgrensa. Men jeg blir ikke liggende, jeg legger meg fort bak. Nakkesleng er heller ikke noe å spøke med, jeg sliter ennå etter mange år...men jeg ble påkjørt forfra da...uansett, en slik skade kan sitte livet ut. Bedre å ta seg tid, ta en annen vei eller rett å slett bare puste ut og håpe den "treige" foran snart tar av. Ingen tjener på en ulykke. 4
Gjest Belle Gunnes Skrevet 23. juli 2013 #8 Skrevet 23. juli 2013 Slipp forbi om det plager deg. Tar deg to sek ekstra.. Jeg har fysisk stoppet bilen helt opp etter å ha hatt en jævla rumpesliker etter meg i lang tid, hvor jeg senka farten ned til 30 km/t og blinka med bremselys, uten at det hjalp. Først når jeg stoppet helt opp, så kjøre han forbi meg. Da hadde jeg kjørt nesten en hel mil uten å se frontlyktene hans. De var fra Spania. Er kanskje ikke så nøye der? Men det er faktisk fult lovlig å være den masete passasjersjåføren om sjåføren man sitter på med, ikke holder avstand til bilen forran. Jeg maser i hvert fall på dette om jeg sitter på med andre. 5
Tampen Skrevet 24. juli 2013 #9 Skrevet 24. juli 2013 (endret) Det er ikke alltid det er mulig å slippe forbi. Selv har jeg to hunder i bagasjerommet som jeg bekymrer meg for når folk ligger så nært. Det skal ikke store smellen til før de blir skvist. Det er også så idiotisk å ligge så tett opptil når man ser at det ikke er mulig å kjøre forbi med det første. Kanskje ikke alltid, men - vil jeg påstå - iallfall nesten alltid. Som regel er det ikke så langt til neste busslomme, eller et lite trafikkert kryss, eller en annen utposning på veien som gjør det mulig å slippe forbi. Jeg ser slik på det at det er bakenforkjørendes skyld at jeg har ham opp i hekken frem til første mulighet til å slippe forbi. Etter det er det min egen skyld. Endret 24. juli 2013 av Tampen
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2013 #10 Skrevet 25. juli 2013 Jeg hater trege bilister som deg. Hadde du bremset opp med vilje, hadde jeg lett kjørt i ræven på deg, kun fordi du var irriterendes. Jeg er rik og gir god faen, har råd til reparasjoner og styr. Sjelden jeg kjører i trege Norge uansett, er vandt til veiene i Housten. Anonymous poster hash: ba4b2...339 2
Silfen Skrevet 25. juli 2013 #11 Skrevet 25. juli 2013 Slippe forbi om man holder fartsgrensen? Hvorfor? Begge deler er ikke lov fra den som ligger bak sin side. 1
Sweet77 Skrevet 25. juli 2013 #12 Skrevet 25. juli 2013 Enig i at det er både dumt, ufornuftig og farlig å ligge helt oppi ræva til den foran. Men samtidig, om det er nakkesleng du vil unngå TS, så er det ren risikosport å drive med plutselige oppbremsinger - særlig hvis bilen bak ligger tett oppi. Du aner jo ikke hvor (u)oppmerksom sjåføren bak deg er. 1
Sweet77 Skrevet 25. juli 2013 #13 Skrevet 25. juli 2013 Slippe forbi om man holder fartsgrensen? Hvorfor? Begge deler er ikke lov fra den som ligger bak sin side. Fordi du minsker risikoen for ulykker som følge av hissige bilsjåfører temmelig radikalt. Når han endelig kommer forbi etter å ligget bak deg og trøkket, så skal han ha ut overtrykket i en fart som er proporsjonal med irritasjonen han har bygget opp. Resultatet kan bli å finne lenger framme, kanskje med en uskyldig familie som tilfeldigvis kom i veien. Dustete mennesker finnes over alt. I trafikken bør det være sikkerhet og ikke oppdragelse som er fokuset, da sistnevnte svært sjelden fungerer 1
Stormborn Skrevet 25. juli 2013 #15 Skrevet 25. juli 2013 Hvis bilen foran kjører for sakte er det helt greit å trykke litt, men når folk begynner å trykke på meg når jeg ligger 20 over blir jeg sint...
Gjest Doh Skrevet 25. juli 2013 #16 Skrevet 25. juli 2013 Dere som sier at man må stoppe og slippe folk forbi. Hvorfor er det oss som oppfører oss i trafikken som må ta hensyn? Når jeg kjører i 70 i 60-sona gidder jeg faktisk ikke stoppe for å slippe folk som ikke klarer å ligge i normal avstand til bilen min forbi. Det ligger gjerne en annen bil foran meg også forresten, så det er ikke så mye jeg får gjort. Mange av de skal heller ikke forbi av en eller annen grunn, og om man slipper de forbi blir man liggende rett bak de selv om man holder samme hastighet som før. Politiet er heller ikke så glade i sånne folk siden de fort kan skape ulykker. Jeg har ringt politiet pga en sånn før og de stoppa han rimelig fort og forklarte reglene om avstand. Er ikke kult å ligge foran en bil i 120km/t og ikke se frontlyktene selv om det er en høy bil. Og ja, jeg hadde biler foran meg. 6
Timseh Skrevet 25. juli 2013 #17 Skrevet 25. juli 2013 Veldig enig. I tillegg er det noen som kjører i feil kjøreretning! Kom motgående biler i mitt kjørefelt 2 ganger på samme dag! Livsfarlig!!
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2013 #18 Skrevet 25. juli 2013 TS her: Det er ikke snakk om å kjøre 10 eller 20 eller 30 km/t under fartgrensa. Det dreier seg om å ta hensyn og holde avstand til bilen foran. Nå var jeg ute på farten i dag også og da var enda en som ikke klarte å holde avstad. Hadde jeg hatt en bøtte med vann så skulle jeg ha stoppet vedkommende og gitt vedkommende en skikkelig kalddusj pga vedkommendes rævslikkingen. Anonymous poster hash: 216bd...c2f 2
Gjest Belle Gunnes Skrevet 25. juli 2013 #19 Skrevet 25. juli 2013 Dere som sier at man må stoppe og slippe folk forbi. Hvorfor er det oss som oppfører oss i trafikken som må ta hensyn? Når jeg kjører i 70 i 60-sona gidder jeg faktisk ikke stoppe for å slippe folk som ikke klarer å ligge i normal avstand til bilen min forbi. Det ligger gjerne en annen bil foran meg også forresten, så det er ikke så mye jeg får gjort. Mange av de skal heller ikke forbi av en eller annen grunn, og om man slipper de forbi blir man liggende rett bak de selv om man holder samme hastighet som før. Politiet er heller ikke så glade i sånne folk siden de fort kan skape ulykker. Jeg har ringt politiet pga en sånn før og de stoppa han rimelig fort og forklarte reglene om avstand. Er ikke kult å ligge foran en bil i 120km/t og ikke se frontlyktene selv om det er en høy bil. Og ja, jeg hadde biler foran meg. Min spanske rumpeslikker fikk bot og tilsnakk fra politiet mohaha. 3
Grønt blad Skrevet 25. juli 2013 #20 Skrevet 25. juli 2013 Jeg er så enig, men jeg opplever det hele året. Et eksempel er hvis man kjører forbi et vogntog på firefelts motovei med 100-sone. Vogntoget ligger i 90, og mens jeg kjører forbi kommer en bil (gjerne Audi eller BMW) og ligger helt i rompa på meg, gjerne så man nesten ikke ser frontlysene. Jeg kjører mer enn fort nok, og kan ikke avbryte forbikjøringen, men jeg er heller ikke villig til å kjøre i 150 km/t for at bilen bak skal bli fornøyd. Et annet alternativ er når man kjører på vanlig vei og følger trafikken, f.eks. at man kjører etter hverandre, men ikke sakte. Noen skal absolutt ligge altfor tett. Det er ikke snakk om at de vil kjøre forbi, de liker bare å ligge i rompa på bilen foran. Fryktelig irriterende, og jeg er alltid redd for at jeg plutselig må bråbremse, og dermed får bilen bak inn i min bil. 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå