Gå til innhold

kjønnsykdom

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg fant dette da jeg surfet på nettet...Jeg legger dette ut her ikke for å skremme, men for å informere.

Sykdommen kalles Mykoplasma Genitalium, og har mange av de samme symptomene som klamydia, med svie og utflod.

Det er først nylig at forskere har klart å påvise at det er en kjønnssykdom.

- Vi får stadig flere bevis på at dette er en smittsom kjønnssykdom, sier overlege Harald Moi ved Olafiaklinikken.

Han er ikke i tvil om at sykdommen er utbredt.

- Vi tror den er omtrent halvparten så vanlig som klamydia, som vi hadde rundt 15 000 tilfeller av her i landet i fjor. Det betyr at man nok har 5-10 000 tilfeller av Mykoplasma Genitalium pr. år, sier Moi til P4.

Både symptomer og konsekvenser av sykdommen minner om klamydia, men den vil ikke kunne avsløres ved en klamydia-test. Folkehelseinstituttet jobber derfor nå med å finne bedre metoder for å påvise sykdommen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man blir visstnok kvitt den ved samme antibiotika som mot klamydia. Hos legen blir prøven (sendt og) undersøkt under mikroskop der bakteriene kan sees, men ikke spesifikt påvises, dvs man ser at det er en bakterieinfeksjon, men ikke at det er Mycoplasma.

Mycoplasma genitalium

Mycoplasma genitalium er en bakterie som ble oppdaget i 1981, men det har tatt over 20 års forskning å bevise at den er seksuelt overført og at den er årsak til underlivsbetennelse. Dessverre er det ennå ikke utviklet metoder for å påvise Mycoplasma genitalium i vanlige laboratorieprøver. Det er ennå ikke blitt undersøkt hvor utbredt denne bakterien er i Norge, men studier fra andre land tyder på at årsaken til seksuelt overført betennelse i urinrør/livmorhals er Mycoplasma genitalium i ca. 10-15%, og klamydia i ca. 30%.

Behandling

Olafiaklinikken har deltatt i et forskningsprosjekt sammen med forskningsgrupper i Sverige og Danmark, og vi har funnet at den vanlige klamydiabehandlingen som blir gitt i Norge med 1 gram Azitromax i de fleste tilfeller har effekt.

Se http://www.olafia.no/mycoplasma.htm

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...