AnonymBruker Skrevet 21. juli 2013 #1 Skrevet 21. juli 2013 har en gutt på 11 uker. han har hele tiden vært glad i å sove. han var lang og tynn da han ble født, og vi måtte våknehan for å få i han mat, og våkne han x antall ganger iløpet av måltidet. om nettene måtte vi også mate han hver 2-3 time. han sov stort sett hele tiden. nå er han 11 uker og har klart å komme opp til 5900 gram:) han våkmer i 6 tiden på morgenen, får mat, er våken 3-4 timer, sover en timestid før han spiser igjen. som oftest rundt 11-12 tiden. da er han lys våken til i 5 tiden og han sover 3-4 timer til. så er det mat og han sovner igjen rundt 23-24.men da sover han iallefall til kl 6. skal til helsesøster i slutten av mnd og hun er veldig på at rutinene må man jobbe med fra dag 1. vi har latt han sove og spise når han selv ønsker(søvn avler søvn). nå siste ukene har han blitt mer klengete. skal helst ikke ligge alene på dagtid. missliker sterkt å ligge på magen:S og han har ingen låsning i nakke osv. hhva kommer dette av?er han bare inni en "trassperiode"? og hvordan få han til å legge seg tidligere og tidligere, samtidig som han får sove natten gjennom slik han gjør nå? noen mener man ikke skal vekke barnet, andre sier dem ikke br sove etter kl 17 når de er så små. hva har dere gjort? han får nutramigen pga melkeallergi og spiser hver 4-5 time bortsett fra om natten. da kan han holde opp mot 7 og 8 timer Anonymous poster hash: ff48e...28d
Redbull Skrevet 21. juli 2013 #2 Skrevet 21. juli 2013 Vi har en på 2 mnd, han veier 5.2 så syns ikke babyen din er så lettvekter egentlig. Vår er godt i hold. Vi legger vår bevist i senga mellom18 og 19, har funket fint til nå. Ser ikke helt hva som er problemet ditt ts? Ungen din sover 7-8 timer om natta, er det så farlig at den ikke er i seng til18.30 da? 1
Redbull Skrevet 21. juli 2013 #3 Skrevet 21. juli 2013 (endret) Og en 11 uker gammel baby er ikke i en trassperiode! Gi han nærhet! Endret 21. juli 2013 av Redbull 4
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2013 #4 Skrevet 21. juli 2013 forstå meg rett. er en grunn til at jeg skrev trassperiode m hermetegn. han er ikke lettvekter nå lenger men veide 1,8 da han ble født 2 uker før termin. så vil si han var lettvekter Anonymous poster hash: ff48e...28d
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2013 #5 Skrevet 21. juli 2013 når du legger din i 6-7 tia. hvor lenge sover ungen din da? mater du om natta enda? vil jo tro det om den da sover til 5-6 tia Anonymous poster hash: ff48e...28d
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2013 #6 Skrevet 21. juli 2013 11 uker og trass? Du kan jo ikke bruke slike ord om en liten baby, uansett hermetegn. Barn endrer seg hele tiden ettersom de vokser opp, du må bare være med gjennom fasene og endringene. Når det gjelder rutiner synes jeg det høres ut som om dere kan ta det helt med ro og følge rytmen hans. Men det går selvfølgelig an, og er sikkert lurt, å legge til rette for rutiner ved å ta kveldsstell, skifte til pysj, og skille på natt og dag. Det kommer etterhvert. Anonymous poster hash: f08a3...e5e 1
Redbull Skrevet 21. juli 2013 #7 Skrevet 21. juli 2013 når du legger din i 6-7 tia. hvor lenge sover ungen din da? mater du om natta enda? vil jo tro det om den da sover til 5-6 tiaAnonymous poster hash: ff48e...28d Da sover han alt fra 2.5 til 9 timer Vi mater så klart om natta de nettene han trenger det.
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2013 #8 Skrevet 21. juli 2013 Har du hørt om utviklingssprang? Det kan være grunnen til at han er mer klengete nå.Anonymous poster hash: c8fd5...f3a
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2013 #9 Skrevet 21. juli 2013 Tassen vår veide ca 2 kg ved fødselen. Vi fikk beskjed på sykehuset om å vekke han for å gi mat hver 3/4 time døgnet gjennom. Dette gjorde vi til vekten var tilfredsstillende, noe vi samarbeidet med helsestasjonen om. Er vektkurven fin? Har babyen tatt igjen vekten slik at den er omtrent på gjennomsnitt? Hvor mange måltider har babyen i løpet av døgnet? Søvnrutiner hos oss tok tid. Babyen la seg i 23-tiden da den var et par mnd. Hadde ikke villet stresse med det enda, det kommer til å gå av seg selv... Det er helt vanlig at babyen vil være mer klengete i perioder. Den trenger kanskje litt ekstra nærhet nå uten at det er noen spesiell grunn til det. Kanskje han er sulten? Økedøgn, utviklingssprang ol?Anonymous poster hash: afbc3...486 1
idyll88 Skrevet 21. juli 2013 #10 Skrevet 21. juli 2013 (endret) endelig et saklig svar. det han har gått opp til nå er bra, men ligger enda under på vekstkurven ifølge HS. men nå får han mat når han trenger det. ca hver 5 time. Endret 21. juli 2013 av idyll88
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2013 #11 Skrevet 21. juli 2013 Er ikke mat hver 5.time ganske sjelden? Vi har aldri stresset med søvnrutiner men latt ting gå seg til av seg selv. Babyen sovner ca kl 19 og sover fint gjennom natta, har tre dupper ila dagen. Han er 8 mnd. Anonymous poster hash: 6d606...00c 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2013 #12 Skrevet 21. juli 2013 Tror jeg ville prøvd å gi han mat litt oftere. Det er ofte sant at søvn avler søvn, men ikke alltid.. Tenker kanskje at en årsak til at han er mer sutrete/klengete kan være at lite mat (totalt i løpet av døgnet) gjør han slapp/sliten? Anonymous poster hash: afbc3...486
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2013 #13 Skrevet 22. juli 2013 Er ikke mat hver 5.time ganske sjelden? Vi har aldri stresset med søvnrutiner men latt ting gå seg til av seg selv. Babyen sovner ca kl 19 og sover fint gjennom natta, har tre dupper ila dagen. Han er 8 mnd. Anonymous poster hash: 6d606...00c han får som sagt nutramigen. de holder dæ lenger mett av d enn ved amming. han får 210ml hver 5 time og er storfornøyd med det Anonymous poster hash: ff48e...28d
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2013 #14 Skrevet 22. juli 2013 Tror jeg ville prøvd å gi han mat litt oftere. Det er ofte sant at søvn avler søvn, men ikke alltid.. Tenker kanskje at en årsak til at han er mer sutrete/klengete kan være at lite mat (totalt i løpet av døgnet) gjør han slapp/sliten?Anonymous poster hash: afbc3...486 han får tilbud om mat om han virker lite tilfreds og jeg synd det høres ut som han er sulten. mn da vil han ikke ha. så er nok heller en periode han er inni Anonymous poster hash: ff48e...28d
dreia Skrevet 22. juli 2013 #15 Skrevet 22. juli 2013 Med mindre vekstkurva har flata veldig ut, høyrest det ut som om han får nok mat. Min gjekk opp frå 2,7 ved fødsel til 5,7 ved 3 mnd, og det var ei perfekt vekstkurve. Din ser ut til å ha lagt på seg ein god del meir. Men eg synst det høyrest ut som om han søv lite på dagen nå. Min på snart 15 veker held ut i 1-2 timar på formiddagen og noko lenger på ettermiddagen før han blir skikkelig grinete av trøtthet. Er han trøtt, vil han iallfall ikkje ligga for seg sjølv. Har du prøvd å få han til å sova oftare?
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2013 #16 Skrevet 22. juli 2013 Med mindre vekstkurva har flata veldig ut, høyrest det ut som om han får nok mat. Min gjekk opp frå 2,7 ved fødsel til 5,7 ved 3 mnd, og det var ei perfekt vekstkurve. Din ser ut til å ha lagt på seg ein god del meir. Men eg synst det høyrest ut som om han søv lite på dagen nå. Min på snart 15 veker held ut i 1-2 timar på formiddagen og noko lenger på ettermiddagen før han blir skikkelig grinete av trøtthet. Er han trøtt, vil han iallfall ikkje ligga for seg sjølv. Har du prøvd å få han til å sova oftare? vekstkurven er bra så han får nok mat:) men jeg syns også han sover lite. men han vil heller ikke sove. skal få med seg alt. til og med 30 min biltur er han lys våken:P men han sover skrekkelig godt når han først sover.prøver å få han til å sove oftere men uten hell. tar jeg f.eks trilletur med han blir han lys våken og sovner ikke av det. han blir også lys våken om han bader, så det nytter ikke å bade på kvelden:P hvordan er en typisk dag hod dere? Anonymous poster hash: ff48e...28d
dreia Skrevet 22. juli 2013 #17 Skrevet 22. juli 2013 Nå har me nettopp komme heim frå ferie, så det har vore så som så med rutiner. Men natta har stort sett vart frå kl. 22 til kl. 8 (med nokre ammingar i løpet av natta), vaken i vel 1 time, deretter soving og kortare vakenperiodar fram til omtrent kl. 16 (soveperiodar alt frå 10 min til 3 timar, enten ved puppen, i vogna, i bilstolen eller i bæresjal). Vaken i ein del timar på ettermiddag/kveld. Dette er overhodet ingen fasit, for me har slitt mykje med grinete og til tider hysterisk overtrøtt gut, som ikkje får til å sovna utan hjelp, men me er iallfall overbevist om at søvn er nøkkelen. Nå har me akkurat begynt å legga han for kvelden rundt kl. 19:30. Ingen suksess etter berre to kveldar, men me held ut, så lenge me trur det er det beste for han.
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2013 #18 Skrevet 22. juli 2013 Nå har me nettopp komme heim frå ferie, så det har vore så som så med rutiner. Men natta har stort sett vart frå kl. 22 til kl. 8 (med nokre ammingar i løpet av natta), vaken i vel 1 time, deretter soving og kortare vakenperiodar fram til omtrent kl. 16 (soveperiodar alt frå 10 min til 3 timar, enten ved puppen, i vogna, i bilstolen eller i bæresjal). Vaken i ein del timar på ettermiddag/kveld. Dette er overhodet ingen fasit, for me har slitt mykje med grinete og til tider hysterisk overtrøtt gut, som ikkje får til å sovna utan hjelp, men me er iallfall overbevist om at søvn er nøkkelen. Nå har me akkurat begynt å legga han for kvelden rundt kl. 19:30. Ingen suksess etter berre to kveldar, men me held ut, så lenge me trur det er det beste for han. virker nesten som om minien her leser tanker og får med seg hva vi snakker om. i går sovna han 18.45, og våkna ikke før han var sulten kl 04.00. gav han mat og han sov videre til kl 8.00.han fikk mat igjen og sov til kl 10.00. var våken frem til han var sulten igjen 11.30. var våken frem til 12 og sovnet og nå våkna han med et smil:P Anonymous poster hash: ff48e...28d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå