Gå til innhold

best trening å gå eller sykle?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

?

Anonymous poster hash: 6ae53...ab6
Videoannonse
Annonse
Gjest bustyvel
Skrevet

Kommer jo ann på terreng, varighet og intensitet...

Skrevet

Det kommer da helt an på hva målet med treningen er.

AnonymBruker
Skrevet

komme i form.. enkelt å greit. vert syk så sitti alt for mye stille. skal trene sammen med min søster til høsten, da er planen å jogge. nå vil jeg bare komme litt i form

Skrevet

Å sykle er bedre trening, det har blitt forsket en del på det å gå til jobben vs det og sykle til jobben. Og man har konkludert med at de som sykler får mer utbytte av det fordi de har høyere gjennomsnittspuls. Mye fordi man på en sykkel får høyere fart, og gjerne trår på litt ekstra for å få fart opp en bakke eller liknende. Du får rett og slett mer igjen for å jobbe litt hardere, derfor blir det også naturlig å gjøre det.

Så, å sykle er bedre enn å gå!

• Liker 2
Gjest HappyWaffle
Skrevet

jeg er helt forelsket i sykling :) jeg har knær som ikke tåler å jogge eller gå for langt på hardt underlag så derfor er jo sykling bedre der da. å du kan virkelig få opp kondisen der å :P men da vil jeg anbefale å gjøre noe som kan styrke overkroppen også :)

Skrevet

jeg er helt forelsket i sykling :) jeg har knær som ikke tåler å jogge eller gå for langt på hardt underlag så derfor er jo sykling bedre der da. å du kan virkelig få opp kondisen der å :P men da vil jeg anbefale å gjøre noe som kan styrke overkroppen også :)

Terrengsykling, da bruker du overkroppen veldig aktivt. ^^

Gjest bustyvel
Skrevet

Skal du begynne med jogging, så bør du trene litt begge deler for at beina skal venne seg til belastningen. Etterhvert kan du veksle mellom rask gange og rolig jogg. Variasjon er jo uansett flott, så hvorfor ikke begge deler? :)

Gjest HappyWaffle
Skrevet

Terrengsykling, da bruker du overkroppen veldig aktivt. ^^

herregud det har jeg jo ikke tenkt på :P:fnise: så klart!!

AnonymBruker
Skrevet

Nå både sykler jeg og går tur, men ville bare finne ut hva jeg egntlig tjente mest på. fåretrekker å sykle da:)

Gjest *MaggieQ*
Skrevet

Nå både sykler jeg og går tur, men ville bare finne ut hva jeg egntlig tjente mest på. fåretrekker å sykle da:) Anonymous poster hash: 6ae53...ab6

Powerwalking er god trening og er en fin måte å bygge kroppen opp til jogging. Å gå i seg selv er ikke noe trening, da må en i så fall gå i ulendt terreng eller på fjellet i god fart i motbakke. Men powerwalking er tøft om det gjøres skikkelig. Pulsen skal opp og du blir både andpusten og du brenner kalorier.

Skrevet

Hvilken treningsform som er best avhenger jo fullstendig av hvor hardt og lenge du trener. Imidlertid er det sjeldent du får pulsen ordentlig opp av gange, da må du i så fall gå i bratt terreng. Sånn sett er nok sykling bedre, der er det lettere å få opp pulsen, det er bare å ta hardt nok i.

Jogging derimot er jo utmerket utholdenhetstrening. Hva som er best av jogging og sykling avhenger av hva som er målet, og intensiteten på øktene. En sykkeltur på fire timer gir mer treningseffekt enn en joggetur på 20 minutter, men en sykkeltur på to timer gir mindre treningseffekt enn en joggetur på nærmere en time.

Jeg har trent sykling i mange år, og har noen tips til deg:

- Kjøp flaskeholder og drikkeflaske. Ytelsesevnen synker med 10% for hver prosent kroppsvæske du taper. Drikk to gode slurker hvert kvarter, eller oftere hvis det er varmt.

- Når jeg sykler ligger jeg såpass rolig på flatene at jeg lett kan snakke hvis jeg skulle trenge det, men i korte motbakker tråkker jeg skikkelig til. Hvis jeg skulle trent optimalt skulle jeg tatt samme bakken flere ganger etter hverandre og så hvilt en stund, men jeg er ikke så seriøs at jeg gidder det.

- Bruk hjelm! Om du så sykler aldri så forsiktig så er det andre folk i trafikken. Det holder med én idiot på feil sted til feil tid for at du skal gå på hodet i asfalten, da er det best å ha en hjelm mellom hodet og asfalten. En god hjelm lufter bedre enn bart hode.

- Bygg deg opp gradvis. Hvis du er helt utrent vil du nok bli veldig støl og sliten etter de første gangene, men sånn er det bare. Begynn med korte turer. Helst skal du kjenne deg helt restituert to dager etter forrige økt. Ved å trene omtrent annenhver dag kan du netto trene mer enn om du tar to knallharde økter i uka, og dermed få bedre progresjon.

Skrevet

Å sykle er bedre trening, det har blitt forsket en del på det å gå til jobben vs det og sykle til jobben. Og man har konkludert med at de som sykler får mer utbytte av det fordi de har høyere gjennomsnittspuls. Mye fordi man på en sykkel får høyere fart, og gjerne trår på litt ekstra for å få fart opp en bakke eller liknende. Du får rett og slett mer igjen for å jobbe litt hardere, derfor blir det også naturlig å gjøre det.

Så, å sykle er bedre enn å gå!

Jeg triller så mye som mulig når jeg sykler, når jeg går gir jeg det jeg har og går på, så gåing er bedre enn sykling for noen ;)
Skrevet

Jeg triller så mye som mulig når jeg sykler, når jeg går gir jeg det jeg har og går på, så gåing er bedre enn sykling for noen ;)

Finnes selvfølgelig alltid en feilmargin i alle undersøkelser. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...