Gjest vilma2000 Skrevet 21. juli 2013 #1 Skrevet 21. juli 2013 (endret) Jeg er gravid og etter mye mas fra både familie og venner om navnene vi skal gå for (vet ikke kjønn enda) så har SAMTLIGE uttalt seg negativt om dem. Jeg ble så sjokkert og lei meg, og selv om jeg og mannen er skikkelig fornøyd med både gutte- og jentealternativet er vi nå litt usikre. Navnene vi har valgt er ikke uvanlige, men de er likevel ikke mye brukt. Mamma f.eks sa "nei det likte jeg ikke", mormor sa "hvorfor ikke velge noe mer vanlig og norskt, som Erik eller Ola?" HELLO??!!! Blir oppgitt!!!! Bør man la seg påvirke av disse meningene eller gå for det man føler selv er riktig. Noen med lignende erfaringer? Eller holder dere det hemmelig? Endret 21. juli 2013 av vilma2000
Vera Vinge Skrevet 21. juli 2013 #2 Skrevet 21. juli 2013 For meg er det helt innlysende å ikke diskutere navn med de kommende besteforeldrene. Det er mye lettere å kritisere når man forteller det før barnet er født. Og nei, ville ikke latt deres meninger endre et navnevalg jeg hadde gjort, hvis navnene først ble kjent. 3
Yesterday Skrevet 21. juli 2013 #3 Skrevet 21. juli 2013 Vi har diskutert det litt med familien men ikke bestemt oss ennå, vi har 2-3 navn vi tenker på som de ikke vet hva er, men hva vi ender opp med forblir hemmelig til gutten er født. Og kanskje vi ombestemmer oss når vi får se han og da er det greit at folk ikke er knyttet til den første navnet. Høres ut som et veldig spesielt navn dere har valgt, selv om det sikkert ikke er det. Virker spesielt pga kommentarene dere har fått. Syns det er litt frekk av folk å si at de ikke liker navnet, så lenge det er et greit navn. Flere jeg kjenner har valg navn på sine barn som jeg ikke hadde valgt for mitt barn men jeg sier ikke til de at jeg ikke liker navnet. Hadde vært kjedelig om alle valgte det samme navnet Jeg ville ikke brydd meg om folks meninger, men skjønner at det neppe er lett.
hjärterdam Skrevet 21. juli 2013 #4 Skrevet 21. juli 2013 Diskuterer ikke navn med noen andre enn mannen, og kommer ikke til å si hva vi vurderer før barnet er født og det er tid for å si "Anne har kommet til verden" Da heter babyen det den heter og folk har folkeskikk nok til å holde kjeft 3
Gjest vilma2000 Skrevet 21. juli 2013 #5 Skrevet 21. juli 2013 Navnene er ikke så spesielle, bare at de ikke er i Ola og Erik-bøtta. Kan sammenligne de med Chloe og Elijah, navn som fungerer internasjonalt.
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2013 #6 Skrevet 21. juli 2013 Jeg fatter ikke hvorfor dere åpner for å snakke om navn til andre familiemedlemmer. Det kan bli triste greier. Sjefen min skulle bli mormor for første gang, og da hun fikk greie på navnet (før jenta var født), diskuterte hun navnet med oss på jobben. Hun likte det ikke, og ville høre med oss om vi var enig. Etter dette, er vi 100% sikker på at navnevalget er hemmelig fram til barnet er født. Ingen skal diskutere vårt navnevalg. Det er (forhåpentligvis) vanskeligere å kritisere et navn før barnet er født enn når barnet er ute og fått navnet. Hold dette hemmelig! Dersom dere sier noe, må dere dessverre også regne med reaksjoner. (både positive og negative.) Anonymous poster hash: 9bff6...24f
Gjest vilma2000 Skrevet 21. juli 2013 #7 Skrevet 21. juli 2013 Jeg fatter ikke hvorfor dere åpner for å snakke om navn til andre familiemedlemmer. Det kan bli triste greier. Sjefen min skulle bli mormor for første gang, og da hun fikk greie på navnet (før jenta var født), diskuterte hun navnet med oss på jobben. Hun likte det ikke, og ville høre med oss om vi var enig. Etter dette, er vi 100% sikker på at navnevalget er hemmelig fram til barnet er født. Ingen skal diskutere vårt navnevalg. Det er (forhåpentligvis) vanskeligere å kritisere et navn før barnet er født enn når barnet er ute og fått navnet. Hold dette hemmelig! Dersom dere sier noe, må dere dessverre også regne med reaksjoner. (både positive og negative.)Anonymous poster hash: 9bff6...24f Vi var så dumme!!! Angrer bittert.
Sunshower Skrevet 21. juli 2013 #8 Skrevet 21. juli 2013 Vi klarte ikke bestemme oss helt for navn før baby var 1 mnd, vi (jeg og samboer) var ikke helt enige. Så vi fikk høre mange forslag og meninger for å si det sånn.. De likte alternativet vi endte opp med da, men de hadde ikke hatt noen endelig innvirkning uansett.
Gjest Keikolina Skrevet 21. juli 2013 #9 Skrevet 21. juli 2013 Vi fortalte navnene, men det var ingen rom for diskusjon fordi de allerede var bestemt. De ble sure og likte ikke navnet. Men de har da vendt seg til det nå.
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2013 #10 Skrevet 21. juli 2013 Jeg fatter ikke hvorfor dere åpner for å snakke om navn til andre familiemedlemmer. Det kan bli triste greier. Sjefen min skulle bli mormor for første gang, og da hun fikk greie på navnet (før jenta var født), diskuterte hun navnet med oss på jobben. Hun likte det ikke, og ville høre med oss om vi var enig. Etter dette, er vi 100% sikker på at navnevalget er hemmelig fram til barnet er født. Ingen skal diskutere vårt navnevalg. Det er (forhåpentligvis) vanskeligere å kritisere et navn før barnet er født enn når barnet er ute og fått navnet. Hold dette hemmelig! Dersom dere sier noe, må dere dessverre også regne med reaksjoner. (både positive og negative.) Anonymous poster hash: 9bff6...24f Jeg ser at jeg skrev litt i feil i innlegget mitt. Jeg mente selvsagt at det er vanskeligere å kritisere et navnevalg ETTER at barnet er født. Anonymous poster hash: 9bff6...24f
Gjest vilma2000 Skrevet 21. juli 2013 #11 Skrevet 21. juli 2013 Vi fortalte navnene, men det var ingen rom for diskusjon fordi de allerede var bestemt. De ble sure og likte ikke navnet. Men de har da vendt seg til det nå. Navn vekker tydeligvis mye følelser hos folk. Spesielt generasjonene over oss.
VeoVeo Skrevet 21. juli 2013 #12 Skrevet 21. juli 2013 Sa ikke engang hvilke navn vi tenkte på! valgte ikke navn før han ble født, så sånn sett var det lettere for oss å holde det hemmelig! når barnet først har fått et navn er det verre for folk å kritisere det!
Gjest Keikolina Skrevet 21. juli 2013 #13 Skrevet 21. juli 2013 Navn vekker tydeligvis mye følelser hos folk. Spesielt generasjonene over oss. Ja, overraskende mye.
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2013 #14 Skrevet 21. juli 2013 Navn vekker tydeligvis mye følelser hos folk. Spesielt generasjonene over oss. Jeg har en teori om at de kanskje ikke fikk velge navn til sine barn på egen hånd. Det var sterke familiebånd for et par generasjoner siden, og der var det kanskje mange som hadde en mening om navnet. Oppkalling var jo også svært vanlig. Sikkert derfor det er vanskelig for eldre generasjoner å svelge at navnet til et barn ene og alene er foreldrenes avgjørelse. Anonymous poster hash: 9bff6...24f
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2013 #15 Skrevet 21. juli 2013 Jeg fortalte det ganske kjapt, egentlig, lenge før kiddo ble født. Morra mi bare lo og sa, "Ja, det nytter vel ikke å få deg til å ta til fornuften." Men så er vi en redneck-familie langt oppetter øra, da, og tar det meste med en god dose humor. Anonymous poster hash: b7ae1...beb
Stinelin Skrevet 21. juli 2013 #16 Skrevet 21. juli 2013 Mora mi er kjempesur fordi vi ikke vil diskutere navn med henne, og hun mener det er vår "plikt som barna hennes" å ta hensyn til hennes mening faktisk. Diskuterer av prinsipp ikke navn med familien. Men jeg gjerne vil høre min beste venninnes mening om navnet.
Gjest vilma2000 Skrevet 21. juli 2013 #17 Skrevet 21. juli 2013 De to venninnene mine jeg fortalte navnene til sa de ikke likte de så godt og at det vil være rart å ha et amerikansk navn når vi er norske. Men navnene uttales helt likt på norsk som engelsk. Ikke Jessica eller Jake liksom, uttalesen er kjempefin. Jeg spurte dem hvertfall hva slags navn de liker og da sa de "Lukas, Emma, Ingrid, Noah, Tobias, Sophia" jeg bare "åja, navn som alle andre har nå til dags altså?" Snakk om kreativitet a!!!
Stinelin Skrevet 21. juli 2013 #18 Skrevet 21. juli 2013 Nå fikk jeg veldig lyst til å høre hvilke navn dere har valgt. 1
LillaFrosk Skrevet 21. juli 2013 #19 Skrevet 21. juli 2013 Fortalte det så snart vi (..jeg?) hadde funnet det ut, egentlig. Var ingen som sa noe på det. Og helt ærlig, hadde jeg fått en til snart, og noen hadde reagert med: "det navnet likte jeg ikke", så tror jeg at jeg hadde fint respondert med: "Det driter jeg i." Når jeg har fortalt navnet, så er det ikke åpent for diskusjon. Da er det bestemt. Om jeg derimot spør hva folk mener, da kan de få si om de liker det eller ikke. 1
Gjest vilma2000 Skrevet 21. juli 2013 #20 Skrevet 21. juli 2013 Mora mi er kjempesur fordi vi ikke vil diskutere navn med henne, og hun mener det er vår "plikt som barna hennes" å ta hensyn til hennes mening faktisk. Diskuterer av prinsipp ikke navn med familien. Men jeg gjerne vil høre min beste venninnes mening om navnet. Man bør egentlig gjøre som min søster: hun bare fant på noen navn som var uaktuelle, men som folk kunne diskutere fritt på uten at hun ble fornærmet. Selv da så satte mormor seg på bakbeina!! Haha, hun bare "Nikolai? Det likte jeg ikke. Hva med Ola eller Erik?". Gutten hennes endte med å hete noe helt annet enn de falske "forslagene" hun hadde lagt frem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå