Gjest Emmanuelle Skrevet 22. juli 2013 #1 Skrevet 22. juli 2013 Jeg vurderte å være anonym fordi dette er så hinsides at jeg er redd for å bli ledd av (selv om det jo er ganske så morsomt), men jeg vil ikke dere skal tro jeg er troll så da får det bare værra. Jeg har levd sunt hele dette året, trener masse (minst 4 dager i uka, styrketrening og løping) og har holdt meg på 1500 kcal om dagen i gjennomsnitt. Har hatt lite utbytte av det utseendemessig, vekta og målene har stått bom stille siden februar selv om jeg jo er i bedre form og er mye sterkere. MEN! Et mønster har begynt å etablere seg...dagen etter at jeg har skeiet ut med en burger (tar det med i kaloriberegningen gjennom uka) så har jeg gjerne gått ned flere cm. Jeg ELSKER burger, så det gjør meg egentlig ikke noe, men det er jo merkelige greier. Eksempler: I fjor var jeg i USA, spiste masse drittmat (hadde som mål å komme igjennom alle burgershappene) og trente 2 ganger hele ferien. Kom hjem og var 4 cm tynnere på midjemålet. I forrige uke: Spiste idiotisk stor burgertallerken, dagen etter var et par cm av midja og en cm av lårene. I dag: Spiste Shell-burger på nattevakt. Nytt mål nådd, 2 cm ned rundt midja og 1 cm rundt lårene. Jeg måler hver uke, og jeg FATTER ikke hvorfor dette skjer etter de få gangene jeg skeier ut. Venninna mi sier det er fordi jeg ikke spiser nok til vanlig, men jeg spiser jo 1500 kcal hver dag og ofte også det jeg trener opp når jeg har løpt. Jeg er under 160 cm, så dette er passende til meg som trener så mye. Noen flere som har det sånn, eller noen som kan fortelle meg hva grunnen kan være? Blir jo helt tullete her . Må jeg virkelig ete burger for å nå målene mine?
Gjest Blubberella Skrevet 22. juli 2013 #2 Skrevet 22. juli 2013 Kan det være noe i maten du vanligvis spiser du ikke tåler? At du blir oppblåst og pløsete og dermed går med for mange cm rundt her og der? Kanskje du tåler burgere bedre enn annen mat du spiser til vanlig og dermed blir mindre oppblåst (luft og vann) og mister noen cm? Bare en vill tanke
Gjest Emmanuelle Skrevet 22. juli 2013 #3 Skrevet 22. juli 2013 (endret) Kan det være noe i maten du vanligvis spiser du ikke tåler? At du blir oppblåst og pløsete og dermed går med for mange cm rundt her og der? Kanskje du tåler burgere bedre enn annen mat du spiser til vanlig og dermed blir mindre oppblåst (luft og vann) og mister noen cm? Bare en vill tanke Jeg spiser ikke sukker, raffinerte karbohydrater, stivelse eller gjær, da jeg blir oppblåst av disse. I matveien spiser jeg karbonadedeig, grønnsaker, egg, rent kjøtt...aldri pasta eller potet. Skulle vel ha nevnt dette, så takk for at du sa ifra Jeg går absolutt ikke på lavkarbo om det virker slik, spiser havregryn og et par ganger i måneden byggryn eller fullkornspasta. Endret 22. juli 2013 av Emmanuelle
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2013 #4 Skrevet 22. juli 2013 Flere cm på ett måltid virker for utrolig til å kunne være fettmasse, enten det er opp eller ned... dette er litt rart. Anonymous poster hash: 4c11a...4d0
Gjest Emmanuelle Skrevet 22. juli 2013 #5 Skrevet 22. juli 2013 Flere cm på ett måltid virker for utrolig til å kunne være fettmasse, enten det er opp eller ned... dette er litt rart. Anonymous poster hash: 4c11a...4d0 Steinrart!
Anoia Skrevet 22. juli 2013 #6 Skrevet 22. juli 2013 (endret) Kanskje det er noe med junkfooden som virker vanndrivende på deg? Endret 22. juli 2013 av Anoia
Tomaten Skrevet 22. juli 2013 #7 Skrevet 22. juli 2013 At du spiser noe en dag, og har tatt av i cm dagen etter, har ikke sammenheng med hverandre. Skal mer enn en dag til før det ugjør forskjell på kroppen. Sikker på at du måler riktig?
Gjest Emmanuelle Skrevet 22. juli 2013 #8 Skrevet 22. juli 2013 (endret) Kanskje det er noe med junkfooden som virker vanndrivende på deg? Mulig? Kan sammenlignes med dagen derpå med masse alkohol når jeg tenker på det. At du spiser noe en dag, og har tatt av i cm dagen etter, har ikke sammenheng med hverandre. Skal mer enn en dag til før det ugjør forskjell på kroppen. Sikker på at du måler riktig? Hva mener du med måle riktig? Samme sted hver gang...jeg ser ikke hva som kan gjøres feil med det. Endret 22. juli 2013 av Emmanuelle
Tomaten Skrevet 22. juli 2013 #9 Skrevet 22. juli 2013 Mulig? Kan sammenlignes med dagen derpå med masse alkohol når jeg tenker på det. Hva mener du med måle riktig? Samme sted hver gang...jeg ser ikke hva som kan gjøres feil med det. Ja tenker på det å måle samme sted hver gang.
Gjest Emmanuelle Skrevet 22. juli 2013 #10 Skrevet 22. juli 2013 Ja tenker på det å måle samme sted hver gang. Det gjør jeg
Gjest Tirkes Skrevet 22. juli 2013 #11 Skrevet 22. juli 2013 Dette høres veldig rart ut. Er det centimetre som holder seg av også, altså at de ikke sniker seg tilbake, og hver gang du spiser junk? Jeg har trent meg ganske fast i fisken over det siste året også. Jeg er skikkelig pæreform, så jeg har veldig smal midje og flat mage. Og jeg oppdaget over jul og nyttår (når jeg var manisk med målebåndet og badevekta) at midjen min gikk ned nesten en cm etter skikkelig fetende måltid. Men kun midjen. Og vekta gikk som regel samtidig litt opp i en dag eller to, og centmeteren kom som regel tilbake igjen når vekta sank til normalen igjen. Jeg konkluderte med at det måtte være tung og kompakt mat som fikk tarmene til å "legge seg" dypere i bukhulen eller noe sånt sært og tenkte ikke over det igjen.. får nå. Men når du mister flere cm av både midje og lår, da har ikke min logikk en eneste plausibel forklaring... Så rart.
Gjest Emmanuelle Skrevet 22. juli 2013 #12 Skrevet 22. juli 2013 Dette høres veldig rart ut. Er det centimetre som holder seg av også, altså at de ikke sniker seg tilbake, og hver gang du spiser junk? Jeg har trent meg ganske fast i fisken over det siste året også. Jeg er skikkelig pæreform, så jeg har veldig smal midje og flat mage. Og jeg oppdaget over jul og nyttår (når jeg var manisk med målebåndet og badevekta) at midjen min gikk ned nesten en cm etter skikkelig fetende måltid. Men kun midjen. Og vekta gikk som regel samtidig litt opp i en dag eller to, og centmeteren kom som regel tilbake igjen når vekta sank til normalen igjen. Jeg konkluderte med at det måtte være tung og kompakt mat som fikk tarmene til å "legge seg" dypere i bukhulen eller noe sånt sært og tenkte ikke over det igjen.. får nå. Men når du mister flere cm av både midje og lår, da har ikke min logikk en eneste plausibel forklaring... Så rart. Det ser ikke ut til at det går opp igjen nei, men mindre jeg spiser noe som gjør meg oppblåst...Jeg har alltid vært slik at trening+ sunn mat = vektoppgang mens null trening + junk = raser ned i vekt (til det punktet hvor jeg ser syk ut). Har sjekka stoffskiftet, det er innenfor normalen. Jeg må vel bare innse at jeg har en utrolig sær kropp, men det er veldig slitsomt å ikke vite hva man skal spise for å nå målene sine når man ellers gjør alt riktig Den tarmteorien var interessant, mulig den har noe for seg?
Gjest Tirkes Skrevet 22. juli 2013 #13 Skrevet 22. juli 2013 Aner ikke. Jeg er langt fra ernæringsekspert. Jeg lot det hele bero og begynte å måle og veie meg kun en gang i måneden. Da slipper jeg å følge meg på vektendringene som følger syklusen, samt sånne små variasjoner. Man kan jo bli gal av mindre, kroppen endrer seg jo endel i løpet av et døgn. Man er gjerne høyere på morgenen enn på kvelden, feks. Måler man ofte nok så kjenner man etterhvert igjen masse rare mønstre, som ikke alltid har direkte med feil/riktig kosthold å gjøre, eller mengde trening. Derfor synes jeg det er greit å måle så sjelden at jeg ikke legger merke til sånne faktorer.
Gjest Blondie65 Skrevet 22. juli 2013 #14 Skrevet 22. juli 2013 (endret) Er du sikker på at du spiser nok til vanlig? Er det så lite fett i maten du spiser til vanlig at kroppen tviholder på alt den har helt til du spiser et måltid som også inneholder fett? Ellers erfarer vel de fleste som går ned rare ting og jo oftere en veier seg jo rarere blir "greiene". Endret 22. juli 2013 av Blondie65
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2013 #15 Skrevet 22. juli 2013 Nå er det jo mer enn hva man spiser akkurat noen timer i forveien som avgjør hvor mye vann/luft osv som lagres i kroppen. Kosthold, menstrasjonssyklus, horomoner, væskeinntak, søvn, osv, osv, osv, spiller inn. Om du vil finne ut om det er hamburgeren som gjorde at du gikk ned noen cm, må du spise hamburger over lengre tid, mens alle andre faktorer som kan virke inn holdes konstante. Iblant er det vel forøvrig også slik at mange opplever boost i vektnedgangen etter å ha økt matinntaket en dag eller to. Det skjer vel ting i kroppen som gjør regnestykket litt mer enn bare kalorier inn vs kalorier ut, vil jeg tro. Anonymous poster hash: 5b7a3...3d2
Gjest Emmanuelle Skrevet 22. juli 2013 #16 Skrevet 22. juli 2013 Er du sikker på at du spiser nok til vanlig? Er det så lite fett i maten du spiser til vanlig at kroppen tviholder på alt den har helt til du spiser et måltid som også inneholder fett? Ellers erfarer vel de fleste som går ned rare ting og jo oftere en veier seg jo rarere blir "greiene". Jeg er rimelig sikker på at jeg spiser nok til vanlig, er aldri under 1200 og går over enkelte dager så det jevner seg ut på ukesbasis. Men det med fett er et poeng...jeg spiser ekstremt lite fett; steker aldri i fett og tåler ikke fettholdige produkter som fløte, smør etc. Kanskje det er det som er greia? Tar tran en gang i blant når jeg husker det, men husker at min gamle PT sa han helst ville jeg skulle ta flytende tran, ikke kapsler. Vet ikke hvordan fett funger på forbrenning og slikt, forbinder det egentlig bare med lavkarbo (som jeg er prinsipielt imot, uten at jeg skal ta den diskusjonen her siden det finnes tusen andre tråder om det), men om det er essensielt for forbrenning så er det vel logisk...eller? Nå er det jo mer enn hva man spiser akkurat noen timer i forveien som avgjør hvor mye vann/luft osv som lagres i kroppen. Kosthold, menstrasjonssyklus, horomoner, væskeinntak, søvn, osv, osv, osv, spiller inn. Om du vil finne ut om det er hamburgeren som gjorde at du gikk ned noen cm, må du spise hamburger over lengre tid, mens alle andre faktorer som kan virke inn holdes konstante. Iblant er det vel forøvrig også slik at mange opplever boost i vektnedgangen etter å ha økt matinntaket en dag eller to. Det skjer vel ting i kroppen som gjør regnestykket litt mer enn bare kalorier inn vs kalorier ut, vil jeg tro. Anonymous poster hash: 5b7a3...3d2 Mulig du har rett der...jeg jobber turnus, både dag, kveld og natt så døgnrytmen min er helt på trynet. Sover sjeldent 8 timer, da blir jeg daff, føler jeg fungerer best mellomg 6-7 timer, men burde jeg plusse på 1 time så jeg er sikker på at jeg får nok? Om jeg sover 8 eller mer våkner jeg gjerne stiv i kroppen, poser under øynene og hodepine...aner ikke om det kan være et varselstegn eller om jeg burde sove slik jeg føler er best selv?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå