Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

"tro og sannhet er to forskjellige ting"

Ja det er riktig. Hva er det du lurer på sannheten om?

Å tro er å holde en oppfatning uten empirisk bevis.

Sannhet er når noe er bevisbart, tro og sannhet er derfor rake motsetninger.

Man kan selvfølgelig argumentere med at hvorfor tror du på hva Darwin eller Einstein skriver?

Har du selv regnet ut lysets hastighet, observert krummingen av universet rundt tunge objekter eller har du selv studert evolusjon av f.eks bananfluer, nei selvfølgelig har jeg ikke det, jeg er hverken biolog, kosmolog eller matematiker, vår eksistens avhenger av at vi aksepterer (tror om du vil...) hva ekspertene innenfor diverse fagfelt kommer med av informasjon og i mange felt er vi rett og slett ikke skikket til å finne ut sannheten på egenhånd, vi trenger eksperter for å forenkle forklaringene for oss vanlige mennesker, det er derfor f.eks Dawkins, Hawkins og Krauss selger så mange bøker, de klarer å forklare kompliserte ideer for oss vanlige mennesker på en måte som gjør at vi i det minste kan forstå rammene av konseptene, men kanskje ikke de små detaljene.

Men å sidestille det med tro på ting det finnes absolutt ingen beviser for er naivt og jeg har retten på min side til å påpeke din manglende innsikt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan selvfølgelig argumentere med at hvorfor tror du på hva Darwin eller Einstein skriver?

Har du selv regnet ut lysets hastighet, observert krummingen av universet rundt tunge objekter eller har du selv studert evolusjon av f.eks bananfluer, nei selvfølgelig har jeg ikke det, jeg er hverken biolog, kosmolog eller matematiker, vår eksistens avhenger av at vi aksepterer (tror om du vil...) hva ekspertene innenfor diverse fagfelt kommer med av informasjon og i mange felt er vi rett og slett ikke skikket til å finne ut sannheten på egenhånd, vi trenger eksperter for å forenkle forklaringene for oss vanlige mennesker, det er derfor f.eks Dawkins, Hawkins og Krauss selger så mange bøker, de klarer å forklare kompliserte ideer for oss vanlige mennesker på en måte som gjør at vi i det minste kan forstå rammene av konseptene, men kanskje ikke de små detaljene.

Argumenterte ikke du nettopp mot deg selv her nå?

Anonymous poster hash: 3b3ec...c1f

• Liker 1
Gjest Stjerner og planeter
Skrevet

Ja det er riktig. Hva er det du lurer på sannheten om?

Å tro er å holde en oppfatning uten empirisk bevis.

Sannhet er når noe er bevisbart, tro og sannhet er derfor rake motsetninger.

Men å sidestille det med tro på ting det finnes absolutt ingen beviser for er naivt og jeg har retten på min side til å påpeke din manglende innsikt.

heile innlegget mitt forsvann...

eg trur du har misforstått det eg har skrive. Eg trur at Jesus har levd, men trur ikkje han har utført mirakela.Eg er agnostikar (eller heller vel mest til ateismen)

Skrevet

Argumenterte ikke du nettopp mot deg selv her nå?

Nei.

Skrevet

Nei.

Med andre ord, du er en historiker?

Skrevet

heile innlegget mitt forsvann...

eg trur du har misforstått det eg har skrive. Eg trur at Jesus har levd, men trur ikkje han har utført mirakela.Eg er agnostikar (eller heller vel mest til ateismen)

Nei jeg forstår hva du sier, jeg bare sier at bevisene for Jesus liv ikke er så sterke som vi ofte blir fortalt.

Som jeg sa; Miraklene er selvfølgelig helt usannsynlige, så de bryr jeg meg ikke om, men fantes det en dommedags profet som het Jesus og ble han korsfestet av Romerne?

Det riktige svaret er: vi vet faktisk ikke.

Skrevet

Han har jo lest mange bøker. :knise:

Anonymous poster hash: d18e9...bbe

Skrevet

Nei, det er jeg ikke.

Jeg bare nyanserte hva vi legger i ordet "tro" og å f.eks tro at jorden er rund eller at universet ekspanderer ikke er tro på samme måte som å tro på f.eks healing.

Skrevet

Nei, det er jeg ikke.

Jeg bare nyanserte hva vi legger i ordet "tro" og å f.eks tro at jorden er rund eller at universet ekspanderer ikke er tro på samme måte som å tro på f.eks healing.

Hvorfor er det så viktig for deg å tro Jesus ikke har eksistert?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hvorfor er det så viktig for deg å tro Jesus ikke har eksistert?

Nei det er ikke viktig for meg, jeg bare påpeker at det er en høyst reell mulighet og at de tradisjonelle historiene om utenom bibelske referanser til Jesus i stor grad er myter og at historiene vi kjenner som f.eks at Pontus Pilatus som lar folket velge mellom Jesus og Barabbas, at han vasker sine hender for å symbolisere at han ikke har noe med Jesus korsfestelse osv. er myter.

http://www.youtube.com/watch?v=gNfdhTvteYw

Endret av Kim
Skrevet

Vel, Jesu stod antageligvis ikke imot rasjonell tankegang, han snakket om fred og forsoning i ei tid hvor de ikke hadde hørt om konseptene en gang. Midt Østen var nemlig like ustabil den gangen som nå.

Nå driver du vel bare og gjetter?

http://en.wikipedia.org/wiki/Pax_Romana

Skrevet

Jeg tror ikke at Jesus er et geni.. Har dere sett hvordan "rommet" forandrer seg etter hvilken steming det er? Jeg tror det er så enkelt :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror ikke at Jesus er et geni.. Har dere sett hvordan "rommet" forandrer seg etter hvilken steming det er? Jeg tror det er så enkelt :)

Er du høy?

Skrevet (endret)

Lee Strobel - Sannheten om Jesus:

http://vimeo.com/17960119

En moderne og særdeles godt laget om ateisten Lee Strobel, som var journalist og etterforskende rapporter i Chicago Tribune, og som fikk sit livs store utfordring, da kona hans plutselig ble en kristen. Han trodde først at det skulle være en lett sak, å få henne bort fra det han trodde var en overtroisk kult. Men jo mere han gikk inn i materialet, jo mere overbevist ble denne ateisten etter hvert, om at Jesus faktisk måtte være den Bibelen sier han er. Journalisten gikk inn i en dyp etterforskning omkring Bibelens opprinnelse og budskap, og gav seg ikke før han fikk svar. Usedvanlig og spennende film, spekket med intervjuer med eksperter på bibelforskning og arkeologi, som gir deg grundig svar på dine spørsmål og all din skepsis overfor Bibelen, og hvem Jesus egentlig er. Må sees!

Endret av Vannmelon:D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...