Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2013 #1 Skrevet 21. juli 2013 Hei, jeg lurer på en ting ang barnebidrag fra barnefar i juli. Jeg og barnefaren har privat avtale og han har hatt ungen på "sommerferie-samvær" i 2 uker nå i juli å han sier at han pga det ikke skal betale bidrag denne mnd fordi han har hatt guttungen halve mnd. Stemmer dette? Jeg syns det høres rart ut, vi har 40/60 løsning men denne løsningen tilsvarer at han har han 20% i året siden han er borte på jobb halve året. Håper noen kan hjelpe meg litt her på hva som er rett
Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2013 #2 Skrevet 21. juli 2013 Hei, jeg lurer på en ting ang barnebidrag fra barnefar i juli. Jeg og barnefaren har privat avtale og han har hatt ungen på "sommerferie-samvær" i 2 uker nå i juli å han sier at han pga det ikke skal betale bidrag denne mnd fordi han har hatt guttungen halve mnd. Stemmer dette? Jeg syns det høres rart ut, vi har 40/60 løsning men denne løsningen tilsvarer at han har han 20% i året siden han er borte på jobb halve året. Håper noen kan hjelpe meg litt her på hva som er rett Han skal betale.
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2013 #3 Skrevet 21. juli 2013 Han skal vel uansett betale siden bidraget er regnet ut fra hele året. Du kan jo spørre ham om han da vil betale mer om du har ham f.eks hele påsken og noe av den månedens samvær "går bort". Det sagt, så skjønner jeg hva faren mener altså, er bare ikke enig. Anonymous poster hash: a7b81...8b2
skruf Skrevet 21. juli 2013 #4 Skrevet 21. juli 2013 Såklart han skal betale. Bidraget er regnet utifra samvær over hele året, og det er et snitt av hvor mye barnet er til han som gir fratrekk. Ergo så skal han betale den samme summen hver måned. Det eneste som kan endre bidrag er hvis f.eks barnet slutter på Sfo, foreldrene endrer inntekt, eller samvær endrer seg. For å si det sånn; moren har vel og noen uker ferie med barnet. Skal far da betale ekstra pga barnet er på ferie med mor?
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2013 #5 Skrevet 22. juli 2013 Dere har privat avtale. Hva sier avtalen? Er bidrag regnet ut på samvær hele året også det som kalles uregelmessig samvær? Hvis ja så skal han betale bidrag i feriemnd. Derfor blir det feil og si som mange andre her at det skal betales bidrag uten og vite avtalen. Betaler far bidrag med fradrag kun for ukedager da må en regne på det hele og se om det uregelmessige samvær endrer samværsklasse. Gjør det dette skal bidraget endres for feriemnd. tilsvarende for et helt år med innregnet uregelmessig samvær. Skjønte dere dette? Derfor er hvor mye samvær og hvilken regnemåte bidraget er fastsatt viktig. Er det offentlige som har regnet regner de med hele året. Da er det viktig at det er oppgitt feriesamvær. Har ikke dette blitt oppgitt med far oppgi dette og du godta at Håper dette var grei forklaring. bruk 2 års. intervall. Håper dette var til hjelp. Ellers kan NAV regne ut men hver nøyaktig med hva en oppgir av samværsnetter. Det blir ikke 80 prosent som du forteller i løpet av et år. Det er antall netter som gir det riktige svaret.
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2013 #6 Skrevet 22. juli 2013 Dere har privat avtale. Hva sier avtalen? Er bidrag regnet ut på samvær hele året også det som kalles uregelmessig samvær? Hvis ja så skal han betale bidrag i feriemnd. Derfor blir det feil og si som mange andre her at det skal betales bidrag uten og vite avtalen. Betaler far bidrag med fradrag kun for ukedager da må en regne på det hele og se om det uregelmessige samvær endrer samværsklasse. Gjør det dette skal bidraget endres for feriemnd. tilsvarende for et helt år med innregnet uregelmessig samvær. Skjønte dere dette? Derfor er hvor mye samvær og hvilken regnemåte bidraget er fastsatt viktig. Er det offentlige som har regnet regner de med hele året. Da er det viktig at det er oppgitt feriesamvær. Har ikke dette blitt oppgitt med far oppgi dette og du godta at Håper dette var grei forklaring. bruk 2 års. intervall. Håper dette var til hjelp. Ellers kan NAV regne ut men hver nøyaktig med hva en oppgir av samværsnetter. Det blir ikke 80 prosent som du forteller i løpet av et år. Det er antall netter som gir det riktige svaret. Bruk nav kalk.og legg in uregelmessig samvær for alt samværet. www.nav.no
liv Skrevet 22. juli 2013 #7 Skrevet 22. juli 2013 Barnebidrag regnes vanligvis ut over hele året(to år for å få det riktig)
Rotemor Skrevet 23. juli 2013 #9 Skrevet 23. juli 2013 Fullt bidrag ja. Amen. Så enkelt skal det sies. For en gjerrig, tullete problemstilling.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå