AnonymBruker Skrevet 22. juli 2013 #1 Skrevet 22. juli 2013 Jeg har termin i begynnelsen av desember og lurer på hva slags klær som er best for disse små knøttene? Storebror er født i mai og derfor trengte vi ikke bekymre oss for kulda med det samme. Nå lurer jeg på hva slags klær dere brukte til deres småtasser som er født i denne kalde årstiden. Vi kommer jo ikke akkurat til å være mye ute den første tiden (kun ut og inn av bil) så lurer på om ull er aller best? Eller vil det bli veldig varmt inne? Vi fyrer jo og holder god temperatur igjennom hele døgnet. Hva er deres erfaringer og favorittklær? Hvor kjøper dere klærne? Tips og råd mottas med takk Anonymous poster hash: 3f23e...ac9
Sunshower Skrevet 22. juli 2013 #2 Skrevet 22. juli 2013 Jeg har desemberbaby og hadde 2 ullbodyer fra apoteket, 2 tynne ulldresser fra Joha og en tykk ulldress fra Name-it. Hadde også endel ullsokker og et par ulluer og votter. Har hørt mange er svært glad i babyklær i ull/silke kombinasjoner, men har ikke testet dette selv. Vi hadde Voksi Move bilstolpose også, den var gull verdt! Brukte den både i bilstolen og i vogna. Vi fikk også noe hjemmestrikket, bl.a. en ulljakke med knepping foran. Den var helt fantastisk, og ble brukt ganske lenge utover våren. Når det var på det kaldeste brukte baby de tynne ulldressene inne, og dersom det bare var ut og inn av bil var det også nok inne i bilstolposen. Hvis vi gikk tur eller opphold oss ute hadde vi ullbody med ulldressen utenpå. Dersom det ikke var så kaldt og vi hadde god temperatur inne brukte vi bomull, jeg synes han ble så klam i ull da. Jeg ville ikke kjøpt masse ullklær til baby før du vet om baby tåler ull. Kjenner et par babyer som ikke har tålt det og reagert med utslett, hvor mammaene har hamstret dyre ullklær fra bl.a. nøstebarn som ikke ble brukt. Det er vel også slik at noen babyer kan reagere på ullklærne fra enkelte produsenter, men ikke fra andre. Noen ullklær har også annet innhold enn kun ull. Min erfaring er at ull var veldig kjekt og deilig når det var på det aller kaldeste og baby var helt "ny", men ellers var det nok med bomull når vi opphold oss inne
Stinelin Skrevet 22. juli 2013 #3 Skrevet 22. juli 2013 Vi har brukt kun ull, selv om førstemann var maibaby. Nestemann kommer i september og blir også ullunge om han trives med det, ellers har vi arveklær i bomull som vi kan ta frem. Bruker altså ett lag tynn ull inne, og dresser/jakker utenpå når vi skal ut. Har strikka endel ullsokker, synes ikke noe annet er trivelig å ha på om vinteren. Det skal sies at vi bor i et ganske gammelt hus på et veldig kaldt sted. Bilstolpose er veldig lurt! 1
ara Skrevet 22. juli 2013 #4 Skrevet 22. juli 2013 Tusen takk for svar! TS her, skjønner ikke hvorfor startinnlegget ble anonymt.... Uansett, jeg kan kjøpe et par ullbodyer og teste. Jeg tenkte faktisk ikke på at noen babyer ikke tåler det. Tenker også at ull kan bli klamt inne...Særlig hvis denne blir lik storebror, for han er veldig varm av seg.
ara Skrevet 22. juli 2013 #5 Skrevet 22. juli 2013 Vi har brukt kun ull, selv om førstemann var maibaby. Nestemann kommer i september og blir også ullunge om han trives med det, ellers har vi arveklær i bomull som vi kan ta frem. Bruker altså ett lag tynn ull inne, og dresser/jakker utenpå når vi skal ut. Har strikka endel ullsokker, synes ikke noe annet er trivelig å ha på om vinteren. Det skal sies at vi bor i et ganske gammelt hus på et veldig kaldt sted. Bilstolpose er veldig lurt! Bilstolpose skal anskaffes Hvilken har du og hvor kjøpte du den?
Stinelin Skrevet 22. juli 2013 #6 Skrevet 22. juli 2013 Gutten vår blir mer klam i bomull enn i ull, men det varierer sikkert. Til førstemann hadde vi en arvet liten pose fra Tyskland, som han vokste fort ut av. Til nestemann har vi kjøpt Voksi Move som skal holde hele vinteren (blir født i sept.). På Barnas Hus sa de at den varte omtrent så lenge som babyen brukte 0-13kg bilstol.
^^Belle^^ Skrevet 22. juli 2013 #7 Skrevet 22. juli 2013 Vi brukte bare ull på januarjenta vår om vi skulle ut på tur. Hun ble så veldig varm inne i ull. Det aller, aller beste kjøpet vi gjorde var ulldress fra Janus i krinkelull. Brukte den hele den kalde perioden og litt til, de er så gode i størrelsene! Er generelt mest fornøyd med Janusull.
Gjest Magdalene Skrevet 22. juli 2013 #8 Skrevet 22. juli 2013 (endret) Bilstolpose er genialt. Hadde ikke det til nr en, og kunne ikke forstå hvorfor folk brukte det, men fikk en i gave til nr to. Helt supert! Og måtte spise mine ord Tror det er Voksi bilstolpose. Supert å slippe å måtte kle på en liten kropp masse klær, og bare kunne dra ned glidelåsen når man kommer frem om baby sover, og slippe å kle av Endret 22. juli 2013 av Magdalene
Tordensky Skrevet 22. juli 2013 #9 Skrevet 22. juli 2013 Oktoberbaby i Trondheim her. Han tålte ikke ull og ble etterhvert (rundt to mnd) veldig varm av seg, så da gikk det ikke an å bruke ull/bomull inne lenger. Men på de kaldeste dagene og nettene ble det brukt, særlig ute. Hadde også en del strikket i babyull/merino av dresser, luer og sokker. Ellers brukte vi bomullsbody og "joggebukse" og tynne ullsokker (gikk fint på føttene) inne og la ham bare rett i posen med lue i tillegg når vi skulle ut. Da ull-lue med bomullslag inni så ullen ikke kom borti hodet hans. Men bare test med ull først, du merker fort om de tåler det eller ikke :-) Ullhelsepledd ble veldig flittig brukt her, tynne myke merinopledd. Bare det som ble brukt til dyne om natten og faktisk er det de han fortsatt vil ha ni måneder etter! Vi hadde først ikke bilstolpose, men kjøpte en Voksi Move på salg i januar-februar. Vi fikk altså ikke brukt den så lenge før sesongen var over, men jeg angret på at jeg ikke hadde kjøpt den med en gang! Kjempegod! Og så så greit å kunne lukke opp og igjen i bilen uten å kle av og på! :-)
ara Skrevet 22. juli 2013 #10 Skrevet 22. juli 2013 Tusen takk for masse gode tips!! Skal være på utkikk etter bilpose. Og jeg er glad i å hekle så skal kjøpe noe deilig merino og lage et par tepper
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå