Gå til innhold

Verken eller hverken?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Heisann

I alle år har jeg vært sikker på at dette skrives verken - uten h, men nå er jeg jammen usikker. Norsklæreren min sier med h, ordboka mi (som forøvrig er 9 år gammel) sier uten. Kan noen hjelpe meg?

Forvirret Tuddelidu!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har prøvd å sett litt på internett, her ser det ut til at det ble forandret til verken i 1959 fordi nyn. gjorde det... *enda mer forvirret* :o

Skrevet

I følge www.sprakrad.no ble verken riktig skrivemåte i 1959, men i dag er det tillatt å bruke både hverken og verken.

Skrevet
Hvordan vet vi det? :)

At begge formene er tillatt i dag?

Jeg fant ut av det på spåkrådets kaotiske nettsider. Velger du "søk i www.sprakrad.no" får du opp noen lange artikler - gidder du å lese gjennom dem vil du se at det stemmer :blunke:

I bokmålsordboka får du også treff på begge ordene.

Gjest Dalwhinnie
Skrevet

Tidligere ble det skrevet med h, men en eller annen gang bestemte Språkrådet at det skulle skrives uten. Dette var i mange år eneste korrekte måten å skrive det på ifølge ordbøkene, men nordmenn nektet å adoptere den nye skrivemåten. Da folk flest, mange år etter at Språkrådet fjernet h-en, fremdeles skrev hverken med h, krøp Språkrådet til korset og innførte de to formene som valgfrie. Begge deler er altså korrekt i dag.

Skrevet

Eg skriv verken på nynorsk, men trur faktisk eg brukar hverken på bokmål...?

Forresten: Kan folk slutte å skrive 'hvet' og 'hvil' (for vil)? Det ser så fælt ut... Så skal eg hugse å kutte h-en i verken neste gong eg skriv på bokmål! :wink: (det er ikkje ofte...)

Gjest gjest1
Skrevet
Eg skriv verken på nynorsk, men trur faktisk eg brukar hverken på bokmål...?  

Forresten: Kan folk slutte å skrive 'hvet' og 'hvil' (for vil)? Det ser så fælt ut... Så skal eg hugse å kutte h-en i verken neste gong eg skriv på bokmål! :wink: (det er ikkje ofte...)

Du treng ikkje kutte k-en, for begge former er tillatt, men hvet og hvil er skrekkeleg....

Skrevet
Begge deler er altså korrekt i dag.

:enig_animasjon:

Skrevet

Du treng ikkje kutte k-en, for begge former er tillatt, men hvet og hvil er skrekkeleg....

..jepp, men viss verken er ei meir moderne form, er det kanskje lurt å byte? På ung.skulen skreiv eg ein SVÆRT konservativ bokmål, for å ikkje bli frista til å legge om til nynorsk (lett for viss ein skriv bokmål med a-endingar og sånn...). Men eg synest eigentleg slik bokmål er ganske stygg, og har modernisert sidemålet ein del sidan det... Difor altså.

I alle fall - godt me er samde om hvet og hvil *grøsse*!

Gjest gjest1
Skrevet

Jepp Pip, vi er einige. :) Både nynorsken og bokmålen min er ganske lite konservativ, og blir nesten - til tider - lik. (ja, trur vi nærmar oss samnorsk om nokre tiår, ja)

Men, nynorsk som er nærmast hjarta mitt då!

Skrevet

...nynorsken min er nok kanskje litt konservativ... Ikkje mållags-konservativ, men brukar sjeldan dei 'liberale' klammeformene - 'noe' til dømes.

Har forresten inga tru på samnorsk - den er vel lagt død før lengst. Men det er ein annan debatt! :wink:

Gjest gjest1
Skrevet

Ja, det er ein annan debatt - og eg skal alt for tidleg opp i morgon til å starte denne no! :ler:

Skrevet

Selv om begge deler er riktig, må man være konsekvent. Derfor: Hverken og hvalp o.l., samt verken og valp!

Amarone

Skrevet

Jeg fikk min kjære norsklærer til å sjekke i den svære ordboka hennes i dag. Her står hverken i parantes, men "se verken" som kommentar. Man kan vel derfor skrive begge deler, men bør helst bruke verken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...