Gå til innhold

Fortsette sparing i BSU, eller innfri lånet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg har spart opp nok penger til å betale ned boliglånet mitt, har jeg fortsatt et år igjen jeg kan spare på BSU, bør jeg da fortsette sparingen i bSU og drøye innbetalingen av lånet, eller kvitte meg med lånet ved å nedbetale/innfri det?

Anonymous poster hash: 5d370...c15
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

1. Du bør fortsette BSU-sparingen!

2. Du bør beholde BSU-kontoen og ikke nedbetale lånet. Renten på BSU er høyere enn lånerenten.

Anonymous poster hash: 887f1...53c
AnonymBruker
Skrevet

Ja, men jeg har jo mer lån enn jeg har midler på bsu, så da er det vwl ikke sikkert at det lønner seg i og med at jeg betaler renter for hele lånet som er større enn renten beløpet på bsu. Eller?

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken rente har du på boliglånet og BSU-kontoen din?

AnonymBruker
Skrevet

ser jeg rabbla litt i teksten, skjønnte du hva jeg mente? :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken rente har du på boliglånet og BSU-kontoen din?

ca 4 på boliglånet og litt over 4 på BSU :)

Også vil jeg jo få renter på evt sparepenger som jeg da vil ha hvis jeg ikke innfrir lånet. den er på ca 2 komma noe. jeg har også et annet lån med rente på 2,5.

AnonymBruker
Skrevet

Kan du være mer eksakt når det gjelder rentesatsene? Det er vanskelig å komme med anbefalinger når du oppgir "ca 4" for begge. :)

AnonymBruker
Skrevet

4 på boliglån og 4,3 på bsu.

AnonymBruker
Skrevet

Da tjener du 450kr årlig ved å beholde BSU-kontoen. (som for øvrig har lav rente).

Beste BSU-konto av en landsdekkende bank som ikke krever produktpakke er Sparebanken Hedmark med 4,85% rente. (http://www.finansportalen.no/Bank/Bankinnskudd). Ved å flytte BSU-kontoen tjener du 1275kr hvert år.

(Begge regnestykkene forutsetter at du har fylt opp BSU-kontoen til 150000)

AnonymBruker
Skrevet

Da tjener du 450kr årlig ved å beholde BSU-kontoen. (som for øvrig har lav rente).

Beste BSU-konto av en landsdekkende bank som ikke krever produktpakke er Sparebanken Hedmark med 4,85% rente. (http://www.finansportalen.no/Bank/Bankinnskudd). Ved å flytte BSU-kontoen tjener du 1275kr hvert år.

(Begge regnestykkene forutsetter at du har fylt opp BSU-kontoen til 150000)

Dette stemmer jo ikke, jeg har jo allerede hittil i år tjent hvertfalt 2000 i renter på bsu kontoen. Og rentene på boliglånet er jo mye mer enn det...

AnonymBruker
Skrevet

Beløpet som er oppgitt ovenfor er differansen mellom boliglånrenten (4%) og BSU (4,3%).

Du får 0,3% meravkastning på pengene ved at de forblir på BSU-kontoen din inntil renten på boliglånet blir likt ellere høyere.

Det utgjør 450kr årlig ved et beløp på 150000kr (maks BSU).

PS: Du bør vurdere å refinansiere boliglånet og flytte BSU-kontoen. Begge har forholdsvis dårlige rentesatser.

• Liker 1
Skrevet

Dette stemmer jo ikke, jeg har jo allerede hittil i år tjent hvertfalt 2000 i renter på bsu kontoen. Og rentene på boliglånet er jo mye mer enn det...

Så lenge boliglånet ditt er større enn det du har innestående på BSU så vil du selvsagt betale mer i renter enn du tjener.

Skrevet

Vi har 3,6 effektiv i DNB, mange banker har bedre satser, du burde refinansiere umiddelbart.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...