AnonymBruker Skrevet 20. juli 2013 #1 Skrevet 20. juli 2013 Hei, vi er akkurat blitt fosterforeldre til verdens skjønneste lille barn (< 1 år)og holder på å bli kjent med mamma- og papparollen. Det vi lurer på er hvordan dere har jobbet med tilknytning, og hva slags strategi dere har hatt for å bli kjent md barnet? Hvem er det som har stelt barnet (mamma/pappa/begge)? Hvordan har dere gjort det mtp besøk? Når tok dere imot besøk, når reiste dere på besøk? Forsøkte dere å begrense antall besøkende i starten slik at det ikke skulle bli overveldende for barnet? Hvor lenge hadde dere hatt barnet før dere lot noen andre stelle eller passe? Hvor lenge hadde dere hatt barnet før dere følte at barnet var "deres", og at dere var de som kjente barnet best? Føler dere et ekstra ansvar for å være gode foreldre, eller ble dette mer "normalt" etterhvert? Håper det er noen som tar seg tid til å svare Anonymous poster hash: 8aea7...8d7
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2013 #2 Skrevet 20. juli 2013 øhhh dere er fosterforeldre, ikke mamma og pappa, husk det du... hilsen et voksent fosterbarn
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2013 #3 Skrevet 20. juli 2013 Vel, det er vel en grunn til at det er en ettåring som er i fosterhjem, så det er vel egentlig like greit at de som steller til daglig er mamma og pappa. 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2013 #4 Skrevet 20. juli 2013 øhhh dere er fosterforeldre, ikke mamma og pappa, husk det du... hilsen et voksent fosterbarn Noen er jo i fosterhjem fra de blir født og hele barndommen. Da blir fosterforeldrene "mamma" og "pappa". Anonymous poster hash: bebe5...00c 2
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2013 #5 Skrevet 20. juli 2013 Foreldrene mine hadde midlertidige fosterhjemsplasseringer to ganger, men det var større barn. En baby/toddler knytter seg jo gjennom lek, omsorg og trygghet. Jeg ville vært mest mulig kjernefamilien de første ukene, og tatt det rolig med besøk til dere ser at barnet er trygt på dere og skjønner at dere hører sammen. Til deg som var fosterbarn vil jeg si at en baby må få bo med noen som tar en foreldrerolle. En 12-åring trenger kanskje mye respekt rundt sin biologiske familie, men babyen trenger folk som ikke reserverer seg.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2013 #6 Skrevet 20. juli 2013 øhhh dere er fosterforeldre, ikke mamma og pappa, husk det du... hilsen et voksent fosterbarn Hei, det er veldig sannsynlig at barnet skal vokse opp hos oss, og ikke ha kontakt med biologisk familie. Dette barnet trenger en mamma og en pappa.Anonymous poster hash: 8aea7...8d7
Gjest Tutta Skrevet 20. juli 2013 #7 Skrevet 20. juli 2013 Selvfølgelig er de mamma og pappa! Husk det, at "mamma" og "pappa" kun er ord for et barn, de bryr seg ikke om blodsbånd før de evnt blir mye større. "Mamma" og "Pappa" er de personene som var der og stelte dem, trøstet dem og viste dem grenser - helt fra de var små.Har selv en fosterdatter på 3 år. Hvordan skulle det bli, om jeg en dag kom og sa til jenta mi; "nei, jeg er ikke din mamma". (Hun skal selvfølgelig få vite at jeg ikke er biologisk mamma).Biologisk mamma til jenta mi ønsket mer enn noe annet at jenta skulle få vokse opp hos noen som ville være mamma og pappa for henne, da hun selv ikke kunne...
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2013 #8 Skrevet 21. juli 2013 Hei! Dere kjenner jo barnets historie. Dersom denne er preget av mye ustabilitet og lite trygghet vil jeg tro barnet trenger lang tid på å bli kjent med og trygge på dere. Vet om et barn feks som kom til fosterforeldre som 8mnd gammel baby og fremdeles bærer preg av utryggheten den opplevde de første Mnd. De brukte 1.5 år før de hadde barnevakt og det gikk ikke så greit. Var også hjemme med barnet lengre enn 1 år før Bhg.start. Og til dere andre; praksis ifht biologiske foreldre vs adopsjon er i endring. Dersom et så lite barn plasseres er det stor sannsynlighet for adopsjon på sikt, så ja, dere er mamma og pappa til barnet og kommer nok til å alltid være det. Hilsen barnevernkonsulent Anonymous poster hash: 618e8...028
HvittHus Skrevet 21. juli 2013 #10 Skrevet 21. juli 2013 Har dere ikke taushetsplikt???? Det er ingenting i Hi som bryter taushetsplikten. 3
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2013 #11 Skrevet 21. juli 2013 Det er ingenting i Hi som bryter taushetsplikten. Er det meg, barnevernkonsulenten, du snakker til? Hehe denne beskrivelsen kan gjelde 90% av alle barn som er fosterhjemsplassert tidlig- det er ingen måte å finne ut hvem hva og hvor av dette innlegget Anonymous poster hash: 618e8...028 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå