Gå til innhold

Orkidenæring på andre planter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en sånn grønn "tåler alt" plante som er blitt litt gul i den ene "greinen".. Bør jeg bare klippe den eller kan det reddes?

Den er grønn helt nederst. Har orkidenæring stående som jeg lurte på kanskje kunne hjelpe? Eller skal den bare ha vann? Vil gjerne redde den!

Skrevet

Nei, orkidè-gjødsel er kun for orkideer.

Hva slags grønn plante har du? Det kan jo også tenkes at greina har blitt gammel og skal visne og dø på naturlig vis. :)

Normalt sett skal de tørke litt mellom hver gang du vanner. De kan bli gule også om de har fått for mye vann.

Skrevet

Det er en sånn her : http://no.wikipedia.org/wiki/Zamioculcas_zamiifolia

Vanner den omtrent en gang i uken ved å sette den i vasken med vann en stund.. Denne greinen det gjelder er en av de nyere faktisk, så den er mye mindre enn de andre, dersom det skulle ha noe å si :P

Den brune plastpotten den står i buler ganske mye, ser ut som den har dårlig plass oppi der. Men damen i blomsterbutikken sa jeg ikke skulle bytte før den faktisk hadde sprukket?

Skrevet (endret)

Tror den hadde hatt godt av ei potte som var litt større nå jeg. Det har nemlig min egen fått tidligere i vår (og der bulet også potta såpass at den måtte klippes av for å få løsnet den) og den trives helt utvilsomt mye bedre nå. Og jeg har latt to smågreiner visne ned, og så klippet dem bort. Det kommer nye skudd etter hvert. Ikke ha panikk, for jeg tror det er helt naturlig det som skjer med din grønnplante. :)

Min får forresten ikke gjødsel, men temperert vann når den er tørr. Jeg har min stående ganske lyst, men ikke i direkte sol.

Har hengt opp hvite gardiner i gardinspiraler, tett på glassrutene og det gjør at de får prima vokseforhold.

Lyst i rommet, men aldri direkte stråler på plantene.

Endret av Hoppetaujenta
Skrevet

Da får jeg komme meg til blomstermannen i morgen! hjertelig takk hoppetaujenta :)

• Liker 1
Skrevet

Bare hyggelig å hjelpe en blomstervenn. :jepp: Måtte den gro og trives i all fremtid. ;)

AnonymBruker
Skrevet

Orkidenæring er nok ikke skadelig for den, men dekker antagelig ikke alle behovene heller. Orkidegjødsel er basert på nitrogen i urea-form for å ikke endre pH i jorda, såvidt jeg husker.. men andre planter kan også nyttiggjøre seg dette, det er bare mindre effektivt enn vanlig blomstergjødsel.

Anonymous poster hash: fe4f4...49f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...