Gå til innhold

2013 mod MBA, jeg er så fantastisk fornøyd.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sto opp kl. 10 i morges. Satte meg ute på verandaen og begynte å jobbe, har drevet på i 11 timer nå i strekk og har fremdeles 15% batteri igjen... Deeeliiiig

Anonymous poster hash: f17a5...cd1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sikkert Macbook Air, ofte kalt MBA.

Skrevet

Det er vel også en liten test, for å se om man virkelig ER en Mæækkiss.

Jeg visste hvertfall ikke hva MBA var for noe.

Gjest Gjest
Skrevet

Godt at du er fornøyd med ditt kjøp. Airén er den fineste laptopen jeg vet om, og godt og høre at den også fungerer så bra som de skal ha den til.

AnonymBruker
Skrevet

Godt at du er fornøyd med ditt kjøp. Airén er den fineste laptopen jeg vet om, og godt og høre at den også fungerer så bra som de skal ha den til.

Det gjør de fleste andre laptoper også, så lenge batteriet er nytt.

Anonymous poster hash: 9ab29...fe9

Gjest Gjest
Skrevet

Vel, Haswell er liksom greia som skal rette på det.

Skrevet

Snarere tvert i mot i min erfaring. Det eneste som virkelig duger på PC markedet, og som tilsvarer Macbooks er Sony sine Vaio Pro. Men selv da får du vesentlig dårligere batteritid med samme prosessor pga mer resurskrevende operativsystem og programvare. Samt ekstraprogrammer du må kjøre i bakgrunnen.

En forskjell som bare kommer til å bli større med det nye OS X, vesentlig større.

I det store og hele så er MacBooks rett og slett veldig godt gjennomtenkte og gjennomførte produkter. Og siden Apple har sin egen nisje kan de ta seg litt bedre betalt for samme hardware som PC produsentene. Men det gir dem også vinglerom til å bruke mer penger på ting som Touchpaden, Luftingen eller selve chassiet.

Per dags dato er det som sagt kun Sony Vaio Pro som faktisk matcher Macbooks når du ser det i ett totalperspektiv. Kansje Samsung sin Ativ Q og (nye) men Samsung er så fantastisk flinke til å overdrive alt de gjør, i stedet for å gjøre geniunt smarte valg. Derfor har de for eksempel laget en 13" Tablet som har høyere oppløsning på skjermen enn det som er nødvendig, bare for å ha mer enn Macbooks har.

For ikke å snakke om det faktum at Apple bruker 16:10 skjermer i stedet for 16:9 (vesentlig dyrere å kjøpe dette formatet) som igjen gir bedre utnyttelse av skjermen.

I det store og hele er det nesten ingen grunner igjen til å kjøpe en PC i 2013.

Skrevet

Glimrende maskin! Min MBA er to år gammel, og har ikke llike god batteritid som de nye, men du verden for en fin maskin. :)

Skrevet (endret)
I det store og hele så er MacBooks rett og slett veldig godt gjennomtenkte og gjennomførte produkter. Og siden Apple har sin egen nisje kan de ta seg litt bedre betalt for samme hardware som PC produsentene. Men det gir dem også vinglerom til å bruke mer penger på ting som Touchpaden, Luftingen eller selve chassiet.

Det blir jo det totalt motsatte, når de fleste andre merker enn Apple lager maskiner så bruker de mer penger på selve maskinen sammenlignet med salgspris. God markedsføring og til dels design er grunnen til at Mac faktisk selger, ikke pga at det er spesielt høy kvalitet på produktene sammenlignet med andre PCer i samme prisklasse.

Derfor har de for eksempel laget en 13" Tablet som har høyere oppløsning på skjermen enn det som er nødvendig, bare for å ha mer enn Macbooks har.

Når ble klarere bilde noe negativt?

For ikke å snakke om det faktum at Apple bruker 16:10 skjermer i stedet for 16:9 (vesentlig dyrere å kjøpe dette formatet) som igjen gir bedre utnyttelse av skjermen.

Det er både positive og negative sider med 16:10 kontra 16:9, det går på preferanser.

I det store og hele er det nesten ingen grunner igjen til å kjøpe en PC i 2013.

- Produktene til Apple er ekstremt dyre sammenlignet med tilsvarende produkter fra andre produsenter.

- Har du absolutt lyst på OS X, selv om det bl.a har færre modifikasjonsmuligheter og er langt fra like kompatibelt med et stort spekter av programmer som Windows, så kan man alltids installere OS X på en PC som ikke er fra Apple - og vice versa.

- Liker du designet og oppbygningen til Mac så finnes det svært like PCer fra andre produsenter, dog mye billigere.

Men ok, vil du absolutt betale dobbel pris for hardware bare på grunn av at det er et eple på baksiden av skjermen, be my guest.

Endret av meh
Skrevet (endret)

Det blir jo det totalt motsatte, når de fleste andre merker enn Apple lager maskiner så bruker de mer penger på selve maskinen sammenlignet med salgspris. God markedsføring og til dels design er grunnen til at Mac faktisk selger, ikke pga at det er spesielt høy kvalitet på produktene sammenlignet med andre PCer i samme prisklasse.

Har ikke en gang tall på hvor mange PCer jeg har fikset på, reparert, oppgradert, ryddet opp i og reinstallert over de 10-15 siste årene. Gjengangeren når jeg snakker med folk, er at de aldri er fornøyd. Er ikke fornøyd med touchpaden på Samsung PCen, er ikke fornøyd med med byggekvaliteten på Acer, touch-knappene som står over tastaturet på HPen min har låst seg. List goes on and on and on. Standardsvaret er "skal aldri kjøpe X merke noensinne igjen". De jeg kjenner som har Macs, har ikke noen nevneverdige problemer, er fornøyde og skal kjøpe Mac igjen.

Og Apple bruker vesentlig mer penger på de andre tingene som betyr noe enn noe annet merke (utenom Sony Pro). Som kvaliteten på chassis, touchpad, vifter ol.

Når ble klarere bilde noe negativt?

2560x1600 gir ett sylskarpt bilde og flere vertikale tekstlinjer som er viktig for tekstprosessering, koding og liknende. Men høyere oppløsning betyr også høyere batteriforbruk, samt at man trenger mer datakraft for å drive skjermen. Du trenger ikke høyere oppløsning enn 2560x1600, og du kan heller ikke se forskjellen på 2560x1600 og 3200x1800 i praksis.

Med andre ord, Apple gjorde det fordi det var ett intelligent valg.

Samsung valgte å gå for enda høyere oppløsning, men det eneste de oppnådde i praksis var dårligere batteritid og dårligere ytelse.

Det er både positive og negative sider med 16:10 kontra 16:9, det går på preferanser.

Ekstra vertikale linjer er en fordel for alle ting man bruker en laptop til utenom å se film. Og grunnen til at 16:9 velges er ikke fordi det er bedre, men fordi det er billigere. Surfing på internett, tekstbehandling, bildebehandling, filmredigering osv. Alt fungerer bedre på 16:10

- Produktene til Apple er ekstremt dyre sammenlignet med tilsvarende produkter fra andre produsenter.

Produktene til Apple er velgjennomtenkte og i god kvalitet. Tilsvarende spesifikasjoner er ikke det samme som tilsvarende kvalitet.

- Har du absolutt lyst på OS X, selv om det bl.a har færre modifikasjonsmuligheter og er langt fra like kompatibelt med et stort spekter av programmer som Windows, så kan man alltids installere OS X på en PC som ikke er fra Apple - og vice versa.

Modifikasjonsmulighetene er ett godt poeng, samtidig så er det og fordeler med at Apple designer sine egne kretskort og redesigner hele løsningen innvendig. Som for eksempel bedre kjøling og plassutnyttelse som gir bedre batterikraft.

- Liker du designet og oppbygningen til Mac så finnes det svært like PCer fra andre produsenter, dog mye billigere.

Mye som likner i utseende, men som er utført i plastikk. Skal du ha tilsvarende god byggekvalitet så er det i praksis Sony Vaio Pro som gjelder.

Men ok, vil du absolutt betale dobbel pris for hardware bare på grunn av at det er et eple på baksiden av skjermen, be my guest.

85% av alle som eier en Mac i USA eier også en Windowsbasert PC. I løpet av de 15 siste årene har jeg kjøpt meg ny bærbar og stasjonær PC i snitt hvert andre år. Og har hatt totalt 6 windowsbaserte bærbare og 5 stasjonære. Ingen av de PCene har vert billige, gjennomsnittspris har ligget rundt 11 000 kroner på både de 7 siste. Per dags dato har jeg både en stasjonær PC, en Windowsbasert laptop og en Mac.

Med andre ord så vet jeg jævlig godt hva Windows har og tilby. Og jeg vet også hva Apple per dags dato har og tilby, jeg valgte bevisst en Macbook Air nå fordi pakken den hadde og tilby var bedre enn noe som helst som eksisterte på PCmarkedet til det jeg skulle bruke den til.

Jeg tør vedde på at du aldri i ditt liv faktisk har hatt en Mac. Du har sikkert, som jeg gjorde tidligere. Avfeid det med at de er overprisede. Per dags dato så er de ikke det, men heller stort sett det beste kjøpet du kan gjøre.

Svar ligger inne i sitatet.

Sidenote: Apple pleide å være en del dyrere i forhold til ren hardware enn det de er per i dag. Per dags dato er det ikke mye du betaler i premium. Og i forhold til PCer med tilsvarende byggekvalitet så er det 0.

Endret av Black March
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Sidenote: Apple pleide å være en del dyrere i forhold til ren hardware enn det de er per i dag. Per dags dato er det ikke mye du betaler i premium. Og i forhold til PCer med tilsvarende byggekvalitet så er det 0.

Det er fortsatt stor forskjell, og det vil neppe forandre seg med det første.

Nå er det da heller ikke bare Mac som selger skjermer i 16:10 heller.

Mye som likner i utseende, men som er utført i plastikk. Skal du ha tilsvarende god byggekvalitet så er det i praksis Sony Vaio Pro som gjelder.

Det finnes ikke rent få PCer på markedet i dag som først og fremst er lagd av aluminium på lik linje med Mac.

Produktene til Apple er velgjennomtenkte og i god kvalitet. Tilsvarende spesifikasjoner er ikke det samme som tilsvarende kvalitet.

Nei, men du kan sammenligne en Mac med andre PCer fra nesten hvilket som helst annet merke med tilsvarende spesifikasjoner og prisene vil fortsatt være lavere.

Eneste unntakene er vel Acer Ferrari, Dell Alienware osv siden disse på lik linje med Mac i stor grad selger på grunn av status og god merkevarebygging. Det er ikke bare Apple som merke som kan det å lage PCer med høy byggekvalitet.

Med andre ord så vet jeg jævlig godt hva Windows har og tilby.

Kommer jo helt an på hvilke merker du har kjøpt, "windows-pc" omfatter tross alt en god del.

Endret av meh

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...