Gå til innhold

Alenemor og student på et helt fremmet sted. Vil det funke....?

Anbefalte innlegg

Gjest Vena Cava
Skrevet

Har søkt på skole til høsten, men jeg har nå blitt alenemor så er litt skeptisk til hvordan det skal gå.

Skolen ligger langt unna her jeg bor nå, har ingen familie i den byen eller noen jeg kjenner.

Barnehageplass et jo sikkert ikke noe problem, men jeg skal jo ha tid til studier også, og rett foran eksamener og sånn vil det kanskje bli fryktelig vanskelig og hektisk med en toåring og bøker flyvende rundt..?

Pappaen bor i Bergen så det er et flyreise unna, og han studerer selv så han kan ikke ta over henne på noen måte, han har henne så ofte som han kan. Som vil si ca 4 ganger i halvåret.

Men hvordan vil dette funke?

Vet jeg ikke er den første studenten som er alenemor og heller ikke den siste, men jeg er redd for at det ikke skal gå.

Noen andre som er alenemor og student eller kjenner noen som er det, som kan fortelle meg litt om hvordan det gikk/går med dem?

Takker for alle svar :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er alene med barn og gikk greit en stund. Men så måtte jeg flytte tilbake igjen til næremere familie som ville passe barnet.

Det kommer jo ann på noen ting:

Hvor ofte har til behov til å barnepass for å gå på sosiale aktiviteter?

Har du noen som kan passe barnet der?

Hvor effetiv er du på på skolen? (har du behov for å jobbe hjemme)

Kommer du i kontakt med andre med barn der du skal studere?

Har de noe opplegg til overnatting i barnehagen?

Anonymous poster hash: 9ce22...6c9
Skrevet

Har du ikke søkt barnehage i den nye kommunen ennå? I så fall skal du ikke være sikker på at det ikke blir noe problem. Søknadsfristen var 1 mars for å være sikret plass i august, og i veldig mange kommuner er barnehagene helt fulle, og det er ventelister. Du kan altså risikere å ikke få plass før 1 august 2014.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis du får studentbarnehage bruker du tilvenningsdagene til å hilse på de andfe foreldrene og se om du finner flere aleneforeldre. Bli kjent og bytt på å være barnevakter for hverandre.

Gjest Marmot
Skrevet

Det er ganske lett å få plass i studentbarnehage om du flytter til en by som er stor nok til det. Jeg er i samme situasjon som deg, bortsett fra at faren til mitt barn ikke bor så langt unna. Sønnen min og jeg flytter til Oslo, han fikk plass i studentbarnehage veldig kjapt, men jeg søkte jo for en stund siden. Da vi var på besøk i barnehagen hans for noen uker siden sa de at veldig mange foreldre søker studier i flere byer, og søker barnehageplass i alle sammen, og så sier opp etter hvor de får studieplass. Så å få plass i studentbarnehage nå burde ikke være noe stort problem.

Jeg tenker mye av det samme som deg, men tenker også at det er litt nå eller aldri. Når barnet mitt blir eldre, blir det vanskeligere, tror jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Er det særlig sunt for ungene å bli flytta rundt på hele tiden da? Stakkars.

Anonymous poster hash: 30f8c...6f8

AnonymBruker
Skrevet

2åringer er veldig tilpassningsdyktige. Så lenge personen som har hovedomsorgen flytter med går dette helt fint.

Ville heller tenkt på om mor kommer til å tives i den nye livssituasjonen, barnet klarer seg om mor har det fint.

Anonymous poster hash: 9ce22...6c9

• Liker 1
Skrevet

Förutsättningen är att du får barnehage, annars blir det väldigt svårt.

För att lyckas krävs DICIPLIN.

Att du studerar när du ska, att du använder tiden på skolan väl, och när du inte har föreläsningar studerar, läser, gör uppgifter och inget annat.

Inte städa

Inte diska

Inte handla

Inte se på TV

Inte surfa på KG ;-)

Inte sortera leksaker

Alla de sakerna kan vänta, de sakerna kan du göra tillsammans med barnet. Saker som kan få ta längre tid, saker som kan klara avbrott.

Läser du ordentligt under hela kursen blir examensförberedelerna lättare än om du skjuter upp det.

Försök att gå samman med andra föräldrar, och andra studenter.

Studierna är en kort tid, och utan nära familj som kan passa gullet måste du vara diciplinerad.

Att gå ut på examens-pils eller bykvällar kan bli svårt, men ta i stället den kvällen och studera när barnet lagt sig. Ta EN timme, bara EN timme och läs. SEN gör sysslor.

Lycka till

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner til to som har gjort det, hun ene på bachelor og hun andre tok helt masterprogram.

Jeg tror nok det var utfordringer med barnevakt, men ikke alle har tilgang på det uansett. Dette gjelder jo spesielt om man har sykt barn i eksamenstiden - noe min søster og hadde som alenemor med familie i samme by, men man kan jo ikke få voksne folk til å ta seg fri fra jobb for å passe eget barn heller. Så der er jo ike forskjellen stor.

De fikk seg begge sosialt nettverk(gjerne andre i samme situasjon, eller noen de traff på studiene), og fullførte studiene med gode resultater.

Anonymous poster hash: 0a38c...e55
AnonymBruker
Skrevet

Ja, alle burde bare bli i bygda de kommer fra og aldri gjøre noe for å styrke den økonomiske og jobbmessige situasjonen sin. Får man ikke jobb heller burde man bli da også, for; stakkars barnet som kan ende opp med ressurssterke og fornøyde foreldre som har tatt grep om livet sitt!

Gjest Vena Cava
Skrevet

Jeg kjenner til to som har gjort det, hun ene på bachelor og hun andre tok helt masterprogram. Jeg tror nok det var utfordringer med barnevakt, men ikke alle har tilgang på det uansett. Dette gjelder jo spesielt om man har sykt barn i eksamenstiden - noe min søster og hadde som alenemor med familie i samme by, men man kan jo ikke få voksne folk til å ta seg fri fra jobb for å passe eget barn heller. Så der er jo ike forskjellen stor. De fikk seg begge sosialt nettverk(gjerne andre i samme situasjon, eller noen de traff på studiene), og fullførte studiene med gode resultater. Anonymous poster hash: 0a38c...e55

Skolen jeg har søkt på tilbyr pass om barnet er sykt på eksamensdagen så akkurat det er jo ikke noe problem.

Blir værre med det at jeg er vant med å ha folk rundt meg som kan passe henne når jeg trenger det,

Men det er jo som dere sier, helt sikkert flere i min situasjon som jeg kan bli kjent med. Så er jo mulig å alliere seg litt og hjelpe hverandre med barnepass osv.

Håper det ordner seg, er redd for å takke ja til plassen fordi jeg vet ikke hvordan det kommer til å gå.

AnonymBruker
Skrevet

Skolen jeg har søkt på tilbyr pass om barnet er sykt på eksamensdagen så akkurat det er jo ikke noe problem.

Blir værre med det at jeg er vant med å ha folk rundt meg som kan passe henne når jeg trenger det,

Men det er jo som dere sier, helt sikkert flere i min situasjon som jeg kan bli kjent med. Så er jo mulig å alliere seg litt og hjelpe hverandre med barnepass osv.

Håper det ordner seg, er redd for å takke ja til plassen fordi jeg vet ikke hvordan det kommer til å gå.

Nå finnes det enkelte byer/steder som har frivillige ordninger med barnevakttjeneste for studenter med barn, så noe barnevakt kan det hende du får etterhvert.

Men du må nok regne med endel ensomme dager også - men slik er faktisk realiteten for de fleste studenter.

Mange får inntrykk av at alle løper rundt fra fadderuken starter til studiet er ferdig i en eneste hypersosial lykkerus, men det er ikke tilfelle.

Ensomhet er nokså "utbredt" blant mange studenter, og man må bare ta tak i situasjonen selv og gjøre det beste ut av det.

Prøve å delta på dagaktiviteter i fadderuken, prøve å bli kjent med noen gjennom studier, være aktiv eller initiere treffgrupper for studenter i samme situasjon(der jeg studerte hadde de egne fadderukeaktiviteter for de med barn, man tok barna med - da blir man kjent med andre).

Selv de som er i forhold med barn kjenner jo heller ikke så mange andre med barn, og ønsker seg også nettverk. Og så er det jo også de av oss som gjerne har hatt venninner med barn, selv om en ikke har det selv.

Det kjedelige blir for deg som ofte må bli hjemme på kveldstid, men slik er det med barn uansett livssituasjon.

Skrevet

Det kommer til å gå helt fint, jeg var alene med tre barn da jeg studerte. Om du blir kjent med noen andre småbarnsforeldre, kan dere sitte barnevakt for hverandre. Jeg vil tro at det faktisk er lettere å finne seg et nettverk når man studerer enn når man flytter for å få en ny jobb som aleneforelder.

Prøv så godt som du kan å finne et sted å bo i en studentby/ boområde for studenter, slik at du har andre studenter rundt deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...