Gjest Elizabeth Skrevet 18. april 2004 #1 Skrevet 18. april 2004 Vet ikke helt om dette er rett sted for dette, men jeg forsøker.. Min søster fikk nettop en sønn og har spurt meg om jeg kan være fadder, jeg ble overrasket, for vi har egentlig ikke hatt noe godt forhold noengang. De siste årene har det vært litt bedre, og jeg er selvsagt kjempeglad for denne oppgaven. Men min søster bor ganske langt unna meg, og jeg må regne med et par tusen i flybillett for å komme meg dit. Også må jeg ha gave.. Jeg er student, og uten mulighet til å jobbe ved siden av, så jeg er mildt sagt fattig (lever på 6000 i mnd) - dermed blir det veldig vanskelig for meg.. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, etter at mnds husleie er bet. og flybiletten, sitter jeg igjen med 1000 kr - skal jeg bruke disse på gave og ikke ha mat en mnd? Jeg blir helt fortvilet, for jeg vil gjerne være der for min søster og hennes sønn - men hva skal jeg gjøre?? Noen som har noen gode råd? Hva er det vanlig at man gir som gave når man er fadder forresten?
Gjest MrsL Skrevet 18. april 2004 #2 Skrevet 18. april 2004 Man må vel ikke være til stede selv om man er fadder? Det hørtes ut som det ble fryktelig vanskelig for deg dette. Når er dåpen? Har du mulighet til å legge av litt penger for hver måned? Gave? Tja, ei sølvskje, dåpsattestetui, sølvbeholder for "Min første tann," "min første hårlokk," sparekonto............
liv Skrevet 18. april 2004 #3 Skrevet 18. april 2004 Jeg gav 500kr da jeg var fadder for 5 år siden. Jeg var også i din situasjon, altså blakk student. Kan du ikke høre med noen om de kan låne deg litt så kan du betale tilbake etter sommeren?
Veslejenta Skrevet 18. april 2004 #4 Skrevet 18. april 2004 Du har ikke mulighet å låne litt av foreldre eller noen andre du kjenner godt? Så kan du betale tilbake med for eksempel 200 kroner i måneden. Hvis det ikke er så lenge siden han er født, så er det ca 2-3 måneder til dåpen? Er du flink til å sy så kan du jo brodere enn sånn "greie" til å ha på veggen med fornavn, dato han ble født og vekt og høyde e.l. Det koster ca. 300 kroner for mønster og ramme/beslag. Da behøver det ikke å koste noe mere siden du har laget det selv.
Gjest Elizabeth Skrevet 18. april 2004 #5 Skrevet 18. april 2004 Vi er en veldig liten familie, og min søster bor langt unna alle andre, så det blir kun meg og min mor som kommer i dåpen fra hennes side, og da vil jeg gjerne være der. Tror hun synes det er litt trist at det alltid er kun hennes manns familie som er der.. Men om jeg låner penger til flybiletten av min mor, og gir 500 kr er det "bra nok"..? Burde jeg gi 500 kr i "cash" eller åpne en konto som han evt får ved konfirmasjonen? Hva er vanlig?
Gjest Anonymous Skrevet 18. april 2004 #6 Skrevet 18. april 2004 Høres trasig ut. En gave på 500 til et fadderbarn er da normalt. Det har vi gjort også til flere. Med tanke på at du er student og dårlig råd synes jeg du er raus. Din søster hadde vel ikke regnet med du kom heller siden din situasjon er slik.
Scorpina Skrevet 18. april 2004 #7 Skrevet 18. april 2004 ....Men om jeg låner penger til flybiletten av min mor' date=' og gir 500 kr er det "bra nok"..? Burde jeg gi 500 kr i "cash" eller åpne en konto som han evt får ved konfirmasjonen? Hva er vanlig?[/quote'] Må si som "gjest" skrev her - du er raus ja hvis du gir en slik gave ja Jeg ble (endelig) storesøster 21 år gammel (fader'n hadde et lite arbeidsuhell hehe..) og da hadde jeg ikke stort med penger - men, jeg åpnet en konto til halvbroren min i dåpsgave. Mener jeg satt inn 400,- i dåpsgave. I dag står det faktisk bortimot 15.000,- på kontoen (han er 12 år idag) og pengene får han til sin 18 års dag (til sertifikat etc) Saken er det at fatter'n og hans familie - og min halvbror da - bor helt sør i landet og jeg ser han ikke så ofte - men jeg setter inn penger på kontoen til bursdager og julegave (i tillegg til gaver). Sender bare kopi av kvittering på penger som er satt inn i posten. Dette har funka veeeldig greit nå i snart 13 år
Gjest Anonymous Skrevet 19. april 2004 #8 Skrevet 19. april 2004 Jeg har også vært fadder som student og brukte da ca 300 kr på gave..!
Gjest Anonymous Skrevet 19. april 2004 #9 Skrevet 19. april 2004 Flybilletten bør du da også klare å skaffe billigere om du gjør en innsats med nettsurfing.. Norwegian, sas-student, braathens osv..!
Tvilling76 Skrevet 19. april 2004 #10 Skrevet 19. april 2004 Du trenger ikke være tilstede under selve dåpen for å kunne være fadder. Selv alle Prinsesse Ingrid Alexandras faddere var heller ikke det...
tuji Skrevet 19. april 2004 #11 Skrevet 19. april 2004 Minst to av fadderne må være til stede, så hvis det bare skal være to faddere, må du altså reise.
lille mor Skrevet 19. april 2004 #12 Skrevet 19. april 2004 Det er da ikke hvor mye gaven koster som teller, mere hva du selv har lagt i den. Er du flink i hånarbeid kan du strikke klær, brodere klokkestreng,sy en bamse slike ting er kjempe koslig å få, for da vet man at det er lagt mye omtanke i valg av gave. Ellers kan du kjøpe baby-album de koster ikke så mye, eller lage et selv av en ringperm der du kanskje tegner og lager sider hvor mamman kan skrive ned begivenheter i babyens liv. Sølvbestikk er populært å kjøpe i dåpsgave, kjøp en skje nå til dåpen og gi barnet en ny skje vært år i fødselsdagspresang. Eventyrbok fikk jeg til mine barn, de har blitt bruk mye. En flaske vin med samme årgang som barnet er. En sparebøsse i sølvplett med noen kroner i. En dikt du selv har diktet, som du rammer inn. Det viktigste er at du er sammen med de, og det mener nok søsteren din og. Lykke til.
blåveis Skrevet 19. april 2004 #13 Skrevet 19. april 2004 Jeg tror som andre her at det at du tar deg tid til å komme er mye viktigere enn en gave. Flybilletten kan du forhåpentligvis finne billig om du søker rundt. Du kan f.eks lage et minislektstre med plass til bilder osv, og fylle inn med informasjon og bilder fra din side av familien (og gjøre rom for å lage tilsvarende på andre siden). Til dette kan du få kjøpt ferdige bøker, eller du kan lage den fra grunnen på pc og sette det inn i en ringperm el som du dekorerer litt.. Noe slik blir sannsynligvis satt mye mer pris på enn en 500-lapp.. Lykke til!
Gjest Turi Skrevet 19. april 2004 #14 Skrevet 19. april 2004 Jeg har akkurat hatt dåp :-) Vi fikk mange fine gaver, men det fineste av alt, var at samtlige av de inviterte kom (bortsett fra en som var blitt syk :-( ). Vi fikk alt fra dåpstallerken/sølvkopp/sølvskje til et bittelite sølvarmbånd med "charms". En av fadderne våre er bare 18 år, og går på skolen. Hun ga et lite blått emalje-hjerte-smykke, og det var kjempefint :-) . Tror ikke de er så dyre, men det er et smykke som jeg er sikker på kommer til å bli mye brukt. Og så koselig at du skal være fadder da! Kanskje dette er enda et skritt for at dere skal få et bedre forhold? Lykke til!! (Om du bor sånn til, bør du prøve å bestille flybilletter med Norwegian allerede nå for å spare litt penger. Men dere kan jo bo steder der de ikke flyr da...)
Gjest Turi Skrevet 19. april 2004 #15 Skrevet 19. april 2004 ...og så syns jeg det er unødvendig å gi så mye som 500 kroner nå når du har så dårlig råd. Det kan du "ta igjen" senere vet du :-) - du blir jo invitert i konfirmasjon en gang også - og sikkert i mange mange bursdager :-)
Emma3 Skrevet 19. april 2004 #16 Skrevet 19. april 2004 For ein student synast eg 500 kr i dåpsgave er nok. Der er jo også ei gave, det at du kjem i barnedåpen. De ville iallefall eg ha synast om du var fadder for mitt barn. Og som andre her har nevnt, treng du ikkje være tilstede i barnedåpen for at du skal kunne være fadder.
tuji Skrevet 20. april 2004 #17 Skrevet 20. april 2004 Og som andre her har nevnt, treng du ikkje være tilstede i barnedåpen for at du skal kunne være fadder. Det kommer an på hvor mange andre som skal være fadder! Mange har kun to faddere, og da må begge være til stede.
silja Skrevet 22. april 2004 #18 Skrevet 22. april 2004 vi skal være faddere -mannen og jeg - og vi gir ei gave verdt 300kr.......
Gjest Elizabeth Skrevet 22. april 2004 #19 Skrevet 22. april 2004 Takk for alle svar! Etter hva jeg har forstått er det kun to faddere, og jeg ville nok ikke gått glipp av det uansett. Jeg snakket litt med min søster, og hun sier de ønsker "seg" sangbøker eller eventyrbøker, for det kan han ha glede av i mange år. Så skrik ut dersom dere har noen gode idéer til fine bøker til barn..
silja Skrevet 23. april 2004 #20 Skrevet 23. april 2004 - barnas store eventyrbok - barnas store sangbok - asbjørnsen og moe's samlede verker - barnebibelen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå