Gå til innhold

Div spørsmål om bryllup

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på enn del ting som jeg ser for meg at jeg kan få svar på her ;)

1. Hva er bryllupsforsikring? Må vi ha dette ?

2. Lage ektepakt, hvordan foregår dette ?

3. Er det vanlig med nattmat ?

4. Er det vanlig å pynte kirken ? Hvordan

5. Hvor må jeg skifte navn ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. Bryllupsforsikring har jeg ikke hørt om. Vi har det i alle fall ikke. :)

2. Vet ikke, men kanskje med hjelp av vigsler eller advokat?

3. Både og - det er opp til dere.

4. Noen pynter ikke. Noen velger blomsterdekorasjoner feks i korpartiet, blomster på alteret (oftest har kirken egne blomster til alteret) - og evt blomster langs midtgangen.

Andre muligheter er å dandere bånd, organzasløyfer etc. på utsiden av kirkebenkene - mot midtgangen, evt. med blomsterdekorasjoner i tillegg. Hvis du googler 'wedding venue decoration' får du mange tips.

5. Navneskifte meldes på skatteetaten.no .

Skrevet

1. Bryllupsforsikring har jeg ikke hørt om. Vi har det i alle fall ikke. :)

2. Vet ikke, men kanskje med hjelp av vigsler eller advokat?

3. Både og - det er opp til dere.

4. Noen pynter ikke. Noen velger blomsterdekorasjoner feks i korpartiet, blomster på alteret (oftest har kirken egne blomster til alteret) - og evt blomster langs midtgangen.

Andre muligheter er å dandere bånd, organzasløyfer etc. på utsiden av kirkebenkene - mot midtgangen, evt. med blomsterdekorasjoner i tillegg. Hvis du googler 'wedding venue decoration' får du mange tips.

5. Navneskifte meldes på skatteetaten.no .

Var et vitsen med ektepakt ?

Spør jeg kirken om dehar blomster på alteret ?

Skrevet

Spør jeg kirken om dehar blomster på alteret ?

Ja, du må spørre den aktuelle kirken om dette.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke giftet meg selv og har ikke peiling på så mye, men vil bare si at vi gjester elsker nattmat! ;)

Anonymous poster hash: 6cbe6...4d1

• Liker 2
  • 2 uker senere...
Gjest Kiara!
Skrevet

1. Bryllupsforsikring er svindel i de aller fleste tilfeller. Les vilkprene nøye så ser du ganske fort at det ikke lønner seg på noen måte...

2. Ektepakt/særeie er lurt for oss som har eiendeler som vi ønsker å holde utenfor et evt skilsmisseoppgjør. Feks arv, hus, leilighet, spesielle ting osv. Skjema for dette finner du på Brønnøysund registerert. Vi skal ha dette pga vi ønsker at barndomshjemmet til min mann fortsatt skal være i familiens eie uansett hva som skjer mellom oss. Samme har jeg når det gjelder bryllupsgaven fra mine foreldre. Det er en juridisk og økonomisk sikkerhet.

3. Nattmat er et must for at festen skal fortsette ut i de tidlige nattetimer. Vi hadde hel Serranoskinke som man bare kunne skjære av sammen med foccachia og aioli. nam, nam. :)

4. jeg mener man ikke trenger å pynte en kirke siden den er flott i seg selv. Sett noen blomster på kirketrappen det mener jeg holder. Less is more.

5. Skatteetaten har navneendringskjema.

Skrevet

Hei

Jeg ville ha anbefalt deg å ha nattmat :) Dette kan være helt enkelt som pølser i lomper. Det gjør at festen kan vare litt lenger, og de som evt drikker litt mye, bli ikke for fulle når man får litt påfyll med mat :)

AnonymBruker
Skrevet

Det er en gammel regel om at ingen gjester skal gå før brudeparet, og derfor bør ikke brudeparet vere på festen lenger enn til klokken 01-02. Vet mange da har hatt nattmat rundt kl 23 - alt etter når på kvelden middagen var.
Men nå er det vanlig å feste litt lenger uti nattetimene, så da er det også mange som har nattmat rundt kl 01.
Absolutt godt for gjestene ja :jepp:
Ofte har man litt reisevei hjem, og den blir ekstra lang om man er hullsulten ;)

Anonymous poster hash: 40a32...524
Skrevet

3. Vi hadde nattmat, svært populært :)

4. Vi pyntet kirken, blomsterforhandleren gjorde det for oss, hadde et opplegg de brukte å kjøre ;) Det gjorde en nydelig kirke om mulig enda mer nydelig!

Gjest Anubiel
Skrevet

Ser at noen nevner at ektepakt er greit for å holde arv, gaver o.l utenom i tilfelle skilsmisse. Egentlig er ikke det nødvendig. Alt du har med deg inn i ekteskapet, arver eller får i gave i løpet av ekteskapet, har du rett til å holde utenfor et skilsmisseoppgjør. Det heter skjevdeling.

Ektepakter er greie å ha dersom dere skal ha eiendeler som særeie, dvs. At det eies kun av den ene ektefellen og ikke av begge i sameie, som er det vanlige. Egentlig har jeg inntrykk at dette er mest brukt når noen vil holde eiendeler unna kreditorer -eks. kona overfører huset til mannen som særeie slik at det ikke kan selges for å dekke gjeld til hennes kreditorer.

Gjest Kiara!
Skrevet

Ser at noen nevner at ektepakt er greit for å holde arv, gaver o.l utenom i tilfelle skilsmisse. Egentlig er ikke det nødvendig. Alt du har med deg inn i ekteskapet, arver eller får i gave i løpet av ekteskapet, har du rett til å holde utenfor et skilsmisseoppgjør. Det heter skjevdeling.

Ektepakter er greie å ha dersom dere skal ha eiendeler som særeie, dvs. At det eies kun av den ene ektefellen og ikke av begge i sameie, som er det vanlige. Egentlig har jeg inntrykk at dette er mest brukt når noen vil holde eiendeler unna kreditorer -eks. kona overfører huset til mannen som særeie slik at det ikke kan selges for å dekke gjeld til hennes kreditorer.

Ja, men for noen er det bare en ekstra sikkerhet i tillegg til loven. Vi hadde høytlesning av ekteskapsloven før vi giftet oss, men likevel skal vi ha særeie bare for å ha det ift søsken. :) Smør på flesk, men likevel. :)

Skrevet

Det er kanskje ikkje nødvendig, men som Kiara seie, så er det greit å ha ein ekstra forsikring.

Dersom man f.ex arver ein eigendom som ein vil at skal forbli i familien, så er det lurt å ha ein ektepakt. Blir ein (mot all formodning) skilt, kan det hende at den eine parten må punge ut med så mykje peng at dei ikkje har råd til å sitte på eigendommen og må selge. Dermed forsvinner denne eigendommen fra familien. Så ektepakt kan i noen tilfeller vere lurt å skrive.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...