Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2013 #1 Skrevet 23. juli 2013 http://www.psykologibloggen.no/?p=2926 Utroskap defineres forskjellig av forskjellige mennesker. 1.Har du og din partner fortalt hverandre om hva dere ser på som utroskap og/eller svik? 2.Har dere klare avtaler i forhold til hva du og h*n godtar og hva du og h*n ikke godtar fra hverandre?
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2013 #2 Skrevet 23. juli 2013 Det er kanskje mange som ikke en gang har snakket sammen om dette og laget avtaler på det? Noen tenker "uskrevne regler", uten å ta det opp med partneren. Hvordan er det med deg?
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2013 #3 Skrevet 23. juli 2013 1. Nei. 2. Nei. Vi går bare ut fra at vi ser noenlunde likt på saken.
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2013 #4 Skrevet 23. juli 2013 1. Nei. 2. Nei. Vi går bare ut fra at vi ser noenlunde likt på saken. Det er kanskje ganske vanlig. Men hvorfor gå ut fra det uten å snakke om det, når det er et så viktig tema? Er det vanskelig å snakke om? Eller kjenner dere hverandre så godt at dere vet hva den andre mener?
Black March Skrevet 23. juli 2013 #5 Skrevet 23. juli 2013 Jeg definerer utroskap som noe som føles som ett svik for partneren. Når du er i sammen med noen bør du ha en god feeling på hvor grensa går for den personen, ett kyss, flørting, sex eller bare å se på ei annen jente? Snakke med henne? For eksempel var jeg i Frankrike for noen år siden. Møtte på ei jente der som hadde avtale med kjæresten sin om at det ikke var noe som het utroskap utenfor hjemlandet (Finlands) grenser. Det syntes jeg egentlig er en helt grei ordning, kunne fint ha levd med det selv. Men dersom jeg er sammen med ei jente, og glad i henne. Og jeg vet at hun på ingen som helst måte vil tolerere ett kyss en gang, så er det å kysse noen andre å være utro. 2
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2013 #6 Skrevet 23. juli 2013 Jeg definerer utroskap som noe som føles som ett svik for partneren. Når du er i sammen med noen bør du ha en god feeling på hvor grensa går for den personen, ett kyss, flørting, sex eller bare å se på ei annen jente? Snakke med henne? For eksempel var jeg i Frankrike for noen år siden. Møtte på ei jente der som hadde avtale med kjæresten sin om at det ikke var noe som het utroskap utenfor hjemlandet (Finlands) grenser. Det syntes jeg egentlig er en helt grei ordning, kunne fint ha levd med det selv. Men dersom jeg er sammen med ei jente, og glad i henne. Og jeg vet at hun på ingen som helst måte vil tolerere ett kyss en gang, så er det å kysse noen andre å være utro. Jeg skulle ønske at alle var så hensynsfull som du er
Black March Skrevet 23. juli 2013 #7 Skrevet 23. juli 2013 Jeg skulle ønske at alle var så hensynsfull som du er Hensynsfull og hensynsfull mon tro.. ;p Det der er min definisjon på utroskap, men det betyr ikke at jeg hadde tålt å være i lag med noen som ikke lar meg se på andre jenter en gang. Om jeg ikke en gang får lov til å flørte går jeg rett ut døra! 1
OnlyGemini Skrevet 23. juli 2013 #8 Skrevet 23. juli 2013 Denne praten tok vi tidlig, og definerte da hva VI ser på som greit og ikke. Jeg synes det er en viktig prat, og er glad for at vi var enige om grensene.
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2013 #9 Skrevet 23. juli 2013 Ja, det er jo hva som avtales mellom partene som definerer om noe er utroskap. Noe er kanskje mer urimelig (å ikke en gang se på en av motsatt kjønn) eller mer krevende (å for eksempel tillate sex med andre) enn normalen, og jeg tror ikke en bør automatisk gå utfra at man har de samme grensene. Kjæresten og jeg har bare diskutert i grove trekk hva vi mener, ikke i detalj, og jeg har egentlig ikke noe behov for å detaljstyre dette heller. Også føler jeg det er noen gråsoner: Om man kysser noen er det for meg ikke direkte utroskap eller utilgivelig, samtidig som det er en handling jeg tenker man bør unngå - fordi det ene fort leder til det andre om man blir tent. Og noen ting snakker en ikke nødvendigvis så mye om, for eksempel om en blir betatt av en annen for en kort periode, så er det ikke noe galt i det så lenge en ikke oppsøker og prøver å utvikle det. Ellers er det jo andre felt hvor jeg føler en kan være utro. I forhold til økonomi, løgner generelt om viktige ting, baksnakking osv. Jeg antar jeg hadde blitt like sjokkert og såret over grovt økonomisk utroskap som hvis partneren min hadde vært fysisk utro. Anonymous poster hash: 5befc...017
OnlyGemini Skrevet 23. juli 2013 #10 Skrevet 23. juli 2013 Generelt så tenker jeg at det jeg ikke kan gjøre foran ham er et tillitsbrudd, og tillitsbrudd er en uting. Føler jeg for å skjule det for ham har jeg tråkket over grensen. 1
Gjest Tirkes Skrevet 23. juli 2013 #11 Skrevet 23. juli 2013 http://www.psykologibloggen.no/?p=2926 Utroskap defineres forskjellig av forskjellige mennesker. 1.Har du og din partner fortalt hverandre om hva dere ser på som utroskap og/eller svik? 2.Har dere klare avtaler i forhold til hva du og h*n godtar og hva du og h*n ikke godtar fra hverandre? 1. Ja. 2. Nei. Vi hadde praten om hva vi anser som utroskap og hvor våre grenser går. Men å avtale at disse grensene ikke skal krysses, det har vi ikke gjort. Slik jeg ser det så er mannen min et fritt menneske og han står fritt også til å skuffe meg. Men gjennom å kommunisere om punkt 1 så vet både han og jeg hvilken konsekvens et overtramp vil ha.
Steinar40 Skrevet 23. juli 2013 #12 Skrevet 23. juli 2013 Dette er faktisk noe alle par burde diskutere i detalj og bli enige om. Veldig viktig som forebyggende tiltak.
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2013 #13 Skrevet 23. juli 2013 Hensynsfull og hensynsfull mon tro.. ;p Det der er min definisjon på utroskap, men det betyr ikke at jeg hadde tålt å være i lag med noen som ikke lar meg se på andre jenter en gang. Om jeg ikke en gang får lov til å flørte går jeg rett ut døra! Akkurat derfor er det viktig å ha den samtalen. Veldig mange har forskjellig syn på hvor grensene går. Flørting er ikke i orden for hverken meg eller kjæresten. Heldigvis Anonymous poster hash: bedbe...49a
Gjest TanksOgFly Skrevet 23. juli 2013 #15 Skrevet 23. juli 2013 Nei, jeg syns det vitner om å være usikker, jeg syns dette er noe som kommer naturlig, som man ikke trenger å ha en avtale på. Hvis dama tar på andre, flørter med andre osv, så leker hun med ilden. Det vet hun jo. Det blir da en løpende vurdering fra min side om det er nok til at jeg drar fra henne. Den algoritmen er mer komplisert enn de barnslige og dumme reglene dere vil fram til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå