Gå til innhold

Å takke nei til bryllup....

Fremhevede innlegg

Skrevet
Altså, jeg kan jo bare flytte turen min. Men jeg har ikke lyst til å gjøre det pga en kaffe, bare. .

Du har ikke lyst, altså gjør du det ikke.. At du kan flytte den turen trenger du jo ikke å fortelle... Du trenger ikke å legge vekt på noen bestillinger eller noe der.. Du bare sier at "jeg har planer".. Ikke noe om å nedprioritere eller "bare kaffe", bare et enkelt og ukomplisert "nei".

Det dummeste du kan gjøre er å ose av dårlig samvittighet! Da kan hun få følelsen av at det er noe du ikke forteller..

Si det rett ut og enkelt uten noe dårlig samvittighet! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi satte bare telefonnummer i innbydelsen (adressen sto på baksiden av konvolutten). Jeg syns derfor det var veldig koselig å få skriftelig svar tilbake.

At man ikke ønsker å reise i et bryllup der man ikke kjenner noen er en ærlig sak det, men et absolutt must å gi skikkelig beskjed innen svarfristen.

Som flere andre her har nevnt så er du ikke forplikta til å begrunne hvorfor du velger å ikke komme.

Skrevet

Men er det ikke vanlig å gi samme gave som om man hadde vært til stede i det bryllupet?

Da vi giftet oss fikk vi i alle fall like "store" gaver fra de som takket nei. Hvis vi takker nei til en ivitasjon, så sender vi også alltid gave i samme prisklasse som det vi hadde kjøpt for om vi kom.

Er ikke det korrekt i følge "skikk og bruk"?

Skrevet

Elle Melle: Ærlig talt hadde nok ikke vi handlet like dyr gave til de vi ikke skulle i bryllup til nei.

Vi ble bedt i 2 bryllup i sommer, kaffe og middag. Ble forskjellig prisklasser her også :oops:

Skrevet
Men er det ikke vanlig å gi samme gave som om man hadde vært til stede i det bryllupet?

Da vi giftet oss fikk vi i alle fall like "store" gaver fra de som takket nei. Hvis vi takker nei til en ivitasjon, så sender vi også alltid gave i samme prisklasse som det vi hadde kjøpt for om vi kom.  

Er ikke det korrekt i følge "skikk og bruk"?

Eg er heilt samd med deg, og er van med at det er slik det 'skal vere'. Men eg har dessverre inga bok i skikk og bruk eg kan støtte meg til... :wink:

Skrevet

Synes selv det er en "rar" skikk og ble overrasket da det viste seg å være slik i vårt bryllup.

Jeg hadde absolutt ikke blitt overrasket over å ikke få noe som helst av folk som ikke kunne komme.

Man pleier jo f.eks. ikke alltid å gi bursdagsgave til bekjente hvis man takker nei til å komme på festen.

Det er jo et paradoks at man skal gi dyrest gave hvis man i tillegg har hatt utgifter til klær, reise og kanskje drinker i baren etter middagen...

Jeg har alltid bedre råd til gave hvis jeg dropper selve bryllupet :ler: . (Noe vi som regel gjør hvis det hele arrangeres i en annen by slik at utgiftene ville tilsvare en ferie til syden for oss begge...)

Skrevet

Når det gjelder gaver så synes jeg faktisk at man kjøper samme gaven om en kommer eller ei, men når man er kaffegjest krever det ikke så fin gave som om man blir bedt til middag.

Skrevet

Jeg har og takket nei til en invitasjon fra en tidligere veninde der jeg følte det var rart og feil at jeg ble invitert.

Fant på en hvit løyn som unskyldning og ga sefølgeligt en liten gave.

Skrevet

Det er flere av de vi inviterte i vårt bryllup som ikke kommer - noen takket nei per kort i posten, andre ringte (og andre igjen fikk foreldrene sine til å ringe... :-?). Ingen sure mine fra vår del om folk ikke kommer, og ikke forventer jeg en forklaring heller; passer det ikke (av en eller annen grunn), så passer det ikke.

Når det gjelder gave så gir jeg bryllupsgave i samme prisklasse enten jeg kan komme eller ikke. Men så tilhører jeg de som gir bursdagsgave selv om jeg ikke kan komme i bursdagen også. Det er jo ikke de som inviterer sin "skyld" at jeg må takke nei, og jeg liker å vise folk at jeg setter pris på dem ved å gi en gave i anledninger hvor folk har gjort seg bryet med å invitere til et-eller-annet.

Skrevet

Jeg synes ikke du skal snu verden opp ned for å dra i dette bryllupet. Du har ikke lyst og har ikke særlig kontakt med jenta. Har ikke noe å si om du skriver noen ord istedet for å ringe. Skjønner det kan bli pinlig å si nei over tlf for da spør hun jo om hvorfor...

Skynd deg nå og skriv!

Men send en gave - det er et must. Og ikke gi noe dårligere enn om du skulle vært der, det virker smålig. Vet du ikke har spurt om dette temaet, men siden andre har bragt det opp ville jeg si noe om det også...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...