Gjest asanti Skrevet 22. juli 2013 #21 Skrevet 22. juli 2013 Vi har nettopp startet med tøybleier på vesla, hun er fire måneder. Det går over all forventing og ingen av oss synes det er noe mer jobb enn med engangsbleier. Man bare endrer rutinene litt i forhold til handling og søppel. Vi har 30 stk lommebleier fra bumgenuis, men de fleste rådet meg til å ikke kjøpe bare et merke. Gjorde det for jeg fikk 30stk nye for 2500kr på ebay. De tørker kjempefort! Til nå har jeg vasket hver 2.-3.dag. Selv om at hun bare spiser mme så har jeg rispapir i da er det litt enklere å skylle vekk avføring.
idyll88 Skrevet 22. juli 2013 #22 Skrevet 22. juli 2013 Vi har nettopp startet med tøybleier på vesla, hun er fire måneder. Det går over all forventing og ingen av oss synes det er noe mer jobb enn med engangsbleier. Man bare endrer rutinene litt i forhold til handling og søppel. Vi har 30 stk lommebleier fra bumgenuis, men de fleste rådet meg til å ikke kjøpe bare et merke. Gjorde det for jeg fikk 30stk nye for 2500kr på ebay. De tørker kjempefort! Til nå har jeg vasket hver 2.-3.dag. Selv om at hun bare spiser mme så har jeg rispapir i da er det litt enklere å skylle vekk avføring. hvorfor anbefales det ikke å kjøpe samme merke? kun i tilfelle du ikke var fornøyd, eller av andre årsaker?får du tak i rispapir også på ebay?
Gjest asanti Skrevet 22. juli 2013 #23 Skrevet 22. juli 2013 hvorfor anbefales det ikke å kjøpe samme merke? kun i tilfelle du ikke var fornøyd, eller av andre årsaker?får du tak i rispapir også på ebay? Ja mtp passform så var det visst ikke helt til å anbefale. Men jeg tok en sjangs. Du finner så og si alt på ebay så helt sikkert. Men jeg kjøpte det sammen med noe annet smått på bleieboden.no. Jeg har kjøpt pail liner der og wet bags i forskjellige str.
Niennas Skrevet 22. juli 2013 #24 Skrevet 22. juli 2013 Vi brukte tøybleier i et halvt års tid. Selv om vi ga oss, så har jeg forsåvidt ikke noe negativt å si om det. Her var besteforeldre på begge tider positive til det også, og lærte gjerne om dagens tøybleier. Jeg vil anbefale lommebleier, da det er mindre styrete enn brettebleier og formsydde (formsydde er bleier uten sperrelag), og det er både billigere enn aio og tørker mye fortere. Eneste negative med tøybleier jeg kommer på i farten (sånn utenom litt mer vask og planlegging) så er det at rompa blir en god del større, og man kunne ikke bruke alt mulig av bukser. I tillegg klarte ikke jeg å fullstendig knekke koden på lanolisering ( eneste som funket om natten for oss var bbh nattbleier).
Gjest asanti Skrevet 22. juli 2013 #25 Skrevet 22. juli 2013 Vi brukte tøybleier i et halvt års tid. Selv om vi ga oss, så har jeg forsåvidt ikke noe negativt å si om det. Her var besteforeldre på begge tider positive til det også, og lærte gjerne om dagens tøybleier. Jeg vil anbefale lommebleier, da det er mindre styrete enn brettebleier og formsydde (formsydde er bleier uten sperrelag), og det er både billigere enn aio og tørker mye fortere. Eneste negative med tøybleier jeg kommer på i farten (sånn utenom litt mer vask og planlegging) så er det at rompa blir en god del større, og man kunne ikke bruke alt mulig av bukser. I tillegg klarte ikke jeg å fullstendig knekke koden på lanolisering ( eneste som funket om natten for oss var bbh nattbleier). Jeg er fersk med tøybleier, så hva mener du med lanolisering?
Niennas Skrevet 23. juli 2013 #26 Skrevet 23. juli 2013 Jeg er fersk med tøybleier, så hva mener du med lanolisering? Tøybleieverden er ganske stor, så skjønner at du ikke forstår alle uttrykk siden jeg ikke aner hvor stor din "kunnskap" om tøybleier er, så gir jeg det heller inn med teskje. Det finnes vel i hovedsak fire forskjellige tøybleiekategorier: Brettebleier Formsydde lommebleier Alt-i-ett Alt-i-ett er jo sånn som det høres ut - som en engangsbleie, bare med tøy. Inn i vaskemaskina, heng på snora og klar til bruk. Lommebleier er et sperrelag med en lomme i, til å legge innlegg i. Litt mer styr, da innleggene skal tas ut (eller kommer ut av seg selv under en runde i vaskemaskinen), du må henge opp dobbelt så mye, og dytte innleggene inn igjen etterpå. Både brettebleier (typiske gulpekluter som blir brettet til å passe som en bleie) og formsydde ( ser ut som vanlig bleier) har en ting til felles - nemlig at de ikke eier sperrelag på samme måte som lommebleier og Alt-i-ett. Det positive ved disse to er jo at oppsuginga er over en større del av bleia. Ved Alt-i-ett og lommebleier så er oppsugingsinnlegget ved skrittet (som ved engangs), mens brettebleier og formsydde så er HELE bleia et "oppsugingsinnlegg". Men som nevnt har de ikke et sperrelag. Det finnes to typer sperrelag - plastikk og ull. (ikke misforstå, og tro at når jeg sier "plastikk" så mener jeg at du kan tre på ungen din en Menypose. Det finnes mange forskjellige plastikksperrelag, og mange er myke) Skal du bruke ullsperrelag (og slik jeg har forstått det blant "eliten" i tøybleier så er absolutt det å foretrekke, fordi det puster så vanvittig mye bedre enn plastikk) så må ulla være lanolisert. Veldig mange som velger å bruke formsydde, og derfor ullsperrelag bruker å strikke sine egne sperrelag, da det er vesentlig billigere enn å kjøpe ullbukser som passer den type bruk. Da er de også nødt til å skaffe lanolin. Lanolin er ullfett. Det gjør at ullbuksene puster, men holder fuktigheten fra bleien ute. Så en gang i blant (har lest alt fra 1 gang i måneden til 2 ganger i halvåret) må du lanolisere ullbuksene for at de skal fortsette å holde tett. La meg da bare først si at jeg har ingen direkte negative opplevelser med lanolin - tvert imot har ullbukser som sperrelag imponert meg over hvor mye fuktighet den har klart å holde inne. Men som jeg skrev så knotet jeg med selve lanoliseringsprosessen. Da skal du nemlig fylle en bøtte med kokende vann (eller så varmt som du får til i springen), løsne opp lanolinen (som kan sammenlignes med f.eks. løveapotekets barnekrem, der har du konsistensen) og legge ullbuksene oppi. Jeg husker ikke hvor lenge de skal ligge (muligens til vannet er kaldt igjen?), så skal de skylles i kaldt vann, og tørkes. Mitt problem med lanoliseringa var at uansett hvor godt jeg fikk løsnet opp lanolinen, så følte jeg alltid at den nederste ullbuksa (som lå i bånn av bøtta) alltid ble VELDIG klissete. Den gjorde jobben sin, men det tok noen vask før jeg synes mengden lanolin var ok. SÅNN! Håper du ble litt klokere, og jeg håper jeg ikke skrev alt for mye kjedelig som du allerede visste. 4
Tolly Skrevet 23. juli 2013 #27 Skrevet 23. juli 2013 Niennas, bra!! Men hva gjør du oppe midt på natta??!! 1
Vera Vinge Skrevet 23. juli 2013 #28 Skrevet 23. juli 2013 Jeg vurderte tøybleier til sønnen min, og hadde egentlig tenkt å begynne etter noen få måneder, men da skjedde det så mye annet i livet vårt, at jeg ikke hadde overskudd til å sette meg inn i det. For det høres jo ut som en hel vitenskap. Vurderer det dog sterkt til nestemann. Må vel begynne å lese meg opp allerede, så jeg vet hva jeg skal gå for. Men takk for fin oversikt, Niennas.
Niennas Skrevet 23. juli 2013 #29 Skrevet 23. juli 2013 Hehe, når frøkna vil opp, så må jeg jo nesten opp selv om det er i tidligste laget Ja, tøybleier er egentlig en hel vitenskap. Når du først føler du begynner å føle deg sikker fordi du klarer å skille en formsydd fra en lommebleie, og har begynt å forstå hvilke merker som er bra, og hva som er dårlig, så innser du plutselig at det finnes innlegg av forskjellig sort ( microfiber, bambus, bomull osv) og da føler du deg like grønn igjen Jeg er som sagt ingen ekspert, vi kuttet ut tøybleiene etter 6 måneder, men jeg har brukt ganske mange timer på å lese meg opp likevel. Dere får spørre hvis dere lurer på noe, så kanskje jeg vet svaret ( og hvis ikke så vet sikkert noen andre tbmammaer det ). Bra dere likte oversikten!
Gjest vilma2000 Skrevet 23. juli 2013 #30 Skrevet 23. juli 2013 Hehe, når frøkna vil opp, så må jeg jo nesten opp selv om det er i tidligste laget Ja, tøybleier er egentlig en hel vitenskap. Når du først føler du begynner å føle deg sikker fordi du klarer å skille en formsydd fra en lommebleie, og har begynt å forstå hvilke merker som er bra, og hva som er dårlig, så innser du plutselig at det finnes innlegg av forskjellig sort ( microfiber, bambus, bomull osv) og da føler du deg like grønn igjen Jeg er som sagt ingen ekspert, vi kuttet ut tøybleiene etter 6 måneder, men jeg har brukt ganske mange timer på å lese meg opp likevel. Dere får spørre hvis dere lurer på noe, så kanskje jeg vet svaret ( og hvis ikke så vet sikkert noen andre tbmammaer det ). Bra dere likte oversikten! Hvorfor sluttet dere etter 6 måneder? Vi vurderer tøybleier til babys som kommer i januar og vil veldig gjerne høre både positive og negative sider med det!
Gjest asanti Skrevet 23. juli 2013 #31 Skrevet 23. juli 2013 Veldig bra oversikt. Mye virket kjent så jeg har vel lest om det. Det er jo noen år siden jeg bestemte meg for å bruke tøybleier. Men valget falt på lommebleier og trives godt med det. Hehe, når frøkna vil opp, så må jeg jo nesten opp selv om det er i tidligste laget Ja, tøybleier er egentlig en hel vitenskap. Når du først føler du begynner å føle deg sikker fordi du klarer å skille en formsydd fra en lommebleie, og har begynt å forstå hvilke merker som er bra, og hva som er dårlig, så innser du plutselig at det finnes innlegg av forskjellig sort ( microfiber, bambus, bomull osv) og da føler du deg like grønn igjen Jeg er som sagt ingen ekspert, vi kuttet ut tøybleiene etter 6 måneder, men jeg har brukt ganske mange timer på å lese meg opp likevel. Dere får spørre hvis dere lurer på noe, så kanskje jeg vet svaret ( og hvis ikke så vet sikkert noen andre tbmammaer det ). Bra dere likte oversikten! Hva gjorde at dere kuttet ut med tøybleier? Skal dere bruke det på nestemann eller er det helt over?
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2013 #32 Skrevet 23. juli 2013 Hehe, når frøkna vil opp, så må jeg jo nesten opp selv om det er i tidligste laget Ja, tøybleier er egentlig en hel vitenskap. Når du først føler du begynner å føle deg sikker fordi du klarer å skille en formsydd fra en lommebleie, og har begynt å forstå hvilke merker som er bra, og hva som er dårlig, så innser du plutselig at det finnes innlegg av forskjellig sort ( microfiber, bambus, bomull osv) og da føler du deg like grønn igjen Jeg er som sagt ingen ekspert, vi kuttet ut tøybleiene etter 6 måneder, men jeg har brukt ganske mange timer på å lese meg opp likevel. Dere får spørre hvis dere lurer på noe, så kanskje jeg vet svaret ( og hvis ikke så vet sikkert noen andre tbmammaer det ). Bra dere likte oversikten! har du noe formening om hvilke innlegg som er best?har egentlig kun hørt om bambus, microfiber og rispapir Anonymous poster hash: c9e98...06e
*Joyce* Skrevet 23. juli 2013 #33 Skrevet 23. juli 2013 Håper jeg kan lure inn et spørsmål her ang tøybleier. Hvordan blir det gjort i barnehagen? Sikkert et dumt spørsmål, men jeg vet ingenting om tøybleier men begynte i går å tenke på om kanskje dette kan være noe for oss når den lille kommer. Jeg er veldig opptatt av at ting skal være naturlig og deilig mot huden til baby og da er jo plastbleier med kjemikaler helt forferdelig. Det varierer litt hvor positive/negative barnehager er til tøybleier, men sånn jeg har forstått det, har ikke kommunale barnehager egentlig mulighet til å nekte å bruke det, med mindre det er utenforliggende faktorer som tilsier at det er problematisk. F.eks vet jeg at Bergen la ned midlertidig tøybleieforbud i bhg i forbindelse med et Giardia-utbrudd for et par-tre år siden, men det var kun da dette utbruddet herjet. Vi har hatt vår eldste i to ulike barnehager; i den første var de veldig positive og tok det på strak arm (det var vel egentlig det eneste som fungerte bra i den bhg, hehe), i den hun går i nå har de vært mer skeptiske, men har brukt tøy likevel. Kommunale barnehager i samme bydel, så det er jo ingenting som skulle tilsi ulikheter utover personalets innstilling/syn på tøybleiene... Men greit nok, de godtar det. Skal i gang med lillesøster der nå, så da får de hilse på tøybleiene igjen. Barnehagebleiene våre har vært lommebleier som vi leverer ferdig stappet med innlegg og med rispapir inni. Så har vi fem små våtposer, en til hver dag, som de putter bleiene i etter bruk, og som vi tar med hjem hver dag.
Gjest vilma2000 Skrevet 23. juli 2013 #34 Skrevet 23. juli 2013 Det varierer litt hvor positive/negative barnehager er til tøybleier, men sånn jeg har forstått det, har ikke kommunale barnehager egentlig mulighet til å nekte å bruke det, med mindre det er utenforliggende faktorer som tilsier at det er problematisk. F.eks vet jeg at Bergen la ned midlertidig tøybleieforbud i bhg i forbindelse med et Giardia-utbrudd for et par-tre år siden, men det var kun da dette utbruddet herjet. Vi har hatt vår eldste i to ulike barnehager; i den første var de veldig positive og tok det på strak arm (det var vel egentlig det eneste som fungerte bra i den bhg, hehe), i den hun går i nå har de vært mer skeptiske, men har brukt tøy likevel. Kommunale barnehager i samme bydel, så det er jo ingenting som skulle tilsi ulikheter utover personalets innstilling/syn på tøybleiene... Men greit nok, de godtar det. Skal i gang med lillesøster der nå, så da får de hilse på tøybleiene igjen. Barnehagebleiene våre har vært lommebleier som vi leverer ferdig stappet med innlegg og med rispapir inni. Så har vi fem små våtposer, en til hver dag, som de putter bleiene i etter bruk, og som vi tar med hjem hver dag. Takk for utfyllende svar! Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor barnehager skal være skeptiske så lenge de får en innføring i hvordan bleiene fungerer. Det er jo ikke noe mer jobb for dem akkurat. Er jo ikke de som skal vaske bleiene! Jeg har et spørsmål til: har lest at tøybleiebarn slutter tidligere med bleie. Hvor tidlig er det snakk om egentlig?
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2013 #35 Skrevet 23. juli 2013 Takk for utfyllende svar! Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor barnehager skal være skeptiske så lenge de får en innføring i hvordan bleiene fungerer. Det er jo ikke noe mer jobb for dem akkurat. Er jo ikke de som skal vaske bleiene! Jeg har et spørsmål til: har lest at tøybleiebarn slutter tidligere med bleie. Hvor tidlig er det snakk om egentlig? og hvorfor slutter dem tidligere? er det fordi dem kjenner at bleia er blaut? Anonymous poster hash: c9e98...06e
Gjest vilma2000 Skrevet 23. juli 2013 #36 Skrevet 23. juli 2013 og hvorfor slutter dem tidligere? er det fordi dem kjenner at bleia er blaut?Anonymous poster hash: c9e98...06e Har lest at barnet blir mer bevisst på at han eller hun har gjort fra seg og lærer deretter fortere å legge merke til "tegn" på at noe er på gang. Dessutten er det mindre behagelig å gå med tøybleie så da vil vel barnet unngå det så fort som mulig.
*Joyce* Skrevet 23. juli 2013 #37 Skrevet 23. juli 2013 Takk for utfyllende svar! Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor barnehager skal være skeptiske så lenge de får en innføring i hvordan bleiene fungerer. Det er jo ikke noe mer jobb for dem akkurat. Er jo ikke de som skal vaske bleiene! Jeg har et spørsmål til: har lest at tøybleiebarn slutter tidligere med bleie. Hvor tidlig er det snakk om egentlig? Det er ingen automatikk i det der, er min oppfatning, jeg kjenner en del tøybleiebarn, og bleieslutt har vært ved alt fra 1,5 år til nærmere 5. Vår eldste slutta helt litt før hun ble tre, og det er jo ikke spesielt tidlig - snarere ganske midt på treet, vil jeg tro. Hun er sta som et esel, og det gikk ikke å slutte før hun plutselig bestemte seg for det selv (selv om hun nok rent praktisk kunne ha sluttet en stund tidligere). Men det er nok noe i det at tøybleier ikke inneholder superabsorbenter som gjør at overflaten kjennes tørr samme hva, sånn at barnet er mer bevisst på hva som skjer. Eldste her sa ihvertfall tydelig fra når hun tisset eller bæsjet fra hun var snaut halvannet år, og lillesøsteren sier "tsssss" når hun tisser nå (14,5 mnd).
OnlyGemini Skrevet 23. juli 2013 #38 Skrevet 23. juli 2013 Jeg bruker tøybleier på minstemann, og jeg skulle ønske dette var noe jeg hadde satt meg inn i da de andre var babyer! Det er lettvint (vaske klær gjør man jo allikevel), gøy (masse fint å velge i), jeg får litt ekstra god samvittighet både ovenfor ham og miljøet, og i tillegg liker lommeboka det! Siden det er så mye fint å velge i kan det allikevel absolutt bli dyrt, men er man litt fornuftig kan man fint spare mye penger Jeg brukte brettebleier i begynnelsen, for så å gå over til i hovedsak formsydde med ull over. Jeg bruker også mye lommebleier med bambusinnlegg, og noen få AIO.
kaprifolen Skrevet 23. juli 2013 #39 Skrevet 23. juli 2013 Ang barnehage: hvis man bruker lommebleier eller annet aio som leveres ferdig stappet, så er jo eneste forskjellen på tøy og engangs hvor man kaster de brukte bleiene! Våtpose vs søpla... Jeg syntes forresten også tøybleier virket ekkelt, før jeg satte meg inn i det og skjønte at jeg ikke hadde peiling! Ang merker: vi bruker alvababy! dødsbillig!
Niennas Skrevet 23. juli 2013 #40 Skrevet 23. juli 2013 Jeg kan komme med hvilken som helst unnskyldning jeg vil, men sannheten er ren og skjær latskap. Vi gikk over til engangs en liten stund på grunn av diarè, også rett etter det var vi i en flytteperiode der vi ble enig om å gå over til engangs i den verste roteperioden. Tydeligvis er vi fortsatt i den flytteperioden, selv om vi overtok huset i oktober Alle bleiene ligger i en stor søplesekk, og jeg skal nok få solgt de en gang. Grunnen til at vi byttet til tøy var uansett bleieutslett, og da vi byttet merke på engangs så ga det seg. Vi fant liksom ut at "Nei, det er ikke så mye styr med tøy som vi trodde, men det er egentlig ikke så mye styr med engangs heller, iallefall ikke når hun har sluttet med utslettene sine". har du noe formening om hvilke innlegg som er best?har egentlig kun hørt om bambus, microfiber og rispapir Anonymous poster hash: c9e98...06e Nå snakker du om to forskjellige type innlegg. Bambus og microfiber er oppsugingsinnlegg, mens rispapir/fleecepapir er en slags beskytter som du legger oppå bleia for å fange bæsjen. Sistnevnte suger ikke til seg tiss, men lar det gå rett igjennom. Jeg har mest erfaring med microfiber, og er forsåvidt veldig fornøyd med det, men det er lettere for å sette seg såperester i de innleggene, og da må man også (av og til) vaske de bedre. Ellers har du vel innlegg i både bomull, hamp og bambus tror jeg. Ingenting negativt å si om bomull, det er jo det stoffet vi er mest vant til å bruke. Enkelt å vaske, trekker til seg vann bra osv. Eneste jeg kan si som er negativt med bomull sammenlignet med de andre at den trekker til seg minst væske. Av de som er hardbarka tbforeldre (gjerne flere søsken som bruker tb osv) og som virkelig har prøvd mye forskjellig* så virker det som at disse erklærer sin kjærlighet til hamp og bambus. Både for det miljøvennlige og at oppsugingen er (minst) like bra som microfiber (men uten det slitet med å få ut såperester). Eneste negative jeg synes å huske med disse innleggene er at de kan bli harde hvis de ikke blir tromla (og derfor ikke like lett å brette inn i lommebleier og sånt). Det mest vanlige å bruke som "bæsjefanger" er som sagt rispapir, men man kan i teorien bruke hva som helst. Her bør man egentlig tenke på hva som er behagelig for barnet. Bomull f.eks. kan kjennes veldig kaldt mot barnets hud når det er vått. Vi brukte vel en blanding mellom rispapir og fleeceinnlegg (gammelt fleeceteppe som fikk gjennomgå ). Fleeceinnlegg er supert, fordi væsken går igjennom, MEN som de fleste vet så puster ikke fleece noe særlig, og det kan fort bli for klamt og varmt. *= En ting må jeg si (med et glimt i øyet ): Når du først har satt deg inn i tbverden, og begynner å bli litt nysjerrig på hva som finnes der ute, så blir du fort hekta. Det er en grunn til at noen "har prøvd alt" og det er fordi det er så gøy! Du mikser og trikser, og i tillegg så får du SÅ mange tøffe bleier. Så jeg synes det er litt vanskelig å fortelle hvor mange bleier man trenger, fordi det slutter som oftest ikke der. Du kjøper et nytt merke du har hørt mye om, du kjøper en bleie med råtøft pul, du prøver formsydde (med da tøffe ullbukser til).... Det KAN være billigere enn engangs ja, men da må du styre begeistringen din
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå