Gå til innhold

Norske foreldre har én måte å oppdra barna på

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

selvfølgelig er det en særskilt kultur for å oppdra barn i Norge: bare ta en kikk på spedbarn og babyforumet og alle som stiller desperate spørsmål til om "dette er feil??" - og selvfølelig de som svarer at "det selvfølgelig er helt feil måte å gjøre dét på!"

Det finnes jo en del variasjoner selvsagt, men jeg synes hun har et veldig godt poeng, ikke minst fordi hun ser det hele utenfra når vi er vokst opp med kulturen vi har. Det er ikke til å komme unna at det er en haug av uskrevne regler om barneoppdragelse i Norge - ikke minst fordi det faktisk er ganske prestisjerelatert å oppdra barna sine "riktig".

Edit: leifer

Endret av Gamerfrue
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hva i alle dager er galt med å la ungene være ute når det er kaldt og spise ute i naturen? Mine barn skal oppdras med naturen som hjem, ikke noe avskilt vi må passe oss for.

Forøvrig er jeg litt lei av amerikanere (og andre utlendinger forøvrig) som kommer her og kritiserer hvor kalde nordmenn er og hvor brutale vi er og bla bla bla. Jovisst er det rom for endring og mer selvstendig tenkning, men måten artikkelen var fremsatt på gav i mine øyne ikke rom for variasjoner eller bredere rammer - hun bare flyttet litt på den.

Anonymous poster hash: 34b02...e9c
  • Liker 15
Gjest Keikolina
Skrevet

Synes ikke barn bør fly ute til langt på kveld heller. Er vel noe som sitter igjen fra da jeg var liten.

Skrevet

Er enig med det dama har skrevet og det som gamefrue har skrevet, det er mange uskrevnet regler mtp barneoppdragelse... I de siste mndr har vi lagt dattera vårt til sengs kl20 fordi det er som passer akkurat nå men når jeg leser at "forskere og leger" eller fagfolk som sier at barna "må" til sengs kl19 så beginner jeg å lure på om jeg gjør noe feil... og så leser jeg at spaniere legger barna sine kl2130 da blir jeg enda forvirret og usikkert... lol :fnise:

men tilbake til artikkelen, jeg synes det norske samfunnet har gjort det slik at barna skal helst blitt opdratt på samme mate. Det er veldig få tilbud for de som for eksempel velger å ikke ha barna på barnehage. Det er BARE barnetv som gjelder, kan ikke velge noe utenom det (bare ekstremt nuansering, mener ikke å være negativt!) "Alle" skal være på jobb på om dagen, osv.... Er det ikke sånn A4 liv??? komformitet? saueflokk? janteloven som de sier??!?!

Men ellers, Norge er liten, USA er STORT, har mye større klasseskille og enda mer kulturforskjeller... Ikke så rart det finnes forskjellige type foreldre!!!

just my two cents! :fnise:

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er enig med det dama har skrevet og det som gamefrue har skrevet, det er mange uskrevnet regler mtp barneoppdragelse... I de siste mndr har vi lagt dattera vårt til sengs kl20 fordi det er som passer akkurat nå men når jeg leser at "forskere og leger" eller fagfolk som sier at barna "må" til sengs kl19 så beginner jeg å lure på om jeg gjør noe feil... og så leser jeg at spaniere legger barna sine kl2130 da blir jeg enda forvirret og usikkert... lol :fnise:

men tilbake til artikkelen, jeg synes det norske samfunnet har gjort det slik at barna skal helst blitt opdratt på samme mate. Det er veldig få tilbud for de som for eksempel velger å ikke ha barna på barnehage. Det er BARE barnetv som gjelder, kan ikke velge noe utenom det (bare ekstremt nuansering, mener ikke å være negativt!) "Alle" skal være på jobb på om dagen, osv.... Er det ikke sånn A4 liv??? komformitet? saueflokk? janteloven som de sier??!?!

Men ellers, Norge er liten, USA er STORT, har mye større klasseskille og enda mer kulturforskjeller... Ikke så rart det finnes forskjellige type foreldre!!!

just my two cents! :fnise:

Er du saueflokk fordi du går på jobb hver dag....?

Anonymous poster hash: a357b...eac

• Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet

«Norske foreldre har én måte å oppdra barna på, som de mener er den eneste rette»

Rebecca Zeller, amerikansk mor bosatt i Oslo, reagerer på det hun mener er en sterk og kvelende «norsk foreldremodell».

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Norske-foreldre-har-n-mate-a-oppdra-barna-pa_-som-de-mener-er-den-eneste-rette-7259662.html#.Uewm8kA31Fc

Er dere enig med denne Amerikanske kvinne ?

Hun har rett. Norske myndigheter forfølger samer, kvener og tatere som har en annen måte å oppdra ungene på. Helt sykt.

• Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet

Her på KG er det ganske smale stier å holde seg til, møter ikke så mye firkantede mødre ellers. Verst er det med stemødresom som skal gå spissrotgang med all baggasjen og forsvare alt de gjør, ikke gjør, mener og ikke mener, tenker og ikke tenker.

Forumet er fullt av folk som bruker frasene "men det er nå bare meg" når de mener andre foreldre burde ha vært sterilisert for å ta med kake i barnehagen, eller ta poden til syden utenom skolefri. Eller som lager tråder med "Hva er greia med folk som...". Klart vi beveger oss rundt utenom forumlivet også;-)

Ellers inneholder trådstarten mistenkelig unorske skrivefeil i siste linje...;-)

AnonymBruker
Skrevet

Alle nasjoner har da sine måter å oppdra barna på, normer om hva som er "rett" og "galt". Norge er ingen unntak.

Anonymous poster hash: ec85b...93a
  • Liker 5
Gjest Gjest
Skrevet

Vel, det jeg har fått med meg fra sidelinjen er at barnehage og skole har fått mye mer makt enn de noensinne hadde da jeg var barn.

AnonymBruker
Skrevet

Vel, det jeg har fått med meg fra sidelinjen er at barnehage og skole har fått mye mer makt enn de noensinne hadde da jeg var barn.

Hvordan da?

Anonymous poster hash: 171ed...118

AnonymBruker
Skrevet

Barn leker ute i Syd-Europa til lang over 22:00, og det blir da folk av dem også. Synes barneoppdragelsen i Norge har ganske trange rammer, særlig det med leggetid. Har ennå ikke sett noen vitenskapelig dokumentasjon på at barn MÅ legge seg kl 19:00, annet enn at det passer med 8-16 jobb. Om sommeren er det egentlig unaturlig, for det er ennå lyst kl 19:00.

Anonymous poster hash: c03f4...999

• Liker 1
Gjest Elyssa
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva som er så galt med dette jeg da, men. :klo:

Såklart bør det være rom for at man gjør ting annerledes enn andre, hvis man ønsker det, men tror mange er fornøyd med det typiske A4-livet også..?

At man legger ungene 19, kommer vel av at mange barn våkner like tidlig selv om de legger seg senere (og dermed ikke blir uthvilte) pluss at man får litt alenetid på kvelden som voksne. Men kjenner mange som legger ungene sine 20 også jeg. Synes nesten det virker like vanlig som 19.

Uansett skjønner jeg ikke hva som er galt i å være ute når det er kaldt og spi med hansker....? :fnise:

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Barn leker ute i Syd-Europa til lang over 22:00, og det blir da folk av dem også. Synes barneoppdragelsen i Norge har ganske trange rammer, særlig det med leggetid. Har ennå ikke sett noen vitenskapelig dokumentasjon på at barn MÅ legge seg kl 19:00, annet enn at det passer med 8-16 jobb. Om sommeren er det egentlig unaturlig, for det er ennå lyst kl 19:00.

Om man skal vente med å legge seg til det ikke er lyst lenger, ja da blir det skrekkelig lite søvn i Norge i sommerhalvåret.

Anonymous poster hash: 171ed...118

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Man oppdrar jo barna sine slik det passer med hverdagen. Når et barn trenger 12 timer søvn og må opp kl 7, så må det jo nødvendigvis legge seg kl 19 for at det skal gå rundt. Ser ingenting galt i det.

Men det at man skal være så sikre på at dette er det eneste rette, og at resten av verden gjør feil, dét tror jeg nok vi kunne hatt godt av å slutte med. For jeg ser ofte de som syns det er helt uhørt at spanske barn er med foreldrene på restaurant og spiser middag kl 20 - helt uten å tenke på at de kanskje ikke står opp før kl 9, og at de har siesta osv. Det eneste de tenker på er at de stakkars barna ikke legger seg kl 19..

Anonymous poster hash: 14c47...cca
  • Liker 4
Skrevet

Ungene mine gråter etter senga i 18.30 tida (nei, jeg tuller ikke!), de trenger å legge seg da. Og ja, jeg vil absolutt ha kvelden for meg selv. Nå om sommeren strekker vi gjerne leggetidene litt, men det ender opp med sure unger og ødelagt leggetid. Så at vi skal være "snill" med ungene gjør egentlig alt bare verre for de. Nå er eldste min bare 3 da, så hadde de vært eldre hadde nok saken vært en annen :)
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva som er så galt med dette jeg da, men. :klo:

Såklart bør det være rom for at man gjør ting annerledes enn andre, hvis man ønsker det, men tror mange er fornøyd med det typiske A4-livet også..?

At man legger ungene 19, kommer vel av at mange barn våkner like tidlig selv om de legger seg senere (og dermed ikke blir uthvilte) pluss at man får litt alenetid på kvelden som voksne. Men kjenner mange som legger ungene sine 20 også jeg. Synes nesten det virker like vanlig som 19.

Uansett skjønner jeg ikke hva som er galt i å være ute når det er kaldt og spi med hansker....? :fnise:

Veldig enig her.

Og spesielt det siste! Hva, jeg gjentar; HVA er galt med å være ute i kulda og spise med hansker? Jeg vil da for pokker ikke oppdra mine barn til å bli en inneunge som griner bare gradestokken tipper null! Hmpf, vi er etterfølgere av vikingene, ikke små tøffeltasser - vi overlever litt snø. Min mormor pleide å sende oss ut i snøen for å vaske oss når jeg var lita, og selv om det kanskje er litt i drøyeste laget, så tok jeg ingen skade av det - tvert imot har jeg lært meg ett og annet om hardt klima og at det ikke nødvendigvis er noe negativt. Mine unger skal respektere naturen, ikke frykte den!

• Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet

Veldig enig her.

Og spesielt det siste! Hva, jeg gjentar; HVA er galt med å være ute i kulda og spise med hansker? Jeg vil da for pokker ikke oppdra mine barn til å bli en inneunge som griner bare gradestokken tipper null! Hmpf, vi er etterfølgere av vikingene, ikke små tøffeltasser - vi overlever litt snø. Min mormor pleide å sende oss ut i snøen for å vaske oss når jeg var lita, og selv om det kanskje er litt i drøyeste laget, så tok jeg ingen skade av det - tvert imot har jeg lært meg ett og annet om hardt klima og at det ikke nødvendigvis er noe negativt. Mine unger skal respektere naturen, ikke frykte den!

Du inntar selv alle lunsjer på parkeringsplassen for å spise brunostskiver med votter i 14 minus, da vel? Eller er det bare småbarn dom skal trives i kulde?

Gjest Keikolina
Skrevet

Mine blir helt umulige hvis de ikke blir lagt rundt 19. Både samme dag og dagen etter, må vekke de og nesten bære de i bilen hvis vi skal i barnehagen. De trenger den søvnen, vi er alltid oppe 05.30. Venner blir sure når vi drar tidlig fra selskaper pga unga. Sånn er det å ha små, de blir jo uansett så fort store.

AnonymBruker
Skrevet

Du inntar selv alle lunsjer på parkeringsplassen for å spise brunostskiver med votter i 14 minus, da vel? Eller er det bare småbarn dom skal trives i kulde?

Alle? Overhodet ikke. Det er ikke enten-eller, skjønner du. Jeg klarer meg fint ute i kulda, jeg, fordi jeg kan å kle på meg og jeg er vant til det fra jeg var lita. ;)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...