AnonymBruker Skrevet 23. juli 2013 #1 Skrevet 23. juli 2013 Hei! Jeg ønsker å fjerne de grelle flisene mellom kjøkkenbenken og overskapene. Men på enden av den ene siden er det festet et stikk,og siden det er åpent anlegg er hele stikket, som da er festet til ei plate, bare festet til flisa med 4 små skruer. Ledningene som går inn og ut av stikket ligger ikke over flisa, så det er mulig å vippe hele plata 90 grader ut, og feste den på de nye flisene uten at ledningene flyttes eller røres. Jeg rører jo bare ei plastikkplate. Nå tviler jeg på at dette er lov, men hva kan jeg risikere å ødelegge om jeg gjør dette? Anonymous poster hash: 7ab92...661
aasmund87 Skrevet 23. juli 2013 #2 Skrevet 23. juli 2013 Å montere 230v anlegg selv er jo ikke lov. Men kan ikke se for meg at dette skal være noe problem. Jeg ville personlig fikset dette selv om det bare er a ta av og sette på igjen uten å tukle med ledninger.
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2013 #3 Skrevet 23. juli 2013 Takk for svar Jeg tenker det samme, siden jeg ikke rører ledningen, og dekselet fortsatt kan være på når jeg fjerner den så kommer jeg ikke i fare for å røre det heller. Tror ikke en elektriker ville gjort noe mer enn å bare skru av platen og skru den på igjen etterpå. Anonymous poster hash: 2f85c...b68
hagegnom Skrevet 23. juli 2013 #4 Skrevet 23. juli 2013 Jeg er ganske sikker på at dette er lov. Men husk å ta sikringen da, før du begynner :-) (Pass på at det er -rikig- sikring også)
Gjest Bud Skrevet 23. juli 2013 #5 Skrevet 23. juli 2013 Klart du kan gjøre det, bare pass deg så du ikke får strøm. Det er ikke helt lovlig, men hvis du ikke ødelegger for mye så er det ingen fare, strøm er oppskrytt. Å montere 230v anlegg selv er jo ikke lov. Men kan ikke se for meg at dette skal være noe problem. Jeg ville personlig fikset dette selv om det bare er a ta av og sette på igjen uten å tukle med ledninger. Du er sikker på at hun ikke har TN-C, altså 400V?
Gjest Bud Skrevet 23. juli 2013 #6 Skrevet 23. juli 2013 Jeg er ganske sikker på at dette er lov. Men husk å ta sikringen da, før du begynner :-) (Pass på at det er -rikig- sikring også) Hvis hun har skrusikringer så er det veldig viktig at hun tar begge sikringene.
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2013 #7 Skrevet 23. juli 2013 Klart du kan gjøre det, bare pass deg så du ikke får strøm. Det er ikke helt lovlig, men hvis du ikke ødelegger for mye så er det ingen fare, strøm er oppskrytt. Du er sikker på at hun ikke har TN-C, altså 400V? Regner med det er 230v, lagt nytt i 2005, har en rapport som beskriver hele anlegget. Har automatsikringer, men er ikke noe stress å skru av alt Anonymous poster hash: 2f85c...b68
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå