Gå til innhold

Vekten går ikke nedover

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er et spm jeg aldri hadde trodd jeg skulle poste her, men nå er jeg skikkelig forvirra. Jeg har de siste 3 ukene prøvd å gå ned i vekt. Målet er 1 kg pr uke. Jeg veier meg hver morgen før jeg drikker, spiser eller kler på meg og etter jeg har vært på do. Merker alltid veldig godt svigninger etter saltinntak, når jeg er støl etter trening og rett før mensen. Det er greit.

MEN(!) for tre uker siden startet jeg på 88,5 og har gått ned-opp-ned-opp hele veien egentlig uten noen god forklaring. Jeg har holdt meg innenfor mine 1400 kcal, men bruker ShapeUp og har spist en del av treningskaloriene. Har vært oppe i 2200 et par dager med bursdag, grilling, kake og alkohol, men har trent slik at resultatet ikke burde bli så ille.

De siste 4 dagene har vekten vist: 86,6 - 86,3 - 87,6 - 87,8. Jeg har trent mye den siste uka og de første to dagene her var jeg skikkelig støl. Burde jeg ikke da samle vann?

Jeg skjønner ingenting lenger! :-/

Anonymous poster hash: fce33...cbc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men blir du ikke tyngre når du samler vann, da? I så fall er det vel nettopp derfor. Men jeg aner ikke, altså, er langt fra noe slanke-ekspert. =P Selv om jeg også prøver å gå ned. :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Men blir du ikke tyngre når du samler vann, da? I så fall er det vel nettopp derfor. Men jeg aner ikke, altså, er langt fra noe slanke-ekspert. =P Selv om jeg også prøver å gå ned. :fnise:

Det er nettopp det jeg sier! De dagene jeg veide 86,6 og 86,3 var jeg skikkelig støl etter styrketrening og burde hatt mer vann i kroppen. De siste to dagene har jeg vært helt fin og spist normalt.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor veier du deg hver dag? En fast dag i uka er det smarteste. Det er veldig vanlig med svingninger i vekt og derfor er det dumt å veie seg så ofte. Målebåndet et det også lurt å finne frem.

Det å gå ned i vekt krever tålmodighet og det virker som om du bør finne frem litt mer av det.

Anonymous poster hash: 746f9...85b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor veier du deg hver dag? En fast dag i uka er det smarteste. Det er veldig vanlig med svingninger i vekt og derfor er det dumt å veie seg så ofte. Målebåndet et det også lurt å finne frem.

Det å gå ned i vekt krever tålmodighet og det virker som om du bør finne frem litt mer av det.

Anonymous poster hash: 746f9...85b

Jeg er egentlig ikke så utålmodig, bare forvirret over måten kroppen min har oppført seg de siste 3 ukene. Jeg har gått ned nokså mye i vekt tidligere, har slitt med vekten hele livet, og aldri opplevd lignende. Hvis vekten i dag er den jeg har på mandag, så vil jeg ha gått ned bare 700 gram. Det er ikke mye!

Skrevet

Det er nettopp det jeg sier! De dagene jeg veide 86,6 og 86,3 var jeg skikkelig støl etter styrketrening og burde hatt mer vann i kroppen. De siste to dagene har jeg vært helt fin og spist normalt.

TS

Kan hende kroppen samler litt etter litt, slik at du først merker vektoppgang etter ett par dager, i stedet for umiddelbart?

AnonymBruker
Skrevet

Og jeg har veiedag på mandager! Når jeg veier meg oftere er det bare nysgjerrigheten som tar overhånd :-p

TS

Skrevet

Sikker på at treningskaloriene og maten du har spist er riktig regnet ut? Greit å kose seg i blant, men spiser man mye kake, grillmat og alkohol, så skal man jammen trene mye for å forbrenne det. Jeg var på fjelltur hin dagen. Ikke av de lengste, men når jeg var ferdig og regnet ut, så hadde jeg forbrent en Daim-is :-\ Jeg hadde nok forbrent mye mer om jeg hadde brukt tiden på spinningsykkel, men likevel en vekker at man må "betale dyrt" når man spiser usunn mat med mye kalorier.

Ellers så vil du oppleve mye opp og ned om du veier deg hver dag. Mye pga vann. Nå veier jeg meg hver dag uansett. Er "redd" for å ta ukesveiingen på en "tung" dag.

Håper vekta går riktig vei snart :-) Høres nå ut som du er flink å trene!

AnonymBruker
Skrevet

Sikker på at treningskaloriene og maten du har spist er riktig regnet ut? Greit å kose seg i blant, men spiser man mye kake, grillmat og alkohol, så skal man jammen trene mye for å forbrenne det. Jeg var på fjelltur hin dagen. Ikke av de lengste, men når jeg var ferdig og regnet ut, så hadde jeg forbrent en Daim-is :-\ Jeg hadde nok forbrent mye mer om jeg hadde brukt tiden på spinningsykkel, men likevel en vekker at man må "betale dyrt" når man spiser usunn mat med mye kalorier.

Ellers så vil du oppleve mye opp og ned om du veier deg hver dag. Mye pga vann. Nå veier jeg meg hver dag uansett. Er "redd" for å ta ukesveiingen på en "tung" dag.

Håper vekta går riktig vei snart :-) Høres nå ut som du er flink å trene!

Ja, jeg er helt sikker. 100% blir det selvfølgelig aldri, men jeg begynner å bli nokså flink på kaloriregning etter mange år med erfaring! :-p

Jeg hadde en dag med 3100 kcal for to uker siden (det var kakedagen) og to dager hvor jeg har spist 2300, men trent 6-800. Snittet for alle tre ukene er nokså bra og denne siste uka har vært den beste.

TS

Gjest *MaggieQ*
Skrevet

Jeg går ned i vekt når jeg ikke trener. Og ikke på en god måte. Mister muskelmasse og ser raskt mager ut. Når jeg trener går vekta opp igjen og jeg ser friskere og sterkere ut med en gang. Å veie seg ofte er bare misvisende og unødvendig. Holder med å veie deg en gang i uka. Veiedg burde være fredag morgen da en som oftest lever rent fra man-fre.

Skrevet

Har drevet med trening i lange tider, så jeg vet hva som fungerer. Viss du skal gå ned i vekt, så er KOSTHOLD en ting du MÅ sette i hovedfokus. Her gjelder det 70% kosthold, 30% trening.

Selv jeg ble nylig vegetarianer, og går ned 2 kg i uken og tar et par dager i studioet. Drikker ikke alkohol (såfall ganske lite), holder meg unna kjøtt, chips og andre godterier og spiser til jeg er passe mett OG alle 5 måltidene man skal ha. 8 timer søvn, gåturer+++.....

Det er ikke vanskelig og gå ned i vekt om man har litt ekstra fett. Pass på kostholdet ditt. Et lite kakestykke, eller en flaske brus ødelegger MYE mer enn du tror. SPIS SUNT!!!!! Thats it, fremgangen din vil bli sååå enkel.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har drevet med trening i lange tider, så jeg vet hva som fungerer. Viss du skal gå ned i vekt, så er KOSTHOLD en ting du MÅ sette i hovedfokus. Her gjelder det 70% kosthold, 30% trening.

Selv jeg ble nylig vegetarianer, og går ned 2 kg i uken og tar et par dager i studioet. Drikker ikke alkohol (såfall ganske lite), holder meg unna kjøtt, chips og andre godterier og spiser til jeg er passe mett OG alle 5 måltidene man skal ha. 8 timer søvn, gåturer+++.....

Det er ikke vanskelig og gå ned i vekt om man har litt ekstra fett. Pass på kostholdet ditt. Et lite kakestykke, eller en flaske brus ødelegger MYE mer enn du tror. SPIS SUNT!!!!! Thats it, fremgangen din vil bli sååå enkel.

Og hva tror du jeg gjør...?

• Liker 1
Skrevet

Og hva tror du jeg gjør...?

Jeg vet ikke hva du gjør helt presist, men da du nevnte grilling, kake og alkohol så tenkte jeg ganske kjapt at det kan være kostholdet som er grunnen. Mye trening er bra, men kostholdet er dobbelt så mye viktigere.

Skrevet

Så lenge du totalt sett har vært i underskudd kalorimessig så har du gått ned i fettprosent, og det er tross alt det som teller, ikke vekta.

AnonymBruker
Skrevet

Gi oss et eksempel på hvor mye du har registert på en treningsøkt (og hav den har bestått av).

Det er vanlig at apper, pulsklokker, apparater ol grovt overkalkulerer hvor mange kcal du bruker.

+ du må huske at f.eks. dersom pulsklokken sier at du har brukt 400 kcal på en gåtur, ville du uansett ha brukt 200 bare på å "leve".

Anonymous poster hash: defaf...6d6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har stålkontroll på kaloritellingen, både inn og ut. Glem nå de kakestykkene og grillingen da. Det var en dag i løpet av 3 uker og jeg nevnte det bare for å vise hvor lite jeg har skeiet ut. Problemet er ikke at jeg ikke ligger i underskudd, men at kroppen min oppfører seg rart og annerledes enn jeg er vant med.

Mest sannsynlig er det vel bare et platå jeg må kommer over i tillegg til at jeg nok har trent lenge nok nå til å begynne å få litt muskler (har trent lenger enn de tre ukene jeg har vært flink med maten).

Jeg får bare fortsette som før og smøre meg med tålmodighet. Det er bare så frustrerende når det tar så lang tid og går så mye opp og ned.

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke skrive ned en typisk dag? (tenker ang. mat, hva du spiser osv)

Anonymous poster hash: 6dddc...934
AnonymBruker
Skrevet

Har opplevd det samme selv. Har gått i ukesvis på kaloriunderskudd, uten å gå ned et eneste gram.

De eneste gangene jeg har klart å gå ned på lavfett-kosthold, har vært når jeg spiste ekstremt lite, type noen få knekkebrød om dagen. Usunt og uholdbart, selvsagt. Dette var da jeg var ung og dum. Etter dette har jeg spist normalt og sunt i mange år, så det er ikke forbrenningen det er noe galt med i mitt tilfelle ihvertfall...

Tror det er noe mer som spiller inn enn bare kalorier inn vs kalorier ut.

Anonymous poster hash: 24ab7...9c2
AnonymBruker
Skrevet

Veiedag igjen i dag og nå viste vekten 86,4. Jeg tror det er det det skal være og at jeg av en eller annen grunn samler vann. Har sikkert noe med styrketreningen å gjøre. Det varte jo bare to dager.

Jeg har også brukt målbåndet og det viser -3,5 rundt midjen, -5 rundt brystene (typisk!) og -0,5 rundt armene.

Det går vel i riktig retning totalt sett selv om jeg fortsatt ikke skjønner bæret av oppgangene mine...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har opplevd det samme flere ganger. Jeg vet ikke hvorfor det er sånn, det bare er sånn. Veldig irriterende. Man må bare bite tennene sammen og vente til man kommer over kneika.

Anonymous poster hash: 1ad4d...101

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...