Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal begynne på UiO Medisin nå til høsten, og lurte derfor på om det er lurt å ha med seg en pc til å ta notater på under forelesningene? Nå har jeg en MacBook Pro 15", men vurderer å kjøpe en MacBook Air 11" slik at den skal være litt lettere å ha med seg rundt. Hva bruker dere andre studenter? Del gjerne deres erfaringer :)

Anonymous poster hash: bd43a...428
AnonymBruker
Skrevet

iPad i stedet for 11" air.

Den er vel ganske jævlig å skrive notater på raskt nok uten keyboard?

Anonymous poster hash: a0336...caa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her

Det var det jeg tenke også. Orker ikke å skulle ta notater på en iPad, det vil ta for lang tid.

Gjest Gjest
Skrevet

Den er vel ganske jævlig å skrive notater på raskt nok uten keyboard?

Anonymous poster hash: a0336...caa

Ts her

Det var det jeg tenke også. Orker ikke å skulle ta notater på en iPad, det vil ta for lang tid.

iPad ilag med dropbox er genialt for kataogisering av pdf-filer. i tilegg lager du deg en Evernote konto og laster ned appene til alle maskinene du bruker, skriver notater i den, og finner de overalt. Mange fagbøker er i e-format og du kan gjøre research, lese og skrive oppgaver på samme maskin, uten og røre deg fra godstolen. Hvis foreleserne tillater det, så lag en hashtag på twitter og twitre notater nu og da, det blir ganske interessante tråder ut av det etterhvert.

Du kjøper deg et logintech tastatur, som også fungerer som deksel for ipaden, funker fjell.

Gjest Gjest
Skrevet (endret)

En kamerat av meg i Danmark har mange gode tips på hvordan du bruker iPad mens du studerer, han er snart bitch ph.d i nanophotonic. Du finner siden hans her: http://www.jakobrdl.dk

Endret av Gjest
AnonymBruker
Skrevet

Ts her

Takk for svar! Skal undersøke iPad litt nærmere :)

AnonymBruker
Skrevet

En iPad er faktisk tykkere og tyngre enn en MacBook air. MacBook air har også mye bedre batteritid, som jeg synes er veldig viktig, og såklart myyye større minne til å lagre.

Anonymous poster hash: 824e2...47e

• Liker 1
Gjest Summers
Skrevet

Jeg har 13 tommers air, synes den er passe stor, men kanskje litt dyr om du bare skal bruke den til å ha med på forelesninger.

Gjest Gjest
Skrevet (endret)

En iPad er faktisk tykkere og tyngre enn en MacBook air. MacBook air har også mye bedre batteritid, som jeg synes er veldig viktig, og såklart myyye større minne til å lagre.

Anonymous poster hash: 824e2...47e

iPaden kan holde i flere dager uten å lade den og du får iPad med opp til 128G lagring, kombinerer du det med en 250G cloudlagring, så er du sikret.. ;)

Endret av Gjest
Skrevet (endret)

Ipad 9" med Logitech tastatur -> MacBook Air 13" (GÅ FOR 13", har 30-40% mer batteritid og er fremdeles liten og nett, men full størrelse på touchpad) -> Retina 15".

Det er egentlig så enkelt, skip 11" MBA pga dårlig batteritid, skip 13" MBP Retina pga dårlig ytelse (lavere enn 13" air) og batteritid.

Det sagt så skriver jeg dette på min 13" MacBook Air, 2013 modellen har vesentlig bedre batteritid enn iPad igjen. Og starter opp like fort (for dem som ikke er kjent med hvordan mac er).

En siste ting er at man ikke burde kjøpe verken iPad eller Macbook Pro retina akkurat nå. MBP retina kommer til å gå over til Haswell prosessorer, som vil gi massiv økning i batteritid! Vi snakker +60% eller mer, i tillegg til OSX Mavericks så da blir det +100% i forhold til dagens modell. (I kid you not) Til samme pris, om du venter 2-3 mnd maks.

iPad vil også komme i ny versjon før året er omme, og da vil den sannsynligvis komme med ny Form-Faktor, og den nye formfaktoren vil vare i minst ett par tre år.

PS: iPad kan fungere helt ypperlig med ett logitech flip-case tastatur. Og mind-maps på en iPad er med god margin den beste måten å ta notater! Helt fantastisk hvor mye orden man kan få i tankene på den måten!

PS2 (3?) register deg på studenttorget, bruk linken du finner der etter at du har registert deg så får du enda mer rabatt som student i Apple Store.

Endret av Black March
AnonymBruker
Skrevet

Ts her

Takk for mange gode svar. Som jeg skrev har jeg en MacBook Pro 15", og den er jeg veldig fornøyd med. Det eneste minuset er at den er litt stor å ha med seg rundt.

Hvis jeg skal ha en MacBook Air, bør jeg da gå for 13"? Så at den ikke kostet så veldig mye mer enn 11" uansett.

Men de fleste som har skrevet her, det ser ut som at dere vil anbefale en iPad fremfor en MacBook Air? Tror jeg i såfall må kjøpe et tastatur og en penn slik at det går fortere å skrive og slik at jeg kan ta håndskrevne notater på den.

Noen som vet ca. når ny iPad kommer? :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har studert medisin, og det jeg gjorde var at jeg hadde med meg Mac samt lydopptaker.Da visste jeg at jeg fikk med meg absolutt alt sammen. Dette er en stund siden samt at jeg studerte ikke i Oslo.

Anonymous poster hash: 33b86...29b
AnonymBruker
Skrevet

Det er meg som er anonym rett over her, jeg studerte for 6 år siden

Anonymous poster hash: 33b86...29b
Skrevet

Jeg har 13" Air og er utrolig fornøyd med den. Har den med på alle forelesninger og den er så lett å bære med seg rundt. Kunne ikke levd uten :biggrin:

Skrevet (endret)

Ts her

Takk for mange gode svar. Som jeg skrev har jeg en MacBook Pro 15", og den er jeg veldig fornøyd med. Det eneste minuset er at den er litt stor å ha med seg rundt.

Hvis jeg skal ha en MacBook Air, bør jeg da gå for 13"? Så at den ikke kostet så veldig mye mer enn 11" uansett.

Men de fleste som har skrevet her, det ser ut som at dere vil anbefale en iPad fremfor en MacBook Air? Tror jeg i såfall må kjøpe et tastatur og en penn slik at det går fortere å skrive og slik at jeg kan ta håndskrevne notater på den.

Noen som vet ca. når ny iPad kommer? :)

Ingen som vet nei, men sannsynligvis kommer både ny Macbook pro og iPad innen 3 måneder.

Og JA, du bør gå for 13". Større og derfor bedre touchpad, mye lengre batteritid. Oppgrader også til 8 gb RAM. Det kommer du til å trenge før du er ferdig med Macbooken altså, skal gjerne ha den i 5 år også.

Og nei, vil ikke anbefale iPad fremfor macbook air per dags dato. En Macbook er ett bedre arbeidsverktøy når du skal skrive mye.

Men kansje å kjøpe begge på sikt, det kan være en god ide for noen. ;)

Endret av Black March
Gjest Gjest
Skrevet

Hva er vitsen med ny laptop når man allerede har en?? en 13 Air er jo marginalt tyngre enn en 15 pro.

AnonymBruker
Skrevet

Vurderer å kjøpe jeg også. Men hva tror dere er best for bruk på forelesninger for å ta notater og til å skrive oppgaver på? air 11 eller 13? Blir 11 kanskje litt for liten da?

Anonymous poster hash: 458b4...eaf
AnonymBruker
Skrevet

Vurderer å kjøpe jeg også. Men hva tror dere er best for bruk på forelesninger for å ta notater og til å skrive oppgaver på? air 11 eller 13? Blir 11 kanskje litt for liten da?

Anonymous poster hash: 458b4...eaf

Snakket med noen på eplehuset her om dagen. 11" er det knapt noen som helst som kjøper, noensinne. 13" er det som går, og det folk foretrekker.

Samtidig så har du en vesentlig bedre skjerm og batteritid på 13 tommeren.

Anonymous poster hash: 5134e...565

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...