Gå til innhold

Noen som har lure tips for å bli kvitt fleskeklanner?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror de tiltrekkes av kjøkkenskapet... Og to ganger nå har det havnet en på bordet når jeg har drevet med å brette tøy! Hvor kommer de fra?

I stad åpnet jeg kjøkkenskapet og så lå det en dau larve rett innenfor. Æsj.

Må jeg kaste alt i kjøkkenskapet? Føler egentlig at alt i skapet er "ekkelt" pga disse dyrene...

Anonymous poster hash: 458e5...5fd

AnonymBruker
Skrevet

Det er biller

Skrevet

Enig :laugh: Jeg var sikker på at det var noen som ville ha tips til å bli kvitt flesket, skulle foreslå trening jeg :fnise:

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Haha. Ja, biller er kanskje ikke det første en ser for seg når en hører navnet. :) uønsket er de uansett navn :P

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror de tiltrekkes av kjøkkenskapet... Og to ganger nå har det havnet en på bordet når jeg har drevet med å brette tøy! Hvor kommer de fra?

I stad åpnet jeg kjøkkenskapet og så lå det en dau larve rett innenfor. Æsj.

Må jeg kaste alt i kjøkkenskapet? Føler egentlig at alt i skapet er "ekkelt" pga disse dyrene...

Du må ikke kaste alt, nei. Men jeg ville åpnet alt og sett nedi. Særlig melposer og slikt (du kan sile det om du er i tvil). Siden det er en sjanse for at de har formert seg i skapet (isj!) så ville jeg gått til innkjøp av bokser eller glass til å ha mel og slikt i. Om alt av tørrvare som er åpnet er i tette beholdere så vil ikke dyr lengre finne mat inni skapet, og om en og annen kommer seg inn så vet du ihvertfall at du ikke har noen i frokostblandingen.

Jeg pakker alt tett. Etter å ha vasket larver ut av et skap en gang så gjør man det med glede. :fnise:

Det er forresten maten i skapet billene er på utskikk etter. Brødsmuler og frø og slikt..

Anonymous poster hash: 6ef4f...088

Gjest Blubberella
Skrevet

Fleskebiller ja... Ekle krapyl som klarer å formere seg overalt. Vanskelig å bli kvitt er de også. Man må bare unngå å ha smuler, frø o.l. i skuffer og skap, og passe på at ikke poser med havregryn,mel o.l. står åpne i skap. Jeg fant til og med skall og larver oppi en boil-in-bag med ris etter at eska hadde stått åpen i skapet.

Gjest crazycatlady
Skrevet

Æææææh, ekkelt! Aldri opplevd, håper ikke jeg opplever det heller. Hvor kommer de fra egentlig?

AnonymBruker
Skrevet

Du må ikke kaste alt, nei. Men jeg ville åpnet alt og sett nedi. Særlig melposer og slikt (du kan sile det om du er i tvil). Siden det er en sjanse for at de har formert seg i skapet (isj!) så ville jeg gått til innkjøp av bokser eller glass til å ha mel og slikt i. Om alt av tørrvare som er åpnet er i tette beholdere så vil ikke dyr lengre finne mat inni skapet, og om en og annen kommer seg inn så vet du ihvertfall at du ikke har noen i frokostblandingen. Jeg pakker alt tett. Etter å ha vasket larver ut av et skap en gang så gjør man det med glede. :fnise: Det er forresten maten i skapet billene er på utskikk etter. Brødsmuler og frø og slikt.. Anonymous poster hash: 6ef4f...088

Takk for tipset, nå skal jeg ut å kjøpe bokser å ha mel osv i. Pleier å spise havregryn til frokost, men etter å ha sett de i skapet så blir det nok noe annet for en stund fremover gitt :P ble du kvitt dem ved første vask?

AnonymBruker
Skrevet

Fleskebiller ja... Ekle krapyl som klarer å formere seg overalt. Vanskelig å bli kvitt er de også. Man må bare unngå å ha smuler, frø o.l. i skuffer og skap, og passe på at ikke poser med havregryn,mel o.l. står åpne i skap. Jeg fant til og med skall og larver oppi en boil-in-bag med ris etter at eska hadde stått åpen i skapet.

Haha ååå ekkelt! Skall faktisk :s Ble du kvitt dem til slutt?

Gjest Blubberella
Skrevet

Haha ååå ekkelt! Skall faktisk :s Ble du kvitt dem til slutt?

Er nok ikke helt kvitt dem men ser sjeldent biller her i huset. "Fordelen" med fleskebiller er at de ikke alltid er så mange. Ofte kan én liten smule i en skuff være nok til at det legges ett egg som utvikler seg til en enslig bille. Ekkelt nok men ikke så plagsomt at man trenger skadedyrkontroll eller får problemer med dem. Det verste som kan skje er vel at man må kaste en pose havregryn e.l. fordi den er infisert. Hvis man passer på å ha tørrvarer i tette beholdere og holder det rent i skuffer og skap trives de svært dårlig og blir ikke boende. Da gidder de heller ikke formere seg.

Til de som lurer på hva slags kryp disse er, så ser de sånn ut:

fleskebille.jpg

Og for å gjøre det enda eklere så ser larvene og de tomme skallene man kan finne i skaper og skuffer (og oppi poser og esker med tørrvarer) sånn ut:

klannerlarver.gif

Heldigvis ikke så voldsomme skadedyr og selv om de er ekle og irriterende er de ikke farlige å ha i hus.

AnonymBruker
Skrevet

Kast all mat de kan ha vært i berøring med og vask ordentlig. Det fikser problemet i 9 av 10 tilfeller. Og de er ikke farlige, bare ekle. (De kommer fordi de finner mat der.)

Anonymous poster hash: 8ae8f...c7b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...