AnonymBruker Skrevet 23. juli 2013 #1 Skrevet 23. juli 2013 SFO er stengt hele juli. på mitt arbeidssted har de bestemt at fra neste sommer får vi to uker fri i juli og en sammenhengende uke påden ene eller andre siden. Det samme gjelder arbeidstedet til min mann (som ikke er barnets far (ingen kontakt med barnefar)og som har et ønske om å ikke måtte være alene med barnet mitt i tre uker alene, en er helt greit, men tre blir mye alene med han, noe jeg forstår veldig godt da det er mye jobb). Om jeg får fri uke 26 til og med uke 29 får vi et problem med TRE uker i sommer. Han har både autisme og ADHD + allergier og alvorlig astma, det går ikke å være hjemme alene, sende han på leir heller ha en vanlig barnevakt. Jeg får ikke ulønnet permisjon om sommeren. Hva gjør vi? Finnes det noe i ferieloven? Det settes ikke inn vikar for meg når jeg har fri (Så for mine brukere er det jo egentlig samme når jeg har fri) Anonymous poster hash: 9450b...605
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2013 #2 Skrevet 23. juli 2013 Pleiepenger, omsorgspermisjon (sykt barn dager) eller velferspermisjon? Jeg kan ikke reglene godt nok og vet ikke hvilke som vil være dekkende i ditt tilfelle. Pleiepenger skal i følge 9.11 gjelde dersom " Det er et vilkår at medlemmet av hensyn til barnet må oppholde seg i en helseinstitusjon mens barnet er innlagt, eller må være hjemme fordi barnet trenger kontinuerlig tilsyn og pleie" http://www.lovdata.no/all/hl-19970228-019.html#9-6 Omsorgspermisjon gjelder ved sykt barn, du har rett på utvidet omsorsgpermisjon i og med at du er aleneforsørger, og har et funksjonshemmet barn. Du skal vel da ha rett på 30 dager i året etter hva jeg kan se, og kan kanskje bruke noen av disse? Jeg ville gitt disse to alternativene et forsøk. Omrosgspermisjon skal gjelde et sykt barn, men ditt barn er jo på en måte" syk" hele tiden og trenger tettere omsorg og oppfølging. Jeg ser at tilfellet ditt ikke helt dekkes av denne loven men det er jo mulig å forsøke tenker jeg. http://www.sph.dep.no/Statens-Personalhandbok/7-Hovedtariffavtalen-i-staten-1-mai-2012---30-april-2014/73Fellesbestemmelsene/7320--20-Omsorg-for-barn/ Om ingen av de overnevnte alternativene går finnes det jo veldferdspermisjon som man kan søke om, enten lønnet eller ulønnet. http://www.sph.dep.no/Statens-Personalhandbok/7-Hovedtariffavtalen-i-staten-1-mai-2012---30-april-2014/73Fellesbestemmelsene/7322--22-Velferdspermisjoner/ Du sier dere ikke får ulønnet perm den måneden, men om det er snakk om velferdspermisjon vil jeg tenke at det stiller litt annerledes. Ville tatt et møte med sjefen og forklart problemstillingen og hørt om hvilke muligheter du har for permisojn eller andre former for løsninger. Jeg vil tro at de fleste sjefer er åpne for å hjelpe til med å finne en løsning i en slik situasjon. Anonymous poster hash: b846a...608
liv Skrevet 23. juli 2013 #3 Skrevet 23. juli 2013 (endret) Vi har utvidet sykedager så vi har mulighet til å bruke de - men de går faktisk med alle 40!(min mann får også 10 ekstra dager i tillegg til de vanlige syktbarndagene) dagene i igjennom året. Har så langt bare 10 dager igjen i år, og vi er jo bare litt over halvveis. Pleiepenger får en ikke i denne sammenheng dessverre. Velferdspermisjon er ulønnet og inntil 10 dager i året. Endret 23. juli 2013 av liv
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2013 #4 Skrevet 23. juli 2013 Søke avlastning? Jeg har jobbet på et avlastningssted, det må jo være aktuelt for dere hvis barnet er for utfordrende til å ha vanlig barnevakt. Sykt barn-ordning er for sykdom, ikke for at sfo og barnehage har sommerstengt.
Tussilago_2 Skrevet 23. juli 2013 #5 Skrevet 23. juli 2013 Har dere noen form for avlastning? Vet du sier leir ikke passer for h*n, men har dere sett på leir på Haraldvangen? (Der har man med egen ledsager (kan søke om midler fra kommunen for lønn), eller får en utdelt ved søknad.) Vet ikke hvor dere bor og om dette bare er et lokalt tilbud (men hør med kommunen - kanskje finnes det et slikt tilbud som vil passe dere også?). http://www.ralingen.kommune.no/getfile.aspx/document/epcx_id/919/epdd_id/1904 http://www.idrett.no/krets/akershus/nyhetsarkiv/Documents/Aktivitetsleir%20utvhemmede_2012_nettutg.pdf (Kjenner personer som har vært ledsagere der som synes dette er et veldig bra tilbud...)
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2013 #6 Skrevet 23. juli 2013 Unnskyld meg, men for en bedriten arbeidsgiver du har som ikke kan vise litt hensyn mtp din situasjon. Anonymous poster hash: fba35...675
liv Skrevet 23. juli 2013 #7 Skrevet 23. juli 2013 (endret) Vi er mange på jobb med barn med spesielle behov. Vi kan gå ned i 83% stillling og få fri alle skolens ferier er svaret vi får om det søkes permisjon. For da kan de sette inn vikarer. Ellers er det lite arbeidsgiver kan gjøre dessverre. Forstår de også. Det er vanskelig når 40 stykk skal få sine ferieønsker samtidig. Avlastning gies for at vi skal ha fri og ikke når vi er på jobb. Vi hadde en uke med sommer"skole" avlastning i sommer. Da koset vi oss med yngste og han fikk masse oppmerksomhet uten at han måtte ta hensyn til broren. Endret 23. juli 2013 av liv
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2013 #8 Skrevet 23. juli 2013 Du kan vel gå ned til 83 prosent da? Regner med du har stønader til din syke sønn? Anonymous poster hash: d6115...0b8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå