Gå til innhold

mose - kalke plen - i regnvær?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Plenen består av 20-30 % mose...

Har kjøpt grov dolomittkalk. Jeg vil ikke bruke mosefjerner, tenkte å bruke jernriva og rake det vekk... (vannblemmer til tross...)

Skal i tilllegg kalke - bør det være ventet regnvær når jeg kalker?

Kalken er grov, og støver ikke/lite.

Egentlig er planen å kvitte seg med plenen på sikt - men i mellomtiden må nesten jorda få litt pleie...

Må jeg rake vekk mosen, eller forsvinner den når jeg kalker? (optimist...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Malama

Pappa pleier i alle fall å kalke når det regner. Øs-pøs, plaskergn, da kalker han... (så bor han da også på vestlandet, og har ikke manko på denslags vær....) Og jeg trur ikke mosen blir borte av seg selv av at du kalker, sånn på 1-2-3....

Men jeg er slett ingen ekspert på denslags da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Mose liker sur jord.

(men hvorfor skal du på død og liv kvitte deg med mosen, Vega? Mose er da mye mer behagelig å gå på, også slipper du å klippe plenen så ofte :wink: skjønner ikke helt dette mosehysteriet, jeg... Rundt her jeg bor er det litt sånn status å ha mosefri plen.. Bra jeg har andre ting å skilte med :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest onyx, i.i.

Kalk og gjødsle godt, så vil kanskje gresset ta knekken på mosen:) Mose liker nemlig hverken kalk eller gjødsel! MEN ikke bruk jernrive på mose. Mose formerer seg nemlig med sporer og hvis du river opp mosen vil den sannsynligvis spre seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Mose liker heller ikke å bli tråkket på, så det er lurt å bruke plenen. Dessuten er gresset egentlig mye sterkere enn mosen, så hvis du gjødsler godt, vokser gresset mer og mosen mindre.

Ellers er jeg enig med Embla; mose er slettes ikke det verste. :ler: Mykt og godt, og trenger langt mindre stell enn gress som vokser. (og hvis du gjødsler, så vokser det mye)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå svarer jeg egentlig ikke på det du spør om, men vil likevel nevne dette: Mose liker, som en annen sa, ikke gjødsel. Hos oss bruker vi klippet gress som gjødsel. Plenklipperen vår, kjøpt på Felleskjøpet, klipper gresset i så små biter at vi ikke trenger å rake, og det klipte gresset fungerer som næring og økologisk mosefjerner. I tillegg så pleier mosen å vise veldig godt akkurat på denne tiden, men når gresset vokser mer, så forsvinner mosen gjerne, i hvertfall ute av syne :-)

Hilsen Ella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har rett - mose er sikkert utmerket til sommeren...vandre barføtt med en kald øl i hånda :tunge1:

Kanskje jeg bare kalker nå da - og ikke bruker jernriva... (når det blir regn...)

Hater vannblemmer, og har masse annet å gjøre. Dessuten skulle jeg ha en lettstelt hage - ikke stress, og mas. I alle fall ikke med plenen.

Har gressklipper - en gammel en, med motor. Tror ikke vi investerer i ny som finklipper gresset - men kan kanskje la være å rake så nøye...

Skal ta en titt på linken til plen. Takk for svarene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s
Dere har rett - mose er sikkert utmerket til sommeren...vandre barføtt med en kald øl i hånda :tunge1:

.

Ikke noe annet i hånda, Vega? :wink:

(det finnes jo sånne "mosefjernemaskiner" og, tror de kan leies)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil nok anbefale mosefjernermaskin ja. Har brukt det hele helgen vi, og den tok opp 6 trillebårer med mose - uten å skade plena. Jammen fikk vi ikke vannblemmer av det heller :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal se på saken... en slik maskin høres ok ut...

(Jo da, Embla, bærer med meg pinnen, men i liten grad...)

Synes egentlig plenen er unødvendig, og hadde foretrukket kløvereng (enklere...), med masse ugress i form av hestehov...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...