AnonymBruker Skrevet 20. juli 2013 #1 Skrevet 20. juli 2013 Til og ikke bruke ordet fantasi i en diskujon med en kristen her inne. Til dags dato har jeg aldri sett det skjedd. Så jeg utfordrer dere til og diskutere Gud eller religion uten og bruke ordet fantasi Anonymous poster hash: 80b36...263 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2013 #2 Skrevet 20. juli 2013 Det er ikke noe problem :-) Personlig tror jeg religiøse finner trøst i å ha noe å tro på, en slags livsløgn som støtter de gjennom tunge stunder. Jeg tror egentlig alle mennesker kan ha godt av å ha det, for noen ganger er det vanskelig å være sin egen støtte. Hadde religion forsvunnet hadde mange mennesker vært veldig ´rotløse´. Religion kan nok hindre mange i å få psykiske sykdommer og hjelpe de til å tro på seg selv. MEN. Det er når religion blir brukt som et politisk middel, eller blandet med lover og regler i et samfunn jeg synes religion er motbydelig. Å prøve å prakke på ikke-religiøse religiøse verdier er ikke riktig. Man skal få tro og tenke som man vil, men ikke la det gå ut over andres tanker og tro! Og det er her hele problemet med religion ligger og grunnen til at mange tar avstand, tenker jeg. Mange religiøse verdier er veldig flotte, og jeg har mange av verdiene selv, selv om jeg ikke er religiøs. Verdier som nestekjærlighet og evne til tilgivelse. Det er viktig å huske på at slike verdier som er gode i religion, også er mulig å ha som ikke-religiøs. Bare noen tanker :-) Anonymous poster hash: ce282...812 16
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2013 #3 Skrevet 21. juli 2013 Jeg utfordrer alle kristne til å skrive et innlegg uten "det er ingen bevis for at gud ikke finnes!!!" Anonymous poster hash: 6d089...f94 13
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2013 #4 Skrevet 21. juli 2013 Jeg utfordrer alle kristne til å skrive et innlegg uten "det er ingen bevis for at gud ikke finnes!!!" Anonymous poster hash: 6d089...f94 Et godt forslag. Lag en egen tråd om det, for det er faktisk et godt forslag! Anonymous poster hash: c3ffb...bec
Gjest Morteno Skrevet 21. juli 2013 #5 Skrevet 21. juli 2013 Til og ikke bruke ordet fantasi i en diskujon med en kristen her inne. Til dags dato har jeg aldri sett det skjedd. Så jeg utfordrer dere til og diskutere Gud eller religion uten og bruke ordet fantasi Anonymous poster hash: 80b36...263 Er du lei deg for at du ikke har noen motargumenter? Det er jo tross alt sant. Det å tro på gud er ren og skjær fantasti. Det å tro på gud og julenissen er akkurat det samme. Motargumenter. 4
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2013 #6 Skrevet 21. juli 2013 Er du lei deg for at du ikke har noen motargumenter? Det er jo tross alt sant. Det å tro på gud er ren og skjær fantasti. Det å tro på gud og julenissen er akkurat det samme. Motargumenter. For et sjokk det måtte en mann til for og vise at han ikke er i stand til og ta utfordringen. Dette er grunnen til at jeg foretrekker og diskutere med kvinner. Anonymous poster hash: 80b36...263 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2013 #7 Skrevet 21. juli 2013 Til og ikke bruke ordet fantasi i en diskujon med en kristen her inne. Til dags dato har jeg aldri sett det skjedd. Så jeg utfordrer dere til og diskutere Gud eller religion uten og bruke ordet fantasi Anonymous poster hash: 80b36...263 Du kjemper dessverre en tapt kamp, de klarer ikke la være. Anonymous poster hash: 54d90...7ee
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2013 #8 Skrevet 21. juli 2013 Er du lei deg for at du ikke har noen motargumenter? Det er jo tross alt sant. Det å tro på gud er ren og skjær fantasti. Det å tro på gud og julenissen er akkurat det samme. Motargumenter. Man trenger ikke være kristen for å se svakheten i det argumentet, all den tid julenissen er en del av den fysiske verden så er denne guden deres noe som er utenfor den fysiske verden. Hvis guden var noe fysisk så ville den kunne motbevises på samme måte som julenissen. En må benytte seg av filosofiske argumenter for å motbevise guden deres, ikke naturfaglige. Som "hvorfor finnes det ondskap hvis gud er god?". Anonymous poster hash: c3ffb...bec
Gjest Morteno Skrevet 21. juli 2013 #9 Skrevet 21. juli 2013 For et sjokk det måtte en mann til for og vise at han ikke er i stand til og ta utfordringen. Dette er grunnen til at jeg foretrekker og diskutere med kvinner. Anonymous poster hash: 80b36...263 Hehe, du totalt ignorerer det jeg skrev og i stedet kommer med et kjønnsdiskriminerende innlegg. Typisk AB. Du kan ikke kalle dette en diskusjon når du forhindrer folk til å faktisk diskutere det. Du ønsker å få argumenter mot religion fra ateister selv om du ganske åpenbart bare ignorerer dem uansett. Hvorfor ellers ville du ignorert "fantasi" argumentet? Jo, fordi du ikke er i stand til å motargumentere det. Det er på et nivå som er så primitivt som det går an. Greit. Gud er en illusjon. Gud er en myte som har eksistert i over 2000 år uten et fnugg av bevis for dens eksistens. Gud / bibelen er en science fiction historie. Gud var en idé som har løpt løpsk. Gud eksisterer kun for de primitive. Kan sikkert skrive mye mer men jeg tror jeg skal gi deg litt tid til å ignorere deg jeg skriver. Kan du komme med et godt motargument, eller ønsker du å prate med folk som er like primitive og på ditt intellektuelle nivå? 6
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2013 #10 Skrevet 21. juli 2013 Hehe, du totalt ignorerer det jeg skrev og i stedet kommer med et kjønnsdiskriminerende innlegg. Typisk AB. Du kan ikke kalle dette en diskusjon når du forhindrer folk til å faktisk diskutere det. Du ønsker å få argumenter mot religion fra ateister selv om du ganske åpenbart bare ignorerer dem uansett. Hvorfor ellers ville du ignorert "fantasi" argumentet? Jo, fordi du ikke er i stand til å motargumentere det. Det er på et nivå som er så primitivt som det går an. Greit. Gud er en illusjon. Gud er en myte som har eksistert i over 2000 år uten et fnugg av bevis for dens eksistens. Gud / bibelen er en science fiction historie. Gud var en idé som har løpt løpsk. Gud eksisterer kun for de primitive. Kan sikkert skrive mye mer men jeg tror jeg skal gi deg litt tid til å ignorere deg jeg skriver. Kan du komme med et godt motargument, eller ønsker du å prate med folk som er like primitive og på ditt intellektuelle nivå? Du setter deg på en rimelig høy hest når du avskriver hundretalls millioner av mennesker jorden over som primitive og med lav intelligens. Men jeg skjønte med en gang TS postet tråden at det ikke ville fungere, den respektløse andelen av ateistene kommer aldri til å kunne behandle religiøse med respekt. Anonymous poster hash: 54d90...7ee 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2013 #11 Skrevet 21. juli 2013 Du setter deg på en rimelig høy hest når du avskriver hundretalls millioner av mennesker jorden over som primitive og med lav intelligens. Men jeg skjønte med en gang TS postet tråden at det ikke ville fungere, den respektløse andelen av ateistene kommer aldri til å kunne behandle religiøse med respekt. Anonymous poster hash: 54d90...7ee Er det respektfullt å mene at de skal brenne i helvetet fordi de ikke deler samme fantasi? Anonymous poster hash: 5e7ed...42c 4
Gjest Morteno Skrevet 21. juli 2013 #12 Skrevet 21. juli 2013 (endret) Du setter deg på en rimelig høy hest når du avskriver hundretalls millioner av mennesker jorden over som primitive og med lav intelligens. Men jeg skjønte med en gang TS postet tråden at det ikke ville fungere, den respektløse andelen av ateistene kommer aldri til å kunne behandle religiøse med respekt. Anonymous poster hash: 54d90...7ee Vis meg noen religiøse som ikke presser sin tro på andre og behandler dem med respekt. Selvfølgelig er de primitive. Mennesker for 2000 år siden var primitive. I dag er det fremdeles millioner av mennesker som er på samme nivå og tror på akkurat det samme. Hvordan kan det ikke kalles primitivt? Til informasjon så viste jeg til TS sin intelligens, ikke alle religiøse. Når en ikke kan skille mellom "og" og "å" og i tillegg avvise et argument på grunn av kjønn, så må jeg nesten konkludere i at det er snakk om lav intelligens. Jeg kan selvfølgelig ta feil, kanskje TS er veldig intelligent. Et godt eksempel på hvor primitive religiøse er: http://www.tv2.no/nyheter/utenriks/afghanistan/her-brenner-han-koranen-saa-eksploderte-raseriet-3459564.html "Over tusen demonstranter gikk til angrep på FN-bygget i protest mot en amerikansk pastor sine planer om å brenne Koranen, sier afghansk politi til nyhetsbyrået AFP." En fyr brant en bok. Tusenvis av folk kastet sten og ville skade andre på grunn av det. Er ikke det primitivt? Endret 21. juli 2013 av Morteno 1
super-s Skrevet 21. juli 2013 #13 Skrevet 21. juli 2013 (endret) Det er ikke noe problem :-) Personlig tror jeg religiøse finner trøst i å ha noe å tro på, en slags livsløgn som støtter de gjennom tunge stunder. Jeg tror egentlig alle mennesker kan ha godt av å ha det, for noen ganger er det vanskelig å være sin egen støtte. Hadde religion forsvunnet hadde mange mennesker vært veldig ´rotløse´. Religion kan nok hindre mange i å få psykiske sykdommer og hjelpe de til å tro på seg selv. MEN. Det er når religion blir brukt som et politisk middel, eller blandet med lover og regler i et samfunn jeg synes religion er motbydelig. Å prøve å prakke på ikke-religiøse religiøse verdier er ikke riktig. Man skal få tro og tenke som man vil, men ikke la det gå ut over andres tanker og tro! Og det er her hele problemet med religion ligger og grunnen til at mange tar avstand, tenker jeg. Mange religiøse verdier er veldig flotte, og jeg har mange av verdiene selv, selv om jeg ikke er religiøs. Verdier som nestekjærlighet og evne til tilgivelse. Det er viktig å huske på at slike verdier som er gode i religion, også er mulig å ha som ikke-religiøs. Bare noen tanker :-) Anonymous poster hash: ce282...812 Veldig bra skrevet! Jeg er veldig enig. Jeg er ateist, men jeg har mange av de samme verdiene som mange religiøse har, enten de er kristne eller muslimer, eller av en annen religion. "Det er viktig å huske på at slike verdier som er gode i religion, også er mulig å ha som ikke-religiøs." - Nettopp!! Edit: Og, jeg vil også si at jeg respekterer alle religiøse, uansett religion, så lenge de respekterer meg som ikke-troende, og de ikke prøver å dytte sin religion over på meg. Endret 21. juli 2013 av super-s 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2013 #14 Skrevet 21. juli 2013 Jeg er ateist, men synes enkelte ateister er litt vel slitsomme og frekke. Mange har en veldig sånn "in your face" holdning som aldri skaper en god diskusjon. Ord some "fantasi" brukes vel bare for å provosere. Anonymous poster hash: 26029...934 2
Gamerfrue Skrevet 21. juli 2013 #15 Skrevet 21. juli 2013 Er du lei deg for at du ikke har noen motargumenter? Det er jo tross alt sant. Det å tro på gud er ren og skjær fantasti. Det å tro på gud og julenissen er akkurat det samme. Motargumenter. Jeg vil bare først og fremst si at jeg synes flere av innleggene dine her er veldig bra. Dette innlegget jeg har quotet antar jeg er en provokasjon for å hisse frem en diskusjon, og det liker jeg. Problemet er bare det at de fleste diskuterer så innmari dårlig når de er opphisset at argumentasjonen blir dritt, og saken er tapt for den siden som hadde mennesket som ikke klarte å holde hodet kaldt. Jeg vil egentlig hurtig (og irriterende obiously) påpeke at korttenkte mennesker finnes i alle religioner, kjønn og farger som finnes - men et stort problem oppstår når det er flere korttenkte mennesker om den samme forestillingen. Jeg er vel kristen, men ikke oppvokst som det - og derfor en utrolig liberal en, og synes i grunn det kristne budskapet burde kokes ned til nestekjærlighet og forståelse. Problemet med det igjen er jo at så ufattelig mange kristne selv tror de lever etter dette, men jeg synes at det er rart at de derfor ikke klarer å akseptere at andre har andre synspunkt enn dem selv og prøver å tre kristendommen over hodet på mennesker som ikke deler denne religionen med trusler om dommedag og helvete. Men igjen - som et klokt hode en gang sa - hvordan skal man forklare et menneske uten selvinnsikt at det mangler selvinnsikt..? Det er for mange fordommer som er tilknyttet religion - noe delvis rettferdiggjort. Jeg mener forøvrig at det å prøve å presse et "realistisk syn" og ateisme over et kristent hode faktisk er like ille som motsatt. Interessant diskusjon! 4
Asklepios Skrevet 27. juli 2013 #17 Skrevet 27. juli 2013 (endret) Om du virkelig er kristen er dette et lite gjennomtenkt stunt. Tråden kan teoretisk sett gå to veier. 1: Man klarer å avfeie/diskutere kristendommen uten bruk av ordet fantasi. Du har ikke bevist noen ting annet enn at dine antagelser var feil. Ateistene klarte utfordringen. 2: Man klarer ikke å avfeie/diskutere kristendommen uten bruk av ordet fantasi. Altså i et alternativt univers der fantasi ikke er et ord, ikke er et begrep man kan benytte seg av eller filosofere rundt, i ett slikt univers så vinner alltid den kristne diskusjonen. Du har nå "bevist" at når fantasi alltid er virkelighet (og dermed ikke-esksisterende som begrep og konsept) så er kristendommen alltid riktig. Det var vel ikke helt intensjonen? Endret 27. juli 2013 av Asklepios
kråkefjas Skrevet 27. juli 2013 #18 Skrevet 27. juli 2013 Personlig tror jeg religiøse finner trøst i å ha noe å tro på, en slags livsløgn som støtter de gjennom tunge stunder. Jeg tror egentlig alle mennesker kan ha godt av å ha det, for noen ganger er det vanskelig å være sin egen støtte. Hadde religion forsvunnet hadde mange mennesker vært veldig ´rotløse´. Religion kan nok hindre mange i å få psykiske sykdommer og hjelpe de til å tro på seg selv. Veldig enig i dette. Men en ting jeg alltid har lurt på uten å få noe godt svar. Er religiøse innerst inne klar over at det er tullball? Eller har de vendt seg til å leve med fornektelsen?
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2013 #19 Skrevet 27. juli 2013 Veldig enig i dette. Men en ting jeg alltid har lurt på uten å få noe godt svar. Er religiøse innerst inne klar over at det er tullball? Eller har de vendt seg til å leve med fornektelsen? Selvsakt er jeg klar over at det er en sjanse for at det er tullball. Om vi ser på alt vitenskapelig så sier det seg selv at det er en mulighet for at det er tullball. Men jeg velger og være åpen for muligheten Men er du som ateist åpen for muligheten for at det kanskje kan finnes en høyere makt ? Jeg som troende er åpen for at Gud ikke finnes men er du i stand til og være åpen nok til og tro at Gud finnes ? Anonymous poster hash: 80b36...263 1
kråkefjas Skrevet 27. juli 2013 #20 Skrevet 27. juli 2013 Men er du som ateist åpen for muligheten for at det kanskje kan finnes en høyere makt ? Jeg som troende er åpen for at Gud ikke finnes men er du i stand til og være åpen nok til og tro at Gud finnes ? Ja. Men jeg velger å ikke la noe som er like sannsynlig som 8 rette i lotto kontrollere livet mitt. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå