Gå til innhold

tok i hull i ørene 8 mnd siden.men ser ikke bra ut...

Anbefalte innlegg

Gjest Butterflygirl
Skrevet

Jeg tok hull i ørene for ca. 8 mnd. siden. Jeg gjorde som frisøren sa og renset med pyrisept hver morgen og kveld, i ca 4-5 uker. Etter hvert så gadd jeg ikke mer for å si det sånn, ørene så bra ut. Men det jeg lurer på er om det er nomalt at hullet ser litt rødt ut, og at det kommer litt væske ut av den?? De blir som regel til skorper etter en stund, men da tar jeg ut øredobbene og renser hullene.

Det med meg er at det ene hullet gror litt saktere enn det andre hullet. Har noe med hun dama som tok hullene mine. Når hun tok at pistolen av ørene mine, så hang det fast litt og dermed dro hun litt på hullet og øredobben. Jeg tenker å bytte ut øredobben. Liker egentlig ikke den jeg fikk. Den er så vanskelig å få av. Så, er det gull jeg burde bytte til? For å unngå infeksjon?

Takk og bukker for masse svar! :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, bytt til gull. Kan nesten høres ut som nikkelallergi det du har...

Skrevet

det er skjelden nikkel i de som blir satt inn men det høres ut som om du har en allergisk reaksjon. Prøv gull en periode..

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg tok hull i ørene da jeg var liten. Det kommer fremdeles væske ut av hullene, uten at det er betennelse. For ca 10 mnd siden tok jeg 2 hull til hos frisøren. Hullene er røde og det kommer væske ut selv om jeg renser hver dag. Er ikke allergisk heller så det er vel ingenting å få gjort med...

Gjest Lizbet
Skrevet

Her er hva jeg lærte når jeg tok huller for ca 2 mnd. siden:

*rens med klorheksidin 0,5% morgen og kveld i 4 uker. Pass på å vaske sårflatene først, så det synlige av smykket og så vrir du, skur på ol slik at du og får renset inni hullet.

*Trapp ned over fire uker. Annenhver dag, tredjehverdag osv slik at kroppen lærer seg selv at den må rense.

Klorheksidin skal brukes fremfor pyrisept da denne er mildere - noe som er bedre for såret.

Jeg tok forørig hullene hos en piercer, ikke hos en frisør. Man får ikke sterilisert alt utstyret hos en frisør.

Gjest Butterflygirl
Skrevet

Tror jeg prøver gull jeg. Kanskje jeg blir kvitt kløinga. På det ene øret jeg fortalte om som gror treigere, så klær det litt rundt hullet. Dessuten så er de jeg fikk av frisøren så ekle. De er har en klikk funksjon, slik at øredobben sitter helt bom fats, så det er et slit å få dem av.

Den klorheksidin, er den uten resept og sånn? Er det den apoteket pleier å anbefale? isåfall tester ut denne også, alt for at ørene mine skal bli normale igjen. :ler:

hvis det er sånn at jeg ikke tåler de øredobbene jeg fikk av frisøren, vil det si at jeg ikke kan bruke vanlige øreringer kjøpt i klesbutikkene? Altså uekte. Jeg vil iallefall ikke ta sjansen på det ennå. Venter heller til at såret har grodd ordentlig. Kanskje om et år? Hvor lang tid tar det før såret er grodd ordentlig igjen?

Takk for svar. Bukker og neier :P

Gjest Anonymous
Skrevet

Klorhexidin er uten resept. Du kan sikkert bruke uekte øredobber hvis du renser godt og ikke sover med uekte øredobber om natten. Men det er nok lurt å vente til hullene har grodd skikkelig hvis du får lett betennelse.

Det varierer vel fra person til person hvor lang tid det tar. På meg tar det veldig lang tid.

Gjest Malama
Skrevet

Dersom det var nikkelallergi, så ville du antakelig hatt mer reaksjon enn "litt rød og litt veske" etter å ha gått med det sammenhengende i 8 måneder (Da jeg fikk klokke med nikkel for snart 20 år siden da vel og merke, så fikk jeg et DIGERT rødt merke litt større enn klokka, på bare et par timer) Dessuten skal det ikke være nikkel i de øredobbene du har fått satt inn uansett.

Men jeg tok hull selv for et par år siden, og litt rødt rundt hullet er det egentlig enda, men ikke noe som er et problem for meg. Men det tok lang tid før det grodde skikkelig, det gjorde det.

Uansett kan det neppe skade å bytte til gull. :)

Og forøvrig: det er større fare for at det er "noe dritt" i øredobbene du kjøper på klesbutikker enn de du fikk hos frisøren, men egentlig ser jeg ikke dine reaksjoner som så sterke tegn på at du ikke tåler dem du har, så du kan etterhvert fint prøve noe annet ogå. De er jo ikke så dyre, så det er ikke det største tapet om det viser seg at du ikke kan bruke dem. Da oppdager du det jo fort....

Lykke til.

Gjest Butterflygirl
Skrevet

kjøpte meg ett par sølvøredobber i går. Det går vel like greit med sølv som med gull? Er det bare meg eller er stilken på øredobben innmari kort på de fleste øredobbene? Kanskje har jeg ganske feite øreflipper, men når jeg setter i øredobben så sitter den tett i tett med øreflippen, ikke som andre jeg har sett som har en mellomrom ,at dobben sitter litt løst. Rart..... :-?

Takk for masse fine svar, folkens! I appreciate it! :P

Skrevet

vel jeg reagerer på sølv, å det er fullt mulig å gjøre det. Ganske vanlig har jeg forstått

Skrevet
vel jeg reagerer på sølv' date=' å det er fullt mulig å gjøre det. Ganske vanlig har jeg forstått[/quote']

Man kan reagere på så mangt - jeg tåler ikke "norsk" gull (men et par jeg har kjøpt i Tyrkia går bra :roll: )...men har aldri reagert på sølvøredobber....

Gjest Malama
Skrevet

Jeg fikk altså stoooort utslett av nikkel da jeg var 7, men enten har de slutta å putte nikkel i ting, eller så har jeg vokst det av meg, for jeg reagerer ikke på noe nå...

Gjest Virvar
Skrevet

Driver hullet og væsker lang tid etter at det er laget?? :o Jeg trodde at det grodde kjappt jeg slik at det ble liksom en tunell gjennom øreflippen som øredobben skal gjennom. Jeg har ikke turd å ta hull tidligere, og må si at om det væsker og er sårt og blir skorper så frister det ikke. Huffameg :-?

Gjest Malama
Skrevet

Vel, det skal jo strengt tatt ikke veske lenge etter da, så vidt jeg vet. Det gjør ikke mine i alle fall.

Jeg fikk litt betennelse jeg da, så da kom det litt "gørr" på det ene øret, men det hele grodde fint.

Vesking og skroper er ikke helt vanlig.

Litt rødt, men ikke på noen måte sårt, det er min erfaring i alle fall.

Men avhenger av at an steller bra med det (der slurva jeg, derav betennelse) og tåler det som er i da, selvsagt...

Gjest Butterflygirl
Skrevet

Altså, det er ikke skorper rundt hullet som jeg tok, men når væsken som kommer ut av hullet tørker så kjennes det ut som skorper. Nei, det væsker ikke så mye. Det er bare på det ene øret mitt som har tendens til å væske litt iblant. Som jeg fortalte tidligere så dro hun frisøren i det ene øret (venstre) mitt etter at hun lagde hullet så hullet er ganske følsom. Mens den andre (høyre) føles helt normal, faktisk. Når jeg skal tre inn en ny øredobb i venstre hull så stikker det litt, og må bruke litt tid på å finne utgangen, hender at jeg treffer innsiden av huden. Er dette normalt?

Jeg tror vel ikke at det er nikkel i ekte sølv smykker.... :klø: Men jeg spurte hun som jobba der om dette og hun sa at de stoffene som er brukt til å lage øredobben ikke er allergifremkallende. Nå har jeg gått med de i 20timer og det har ikke klødd eller noen ting. Så jeg tror jeg er over det verste.

Jeg synes smykker er så dyre her...det er vanskelig å finne billige smykker, og enkle ti en rimelig peng. Jeg ville bare enkle øredobber som jeg kan sove med (sånne som ikke henger seg fast til tøy). Endte opp med ett par sølvøredobber med zirkon eller hva det nå heter. Kost meg 170kr. Helt grei egentlig.

Gjest Malama
Skrevet

Sover du fortsatt med dem etter 8 måneder? Det gjorde ikke jeg, for jeg orka ikke nettopp det med at de henger seg fast, og stikker, når jeg sover (stikker alltid i enten meg eller arma til min samboer, da jeg liker å sovne i armkroken)

Vel, jeg sov ikke med mine i stort mer enn 3-4 måneder jeg tror jeg (jeg slutta litt før det også, men måtte begynne på igjen fordi det var vanskelig å få dem inn om morgenen, det "grodde litt igjen".

Lykke til uansett. Har du gått med ny ørepynt i 20 timer uten reakajoner, så tåler du dem nok :) 20 minutter ville vært nok til reaksjon om du ikke tålte det, tenker jeg :)

Gjest Butterflygirl
Skrevet

Ja jeg sover med dem fortsatt. Jeg føler ikke at hullene har grodd helt ennå, så det er best slik. Dessuten så kjøpte jeg øredobber som er ganske små, så jeg føler dem egentlig ikke så mye om nettene. Har ikke lagt merke til at de stikker eller noe. Føler litt på venstre. Nei, kjæresten min har ikke noe imot det. Tror ikke han føler noe heller.

Tusen takk for tips! Det har hjulpet meg kjempe mye! :P

Cheers, mate! :kul:

Gjest Butterflygirl
Skrevet

En stor korreksjon her. Jeg har ikke hatt hull i 8 mnd, men 8 uker! Jeg er helt borte jeg.La ikke merke til det før nå! :hoho:

Nå tror jeg kanskje det jeg har skrevet har en mening..... :oops:

Gjest Malama
Skrevet

8 UKER ja, da sov jo jeg også med dem, men 8 MÅNEDER er nå en annen sak.

Og ja, etter 8 UKER så er det at det ikke er helt grodd, at det er litt rødt, og at det av og til kan veske litt fra det hullet det var litt "problem" med, totalt ufarlig og forventet :)

Om det ikke gror så du kan sove uten i løpet av det neste halve året (altså innen 8 måneder) DA ville jeg vært mer bekymra. Å sove med dem i 8 uker er nok langt mer normalt ja :)

Når du da kjøpte nye som du bytta med, så håper jeg det ikke var noe tungt, siden det ikke er helt grodd bør du holde deg til små, lette ørepynter enn så lenge :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...