AnonymBruker Skrevet 22. juli 2013 #1 Skrevet 22. juli 2013 Burde man ringe politet med en gang? Man vet jo aldri hvor lenge eieren har vært borte, og heller ikke hvor lenge de har tenkt å være borte. Når vet man at man må ta seg inn i bilen (ved å f.eks knuse rute)? Anonymous poster hash: f6455...8cc
Gjest Belle Gunnes Skrevet 22. juli 2013 #2 Skrevet 22. juli 2013 Man ser tydelig på hunden om den er for varm. Om den peser og sitter oppe og virker urolig, så kan du faktisk knuse ruta uten å måtte ringe politiet først. Ligger den og sover og ser ut som den har det OK, så går det nok greit, men sjekk gjerne bilen litt senere.
Gjest HappyWaffle Skrevet 22. juli 2013 #3 Skrevet 22. juli 2013 en hund trenger ikke lang tid på seg på å få overoppheting. hvis jeg ser en hund i en bil midt i sola og eieren ikke er tilbake innen 5 min, og hunden peser så koster det meg ikke en kalori å knuse en rute for å få den ut.
Mynona Skrevet 22. juli 2013 #4 Skrevet 22. juli 2013 Det er sikkert lurt å ta en telefon til Politiet før man knuser ruta for å gjøre de oppmerksom på det. I tilfelle eier av bil og hund slår seg vrang osv og vil anmelde deg for herverk. Da er det greit å ha fått et OK fra Politiet per telefon. 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2013 #5 Skrevet 22. juli 2013 Man ser tydelig på hunden om den er for varm. Om den peser og sitter oppe og virker urolig, så kan du faktisk knuse ruta uten å måtte ringe politiet først. Ligger den og sover og ser ut som den har det OK, så går det nok greit, men sjekk gjerne bilen litt senere. Dessverre kan det at hunden ligger og "sover" være et tegn på at ruten skulle vært knust for 10 minutter siden. Jeg ville ringt politiet med en gang, for å gi beskjed om at jeg kommer til å knuse ruten. Anonymous poster hash: 2e5e8...8a6 4
Gjest sweetsugar Skrevet 22. juli 2013 #6 Skrevet 22. juli 2013 Med en gang er drøyt, man burde se hvordan hunden har det, om det er ut som at den har det greit, så hadde jeg stått å ventet litt å fulgt med hunden til eieren kom tilbake. Hadde blitt rimelig sur om noen knuste ruta mi når hunden hadde det helt fint. Men å følge med, knuse ruten om hunden ser dårlig ut, det er jo greit
Gjest Belle Gunnes Skrevet 22. juli 2013 #7 Skrevet 22. juli 2013 Dessverre kan det at hunden ligger og "sover" være et tegn på at ruten skulle vært knust for 10 minutter siden. Jeg ville ringt politiet med en gang, for å gi beskjed om at jeg kommer til å knuse ruten. Anonymous poster hash: 2e5e8...8a6 Ja klart man må se nøye på hunde. Se at den lever i beste velgående og ikke svimeslått. Jeg har selv tatt en hund ut av en bil. Denne var overopphetet og pesa, mens kameraten dens lå og sov og var helt uanfektet. Begge av samme rase.
langbein86 Skrevet 22. juli 2013 #8 Skrevet 22. juli 2013 Hvorfor ikke ringe eieren av bilen da, isteden for politiet? Eieren er nok raskere på plass og han slipper å kjøpe ny rute.
Mynona Skrevet 23. juli 2013 #9 Skrevet 23. juli 2013 Hvorfor ikke ringe eieren av bilen da, isteden for politiet? Eieren er nok raskere på plass og han slipper å kjøpe ny rute. Fordi jeg ikke vet hvem som eier bilen. Og har hvertfall ikke tlf nr deres.
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2013 #10 Skrevet 23. juli 2013 Om du ringer til biltilsynet eller politiet for den saks skyld så får du navn og nummer på eier, eller send regnr til 2282 så får du navn på eier. Om jeg hadde hatt hund, og du hadde knust bilruta mi mens det viste seg at hunden hadde det fint så hadde det ikke kostet meg en kalori å annmeldt deg, dratt deg inn i en rettsal eller knust "ruta" di for den saks skyld Anonymous poster hash: f5de9...8ff 1
Gjest Spirula Skrevet 23. juli 2013 #11 Skrevet 23. juli 2013 (endret) Om du ringer til biltilsynet eller politiet for den saks skyld så får du navn og nummer på eier, eller send regnr til 2282 så får du navn på eier. Om jeg hadde hatt hund, og du hadde knust bilruta mi mens det viste seg at hunden hadde det fint så hadde det ikke kostet meg en kalori å annmeldt deg, dratt deg inn i en rettsal eller knust "ruta" di for den saks skyld Anonymous poster hash: f5de9...8ff Da hadde du bare fått anmeldt meg, dratt meg inn i en rettssal, og knust "ruta" min da, for jeg hadde ikke kastet bort 5-10 minutter på å finne deg, selv om jeg kanskje hadde feilvurdert hundens tilstand. I slike tilfeller kan situasjonen eskalere fra "under kontroll" til "kritisk" i løpet av sekunder, og etter min mening er det bedre å knuse en rute for mye, selv på grunn av en feilvurdering, i stedet for å vente til situasjonen er synlig "kritisk", og hunden kanskje ikke overlever. En hunds liv er tross alt mer verdt enn en bilrute. (men jeg hadde kastet bort 30-60 sekunder på å ringe politiet først da, vel og merke) Endret 23. juli 2013 av Spirula 2
Dragonfly84 Skrevet 23. juli 2013 #12 Skrevet 23. juli 2013 Jeg fatter ikke at noen lar hunden være igjen i bilen, ikke i ti minutter en gang. De som tror det er greit å la en hund vente i bilen "bare et kvarters tid mens jeg er i butikken" burde se denne videoen: 1
Gjest Belle Gunnes Skrevet 23. juli 2013 #13 Skrevet 23. juli 2013 Om du ringer til biltilsynet eller politiet for den saks skyld så får du navn og nummer på eier, eller send regnr til 2282 så får du navn på eier. Om jeg hadde hatt hund, og du hadde knust bilruta mi mens det viste seg at hunden hadde det fint så hadde det ikke kostet meg en kalori å annmeldt deg, dratt deg inn i en rettsal eller knust "ruta" di for den saks skyld Anonymous poster hash: f5de9...8ff Du kommer ikke en millimeter med å anmelde engang. Vi har ikke bare lov til å knuse ruta, men også en plikt til å gjøre dette. La tvilen komme hunden tilgode - http://old.dyrebeskyttelsen.no/bilder/huskeliste_hund_i_bil_hvitbg.pdf http://www.dyrebeskyttelsen.no/nyheter/hjelp-dyrene-i-sommer
Gjest selungen Skrevet 23. juli 2013 #14 Skrevet 23. juli 2013 Jeg var på Ikea for 2 år siden, i juli. Det var stekende sol. Og i en bil i verste sola satt det en stor hund og var ikke i god form. Så vi ventet i litt tid men ikke lenge, ringte politiet og de sa at de skulle komme men det ville ta litt tid, og derfor knus ruta. Venninnen min hadde vært inne på Ikea å bedt de om å rope opp eieren, men det kom ikke. Så da tok vi ruta og fikk hunden ut, hadde fått en bøtte med vann fra Ikea. Politiet kom og de fikk tak i eieren til slutt. De var supertakknemlig, de hadde parkert i skyggen, men tenkte ikke over at det ble endret. De trodde at de hadde satt opp vinduet men det var feil. Men det viste seg at ene bildøra var åpen. Så jeg angret litt på at ikke jeg sjekket dører før jeg tok ruta- Så et lite tips, før du knuser ruta, sjekk alle bildører 2
Gjest Belle Gunnes Skrevet 23. juli 2013 #15 Skrevet 23. juli 2013 Den historien husker jeg Selungen. Kjempebra det dere gjorde. Men ja sjekk dørene :D Jeg tok jo ut to hunder av en bil selv, og der var dørene åpne, så det var en enkel sak. 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2013 #16 Skrevet 23. juli 2013 Jeg har funnet en hund i en bil i sola, den var parkert utenfor en kino, så jeg regner med at eieren rett og slett var på kino. Hunden satt og peset og ristet, selv om den hadde vann, så jeg sendte først sms med regnr for å finne eieren. Jeg ringte, men fikk ikke svar. Da ringte jeg politiet, som ba meg ringe falken. Så mest sannsynlig vil de også be deg om det, så det kan være greit å ringe dem med en gang. Falken kom innen 2 minutter, de brøt opp døra og jeg fikk gitt hunden vann. Så prøvde de å ringe eieren igjen, men måtte ta med seg hunden. Det er ikke enkelt å bestemme seg for å knuse ei rute når du står der alene, du kan også skade deg selv eller hunden. Så ring falken eller politiet først. Hvis hunden besvimer så har man jo ikke mye tid, men så lenge den er bevisst så går det greit å finne tak i nummeret først. Anonymous poster hash: 5d1f7...19e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå