Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Poenget med "save the date"?

Anbefalte innlegg

Gjest Tirkes
Skrevet

Jeg lager egen tråd, for jeg vil ikke ta over noen andre.

Jeg forstår ikke helt poenget med disse kortene. Jeg forstår at det ikke er en invitasjon, men en "advarsel" om at denne og denne datoen vil det skje noe. Men hvorfor ikke bare sende ut invitasjonene ekstra tidlig om man frykter at folk legger planer i ferien? Regner med at gjestelisten er klar og at ingen som ikke skal inviteres får "save the date"-kort....?

Vi sendte ut våre invitasjoner nesten 6 måneder før bryllupet, og regnet med at det var god nok tid til at de som evt hadde lagt planer kunne endre på dem om de hadde lyst.

Jeg regner jo med at folk har lokale og kirke booket før de sender ut save the date, og da har de jo all informasjon som en invitasjon trenger...

Vil bare forstå, for dette virker som rimelig tøvete bruk av porto i min verden. :fnise:

• Liker 3
Gjest Måkehyl
Skrevet (endret)

Vi fikk et slikt i fjor høst til et bryllup nå i sommer. Det var veldig greit, for da reiste vi (bestilte ikke ferie) ikke bort i den perioden.

Brudeparet hadde på det tidspunket ikke klokkeslett for vielse, mat eller noe, men kun dato, derfor var det for tidlig for invitasjon.

Jeg setter pris på et slikt varsel.

edit: skrivefeil

Endret av Måkehyl
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Forstår også ikke hvorfor man da heller ikke bare sender ut invitasjon...

Vi sendte invitasjon 9 mnd i forveien. Save the date virker litt sånn "det kan hende det ikke blir denne datoen, altså men sannsynligvis..."

Anonymous poster hash: e4f38...e9d
  • Liker 1
Gjest Tirkes
Skrevet

Men, om man ikke har sted eller tid for vielse - hvordan vet man at datoen er riktig dato da?

Bare som et eksempel, om jeg vil gifte meg siste lørdagen i juli neste år, og sender ut save the date, uten å ha booket kirken (og når man booker tid i kirken så booker man samtidig tidspunkt, da de gjerne har flere vielser på en dag mange steder). Dersom jeg da to uker senere ringer og får vite at kirken er steng til renovasjon.... ja. Uansett, i min verden var ikke datoen spikret før vi visste om vi hadde lokale til å vie oss og lokale til å feire i boks. Men mulig andre har det friere. :) Virker bare rart for meg, men jeg skjønner at det er praktisk for gjestene.

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at om man velger en "vanlig" helg er det ikke noe poeng med slike kort. derimot, om man gifter seg rundt sommerferietid, påske, pinse, høst/vinterferie kan det være lurt å si ifra i god tid =)

• Liker 1
Skrevet

Men, om man ikke har sted eller tid for vielse - hvordan vet man at datoen er riktig dato da?

Bare som et eksempel, om jeg vil gifte meg siste lørdagen i juli neste år, og sender ut save the date, uten å ha booket kirken (og når man booker tid i kirken så booker man samtidig tidspunkt, da de gjerne har flere vielser på en dag mange steder). Dersom jeg da to uker senere ringer og får vite at kirken er steng til renovasjon.... ja. Uansett, i min verden var ikke datoen spikret før vi visste om vi hadde lokale til å vie oss og lokale til å feire i boks. Men mulig andre har det friere. :) Virker bare rart for meg, men jeg skjønner at det er praktisk for gjestene.

Jeg ville aldri sendt ut uten å ha booket kirken først, men festlokalet er kanskje ikke booket selv om kirken er booket.

Gjest Tirkes
Skrevet

Enig med den VinterSnø.. så derfor sa vi i fra. :P Men vi sendte ikke ut offisielt kort. :) Jeg sendte facebookmelding eller ringte til de som bodde lengst unna for å si at datoen var satt, men sendte ikke ut noe offisielt før invitasjonen var klare et par måneder etterpå.

Som sagt, som gjest er det jo praktisk, men som tidligere brud med over 70 invitasjoner som ble sendt ut, så hadde det blitt en unødig post på bryllupsbudsjettet mitt...

Skrevet

Vi sende ikke ut slik kort da gjestelisten vår ikke var så lang og bryllupet skulle være i den byen vi bor i hvor flesteparten av gjestene og bor.

Men jeg ganske glad vi har fått save-the-date kort fra ett par vi kjenner som skal gifte seg i Polen neste år, nå vet vi når det er og kan planlegge ferie rundt da. Tenker faktisk å dra ned noen dager før og ha litt ferie^_^

AnonymBruker
Skrevet

For oss tok det litt tid å få på plass kjøreplan for dagen, selv om kirke og lokale var booket.

Koordinere med fotograf og lokalet når velkomstdrink og middag burde starte, og få på plass et lite arrangement for gjestene i ventetiden mellom vielse og velkomstdrink. I tillegg valgte vi og hadde et par samtaler med han som skal være toastmaster.

Disse tingene opplyste vi om i invitasjonene, jeg liker som gjest å få så mye info som mulig. Altså "vielse kl xxxx, aperitiff og xxxxx kl xxxx, middag kl xxxx. Toastmaster for dagen er xxx xxxx, han kan kontaktes på tlf xxxx. Men siden vi brukte litt tid på/var litt trege med dette ble invitasjonene sendt ut i underkant av tre måneder før bryllupet. Da var det blitt såpass nær den store dagen at jeg hadde sendt en "save the date"- SMS til de fleste gjestene.

Anonymous poster hash: 364d4...15f
  • Liker 3
Skrevet

Tror ikke jeg selv skal sende ute Save the Date-kort. Men jeg har ikke noe problem med å se poenget med det. Ja, klart det er billigere å sende en sms, epost, facebook el dersom man har ett stort bryllup. Men poenget er jo at noen kanskje har klar kirke og festlokale, men ikke tidspunktene, selve kjøreplanen for bryllupet. Og dersom mang f.ex skal gifte seg om sommeren er det greit at gjestene får beskjed i god tid, slik at de f.ex ikke bestiller seg sydentur på den bestemte datoen. DA er det greit med save the date-kort... Hadde jeg fått et slik kort i posten hadde jeg ikke tenkt: "Dette var da en tåpelig ting å sende". Jeg hadde heller tenkt at det var en lur ide.... ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kom på en ting til som er lurt med save the date:

Det imøtekommer de ulike behov ulike gjester har. :fnise:

Noen er ryddige og planlegger ting lenge på forhånd; for dem spiller det ingen trille om de får invitasjonen et halvt år i forveien.

Men jeg sendte altså ut invitasjonene under tre måneder i forveien (jeg skrev innlegg #9). Og jeg sendte SMS til de fleste før dette. (Save the date kort hadde vært mer stilig enn SMS). Likevel opplevde jeg å få telefon fra ei søt, men til tider rotete venninne, som jo husket stedet og datoen, og gjerne ville komme, men hun hadde rotet bort invitasjonen, så hvordan var det med kleskoden igjen? Og når eksakt var det vielsen begynte? Tror hun hadde slitt med å huske såpass som hun gjorde hvis alt hun hadde hatt å forholde seg til var en invitasjon sendt et halvt år i forveien.

Anonymous poster hash: 364d4...15f
Skrevet

Fordi vi ønsket å gi gjestene så tidlig beskjed som mulig, mange booker jo neste års sommerferie allerede høst/vinter, og vi hadde vel totalt 5-6 bryllup vennegjengen den sommeren.

Datoen og tid/sted for vielse var på plass et år i forveien, men mange detaljer manglet. For eksempel hadde vi flere alternative lokasjoner for mottagelsen, hjemmesiden for bryllupet var ikke laget og mange andre detaljer vi ønsket å få med i en invitasjon var ikke på plass.

Men "save the date" kort ble ikke sendt, for oss holdt det lenge med en mail/sms til gjestene.

• Liker 1
Gjest Tirkes
Skrevet

Men "save the date" kort ble ikke sendt, for oss holdt det lenge med en mail/sms til gjestene.

Samme som jeg også gjorde, dog kun til de jeg visste ofte reiser utenlands eller har lang reisevei til mitt bosted.

Jeg var litt upresis i emnetittelen. Det er de fancy kortene jeg synes er litt bortkasted tid/penger. :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg var litt upresis i emnetittelen. Det er de fancy kortene jeg synes er litt bortkasted tid/penger. :)

da er jeg enig med deg =)

Skrevet

Samme som jeg også gjorde, dog kun til de jeg visste ofte reiser utenlands eller har lang reisevei til mitt bosted.

Hva er "fancy" kort da? Alle kort som må sendes i posten, eller bare de virkelig fine? :-p

Annonse
Skrevet

Bortkastet tid er vel opp til hver enkelt. Om det er noe de liker å gjøre så er det vel ikke bortkastet tid? Og såpass lenge før bryllupet er det ikke like travelt (for alle).

Bortkastet penger er vel også opp til hver enkelt, hva de velger å prioritere. Men jeg må personlig si meg enig med deg at det er en helt unødvendig utgiftspost. Bryllup er vel i seg selv dyrt nok uten StD-kort ;)

• Liker 1
Gjest Tirkes
Skrevet

Hva er "fancy" kort da? Alle kort som må sendes i posten, eller bare de virkelig fine? :-p

Posten ja. :) Jeg nevnte vel unødig porto i hovedinnlegget. Jeg sier ikke i mot noen som gjør det, som gjest er det jo helt supert! Men det virker litt.. Smør på flesk med "to" innbydelser i posten, nøye utvalgt og gjerne i temafarger. Da er det nok å få en SMS eller facebookmelding om datoen eller helgen som står på programmet, og deretter vente på invitasjonen.

Skrevet

Vi droppet save the date å sender ut invitasjoner 1 år i forveien:)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes dokurver er en vanvittig unødvendig utgift, da jeg tenker at jeg som gjest fint greier å ta med en ekstra hårspenne om jeg tror jeg får behov for det, eller smertestillende for den del.

"Sett av datoen" kort setter jeg derimot stor pris på, da jeg av jobbgrunner trenger å vite god tid i forveien at jeg må sette av en spesifikk helg. Hvorvidt denne meldingen kommer som SMS, mail eller kort i posten er forsåvidt ikke viktig, men jeg må innrømme jeg synes det er ekstra hyggelig å få det i posten.

Med andre ord er det som kan virke som en unødvendig utgift for noen, en viktig detalj for andre. Heldigvis er vi alle forskjellige og kan bruke penger på det vi selv velger når vi inviterer til bryllup :)

Anonymous poster hash: 71cf2...95e
AnonymBruker
Skrevet

Vi sendtr ut save the date kort til alle våre amerikanske gjester med en gang dato var satt (kirke og lokalet booket). De trenger jo litt lenger tid å planlegge reisen og sånt på. Til gjestene i Norge sendte vi invitasjon tidlig siden bryllupshelgen var midt i fellesferien (6 mnd før) :)

Anonymous poster hash: 0c6d1...3bb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...