AnonymBruker Skrevet 22. juli 2013 #1 Skrevet 22. juli 2013 Jeg har stort sett fullammet mine tvillinger frem til nå (7 uker), i noen perioder har vi fylt på med mme. Barna er ikke synkroniserte og har helt ulikt søvnmønster og det blir derfor dobbelt opp med amming. Det vil si 16 ganger i døgnet på rundt 15-30 min hver gang + raping. Jeg ble så lei at jeg begynte å pumpe og gi flaske. Puppen tømmer ikke brystet like godt og jeg får altfor mye melk og melkespreng så det er heller ingen god løsning. Så jeg vurderer å kutte, ammingen har aldri blitt koselig, likevel så klarer jeg ikke ta steget, jeg har jo melk. Er så usikker på hva jeg skal gjøre...Har dere noen gode råd. Hilsen sliten førstegangs tvillingmammaAnonymous poster hash: aa5b2...2d2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2013 #2 Skrevet 22. juli 2013 Må legge til at begge har lett kolikk i tillegg så det tar jo på det også...Anonymous poster hash: aa5b2...2d2
Redbull Skrevet 22. juli 2013 #3 Skrevet 22. juli 2013 Aldri angra! Er så utrolig deilig å gi flaske. Pappan tar like mye, om ikke mer, mating enn meg mens jeg kan gjøre litt mer av det jeg vil 1
Bolla! Skrevet 22. juli 2013 #4 Skrevet 22. juli 2013 (endret) Jeg har ikke angra ett sekund! Jeg fullammet til han var 6 uker og delammet til 2 mnd, men angrer på hvorfor jeg ikke slutta før. Ble en helt annen verden og morsrollen ble MYE bedre for min del. Nå hadde ikke jeg nok melk heller og fy for et stress det var å styre med pumpe innimellom ammingen og koking av flasker og pumpeutstyr innimellom der igjen, kom meg jo ikke ut døren... Han her hadde også kolikk og det ble bare et slit med amming når jeg ikke hadde nok melk, jeg koste meg ikke med ammingen og jeg samtidig har slitt veldig psykisk etter fødselen, så her ble mme det rette valget denne gang i allefall Endret 22. juli 2013 av -Mala-
Bolla! Skrevet 22. juli 2013 #5 Skrevet 22. juli 2013 (endret) Dobbel.. Endret 22. juli 2013 av -Mala-
Stinelin Skrevet 22. juli 2013 #6 Skrevet 22. juli 2013 Har ikke angret ett sekund, fikk et mye bedre liv sammen med babyen etter at jeg slutta. Mens jeg amma var jeg mer sliten og gruet meg til hver amming. Etter ammeslutt begynte jeg å kose meg når babyen skulle ha mat.
Eliisa Skrevet 22. juli 2013 #7 Skrevet 22. juli 2013 Her var ammingen et mareritt. Fikk aldri nok melk, og pumpet som en gal for å få mer melk. Ammet i rundt 8 uker og var helt utslitt.. På det verste var jeg oppe tredjehver time og pumpet, i tillegg til den vanlige ammingen. Det eneste jeg angrer på er at jeg ikke sluttet ammingen tidligere. Nå er babyen fylt fire år, og er helt frisk. Hadde vi bodd på savannen i Afrika, uten rent vann og dårlig MME, så hadde det vært en ting - men her i Norge? Slipp ammingen, med god samvittighet.
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2013 #8 Skrevet 22. juli 2013 Men hvordan ville det blitt med mme når babyene ikke er "synkroniserte"? Altså, det jeg prøver å si er at det ikke nødvendigvis er enklere med mme når de likevel vil ha mat til ulike tidspunkt. I tillegg kan kolikken forverres av overgang til mme. Hva sier helsesøster? Og andre tvillingmammaer? Hvilke erfaringer vi med ETT barn har gjort oss, er ikke helt relevant for de som har to å ta seg av og de ekstra utfordringene det medfører. Forøvrig skal du ha kudos for å ha fullammet begge så langt! VELDIG bra jobba! Anonymous poster hash: 60828...89f 5
pratesyk Skrevet 22. juli 2013 #9 Skrevet 22. juli 2013 Jeg har ikke angret et sekund. Jg sluttet å amme/pumpe etter 4-5 uker, og alt forandret seg til det bedre.. Jeg var lykkeligere, fikk sove bedre og mannen fikk hjelpe til med å matingen. Mannen sto også opp på natta for mating slik at jeg fikk sove litt sammenhengende. Jeg kommer nok ikke til å amme neste gang jeg får baby heller. Nå assosierer jeg amming med slit, såre og blødende brystvorter og lite søvn. Jenta mi sov lengre mellom hvert måltid med mme og hun virker mer fornøyd. Vi slet med ammingen fra dag en.. Med alt ammepresset i dag så blir man jo nesten hjernevasket. Kun du og mannen din vet hva som er best for dere og ungene deres! Lykke til!!
siebaeo Skrevet 22. juli 2013 #10 Skrevet 22. juli 2013 Er det mulig å amme mindre og gi mer mme? Ikke fordi jeg er ammenasi altså! Tenkte det kanskje kan være det som er enklest å gjennomføre..? Slippe noen flaskeblandingsrunder, men dele matingen med far uten å måtte pumpe. Tenker at det er så utrolig greit å bare kunne hente fram puppen i hastetilfeller.. Jeg har bare ammet og syntes det var så utrolig praktisk. Og synes det virker mer styrete å måtte lage maten hver gang.. Men jeg hadde ingen problemer så jeg har all respekt for andres valg/grunner til å ikke gjøre det! Bare så ingen føler at jeg prøver å tråkke noen på tærne 2
Stinelin Skrevet 22. juli 2013 #11 Skrevet 22. juli 2013 Jeg synes også delamming er veldig greit, gjorde det nesten helt fra starten med førstemann og kommer sikkert til å gjøre det igjen. Da får man fordelene fra begge varianter. Pappan eller andre kan avlaste, samtidig som det er lett å amme om det er mest lettvint der og da. Men man må jo selvfølgelig amme noe gjennom døgnet uansett for å opprettholde produksjonen.
Orchideae Skrevet 23. juli 2013 #12 Skrevet 23. juli 2013 Angret og angret.. Har jo tenkt tanken at jeg skulle prøvd litt til. Det er jo veldig lettvint om det fungerer. Ammet i tre uker, gav meg da jeg fikk betennelse nr. 3 selv om jeg gjorde det jeg kunne for å unngå dem.. 1
Kassiopeia Skrevet 25. juli 2013 #13 Skrevet 25. juli 2013 Angrer absolutt ikke. Jeg fikk ikke begynne å amme før lillemann var nesten tre uker, så det var en stor tilvenning for oss begge. Slet med alt for lite melk, måtte pumpe i tillegg til å amme, og han slet veldig med å få til å suge fra puppen, spesielt siden han allerede hadde prøvd flaske og det gikk greit. Ble så mye bedre med flaske. Bare det at mannen også kan mate han, og at jeg kan få sove noen netter når jeg er utslitt er en drøm!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå