AnonymBruker Skrevet 22. juli 2013 #1 Skrevet 22. juli 2013 Har begynt styrketrening etter en treningsdvd, og opplever at jeg får vondt i knærne når jeg trener knebøy, spesielt forran på nedre del an kneet på en måte. Har alltid hatt problemer med å knærne gjør vondt ved slike type øvelser og mye løping. Hva kan jeg gjøre? Dette er jo (uheldigvis for meg) den beste måten for å stramme opp rumpe og lår. Anonymous poster hash: 7a15c...a03
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2013 #2 Skrevet 22. juli 2013 Kanskje du løfter for tungt. Kan du ikke erstatte det med markløft? Gir mindre slitasje Anonymous poster hash: c6e4e...844
lille..trille Skrevet 22. juli 2013 #3 Skrevet 22. juli 2013 Det kan også godt være at du har knærne for langt fremme. Ville ha fått noen til å filme når du gjør det, og så legge det ut på fitnessbloggen sitt forum. Der er det en del folk som er flinke på det med formsjekk .
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2013 #4 Skrevet 22. juli 2013 Knebøy er en vanskelig øvelse å utføre korrekt. Både med tanke på å unngå smerter, men også for å treffe rumpemusklaturen skikkelig, så man får maks utbytte. Selv får jeg mye større utbytte av utfall, strake markløft, og hip thrust. Anonymous poster hash: d7579...3b0
cheezewizz Skrevet 22. juli 2013 #5 Skrevet 22. juli 2013 (endret) Knær bak tær. Hvis det først og fremst er rumpa du vil stramme, så er hip thrusts en mye mer effektiv øvelse for det. Knebøy er mer effektiv fordi man bruker flere muskler samtidig, mens hip thrusts isolerer i større grad rumpa. Endret 22. juli 2013 av cheezewizz
Gjest Belle Gunnes Skrevet 22. juli 2013 #6 Skrevet 22. juli 2013 Knær bak tær, og tær peker samme vei som knær.
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2013 #7 Skrevet 23. juli 2013 Takk for svar alle sammen tror ikke det er teknikken min som er problemet, for jeg kjenner det i knærne når jeg bøyer/belaster dem mye sånn ellers også. F.eks. hvis jeg bærer eldstemann opp trapper osv. Prøver en stund til for å se om det enten blir værre eller bedre. Anonymous poster hash: 7a15c...a03
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2013 #8 Skrevet 23. juli 2013 Jeg mener å ha lest på fitnessbloggen at baklengs utfall er en god øvelse for de som sliter med knærne. Vet ikke om den er like effektiv som knebøy, men det er bedre enn å ødelegge knærne. Anonymous poster hash: e1ad7...2e2
Pearl2.0 Skrevet 23. juli 2013 #9 Skrevet 23. juli 2013 Samme skjedde med meg en periode jeg trente svært mye lår/rumpeøvelser (!) Jeg gikk fra nesten ingenting til å gjøre mange øvelser hver dag og det tålte virkelig ikke knærne mine. Så jeg måtte roe ned og gjøre øvelser som avlastet knærne litt Viktig å lytte til kroppen, du skal gå på de knærne mange år enda
Supraspinatus Skrevet 23. juli 2013 #10 Skrevet 23. juli 2013 Knebøy er en vanskelig øvelse å utføre korrekt. Både med tanke på å unngå smerter, men også for å treffe rumpemusklaturen skikkelig, så man får maks utbytte. Selv får jeg mye større utbytte av utfall, strake markløft, og hip thrust. Anonymous poster hash: d7579...3b0 Utfall med vekt er vanskeligere da dette er en ustabil øvelse. Dessuten gjelder de samme forkriteriene der som i knebøy. I tillegg aktiverer den musklene på en annen måte og er derfor ingen erstating for knebøy. Men en øvelse man gjør i tillegg. Knær bak tær. Hvis det først og fremst er rumpa du vil stramme, så er hip thrusts en mye mer effektiv øvelse for det. Knebøy er mer effektiv fordi man bruker flere muskler samtidig, mens hip thrusts isolerer i større grad rumpa. Knær bak tær er bare tull. Hvis du alltid har knærne bak tærne kan du ikke gå i full dypde, spesielt ikke på frontbøy. For at knær skal komme seg over tær må man dessuten har bevegelige ankler nok. Noe de færreste har. Forøvrig er det et noe høyere press på knærne hvis man tar dem veldig lang frem foran tærne, men siden vekten alltid skal være over bakre del av midten av foten (for enkelhetsskyld kan man si hælen) så skal man ikke kunne gå så langt frem. Antageligvis har denne myten oppstått etter en mistolkning at knærne skal trekke ut samme vei som tærne/foten peker. Dette er svært viktig. Dersom knærne kalver innover når du løfter er det mye større sjanse for å skade seg. Tenk "knær ut" når du løfter. For hver repetisjon kan du si det til deg selv. 1
Gjest Belle Gunnes Skrevet 23. juli 2013 #11 Skrevet 23. juli 2013 Godt du tok opp vekt på hæl Sup. Ser det ble glemt over her 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå