Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Asparges og spekeskinke

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hadde asparges og spekeskinke som forrett på restaurant nylig og det var supergodt:)

Så prøver jeg her hjemme da...kokte aspargesen i lettsaltet vann i 2,5 min, og så rett oppi iskaldt vann. Da aspargesene var avkjølt etter1-2 min eller så, rullet jeg spekeskinke rundt hver asparges,og serverte.

For å si det slik, hadde jeg blitt servert den en plass, så hadde ikke jeg syntes det var supergodt og ville prøve å lage det hjemme. Syntes aspargesen var litt slapp da jeg rullet spekeskinka rundt, og da vi spiste,syntes vi alle at det ble for mye spekeskinke. Men manglet liksom noe, hva gjorde jeg galt?

Skulle jeg hatt litt olivenolje på?

Dampet med smør?

Ikke rulle hver asparges med spekeskinke?

Alle tips mottas med glede :)

Anonymous poster hash: 102ec...222
Skrevet

Du har ihvertfall kokt asparges for lenge - den kan fint spises rå. Ellers vet jeg ikke.

Skrevet

Dampet med smør er en slager. Samtidig så vil jeg tro den spekeskinken de brukte er en god spansk eller italiensk en. Heeelt en annen verden enn hva normalt sett har i Norge. Det i seg selv gjør jo en stor forskjell.

Gjest Armule
Skrevet

Koke?!

Vi har alltid stekt dem. Det som er trikset.

AnonymBruker
Skrevet

Steke dem? Det har jeg ikke sett i noe oppskift, Hvor lenge og hva steker du i, smør/olje (hvilken olje)?Middels varme?

TS

Anonymous poster hash: 102ec...222
Gjest Armule
Skrevet

Steke dem? Det har jeg ikke sett i noe oppskift, Hvor lenge og hva steker du i, smør/olje (hvilken olje)?Middels varme? TS Anonymous poster hash: 102ec...222

Steker dem i smør på middels varme til spekeskinka ser fin og gyllen ut. Tiden varierer, kanskje 5 min.

Gjest Armule
Skrevet

Stekingen får frem den virkelige gode salte smaken fra skinka, samtidig som aspargesen blir god og crispy.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Steker dem i smør på middels varme til spekeskinka ser fin og gyllen ut. Tiden varierer, kanskje 5 min.

Steker aspargenesene med spekeskinka rullet rundt hver enkel asparges?

Jeg brukte Strandaskinke - kortreist spekeskinke som var anbefalt i fleste oppskrifter jeg fant på nettet.

TS

Endret av miss daisy
Skrevet

Jeg brukte Strandaskinke - kortreist spekeskinke som var anbefalt i fleste oppskrifter jeg fant på nettet.

TS

Hvis du bor i en by som Bergen, Trondheim eller Oslo. Stikk innom en delikatesseforretning og kjøp noen skiver med Serrano eller Ibericoskinke. Mye mer smak i skinken, og samtidig mye mindre salt. Du kan skjære halvparten så tynne skiver og det vil fremdeles være mye mer smak enn i noe så simpelt som strandaskinke.

Og det er ikke snobberi, det er fakta! ;p

Gjest Armule
Skrevet (endret)

TS

Ja, hver asparges er rullet med spekeskinke. Vi har brukt strandaskinke, og fått bra resultat. Hvis du vil være litt mer eksklusiv, kan du prøve parmaskinke, eller serrano. Endret av Cervix
Skrevet

Takk for tips, da prøver jeg med å steke den neste gang :)

Gjest Armule
Skrevet

Et annet tips. Strø litt revet parmesanost over når de er ferdigstekt!

Skrevet

Et annet tips. Strø litt revet parmesanost over når de er ferdigstekt!

Veldig godt tips, men ville ha brukt parmesanflak i stedet. Skjært tynt med kniv!

AnonymBruker
Skrevet

Stekt i ovn funker fint, uten å gjøre noe med aspargesen først. Jeg syns det er praktisk enn å steke i panne.

Anonymous poster hash: ab7e0...251
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste "Aspergers og spekeskinke". Var redd de alternative hadde mistet siste rest av bakkekontakt. Godt det ikke stemte.

Anonymous poster hash: 8dc3f...40b

• Liker 2
Skrevet

Rull et par asparges i spekeskinke, legg de på bakepapir i ovnen, hell litt olivenolje og pepper over de (bare litt), og inn i ovnen til de ser ferdige ut. Du ser det på skinka. Når den er tørket, er det ferdig.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke brukt spekeskine, synes det blir altfor salt og overskygger aspargessmaken. Hvor lenge asparges skal koke varierer veldig med størrelsen. Her må du prøve deg frem. Jeg ville brukt en aspargeskjele slik at ikke toppene blir ihjelkokt mens den tykkere delen fremdeles er hard. Ellers er asparges kjempegodt grillet.

Anonymous poster hash: 16b99...703
Gjest gjest17
Skrevet

Jeg steker dem med smør i panna, surrer dem med serrano eller parmaskinke og har i litt parmesan, salt og pepper.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...