Gå til innhold

Dere som fikk vite kjønn i svangerskapet, holdt dere det hemmelig til fødselen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Merker selv jg har litt lyst til å holde det hemmelig, men det er først etter at jeg har vært på UL og fått vite kjønnet at jeg har lyst til det;) Rart det der...

Anonymous poster hash: 4abb6...b82
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hadde ikke klart det, ALLE spør om vi vet kjønnet og for å skjule det måtte jeg lyvet og sagt nei. Vil ikke lyve. Er ganske sikker på at mange hadde blitt snurt om vi sa "nei du får ikke vite kjønnet fordi det er hemmelig". Man kan jo tenke at folk ikke har noe med det og de får blir så sure som de vil, men det er ganske normalt å fortelle kjønnet når man vet det. Og så er det jo greit at folk som kjøper gaver til babyen vet kjønnet så slipper de å bare kjøpe nøytrale ting. (joda noen ganger tar de feil ang kjønn)

Dessuten får man et nærmere forhold til andre sine babyer om man vet kjønnet. Syns jeg da. Ei venninne har flere barn og ville ikke vite kjønnet på noen av de før fødsel, og jeg klarte ikke forholde meg like mye til babyene i magen hennes som til andre sine babyer i magen som jeg viste kjønnet på. De rundt meg snakker om gutten min, ikke "bare" om babyen min, når vi snakker om ja gutten min :)

Hvorfor vil du holde det hemmelig?

Endret av Yesterday
  • Liker 1
Skrevet

Vi "vet" kjønnet (jordmor var i alle fall skråsikker), har fortalt det til familie og nære venner men ikke til kollegaer. Det føles litt feil å lyve til kollegaer og si at vi ikke vet, men jeg jobber sammen med en del veldig "gammeldagse" personer som mener at alle kvinner ønsker seg jente, jenter må kles i rosa, jenter må leke med dukker, etc. og det motsatte for gutter. Det stemmer overhodet ikke overens med mitt verdensbilde, så for å slippe å overveldes av deres mas på dette området (har allerede fått "kjeft" fordi vi har en nøytral farge på senga og fordi vi har kjøpt inn klær i farger som kan brukes av begge kjønn..) så sier vi ingenting der før ungen er ute.

De i familien som kan tenkes å ville kjøpe eller lage ting til oss har fått beskjed om, og respekterer, at vi ikke vil ha typiske jente- og guttefarger og -mønstre.

Skrevet

Jeg omtaler for øvrig fremdeles babyen som "den" selv om vi har visst kjønn en god stund nå - mannen sier "h*n" og forsøker å få meg med på det, men det føles helt feil.

Gjest pysepusen
Skrevet

Hadde aldri klart å holde noe slikt hemmelig :fnise:

Skrevet

Vi har heller ikke greid å holde det hemmelig. Ikke har jeg skjønt helt poenget ved å gjøre det heller. Synes det er så fint å kunne knytte både oss og andre mer til jenta i magen ved å si "hun". Det blir mye mer personlig og jeg føler vi kommer nærmere henne på et vis. Finnes ikke noe koseligere enn folk som spør hvordan det går med lillejenta i magen.

• Liker 1
Skrevet

Vi holder det delvis hemmelig. Planen var egentlig å holde det hemmelig for alle, men ettersom månedene har gått, er det noen som har fått vite det. (nær familie, bestevenninne)

Grunnen til at vi ville holde det hemmelig, var for å ha 1 ting som bare var vår. Vi r private av oss, og snakker ikke med alle om alt, og en graviditet er en sånn ting som plutselig alle kjente (gode venner, og bekjente man knapt snakker med) blander seg veldig opp i. De fleste gravide syns jo det er bare koselig, men for meg er det mer styr enn kos, og da var det greit å ha en ting som er vår hemmelighet :)

Skrevet

Me heldt kjønnet hemmelig på begge jentene våre. Sa at me hadde fått vite 'antatt kjønn', men at sidan me veit at ul kan vise feil, ville me halde det for oss sjølv. Ingen løgn, uproblematisk. Berre et fåtall menneske syns det var uvanleg å halde det for seg sjølv, men det er klart folk rundt oss var nysgjerrige.

Denne gang veit me ikkje kjønn (fekk ikkje vite) og har sagt akkurat det. Mulig nokre trur me held det hemmelig som sist, men det gjer meg ingenting.

Skrevet

Ja. Gubben ville ikke vite kjønnet, og jeg hadde lyst...Men lovte å ikke fortelle det til han da.

Eneste jeg noen gang sa det til var mamma.

Skrevet

Jeg har nok ikke greid å latt vær å si det. Jeg skjønner ikke at noen greier å la være å vite det, men det er fordi jeg er både nysgjerrig og glad i å planlegge. ;) MEN, jeg respekterer de som ikke ønsker å annonsere det og har ikke mast mere om det.

Skrevet

Jeg hadde garantert forsnakket meg ;)

Det vi holdt hemmelig var at jeg var gravid, for det er mye lettere å holde hemmelig. Det var ikke offentlig før etter ultralyd i uke19.

Har ikke fått eneste negativ kommentar på at vi skal ha "feil" kjønn, ingen har spurt om vi ikke vil ha ei jente isteden. Og hadde noen kommet med en slik tåpelig kommentar så hadde jeg ikke brydd meg ;)

Gjest Fluttershy
Skrevet

Jeg hadde aldri klart å holde det hemmelig og om jeg hadde prøvd hadde jeg garantert forsnakket meg på en eller annen måte ganske kjappt.

Jeg tror jeg hadde synes at det var litt rart om noen visste hvilket kjønn de fikk men ikke ville si det til noen, men jeg hadde ikke sakt noe på det. Alle må jo gjøre det de selv føler passer dem best.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min "stesvigemor" er fornærma/irritert for at vi vil vite kjønn. Hennes barn (3 stk) har valgt å ikke vite kjønnet før barnet er født, og at vi ønsker å vite det på forhånd, er visst ikke greit. (Vi blir sammenliknet mot hennes voksne barn). De vil ikke vite det av oss før gutten vår er født. Noe jeg synes er vanskelig... Vi er tross alt over 30 år.

Anonymous poster hash: 2ddbd...9fd

Skrevet (endret)

Min "stesvigemor" er fornærma/irritert for at vi vil vite kjønn. Hennes barn (3 stk) har valgt å ikke vite kjønnet før barnet er født, og at vi ønsker å vite det på forhånd, er visst ikke greit. (Vi blir sammenliknet mot hennes voksne barn). De vil ikke vite det av oss før gutten vår er født. Noe jeg synes er vanskelig... Vi er tross alt over 30 år.

Anonymous poster hash: 2ddbd...9fd

Hun bestemmer da ikke over deres valg, ikke bry dere om det. Men dere kan jo la vær å fortelle henne kjønnet om hun ikke vil vite det.

Endret av Yesterday
  • Liker 1
Skrevet

Holdt det ikke hemmelig nei, ikke navnet heller. Kjempegøy å fortelle syns nå jeg da:-)

Skrevet

Holdt ikke kjønn hemmelig med han jeg har, men med neste frister det i grunn litt. Bare si at de på UL ikke kunne si helt sikkert, og ikke si mer enn det. Ha noe for oss selv som kommende foreldre liksom.

Navn skal iallefall holdes hemmelig til barnet er født, det gjorde vi med forrige og. Ringte da, eller sendte sms og sa at "Nå er XX født".

Skrevet

Skjønner ikk vitsen med å holde det hemmelig jeg. Alle skjønner jo at dere vet det, men ikke vil fortelle det..

Er jo koslig for andre å vite det også, med tanke på gave osv.. Og også for å dele gleden med dere.. Skjønner altså ikk vitsen med å holde det hemmelig..?

Skrevet

Skjønner ikk vitsen med å holde det hemmelig jeg. Alle skjønner jo at dere vet det, men ikke vil fortelle det..

Er jo koslig for andre å vite det også, med tanke på gave osv.. Og også for å dele gleden med dere.. Skjønner altså ikk vitsen med å holde det hemmelig..?

Kan man ikke kjøpe noe kjønnsnøytralt om man skal kjøpe gave? Det gjør jeg som regel uansett om jeg vet kjønn eller ikke på forhånd :)

Skrevet

Forrige gang kunne vi ikke se kjønnet, selv om vi var på mange ultralyder (av andre grunner, altså, vi bestilte ikke 3D-ultralyd for å se kjønn). Jeg hadde på forhånd trodd jeg ville få et nærmere forhold til barnet i magen om vi visste kjønnet, men det kan jeg ikke forstå. Jeg kjente en enorm kjærlighet til sønnen min før han var født, så ser ikke at det å ha visst kjønnet hadde gjort noen forskjell.

Neste gang er det mulig vi kommer til å be om å få vite. Mannen vil gjerne vite, mens jeg kunne egentlig tenkt meg å ikke vite. Syns det var litt spennende å ikke vite, og ville ikke kjøpe de vanlige blå eller rosa tingene uansett, så det hadde ingen praktisk betydning. Men tviler på at jeg klarer å ikke vite hvis mannen vet, så det blir nok til at vi vil vite, om mulig. Men jeg har da lyst til å ikke si det til noen andre. Syns det er så mye snakk om kjønn, farger og egenskaper, at det føles litt godt å utsette det til etter at barnet er født. I tillegg til at det er litt koselig med en egen hemmelighet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...