AnonymBruker Skrevet 23. juli 2013 #1 Skrevet 23. juli 2013 I leiligheten min har jeg strie på flere rom, og på det ene rommet ser man under listen hva som er under. Huset er fra 1952, så her fant jeg mye rart.. Derfor lurer jeg på hva dere har gjort, la dere plater over det som var, eller rev dere ned alt? Hvilket materiale valgte dere? Lagene på veggen min er slik, fra ytterst til innerst: strie, tapet med palmer, noe plastikkaktig med blå og hvite ruter, sponplate, aviser, originalt treverk, stående. Det frister å skru platene rett over stria eller tapetet under, men da må jeg fjerne alt av vinduskarmer og -lister for å legge dypere, og det frister ikke. Bør jeg fjerne alt inn til treverket? Det blir i tilfelle mye jobb med tapetfjerner.. Vet ikke hvordan det vil funke med det plastikkbelegget. Setter pris på alle innspill Anonymous poster hash: fc7ec...286
hagegnom Skrevet 23. juli 2013 #2 Skrevet 23. juli 2013 Da vi pusset opp, la vi skjult elektrisk også. Så her rev vi alle vegger og satte opp gips, som jeg deretter sparklet og malte. Her var det sponplater på veggene og en boblete, fæl tapet over. Likte ikke listene heller, så var så lei meg for å bytte dem ;-)
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2013 #3 Skrevet 23. juli 2013 Vi fjernetdet vi klarte. Pusset over det vi fikk vekk for å så sparkle over. La tapet over det igjen. Ser bra ut. Anonymous poster hash: b1d63...f2b
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2013 #4 Skrevet 23. juli 2013 Da vi pusset opp, la vi skjult elektrisk også. Så her rev vi alle vegger og satte opp gips, som jeg deretter sparklet og malte. Her var det sponplater på veggene og en boblete, fæl tapet over. Likte ikke listene heller, så var så lei meg for å bytte dem ;-) Der sa du noe.. Må fjerne det elektriske først hvis platene skal ned, damn it. Ellers virker gips som et godt alternativ, enkelt å jobbe med, er det ikke? Vi fjernetdet vi klarte. Pusset over det vi fikk vekk for å så sparkle over. La tapet over det igjen. Ser bra ut. Anonymous poster hash: b1d63...f2b Ja, det er jo også en eventuell løsning, hørtes jo mye enklere ut Anonymous poster hash: fc7ec...286
Wonders Skrevet 23. juli 2013 #5 Skrevet 23. juli 2013 gipsplater er super enkelt. Finn ut hvilken tykkelse dere vil ha. Sparkel og maling er flott og enkelt også, men krever jo litt jobb. Så kan man legge på tapet etterhvert som årene går og man vil ha forandring.
hagegnom Skrevet 23. juli 2013 #6 Skrevet 23. juli 2013 Der sa du noe.. Må fjerne det elektriske først hvis platene skal ned, damn it. Ellers virker gips som et godt alternativ, enkelt å jobbe med, er det ikke? Anonymous poster hash: fc7ec...286 Selve gipsen er grei å jobbe med. Men det er ganske mye jobb å sparkle så det blir fint. Dvs, det er fullt mulig å få det til, men regn med at dette tar tiid :-p (Vi skal ha gips i taket etterhvert, men aldri i verden om jeg gjør det selv, da skal vi leie inn noen!!!)
Wonders Skrevet 23. juli 2013 #7 Skrevet 23. juli 2013 ikke glem at treverkett under gipsplatene legger seg/setter seg eter noen år, og det vil bli små sprekker. Vi har ikke gjort noe med våre ennå, men om noen år må vi sparkle og male på nytt der.
Ciara Skrevet 23. juli 2013 #8 Skrevet 23. juli 2013 Vi har revet alt, isolert skikkelig og fått skjult det elektriske. Så har vi gips med strie ytterst. Strien er en spesiell type helt uten mønster (ikke mulig å se) som gjør veggen sterkere. ...og ja, sparkling er ekstremt tidkrevende!
PecanPie Skrevet 24. juli 2013 #9 Skrevet 24. juli 2013 Vi rev ned det som var av panel og brystpanel og la gips rett på gammel tapet. Det går kjapt å gipse om du vet hva du gjør, mens sparkling og pussing tar tid! Dersom vi skal gjøre noe lignende igjen legger vi MDF-plater og/eller hyrer folk til å ta sparkle- og pussejobben.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2013 #10 Skrevet 24. juli 2013 Jeg vil jo helst gjøre det så enkelt som mulig. Jeg er ikke fremmed for sparkling, har brukt mang en time på det i løpet av livet:) Tror jeg skal ta en tur på byggmakker og høre, er i utgangspunktet skeptisk til plater, de ser ofte så plastikkaktig ut, og skjøtene blir rare. Har vært borti strie uten mønster og overmalbar tapet, men synes overflaten ble så ruglete og rar. Mulig det har kommet noe bedre siden den gang. Takk for alle tips Anonymous poster hash: fc7ec...286
Bjørn88 Skrevet 25. juli 2013 #11 Skrevet 25. juli 2013 ikke glem at treverkett under gipsplatene legger seg/setter seg eter noen år, og det vil bli små sprekker. Vi har ikke gjort noe med våre ennå, men om noen år må vi sparkle og male på nytt der. om en sparklet/malt gipsvegg sprekker opp er det gjort en dårlig jobb enten med snekkeringa eller sparklinga, eneste kan være i hjørner der trappa står og spesiellt om du har vegg som går gjennom 2 etasjer og er 5 meter høy, da kan det bli litt bevegelse i det åkke som
Bjørn88 Skrevet 25. juli 2013 #12 Skrevet 25. juli 2013 Jeg vil jo helst gjøre det så enkelt som mulig. Jeg er ikke fremmed for sparkling, har brukt mang en time på det i løpet av livet:) Tror jeg skal ta en tur på byggmakker og høre, er i utgangspunktet skeptisk til plater, de ser ofte så plastikkaktig ut, og skjøtene blir rare. Har vært borti strie uten mønster og overmalbar tapet, men synes overflaten ble så ruglete og rar. Mulig det har kommet noe bedre siden den gang. Takk for alle tips Anonymous poster hash: fc7ec...286 Om du legger arbor ferdigmalte MDF plater så ser ikke de veldig plastikkaktige ut, men du kan se skjøtene om du kikker nøye og lyset er "rett"
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2013 #13 Skrevet 25. juli 2013 Har akkurat pusset opp, fjernet alt, la skjult elektrisk og isolasjon. Lurte på gips, men mer glad i tre så valgte rupanel som bare er hvittet. Ble veldig fint Anonymous poster hash: 594f1...528
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå