Jotunjenta Skrevet 18. april 2004 #1 Skrevet 18. april 2004 Har blitt invitert til kaffe i et bryllup av en venninne. Egentlig tidligere venninne, da vi ikke har så mye kontakt for tiden. Var venninner da vi var yngre, men har glidd ganske langt frahverandre i det året. Hun har ofte vært manipulativ og ganske tungvint å ha med å gjøre. Og nå har hun altså bedt oss i bryllupet sitt. Dessuten er det ingen i dette bryllupet vi kjenner. Det må sies at dette ikke er noen uttalt uvennskap, det har bare blitt lite med kontakt. Skal man takke nei skriftlig? Hvordan "tar det seg ut" å takke nei? Må man ha en grunn for å si nei? Hvordan takler dere det om deres venninner sier nei?
Usikker Skrevet 18. april 2004 #2 Skrevet 18. april 2004 Vær høflig - send et kort med "nei takk" - I og med at du er invitert så synes jeg at du skulle kjøpe en liten gave til bryllupet. Og med liten gave - så mener jeg det vi før kalte "telegram-pakke" - en liten ting istedet for et telegram. Sjøl bruker jeg ofte og kjøpe lys og servietter f.eks. Er jo såå mye fint å få kjøpt - og dette er også bruksting, ikke ting som trenger å "støve ned" i skuffer og skap!
Gjest Paff Skrevet 18. april 2004 #3 Skrevet 18. april 2004 Jeg syns man skal takke nei skriftlig. Og jeg syns det er helt i orden at man sier nei. Men når det er nære venner/familie så syns jeg man skal ha en grunn til ikke å komme!! Men slik som i ditt tilfelle så er jo bare å takke for innbydelsen og si at man desverre ikke har anledning..
Gjest Tex Skrevet 18. april 2004 #4 Skrevet 18. april 2004 Du skal takke nei slik det er beskrevet på invitasjonen, som regel ved et svarkort eller en telefonsamtale. Der er helt legitimt å si nei men de fleste vil vel lure på hvorfor. Du skulle ikke se på dette som en utstrakt hånd fra hennes side...?
Gjest MrsL Skrevet 18. april 2004 #5 Skrevet 18. april 2004 Det er helt greit å takke nei. Som snart brud selv holder jeg på å få inn svar selv nå, og jeg lurer jo på hvorfor de som har takket nei gjør det. Men det har jeg egentlig ikke noe med heller. Synes det er dumt at de ikke kommer, men fokuserer heller på de som kommer jeg.
Gjest Myumi Skrevet 18. april 2004 #6 Skrevet 18. april 2004 Slettet, svaret hører hjemme i en annen tråd. Sunmin
Gjest Xavia Skrevet 18. april 2004 #7 Skrevet 18. april 2004 Mitt råd er at du forklarer henne at du ikke har økonomi, vær ærlig og la det blir med det. Det bør hun godta, hvis ikke er hun urimelig. Nå skjønner jeg ikke hvorfor hun skulle si noe om økonomi? Er det noe jeg ikke har fått med meg her? Hvor kom økonomi inn i bildet?
Gjest MrsL Skrevet 18. april 2004 #8 Skrevet 18. april 2004 Man trenger da ikke oppgi noen grunn. Det er det ingen som har noe med.
Lullu Skrevet 18. april 2004 #9 Skrevet 18. april 2004 Selvsagt har man lov til å takke nei! Vi har bare middagsgjester, og alle er ganske nære. Om noen av de hadde takket nei, hadde jeg selvsagt lurt på hvorfor. Og hadde nok også fått en begrunnelse. Men når situasjonen er som du beskriver, er det jo bare å si at du ikke har annledning. Send en blomst, og takk for innbydelsen. Eller noe slikt...
Scorpina Skrevet 18. april 2004 #10 Skrevet 18. april 2004 .....ikke oppgi noen grunn. Det er det ingen som har noe med. Jeg har fått svar på alle invitasjonene og det er bare 4 som ikke kommer, deriblant et søskenbarn som ringte og sa hun ikke hadde anledning pga arbeid utenlands da. Og det er jo en ærlig sak det... I første debattants sak så stiller det seg litt mer "touchy" kanskje....men å si at "jeg/vi har dessverre ikke anledning å komme" UTEN å måtte gi noen grunn burde være greit svar for bruden, eller....?!
Gjest Embla s Skrevet 18. april 2004 #11 Skrevet 18. april 2004 Jeg ville uansett kjøpt en gave til brudeparet siden dere er invitert.
Pip Skrevet 18. april 2004 #12 Skrevet 18. april 2004 Viss det var meg, trur eg eg hadde skunda meg å finne noko kjempeviktig å gjere den helga... Neida. Heilt seriøst så er det jo ei ærleg sak å takke nei! Du kan vel seie at de dessverre ikkje har anledning, eller at det dessverre ikkje passar så godt? Det er jo forsåvidt sant òg det vel - det passar ikkje så godt å gå i hennar bryllaup, fordi du ikkje trur du ville trivast der...? Når det gjeld gåve, ser eg det som sjølvsagt viss ein er invitert. Me fekk MASSE gåver frå folk som verken var gjester eller inviterte me - kanskje fordi me begge kjem frå samfunn der nettverka er sterke? I alle fall - eg ville gitt ei gåve i same prisklasse som om eg hadde takka ja til invitasjonen. Men dette ser eg jo at folk tenkejr ulikt om...
Jotunjenta Skrevet 26. april 2004 Forfatter #13 Skrevet 26. april 2004 Viss det var meg, trur eg eg hadde skunda meg å finne noko kjempeviktig å gjere den helga... Jo, jeg har mange gode unnskyldninger for å ikke komme, altså. Det passer bare så superbra å reise bort akkurat når dette bryllupet er. Om det ikke hadde vært bryllup hadde jeg allikevel reist akkurat da! Jeg har bare ikke lyst til å utsette reisen bare for å være med som kaffegjest i et bryllup jeg ikke kjenner gjestene. Men ærlig talt, hvor langt skal man strekke seg for å være med på en kaffe? Det hadde jo vært noe helt annet om det hadde vært middag. Det er jo så mange til kaffen at vi kanskje får to setninger med brudeparet, og så blir vi plassert ved et kaffebord med bare folk vi ikke kjenner.. Hvordan skal dette skriftlige nei-takk-brevet se ut? Kan jo ikke bare skrive det på en post-it-lapp, heller. Hvor masse skal man skrive, og skal man ta med unnskyldninger og begrunnelser....? eh... Uff, hun kommer til å bli så sur, atte.
Chiquita Skrevet 26. april 2004 #14 Skrevet 26. april 2004 Står det i innbydelsen at svaret skal være skriftlig? Dersom det ikke gjør det, så skal du sikkert ringe. Svar på den måten som det står i innbydelsen, og fortell det du ønsker, og ikke før deg forpliktet til å fortelle noe mer enn det... *klem*
Labella Skrevet 26. april 2004 #15 Skrevet 26. april 2004 Hvis det ikke følger med noe svarkort kan du jo skrive på et lite "korrespondansekort" - de er jo små, og har ikke plass til så mye tekst. Du kan skrive noe sånt som: "Takk for bryllupsinvitasjonen! Jeg har dessverre ikke anledning til å komme, men håper dere får en fin dag" Også sender du en liten gave til selve dagen, da...
Jotunjenta Skrevet 26. april 2004 Forfatter #16 Skrevet 26. april 2004 Det står bare S.u. innen 5.mai. Å, neii. Det står påført telefonnummeret deres nedenfor... Betyr det at jeg må ringe? Det tør jeg ikke, det blir så ekkelt.
Gjest Poirot Skrevet 26. april 2004 #17 Skrevet 26. april 2004 Det står bare S.u. innen 5.mai. Å, neii. Det står påført telefonnummeret deres nedenfor... Betyr det at jeg må ringe? Det tør jeg ikke, det blir så ekkelt. Bare si nei, desverre, har andre planer som er lagt for lenge siden.
blåveis Skrevet 26. april 2004 #18 Skrevet 26. april 2004 Jeg ville også bare tatt en telefon og sagt det som det var. Men på en hyggelig og lite avvisende måte.. Det går nok såå bra.. :-)
Arwen Skrevet 26. april 2004 #19 Skrevet 26. april 2004 Hvorfor blir det ekkelt? Kan man ikke så kan man ikke. Kan ikke se for meg at noen blir sure for det. :klø:
Jotunjenta Skrevet 26. april 2004 Forfatter #20 Skrevet 26. april 2004 Hvorfor blir det ekkelt? Kan man ikke så kan man ikke. Kan ikke se for meg at noen blir sure for det. :klø: Altså, jeg kan jo bare flytte turen min. Men jeg har ikke lyst til å gjøre det pga en kaffe, bare. (og som sagt blant ukjente gjester) Føler at jeg kommer til å skuffe bruden ved å si nei, eller skuffe meg selv for at jeg ikke gjør som jeg selv vil, nemlig å reise bort akkurat da det passer best i forhold til andre ting som skjer i livet mitt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå