Gå til innhold

Hvorfor blir man valgt sist om man har dyr, barn og er under NAV?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er under NAV, har et barn og et dyr.

Jeg sliter med å finne bolig jeg kan leie i Oslo.

Det er ingenting galt med meg. Er en skikkelig person som aldri har drevet med noe snusk.

Jeg har spilt et instrument siden jeg var lite barn, og studerte i begynnelsen av 20-årene på musikkhøyskolen, og begynte å jobbe innen det instrumentet jeg spiller.

Så ble jeg plutselig gravid og det ble slutt med kjæresten og jeg ble etterhvert syk og havnet under NAV. Alt skjedde på en gang, og jeg flyttet hjem til foreldrene mine for å få hjelp med babyen, og fikk en hund i gave av foreldrene mine så jeg kunne komme meg litt ut.

Nå ser jeg etter bolig å leie, men det er vanskelig ettersom jeg er singel, har et lite barn og har hund - og attpåtil er under NAV.

Jeg har råd til å betale husleie, og er en sikker betaler.

På meg virker det som om folk helst vil ha en singel person uten noe liv, eller et rolig par. Ingen barn. Ingen dyr. Ikke NAV:

Jeg blir nok boende hjemme til jeg får råd til å kjøpe meg egen bolig, men det skjer ikke før jeg kommer meg ut i fast arbeid igjen.

Å være under NAV er ikke synonymt med bråk og snusk og null snøring på penger!

Anonymous poster hash: bfcfd...25d
  • Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Barn og dyr betyr mer bråk og slitasje. Nav betyr usikker inntekt.

Det har ikke så mye med hvem du er å gjøre.

Anonymous poster hash: 67356...c54

• Liker 9
Gjest Red Queen
Skrevet

Jeg forstår at du er frustrert, men forsøk å se det fra utleiers ståsted. Som en AB sier ovenfor så er dyrehold, spesielt hund eller katt, synonymt med slitasje (spesielt i møblerte leiligheter). Pelshår setter seg også i tepper, gardiner og "huset" forøvrig, hvilket vil gjøre det vanskeligere å leie ut boligen til allergikere/asthmatikere i fremtiden. Barn kan fort finne på å tegne på vegger, være uforsiktige og lignende. Dessverre så er det også mange skrekkhistorier om leieforhold til NAV klienter ute og går. Dette er veldig leit siden det går utover de som tross alt er oppegående mennesker.

Mitt råd er å møte opp på så mange visninger som du kan og vise tydelig at du er et hyggelig og ansvarsbevisst menneske. Veldig positivt om du uoppfordret tilbyr å klippe plenen og slikt (selv om dette som regel følger med i leiekontrakten uansett). Gi et positivt inntrykk av deg selv, helst med referanser fra tidligere huseiere.

AnonymBruker
Skrevet

hvorfor skal man se det fra utleiers side Hvorfor skal man si seg villig til å klippe plenen til utleier, som en annen leilending

Anonymous poster hash: b9589...eda
AnonymBruker
Skrevet

håper du snart møter på noen utleiere som gir deg en sjanse, fremfor å sitte der på sin høye hest og dømme andre, Leieprisene er på vei ned og forhåpentligvis får vi etterhvert et boligmarked der ikke allverdens usympatiske mennesker uten empati kan sitte og leke småkonger slik de har gjort altfor lenge i Norge

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

håper du snart møter på noen utleiere som gir deg en sjanse, fremfor å sitte der på sin høye hest og dømme andre, Leieprisene er på vei ned og forhåpentligvis får vi etterhvert et boligmarked der ikke allverdens usympatiske mennesker uten empati kan sitte og leke småkonger slik de har gjort altfor lenge i Norge

Vi har ennå sterk boligmangel og mange utleiere som har brent seg på tidligere leieforhold. Vi har hatt en jævlig leieboer, h*n var både under nav og hadde dyr. Før det har det vært single folk som gjerne klipper plenen de har disponibelt og jobber vanlige jobber.

Anonymous poster hash: f1b52...bf1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

synes jeg ser at leieboere skulle hatt samme krav til utleiere, det går jo bare en vei og blir et veldig asymmetrisk maktforhold hvor utleiere mener at de skal bestemme alt

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

synes jeg ser at leieboere skulle hatt samme krav til utleiere, det går jo bare en vei og blir et veldig asymmetrisk maktforhold hvor utleiere mener at de skal bestemme alt

Er det en plass utleier har makt er det valget i hvem de skal ta inn. Etter det er det utleier som sitter med makten. Faktisk.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Mente leieboer på siste setning der.

AnonymBruker
Skrevet

utleiere krever jo at leieboere skriver under kontrakter der de skal bestemme alt og detaljstyre leieboernes liv, og de slipper unna med det, fordi boligmarkedet er som det er. Det er nesten som på 70-tallet da det var lov å skrive at man ikke leide ut til nordlendinger

AnonymBruker
Skrevet

Er du nødt å opplyse at du er under NAV?

Anonymous poster hash: 1404a...7f6
  • Liker 2
Skrevet

Jeg er under NAV, på sossen faktisk og har dyr. Det har aldri vært et problem for meg å skaffe leilighet. Det skal sies at jeg har tidenes beste referanser og er verdens beste leieboer :)

• Liker 1
Gjest Red Queen
Skrevet

utleiere krever jo at leieboere skriver under kontrakter der de skal bestemme alt og detaljstyre leieboernes liv, og de slipper unna med det, fordi boligmarkedet er som det er. Det er nesten som på 70-tallet da det var lov å skrive at man ikke leide ut til nordlendinger

Hallo! Hvilken planet leier du boliger på?

Selvfølgelig så er det drittsekk utleiere der ute, men de styrer en bare unna. Flesteparten er selvfølgelig ærlige og rederlige mennesker som fførst og fremst ønsker å ivareta investeringene sine og ha en trygg inntekt. Ville ikke alle gjort det? Jeg ville i allefall det.

Personlig så ville nok jeg også vært litt skeptisk til å leie ut til mennesker med katt/hund, spesielt hvis leiligheten er møblert. Hvis personen var oppegående og kunne vise gode referanser evt. fra tidligere leieforhold så ville jeg ikke vært negativ til å leie ut til vedkommende, selv om de er tilknyttet NAV. Barn ville ikke vært noen hindring, men depositum og et særpunkt i kontrakten om at utleier må dekke eventuelle skader (utover vanlig slitasje) ville vært en selvfølge.

Mitt råd til TS er derfor å sørge for å bygge opp et godt bilde av seg selv ovenfor potensielle huseiere, og sørge for å møte de i person (i form av visning) slik at de kan få et personlig inntrykk av henne. Jeg ønsker henne lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Hva har Nav med å gjøre om en utleier ikke gidder å ha deg som som leieboer pga du har unge og bikje å gjøre?

Anonymous poster hash: de392...078
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags detaljer er det du mener de styrer nå?

Anonymous poster hash: 5b83e...faf

AnonymBruker
Skrevet

Dette kjenner jeg meg virkelig ikke igjen i. Folk flest bruker forbrukerrådets standard kontrakt.

Gjest Ghostwhisperer
Skrevet

Har du prøvd å legge ut annonse på finn.no eller andre steder?

Gjorde det selv for noen år siden, gjorde det klinkende klart i annonsetekst at jeg hadde hund. Jeg var også avhengig av inntekt fra NAV.
Utleier har jo egentlig ingenting med hvordan du får inntekten din så lenge du betaler leien når du skal. Skjønner NAV kan virke avskrekkende, men de må da kunne se an folk syns jeg, ikke alle er noen tafatte slasker.
Barn og hund er vel ensbetydende med slitasje, men betaler du depositum bør jo det dekke evt. skader. Er skadene mer enn depositumet dekker er du jo bare klar på at du dekker det resterende.

Ingen av leilighetene jeg hadde bar preg av slitasje p.g.a. hunden min, så det er vel alt etter hvordan bikkja er også. Hår er en ting, men da er det viktig at de som leier er ekstra grundig med vaskingen.

La en evt. utleier hilse på både barnet og bikkja, kan hjelpe det også :)

Håper det ordner seg for deg og at noen faktisk ser litt lenger enn sin egen nese ;)

AnonymBruker
Skrevet

Mulig noen gjør det men det er ikke lov å lage egne tulleregler i kontrakten. Det er heller ikke lov å detaljstyre leieboernes liv da alle har rett på privatliv. Jeg skjønner du er irritert for ett eller annet men det er faktisk leieboer som har størst makt når den først har kommet seg inn i leiligheten. Som utleier skal man ha sabla gode grunner for å kaste ut en leieboer, selv fra sitt eget private hus. Dersom leieboer nekter å flytte kan det bli en langvarig prosess der man må bruke mye tid og penger på å få vedkommende ut, selv om man følger alle lover og regler. Det er faktisk ikke lov å kaste folk på gata og gjøre dem husløse, selv ikke for kortere perioder. Så nei, det er IKKE utleiere som sitter på makten. Hvis du tror det har du dårlig oversikt over leiemarkedet og alle lover og regler.

Anonymous poster hash: 01689...a83

• Liker 1
Skrevet

Eg er utleigar i Oslo og har no ute ei annonse for leiligheten. Den er liten og dyr! Men sentral.

Eg har fått heilt enormt mange svar og blir ærleg tala litt oppgitt over enkelte. Uten å presentere seg, eller fortelje litt om kven dei er, sender dei e-post der det bare står:

"Jei tar den! Kan jeg ta over i overrmårra fordi dama sier jei ska flytte snart"

"Hei. Jeg er veldig interresert. Kan depositumet diskuteres?"

"Ring meg!!!"

"Hei. Jeg jobber med omplassering av vanskeligstilte hunder. Har selv 4 hunder, da jeg sjelden kan si nei til et par store hundeøyne..."

osv osv.

Dette er jo igrunn både morsomt og trist. Morsomt fordi det gjev god underhaldning for meg, men trist for dei det gjeld. Dei har kanskje brukt masse tid og krefter på å leite etter ein stad å bu.

Men no er det jo eingong slik at det er utleigars marknad. Og då er det enklast for meg å velge seg dei som det ikkje verkar noko styr med.

Fast arbeid, ikkje har kjæledyr, skriv normale svar osv kan blir igrunn minstekravet.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ene og alene fordi folk dømmer. Det er et elendig samfunn vi lever i!

Anonymous poster hash: 318d0...f97

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...