Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I Kirgisistan er det fremdeles vanlig å samle familien for å arrangere bryllup, spise litt god mat, dra med seg ett par kompiser for å finne en brud, kidnappe bruden og så la moren, tantene og søstrene dine overtale deg til at brudgommen er en god mann og at du bør gifte deg. I den rekkefølgen ja.

Halvparten av alle ekteskap i Kirgisistan blir avholdt på denne måten.

Jeg ser på det i vantro

http://www.youtube.com/watch?v=DKAusMNTNnk

Anonymous poster hash: 2f0f2...5bb
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vanlig flere steder det. Lurer på om det ikke var en dokumentar om det for ikke så lenge siden.

Gjest Murica
Skrevet

Det er vanlig flere steder det. Lurer på om det ikke var en dokumentar om det for ikke så lenge siden.

Jupp, det var om en frøken dette skjedde med, hun ble kidnappet, gift og så holdt "fanget" hos den nye familien i noen år før hun fikk se sin egen familie igjen.

Var visst helt vanlig det, og bare noe man måtte akseptere.

Tror jeg hadde blitt rimelig mannevond om det hadde skjedd meg.

AnonymBruker
Skrevet

Ja vi kvinner i norden/vesten vet ikke hvor godt vi har det. I andre land er kvinner annenrangs og betyr 0. De er kun gode nok til babylaging og matlaging, noe mer skal ikke kvinner gjøre. I andre land gråter kvinnene over at de ikke får gifte seg med hvem de vil, de får ikke være med familien sin, de blir tvangsgiftet osv.

Her gråter vi for vi må være 3 uker sammenhengende med barna våre, vi gråter over for lite penger nav gir ut, vi syter og klager over tidsklemma og stress osv.

Ser dere forskjell. Vi må bare klappe igjen og nyte livet vårt, MED BARNA VÅRE OG FAMILIEN VÅR, I ET TRYGT LAND MAN KAN GÅ PÅ GATA UTEN EN MANNN SOM MÅ FØLGE OSS.

Anonymous poster hash: b2ae5...ab8
  • Liker 6
Gjest Summers
Skrevet

Hva med kvinnene som aldri blir kidnappet?

Skrevet

Ja vi kvinner i norden/vesten vet ikke hvor godt vi har det. I andre land er kvinner annenrangs og betyr 0. De er kun gode nok til babylaging og matlaging, noe mer skal ikke kvinner gjøre. I andre land gråter kvinnene over at de ikke får gifte seg med hvem de vil, de får ikke være med familien sin, de blir tvangsgiftet osv.

Her gråter vi for vi må være 3 uker sammenhengende med barna våre, vi gråter over for lite penger nav gir ut, vi syter og klager over tidsklemma og stress osv.

Ser dere forskjell. Vi må bare klappe igjen og nyte livet vårt, MED BARNA VÅRE OG FAMILIEN VÅR, I ET TRYGT LAND MAN KAN GÅ PÅ GATA UTEN EN MANNN SOM MÅ FØLGE OSS.

Anonymous poster hash: b2ae5...ab8

Du har rett - vi har det mye bedre her og lite å klage på i forhold til de som har det værre.

Men har du tenkt på at hvis vi alltid hadde tenkt sånn og holdt kjeft, så hadde det aldri funnets noe fokus på uverdige forhold, no opprør eller noen kvinnebevegelse? At da hadd forholdene vært nøyaktig like diskriminerende som de var på 50-tallet?

Det er lett å bruke Moral til å si: "I forhold til alle andre så har vi ingen ting å klage på, så hold kjeft".

Det kan vi imidlertid ikke gjøre uten samtidig å ta fra verden, og de som er undertrykt, eksempler på hvor bra det faktisk kan bli. Om ingen går foran og viser hvor bra det kan bli, hvor skal de ta motivasjon og inspirasjon fra? Fra hvor skal de hente argumentene mot de som undertrykker, dersom de ikke har noe å vise til?

Om man fortsatt KAN gjøre noe med en situasjon, men velger å la være, eller gjøre det bare halvveis, så er det faktisk et hån mot de som gjerne vil, men ikke kan. Så Ja, vi skal nyte livet vårt og være takknemlige for det vi har fått til. Men å klappe igjen på ting som fortsatt bør rettes på, det bør vi holde oss for gode til.

• Liker 4
Skrevet

Effektiv metode, det skal de ha.

AnonymBruker
Skrevet

Lag en ny tråd om de da.. siden denne ikke handler om de som ikke blir kidnappet..

Anonymous poster hash: 7b1b0...18f

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg har ikke sett hele klippet/videoen enda. Men jeg har nesten ikke ord, dette er helt forferdelig! Jeg kan nesten ikke tro at dette er normalt i noen land.

Endret av Sofie_22
Skrevet

Hva skal man søke på? Må finne den på mobilen siden YT er sperra på jobben...

Skrevet

Hva skal man søke på? Må finne den på mobilen siden YT er sperra på jobben...

bride kidnapping in Kyrgyzstan

Skrevet

De var jo sånn cirka gærne...

AnonymBruker
Skrevet

Har sett en dokumentar om dette fra Tsjetsjenia også, om jeg ikke husker feil.

Anonymous poster hash: 88117...22e
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Den andre halvparten mener du? Hva med dem?

"Hvorfor er dette et problem? Halvparten blir jo ikke kidnappet". Idoti.

Anonymous poster hash: 87c66...753

AnonymBruker
Skrevet

Du har rett - vi har det mye bedre her og lite å klage på i forhold til de som har det værre.

Men har du tenkt på at hvis vi alltid hadde tenkt sånn og holdt kjeft, så hadde det aldri funnets noe fokus på uverdige forhold, no opprør eller noen kvinnebevegelse? At da hadd forholdene vært nøyaktig like diskriminerende som de var på 50-tallet?

Det er lett å bruke Moral til å si: "I forhold til alle andre så har vi ingen ting å klage på, så hold kjeft".

Det kan vi imidlertid ikke gjøre uten samtidig å ta fra verden, og de som er undertrykt, eksempler på hvor bra det faktisk kan bli. Om ingen går foran og viser hvor bra det kan bli, hvor skal de ta motivasjon og inspirasjon fra? Fra hvor skal de hente argumentene mot de som undertrykker, dersom de ikke har noe å vise til?

Om man fortsatt KAN gjøre noe med en situasjon, men velger å la være, eller gjøre det bare halvveis, så er det faktisk et hån mot de som gjerne vil, men ikke kan. Så Ja, vi skal nyte livet vårt og være takknemlige for det vi har fått til. Men å klappe igjen på ting som fortsatt bør rettes på, det bør vi holde oss for gode til.

Jeg er glad vi har like rettigheter og at menn og kvinner er likestilte, men jeg irriterer meg over at man alltid skal dra frem 50-tallet som eksempel når man snakker om likestilling. 50-tallet representerer knapt nok et øyeblikk i menneskenes historie. Hvorfor ikke se feks 200 år tilbake eller 2000 år tilbake? Hvorfor alltid 50-tallet?

Anonymous poster hash: 054c8...242

Gjest Summers
Skrevet

Den andre halvparten mener du? Hva med dem?

"Hvorfor er dette et problem? Halvparten blir jo ikke kidnappet". Idoti.

Anonymous poster hash: 87c66...753

Det var heller ment på de som ikke får mann fordi de ikke er pene nok til å bli kidnappet.

Skrevet

Noen som vet hva dokumentaren som er laget rundt dette heter ?

Skrevet

Noen som vet hva dokumentaren som er laget rundt dette heter ?

Det er en link til den i første post. Trykk på den.

Skrevet

Men mange av disse jentene er jo kjæreste med kidnapperen fra før. Den kidnappingen vi var vitne til feks.. Da er det jo ikke så ille, verre hvis det er en vilt fremmed..

Skrevet

Jeg er glad vi har like rettigheter og at menn og kvinner er likestilte, men jeg irriterer meg over at man alltid skal dra frem 50-tallet som eksempel når man snakker om likestilling. 50-tallet representerer knapt nok et øyeblikk i menneskenes historie. Hvorfor ikke se feks 200 år tilbake eller 2000 år tilbake? Hvorfor alltid 50-tallet?

Anonymous poster hash: 054c8...242

Jojo, men poenget er jo det samme, sant?

Klart, forholdene var værre både for 100 og 2000 år siden. Årsaken til at 50-tallet blir nevnt er vel at det det var en slags "hvileperiode", der ting mange steder virket lykkelig på overflaten mens det likevel ulmet under. Og at det var derfra og ut det virkelig ble fart i den revolusjonen som fulgte på denne fronten. Kanskje fordi det var først nå man egentlig hadde overskudd til det. Krigen hadde lagt seg og ting var "rolig" for veldig mange, og det var mulig å gå mer massivt til verks slik historien viser at man gjorde der etter.

Men mange av disse jentene er jo kjæreste med kidnapperen fra før. Den kidnappingen vi var vitne til feks.. Da er det jo ikke så ille, verre hvis det er en vilt fremmed..

Igjen: Å sammenligne dårlige forhold med enda dårligere forhold fører ikke til framgang, kun til at man slår seg til ro med dårligere tilstander enn man bør.

At mange "er kjærester" forbedrer ikke forholdene for de som IKKE er det, der de opplever faktiske overgrep. Filmen forteller også historien om jenter som har begått selvmord etter denne behandlingen. Hvilket er et klart eksempel på at praksisen ikke er god.

Flere som er kjærester forteller også at de misliker dette sterkt. Det føles, selv om det er "tradisjon", nedverdigende og ydmykende for jenta.

Du kan jo forestille deg at det var motsatt, og spørre deg om du hadde syns det var OK om tradisjonen var at MENN ble kidnappet og behandlet på denne måten?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...