Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ang barnehage: hvis man bruker lommebleier eller annet aio som leveres ferdig stappet, så er jo eneste forskjellen på tøy og engangs hvor man kaster de brukte bleiene! Våtpose vs søpla...

Jeg syntes forresten også tøybleier virket ekkelt, før jeg satte meg inn i det og skjønte at jeg ikke hadde peiling! ;)

Ang merker: vi bruker alvababy! :) dødsbillig!

... Og supertøffe! Det er litt ekstra stas med bleier som har mikke mus, svampebob osv enn f.eks. kjedelige ensfargede bumgenious. ;)

• Liker 2
Skrevet

Jepp, jeg ble skikkelig skuffa da jeg skjønte at ikke alle merkene er så fine...:P

Gjest asanti
Skrevet

Så du nevnte tromla Niennas, kan man ja de i tørketrommelen?

Skrevet

Så du nevnte tromla Niennas, kan man ja de i tørketrommelen?

Ingenting i veien for å tromle nymotens tøybleier. Eneste er jo at det eventuelt ikke er like miljøvennlig som å tørke på snor ;)

Gjest asanti
Skrevet

Ingenting i veien for å tromle nymotens tøybleier. Eneste er jo at det eventuelt ikke er like miljøvennlig som å tørke på snor ;)

Miljømålet mitt med tøybleier er å redusere søppel så da klarer jeg vel å bruke tørketrommel. ;)

AnonymBruker
Skrevet

Miljømålet mitt med tøybleier er å redusere søppel så da klarer jeg vel å bruke tørketrommel. ;)

Da går vel igrunnen "vinninga opp i spinninga"! Verdens overforbruk av energi er er minst like stort (om ikke større problem) enn søppel. Så ved å tromle bleiene tørre kan du ikke si at du gjør born forskjell egentlig. Du "synder" jo mot miljøet på en annen måte, så da blir ditt tøybleiebruk like ille som mitt papirbleiebruk!

Et annet spm., håper noen entusiaster har noen synspunkter på dette. Jeg har prøvd tøybleier en kort periode, da lommebleier med pul. Kan ikke se at de puster noe mer enn engangsbleier? Plastikk begge deler. Og det å gå våt på huden hele tiden kan da ikke være bra for huden?? Selv om mange argumenterer med at det er bedre for huden. At flere og flere menn er sterile og at det trekkes paralleller mot papirbleier er et godt poeng. Men med fleece isteden for rispapir og ull som sperrelag må jo deg også bli rimelig varmt?

Anonymous poster hash: 03df7...351

Skrevet

Kan ikke se at de puster noe mer enn engangsbleier?

Har ikke brukt mye energi på å sammenligne, men tror du har et poeng der.

Og det å gå våt på huden hele tiden kan da ikke være bra for huden??

Er ikke hudpleier eller lignende, men kan si meg relativt enig med deg med dette også. Da er jo faktisk cluet å bytte bleier da :)

Men med fleece isteden for rispapir og ull som sperrelag må jo deg også bli rimelig varmt?

Fleece er varmere enn rispapir ja, korrekt, men lanolinen gjør at ulla ikke avgir noe særlig varme. Lanolinen pakker jo inn ulla på en måte, så varmeeffekten blir jo derfor også minimal. Men det kommer jo igjen ann på både garn, tykkelse og pinnestørrelse. Men det er ikke noe problem å strikke tynne ullbukser på pinne 2,5, og babyull (dog er ikke superwashgarn noe bra som sperrelag!). Da blir det en tynn bukse, som avgir mindre varme enn tykt garn.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar niennas! Da fikk jeg bekreftet noe av det jeg har tenkt, føler nemlig entusiastene jeg kjenner mener at tøybleier er SÅ mye bedre for huden, men jeg mener at det ikke er helt sort hvitt!

Dette er noen av grunnene til at jeg ikke fortsatte, i tillegg til at bleiebaken ble så svær, tenker at lille skal lære å krabbe og gå nå, så da vil jeg ha minst mulig som hemmer bevegelse.

Skrevet

Her er vel det meste svart på allerede, men jeg kommer nå med mine erfaringer likevel.

Jeg har brukt tøybleier på begge ungene, og kommer til å gjøre det på en evt nummer tre også. Har hatt to bleiebarn samtidig og hadde vi brukt engangs da så måtte vi nok ha betalt for større søppelspann. I stedenfor så vasket vi bleier nesten hver dag i starten med nummer to (20 mnd mellom ungene), men da var det kluter og håndduker etc i vasken og, ikke bare bleier.

Hovedsakelig så har vi brukt brettiser og formsydde med ullbukser og PUL-trekk (plastdekket polyester som likevel puster) de første månedene. Jeg liker aller best ull, det er så og si lekkasjesikkert, mens PUL kan lekke hvis det blir veldig vått. Etterhvert så har vi hovedsakelig brukt lommebleier med bambusinnlegg (disse er billige og bra, finnes også i "regular" som passer i lommebleier i str S) og noen AiO på dagen og formsydde i bambus med ullbukse på natta. Hvis man ikke strikker selv så er ullbuksene fra WoolHour/ManyMonths supre, passer lenge, relativt tynne med holder bra og er myke og gode. Jeg foretrekker lommebleier på dagen framfor AiO fordi det er lettere å regulere innleggsmengden, feks gutter tisser stort sett mest foran i bleia og da kan man brette ett innlegg foran i stedenfor at det er kun enkelt over hele.

Jeg skylte aldri av bleiene før de begynte på fast føde, satt heller på en kald forskylling på vaskemaskina (det har jeg stort sett gjort hele tiden siden det hjelper mot at det utvikler seg lukt). Etter at de startet med fast føde så har jeg både brukt rispapir og latt være, foretrakk det siste siden jeg synes rispapiret er stivt og bør heller ikke skylles i do (løser det seg opp dårligere enn dopapir skal det strengt tatt ikke i do). Har det vært noe som har satt seg fast i bleia så har jeg spylt av det med dusjen (i do), og det måtte jeg jo innimellom MED papir og siden det sjelden dekker alt. Fastere ladninger er det jo bare å vippe i do uten noe problem.

I barnehagen har vi levert ferdigstappa lommebleier og våtposer, barnehagen har vippet bæsjen i bleiedunken om den har vært fast, løsere bleier har de bare puttet i posen også har jeg skylt de når jeg kom hjem. Nei, det er ikke kjempedelikat, men det er ingen stor greie og bleia er spylt på 10 sek.

I forhold til miljø så er det et veldig komplekst tema, men ja, tøybleier er mer miljøvennlig. Det er en britisk undersøkelse fra noen år siden som konkluderte med at det er mer miljøvennlig under forutsetning av at man ikke bruker tørketrommel, MEN, vi kan ikke uten videre likestille de funnene med hvordan det er i Norge, feks:

1) vår strøm kommer nesten utelukkende fra vannkraft mot kull i UK

2) vi har generelt sett en høyere standard på vask- og tørketromlene, ergo mindre strømforbruk

3) engangsbleier produseres i UK; det gjør de ikke i Norge, transport av engangs fra fabrikk ute i Europa og til Norge (og innad i Norge) utgjør mye.

Når det er sagt så er det selvsagt at det er mer miljøvennlig å IKKE tørketromle bleiene ;) Tørketrommel sliter også endel på PUL og strikkene.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...