Gå til innhold

Foreldre/besteforeldre som har sterke meninger om navnevalg.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og konen har funnet flere navn vi liker godt på vårt kommende barn. Det er helt normale norske navn vi står mellom. Begge våre mødre har veldig sterke meninger om navnene. Vi har landet veldig på et navn, men det har spesiellt svigermor noe i mot. Hun driver å kommer med andre forslag og vil ikke helt innse at vi nesten har bestemt oss for dette navnet.

Hva gjør man? Det er jo litt dumt å velge et navn som de kommende besteforeldrene ikke er fornøyde med i det hele tatt, men jeg tenker at de vil jo bli vandt med det også. Skal vi bare drite i hva de mener og la de "sure" litt?

Navnene det er snakk om er typiske Thomas, Håkon, Øystein, Astrid og Ingrid navn. Altså ingenting spesiellt med dem.

Anonymous poster hash: cc03e...920

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo dere som bestemmer, de får da bare finne seg i det

• Liker 6
Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Hvorfor diskuterer dere navn med de i det hele tatt? Mannen min og jeg bestemte oss tidlig i graviditeten for et navn, og avslørte det ikke til noen før etter at hun var født. Har bare fått positive tilbakemeldinger, men om det var noen som ikke likte det så kunne det ikke bry meg mindre. Vår datter, vårt navnevalg.

Så det er mitt forslag. Bestem dere for et navn, og hold det hemmelig til etter fødselen.

• Liker 2
Skrevet

Deres barn, deres navnevalg:)

Man velger et navn som man liker selv, så får familien bare venne seg til det.

Husker bestemoren min blandet seg veldig inn i navnevalg da jeg var gravid. F.eks så likte jeg Magnus, men nei. Det var ifølge henne et "taternavn". Hallvard likte jeg også, men hun hadde hatt en skikkelig rar nabo som het Hallvard da hun var ung, så det navnet likte hun iallefall ikke....

AnonymBruker
Skrevet

Hva er grunnen til at svigermor har så mye imot det aktuelle navnet? Jeg kan delvis forstå at man tar hensyn til det hvis motstanden kan begrunnes noenlunde rasjonelt. F.eks. at et annet barn av henne har kalt sitt barn det, at det er navnet til en ekspartner av enten henne eller hennes mann eller den type ting. Rasjonelt og rasjonelt, sånn sett, men i hvert fall noe jeg skjønner tankegangen i enten jeg er enig eller ikke. Regner ikke med at det er tilfelle her.

Dersom det bare handler om at hun ikke liker navnet, derimot, er det overhodet ingenting å tenke på. Det er deres valg uansett hva, men det er enda mindre å ta hensyn til hvis argumentet bare er at hun ikke liker navnet. Så lenge hun ikke kan komme med noen overbevisende argumenter for hvorfor dere skal gå bort fra dette navnet bør hun bare få bli sur. Det er mange tusen navn å ta av, men jeg synes at enhver som forsøker å snakke dere vekk fra førstevalget bør ha uvanlig gode argumenter om h*n skal høres.

Anonymous poster hash: 4b657...442

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Husker bestemoren min blandet seg veldig inn i navnevalg da jeg var gravid. F.eks så likte jeg Magnus, men nei. Det var ifølge henne et "taternavn".

Taternavn, faktisk. Kongsnavn som bæres av både tronarvingen vår og sønnen hans. Merkelig å få det for seg at det er noe lavstatusnavn, "taternavn" eller noe i den retning.

• Liker 5
Skrevet

Hvorfor diskuterer dere navn med de i det hele tatt? Mannen min og jeg bestemte oss tidlig i graviditeten for et navn, og avslørte det ikke til noen før etter at hun var født. Har bare fått positive tilbakemeldinger, men om det var noen som ikke likte det så kunne det ikke bry meg mindre. Vår datter, vårt navnevalg.

Så det er mitt forslag. Bestem dere for et navn, og hold det hemmelig til etter fødselen.

Dette gjorde vi også, akkurat på grunn av faren for kommentarer for hva andre skulle mene om navnet. Enklere å bare si etter at barnet er født: Barnet skal hete .....! Da vet de at det er bestemt og de bør holde seg for god til kommentarer.. :) Lykke til med navnevalget :)

• Liker 1
Skrevet

Taternavn, faktisk. Kongsnavn som bæres av både tronarvingen vår og sønnen hans. Merkelig å få det for seg at det er noe lavstatusnavn, "taternavn" eller noe i den retning.

Altså;

Ikke mine ord, men min bestemor. Hun lever enda, og er 98 år, så hun har nok andre oppfatninger om verden enn hva vi har:) Hun kjente sikkert en "tater" engang som het Magnus og som hun ikke likte.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Grunnen hun har for det mest aktuelle navnet er rart er så enkelt at det bare er gamle mennesker som heter det i følge henne og at et lite barn absolutt ikke kan få et slikt navn. :roll:

I utgangspungtet så tenkte vi at det hadde vert kjekt med tilbakemeldinger fra foreldrene våres, men ser nå at vi absolutt ikke kan glede alle. Hadde ikke sett for meg at de ville ha så sterke meninger om de forslagene vi har kommet med til nå. Tviler på min kone klarer å holde det endelige navnet hemmelig til barnet kommer :gjeiper: Vi får vel bare sile ut eventuelle negative kommentarer som kommer når vi har bestemt oss helt.

Skrevet

Vi har diskutert litt navn med svigers men kun fordi de tok temaet, og vi nevnte ikke de navnene vi har tenkt på. Bare lot de komme med forslag og sa hva vi syntes. Vi har ennå ikke klart å bestemme oss men står mellom 3-4 navn, og når vi bestemmer oss kommer ingen til å få vite navnet før ungen er født og da er det bestemt. Hvis noen av besteforeldrene protesterer da så bør de ha en veldig god grunn syns jeg. Det er VI som bestemmer navnet, ikke noen andre :)

Så TS, jeg hadde ikke brydd meg om hva de mener og ikke diskutert det mer med de. Tar de opp temaet så si at de får vente med å vite hva dere har bestemt til ungen er født :)

Vet at mormor protesterte når foreldrene mine valgte navn på søstra mi, fordi hun kjente ei som hette det som hun ikke likte, men når søstra mi var født var det fort glemt fordi hun hadde fått seg et barnebarn å dulle med :)

Skrevet

Grunnen hun har for det mest aktuelle navnet er rart er så enkelt at det bare er gamle mennesker som heter det i følge henne og at et lite barn absolutt ikke kan få et slikt navn. :roll:

I utgangspungtet så tenkte vi at det hadde vert kjekt med tilbakemeldinger fra foreldrene våres, men ser nå at vi absolutt ikke kan glede alle. Hadde ikke sett for meg at de ville ha så sterke meninger om de forslagene vi har kommet med til nå. Tviler på min kone klarer å holde det endelige navnet hemmelig til barnet kommer :gjeiper: Vi får vel bare sile ut eventuelle negative kommentarer som kommer når vi har bestemt oss helt.

Fikk de ikke navn før de ble gamle? :fnise:

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Regel nr.1: Aldri diskuter navn med foreldre og besteforeldre! :opplyser: (Ihvertfall ikke i min familie...)

Broren min venter også barn, men har skjønt det samme og diskuterer ikke navn med mamma.

Noen får garantert ikke viljen sin, andre "vinner". Min mor har sterke meninger om navn, men vi diskuterer det konsekvent ikke, uansett hvor hardt hun prøver å provosere frem en mening og presse på oss "sine" navn.

Da gutten vår ble født snakket jeg med venninner om det, men ingen i slekta. Da gutten var født fikk de beskjed om hva navnet var, men vi spurte ikke hva de syntes. Det kommer frem uansett i frittalende familier, men kanskje mer dempet når de har skjønt at det er avgjort.

Anonymous poster hash: c191e...7c3
  • Liker 2
Skrevet

Vi holdt det også for oss selv til hun var født, og da sa vi enkelt og greit i fra at "jentas navn" var født!:)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fikk de ikke navn før de ble gamle? :fnise:

Foreldrene klarte sikkert ikke å bestemme seg, så barna måtte vente til de ble gamle og foreldreløse og velge sine egne navn. :laugh:

Anonymous poster hash: c8a6a...e63

• Liker 1
Skrevet

I vår familie er det tradisjon at den førstefødte heter Dangfart.

Gjest Fluttershy
Skrevet (endret)

Du ser for mye på tv :ler:

Endret av Fluttershy
Gjest Blondie65
Skrevet

Å det visste ej ikkje.

AnonymBruker
Skrevet

Det bekymrer meg litt at du ikke alt er gravid, Bud. Hvor ofte har du samleie? Og hvor er gardinene jeg sydde til deg? Og har du allerede spist opp brødet jeg bakte, jeg kan gjeeerne komme innom med mer? :danse:

Anonymous poster hash: c8a6a...e63

• Liker 1
Skrevet

Tenk hvis du får ei jente først? Lille søte prinsesse Dangfart :)

• Liker 1
Skrevet

Da sønnen vår ble født diskuterte vi ikke navn med noen. Ble enige noen mnd før han ble født, men fortalte det ikke til noen. Sendte ut melding/ringte da han ble født og fortalte at "nå har x kommet til verden"

Kommer til å gjøre det samme neste gang.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...