Tuddelidu Skrevet 18. april 2004 #1 Skrevet 18. april 2004 Heisann I alle år har jeg vært sikker på at dette skrives verken - uten h, men nå er jeg jammen usikker. Norsklæreren min sier med h, ordboka mi (som forøvrig er 9 år gammel) sier uten. Kan noen hjelpe meg? Forvirret Tuddelidu!
Tuddelidu Skrevet 18. april 2004 Forfatter #3 Skrevet 18. april 2004 Har prøvd å sett litt på internett, her ser det ut til at det ble forandret til verken i 1959 fordi nyn. gjorde det... *enda mer forvirret* :o
Labella Skrevet 18. april 2004 #4 Skrevet 18. april 2004 I følge www.sprakrad.no ble verken riktig skrivemåte i 1959, men i dag er det tillatt å bruke både hverken og verken.
Labella Skrevet 18. april 2004 #6 Skrevet 18. april 2004 Hvordan vet vi det? At begge formene er tillatt i dag? Jeg fant ut av det på spåkrådets kaotiske nettsider. Velger du "søk i www.sprakrad.no" får du opp noen lange artikler - gidder du å lese gjennom dem vil du se at det stemmer :blunke: I bokmålsordboka får du også treff på begge ordene.
Gjest Dalwhinnie Skrevet 18. april 2004 #8 Skrevet 18. april 2004 Tidligere ble det skrevet med h, men en eller annen gang bestemte Språkrådet at det skulle skrives uten. Dette var i mange år eneste korrekte måten å skrive det på ifølge ordbøkene, men nordmenn nektet å adoptere den nye skrivemåten. Da folk flest, mange år etter at Språkrådet fjernet h-en, fremdeles skrev hverken med h, krøp Språkrådet til korset og innførte de to formene som valgfrie. Begge deler er altså korrekt i dag.
Pip Skrevet 18. april 2004 #9 Skrevet 18. april 2004 Eg skriv verken på nynorsk, men trur faktisk eg brukar hverken på bokmål...? Forresten: Kan folk slutte å skrive 'hvet' og 'hvil' (for vil)? Det ser så fælt ut... Så skal eg hugse å kutte h-en i verken neste gong eg skriv på bokmål! (det er ikkje ofte...)
Gjest gjest1 Skrevet 18. april 2004 #10 Skrevet 18. april 2004 Eg skriv verken på nynorsk, men trur faktisk eg brukar hverken på bokmål...? Forresten: Kan folk slutte å skrive 'hvet' og 'hvil' (for vil)? Det ser så fælt ut... Så skal eg hugse å kutte h-en i verken neste gong eg skriv på bokmål! (det er ikkje ofte...) Du treng ikkje kutte k-en, for begge former er tillatt, men hvet og hvil er skrekkeleg....
Sandra Skrevet 18. april 2004 #11 Skrevet 18. april 2004 Begge deler er altså korrekt i dag. :enig_animasjon:
Pip Skrevet 18. april 2004 #12 Skrevet 18. april 2004 Du treng ikkje kutte k-en, for begge former er tillatt, men hvet og hvil er skrekkeleg.... ..jepp, men viss verken er ei meir moderne form, er det kanskje lurt å byte? På ung.skulen skreiv eg ein SVÆRT konservativ bokmål, for å ikkje bli frista til å legge om til nynorsk (lett for viss ein skriv bokmål med a-endingar og sånn...). Men eg synest eigentleg slik bokmål er ganske stygg, og har modernisert sidemålet ein del sidan det... Difor altså. I alle fall - godt me er samde om hvet og hvil *grøsse*!
Gjest gjest1 Skrevet 18. april 2004 #13 Skrevet 18. april 2004 Jepp Pip, vi er einige. Både nynorsken og bokmålen min er ganske lite konservativ, og blir nesten - til tider - lik. (ja, trur vi nærmar oss samnorsk om nokre tiår, ja) Men, nynorsk som er nærmast hjarta mitt då!
Pip Skrevet 18. april 2004 #14 Skrevet 18. april 2004 ...nynorsken min er nok kanskje litt konservativ... Ikkje mållags-konservativ, men brukar sjeldan dei 'liberale' klammeformene - 'noe' til dømes. Har forresten inga tru på samnorsk - den er vel lagt død før lengst. Men det er ein annan debatt!
Gjest gjest1 Skrevet 19. april 2004 #15 Skrevet 19. april 2004 Ja, det er ein annan debatt - og eg skal alt for tidleg opp i morgon til å starte denne no!
Amarone Skrevet 19. april 2004 #16 Skrevet 19. april 2004 Selv om begge deler er riktig, må man være konsekvent. Derfor: Hverken og hvalp o.l., samt verken og valp! Amarone
Tuddelidu Skrevet 19. april 2004 Forfatter #17 Skrevet 19. april 2004 Jeg fikk min kjære norsklærer til å sjekke i den svære ordboka hennes i dag. Her står hverken i parantes, men "se verken" som kommentar. Man kan vel derfor skrive begge deler, men bør helst bruke verken.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå