AnonymBruker Skrevet 21. juli 2013 #1 Skrevet 21. juli 2013 noen som har erfaring med tøybleier? evt hvilke? og hvor mange trenger man? Anonymous poster hash: c9e98...06e
Tolly Skrevet 21. juli 2013 #2 Skrevet 21. juli 2013 Tenker du på brettebleier eller aio (all in one?) Hvorfor vil du bruke tøybleier?
Nektarin Skrevet 21. juli 2013 #3 Skrevet 21. juli 2013 Vi bruker lommebleier og formsydde bleier. Det er like mange bleiemerker som meninger om hvilken som er best, men på tettinntil.no sitt tøybleieforum kan du finne mye erfaring om de forskjellige merkene. Hvor mange du trenger kommer an på hvor ofte du vil vaske. 10-15 bleier er minimum for fulltidsbruk, da må du vaske hver dag. Jeg har mange, og vasker 2 ganger per uke. 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2013 #4 Skrevet 21. juli 2013 tenker på aio.. har hørt både positivt og negativt om det, men tenker det er vert å prøve kanskje? ja, det blir bye vaskin, men det er jo ikke noe bedre med bleiesøppel sånnsett. vil jo ikke vaske hver dag, men 2-3 ganger i uka er jo overkommelig:) hvor mange bleier har du da Nektarin? Anonymous poster hash: c9e98...06e
kaprifolen Skrevet 21. juli 2013 #5 Skrevet 21. juli 2013 Anbefaler gruppen "Tøybleieprat" på facebook!!!
Tolly Skrevet 21. juli 2013 #6 Skrevet 21. juli 2013 Men hvorfor tøybleier? For hvis du tenker på at det får babyen til å slutte med bleier tidligere, så vil jeg heller anbefale EC eller ec light. Mi er nå halvannet år og vi slutta med bleier for en måned siden. Da hadde hun vært tørr så lenge at jeg så ikke noe poeng i å fortsette med bleier.
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2013 #7 Skrevet 21. juli 2013 Men hvorfor tøybleier? For hvis du tenker på at det får babyen til å slutte med bleier tidligere, så vil jeg heller anbefale EC eller ec light. Mi er nå halvannet år og vi slutta med bleier for en måned siden. Da hadde hun vært tørr så lenge at jeg så ikke noe poeng i å fortsette med bleier. er ikke for å få han til å slutte med bleie tidligere. tenkte bare for å ha testet det. kanskje vi liker det bedre enn engangs? det vet vi jo ikke før vi har testa Anonymous poster hash: c9e98...06e
Nektarin Skrevet 21. juli 2013 #8 Skrevet 21. juli 2013 Jeg har nok 50 bleier har kjøpt brukt. Mesteparten er lommebleier. Har kjøpt så mange for å teste ut mest mulig.
kalinka85 Skrevet 21. juli 2013 #9 Skrevet 21. juli 2013 Vi lever i 2013, hvorfor i all verden gidder folk å skylle å vaske og tørke drittbleiee når det finnes engangs? Skjønner det virkelig ikke. Er det de samne foreldrene som klager på at de har så mye å gjøre at de ikke rekker noen ting? Skjønner virkelig ikke hva grunnen er til å velge tøy?? Skjønte det ikke da mine var små og skjønner det ikke nå. Det er mye anbet man kan gjøre for å spare miljøet! Nytter ikke å bruke tøybleier for "miljøet" når du fortsetter med alt anbet miljøfientlig. Tøybleier er ekkelt. Og hvor rengjør dere det? I vasken der andre pusser tenber? Æsj æsj æsj! 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2013 #10 Skrevet 21. juli 2013 Vi lever i 2013, hvorfor i all verden gidder folk å skylle å vaske og tørke drittbleiee når det finnes engangs? Skjønner det virkelig ikke. Er det de samne foreldrene som klager på at de har så mye å gjøre at de ikke rekker noen ting? Skjønner virkelig ikke hva grunnen er til å velge tøy?? Skjønte det ikke da mine var små og skjønner det ikke nå. Det er mye anbet man kan gjøre for å spare miljøet! Nytter ikke å bruke tøybleier for "miljøet" når du fortsetter med alt anbet miljøfientlig. Tøybleier er ekkelt. Og hvor rengjør dere det? I vasken der andre pusser tenber? Æsj æsj æsj! Noen tror at menns reduserte sæd kvalitet kan ha sammenheng med varme engangsbleier. Noen er ideologiske og kjøper ikke pels. En person gjør ikke all verdens forskjell hverken fir pelsdyr eller miljø, men mange Jan. Å sitte å si æsj om bleier får deg til å virke ca 8 år, forresten.Anonymous poster hash: 3712e...ac7 8
kalinka85 Skrevet 21. juli 2013 #11 Skrevet 21. juli 2013 Noen tror at menns reduserte sæd kvalitet kan ha sammenheng med varme engangsbleier. Noen er ideologiske og kjøper ikke pels. En person gjør ikke all verdens forskjell hverken fir pelsdyr eller miljø, men mange Jan. Å sitte å si æsj om bleier får deg til å virke ca 8 år, forresten.Anonymous poster hash: 3712e...ac7 Nå sa jeg æsj til tøybleier og alt det griset det medfører for å få dem rene, har ikke sagt et ord om engangsbleier. Ikke legg ord i min munn jeg ikke har brukt.
*Joyce* Skrevet 21. juli 2013 #12 Skrevet 21. juli 2013 (endret) Vi har brukt tøy til begge våre, og er og har vært strålende fornøyde med det valget. Her var hovedmotivasjonen at vi har eksem på begge sider, og tror at tøy i den sammenhengen er bedre for huden enn engangs. Jeg reagerer bl.a. på engangsbind selv. Uansett tror jeg det er mest snakk om vane; for oss virker engangs guffent og styrete (jeg klarer ikke å venne meg til den litt kjemiske lukta som kommer med en gang det kommer litt tiss i dem), mens for engangs-brukere virker sikkert tøybleier som noe vanskelig. Vi har brukt brettebleier i starten, når det går ørten bleier i døgnet og det bæsjes bittelitt i hver, og så har vi gått over til en kombinasjon av formsydde med ull over og lommebleier fra 2-3 mnd. Vi bruker rispapir i bleiene fra de går over til fast føde, og opplever det som svært lite grisete å plukke ut papiret og dra det ned i do. Morsmelkbæsjen mens de fullammes har vi skylt av. Vi har forøvrig også brukt EC light, og holdt over do ved bleieskift. Nå sitter minstejenta på potte ved de fleste bleieskift. Vasker hver 3.-4. dag, tørker på snor. Har i all hovedsak bambusbleier, det har fungert best for begge våre. Reaksjoner som kalinka85 sine har jeg lært meg å leve med. Jeg synes det virker lite gjennomtenkt og nokså unødvendig all den tid ingen tvinger folk til å bruke tøy, men jeg gidder ikke å hisse meg opp over det. For oss fungerer tøybleier utmerket, og jeg savner overhodet ikke engangs, snarere tvert imot. Signerer forøvrig Nektarin på TIs tøybleieforum, der lærte jeg masse da jeg gikk gravid med eldste. Endret 21. juli 2013 av *Joyce* 3
*Joyce* Skrevet 21. juli 2013 #14 Skrevet 21. juli 2013 Kan jeg spørre hva EC light er? EC = elimination communication, lightversjonen tar den ikke helt ut, men bruker en del elementer fra EC.
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2013 #15 Skrevet 21. juli 2013 Vi lever i 2013, hvorfor i all verden gidder folk å skylle å vaske og tørke drittbleiee når det finnes engangs? Skjønner det virkelig ikke. Er det de samne foreldrene som klager på at de har så mye å gjøre at de ikke rekker noen ting? Skjønner virkelig ikke hva grunnen er til å velge tøy?? Skjønte det ikke da mine var små og skjønner det ikke nå. Det er mye anbet man kan gjøre for å spare miljøet! Nytter ikke å bruke tøybleier for "miljøet" når du fortsetter med alt anbet miljøfientlig. Tøybleier er ekkelt. Og hvor rengjør dere det? I vasken der andre pusser tenber? Æsj æsj æsj! Noen har barn som får mye bleieutslett av engangs. Noen tenker på miljø, og noe er bedre enn ikke noe. Noen skjønner at det man putter inn i en vaskemaskin kommer rent ut igjen. De fleste av oss pusser heller ikke vasken med tannbørsten.. Hva gjør du med sengetøy ungene dine tisser/bæsjer/spyr på? Kaster det? Og vasker du hendene dine i vasken når du har skiftet bleie, og så pusser tennene dine der etterpå? Hjelpe meg, snakk om å være dramatisk. Anonymous poster hash: 63094...92d 8
Tolly Skrevet 22. juli 2013 #16 Skrevet 22. juli 2013 Kan jeg spørre hva EC light er? Hehe, ser at det kan se ut som et produkt. Slik jeg gjordet det var at fra hun var none få måneder holdt jeg henne på do eller potta når jeg skulle gjøre bleieskift, og sa "tsss". Etter noen dager begynte hun å gjøre i do, i tillegg til i bleien. Bare spør eller lag en egen tråd om det er noe noen luret på. Så slipper jeg å ødegegge denne tråden med utenomsnakk;)
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2013 #17 Skrevet 22. juli 2013 Hehe, ser at det kan se ut som et produkt. Slik jeg gjordet det var at fra hun var none få måneder holdt jeg henne på do eller potta når jeg skulle gjøre bleieskift, og sa "tsss". Etter noen dager begynte hun å gjøre i do, i tillegg til i bleien. Bare spør eller lag en egen tråd om det er noe noen luret på. Så slipper jeg å ødegegge denne tråden med utenomsnakk;) ts her. takk for bra innspill fra dere seriøse komentater.dere andre syns jeg heller kunne spart seg, men nok om det.kan selv ikke skjønne at det er noe eklere med tøybleier enn med vanlig bleier. men det er jo min mening. vil også tro at det er en grunn til at flere barnehager har begynt å ta ibruk tøybleier fremfor engangs. Anonymous poster hash: c9e98...06e
Gjest vilma2000 Skrevet 22. juli 2013 #18 Skrevet 22. juli 2013 Håper jeg kan lure inn et spørsmål her ang tøybleier. Hvordan blir det gjort i barnehagen? Sikkert et dumt spørsmål, men jeg vet ingenting om tøybleier men begynte i går å tenke på om kanskje dette kan være noe for oss når den lille kommer. Jeg er veldig opptatt av at ting skal være naturlig og deilig mot huden til baby og da er jo plastbleier med kjemikaler helt forferdelig.
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2013 #19 Skrevet 22. juli 2013 Håper jeg kan lure inn et spørsmål her ang tøybleier. Hvordan blir det gjort i barnehagen? Sikkert et dumt spørsmål, men jeg vet ingenting om tøybleier men begynte i går å tenke på om kanskje dette kan være noe for oss når den lille kommer. Jeg er veldig opptatt av at ting skal være naturlig og deilig mot huden til baby og da er jo plastbleier med kjemikaler helt forferdelig. noen b.hager vet jeg har gått over til tøybleier. http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/rusvik-barnehage-jobber-for-miljoeet-med-toeybleier-3459102.html ..dette er jo en sak fra 2011, og flere b.hager har blitt bitt av den basillen. Anonymous poster hash: c9e98...06e
Tolly Skrevet 22. juli 2013 #20 Skrevet 22. juli 2013 Mitt råd er dessuten å vente noen måneder med å starte med tøybleier. Helt og holdent basert på egne erfaringer. Jeg hadde ambisjoner om tøybleier, men ga opp siden hun i en periode produserte rundt 15-16 SKITTBLEIER i døgnet. Noen babyer driter med 14 dagers mellomrom og noen 14 ganger om dagen. Og så jevner det seg ut etter et par måneder når magesekken utvikler seg til, ja, en sekk. Du trenger tøybleiene, en våtpose eller dobbel plastpose. De fleste bruker vel et rispapirinnlegg som fanger opp dritten og så skyller man papiret og bæsjen ned i do. De brukte bleiene skylles og legges i en bøtte med kaldt vann eller i posen. Og så vasker man de. Aio, lommebleier er det enkleste. Å kjøpe brukte bleier er bare fint, for jo mer de er brukt, jo bedre er oppsugingsevnen. Man bruker naturligvis ikke tøymykner og kan gjerne kjøre vaskemaskinen på ekstra skylling. Men som sagt: ec er å anbefale. Får jeg en til blir jeg å gjøre det samme. Akkurat samme prinsippet som om at man pusser tenner før de får tenner slik at de blir vant til tannpuss.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå