AnonymBruker Skrevet 20. juli 2013 #1 Skrevet 20. juli 2013 Har mange ganger sett ikke-religiøse mennesker komme med lange og faktafulle svar, også svarer en kristen person med: "ateister er så arrogante og frekke!" eller "jeg tror på Gud, respekter det", etc? Anonymous poster hash: 1c7ac...ed1 4
sofiemyr Skrevet 20. juli 2013 #2 Skrevet 20. juli 2013 Har mange ganger sett ikke-religiøse mennesker komme med lange og faktafulle svar, også svarer en kristen person med: "ateister er så arrogante og frekke!" eller "jeg tror på Gud, respekter det", etc? Anonymous poster hash: 1c7ac...ed1 Jeg har mange ganger sett det motsatte - problemet ligger vel rundt at ikke-religiøse mennsesker ikke anerkjenner f.eks Bibelen som en kilde til fakta og det hjelper det fint lite å argumentere ut fra den 4
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2013 #3 Skrevet 20. juli 2013 Jeg har mange ganger sett det motsatte - problemet ligger vel rundt at ikke-religiøse mennsesker ikke anerkjenner f.eks Bibelen som en kilde til fakta og det hjelper det fint lite å argumentere ut fra den Anonymous poster hash: 1c7ac...ed1 8
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2013 #4 Skrevet 20. juli 2013 Har mange ganger sett ikke-religiøse mennesker komme med lange og faktafulle svar, også svarer en kristen person med: "ateister er så arrogante og frekke!" eller "jeg tror på Gud, respekter det", etc? Anonymous poster hash: 1c7ac...ed1 Nå går det ikke bare den veien, men jeg er enig i essensen. Årsaken er enkelt og greit at religiøse ofte blir frustrert fordi de ikke egentlig har noen fornuftsbaserte argumenter å backe opp sitt syn med, det handler bare om personlig tro. Da er minste motstands vei å si at "da tror vi bare forskjellige ting, så stillingen er 1-1" og håpe at ingen har innsigelser. Man dummer ned hele diskusjonen fra et spørsmål om sannsynlighet til noe vissvass om at all tro alltid er like god, og forsøker det man kan å fremstille ikke-troende som voldsomt politisk ukorrekte når de mener noe er bedre enn noe annet. Jeg har ingen problemer med at folk er religiøse, men de kan virkelig ikke komme her og hevde at det er et minst like fornuftig standpunkt som å være ikke-troende. Man har en bok bestående av alt fra fornuftige leveregler og kredible fortellinger til barbari og fabler samt en del subjektivt opplevde, ikke-verifiserbare historier om direkte kontakt med en høyere makt på den ene siden. På den andre siden har man vitenskapen, en institusjon som tar en teori og deretter anstrenger seg maksimalt for å finne feil i sin egen teori og slå hull i den fra alle kanter for på den måten å sannsynliggjøre at den har rett i sine antakelser. Det er klart det ene er mer troverdig enn det andre. Ellers har forsåvidt sofiemyr rett i dette om Bibelen. Å argumentere med det som står Bibelen er banal sirkelargumentasjon. "Det stemmer, for det står i Bibelen". Javel, det står i Bibelen, men hvordan vet du at Bibelen stemmer? "Fordi det er Guds/Jesus' ord". Greit nok, men hvordan vet du at det er det? "For det står i Bibelen". Anonymous poster hash: 91c00...b84 6
Gjest Rodion Raskolnikov Skrevet 20. juli 2013 #5 Skrevet 20. juli 2013 Klart det går ann Akkurat som det går ann og diskutere med ateister. Selvsakt er det kristne det ikke går ann og diskutere med. Men det er også ateister det ikke går ann og diskutere med 3
Tabris Skrevet 20. juli 2013 #6 Skrevet 20. juli 2013 Min erfaring er motsatt. Som regel går det ikke an å diskutere religion saklig her inne fordi en del ateister alltid må kuppe tråden og vri den om til "religion er eventyr", "religiøse er mindre intelligente" og lignende fraser. 4
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2013 #7 Skrevet 20. juli 2013 Min erfaring er motsatt. Som regel går det ikke an å diskutere religion saklig her inne fordi en del ateister alltid må kuppe tråden og vri den om til "religion er eventyr", "religiøse er mindre intelligente" og lignende fraser. Veldig enig, dette forumet er så dominert av den mest nedlatende formen for ateisme, at jeg i veldig liten grad velger å delta i debatten. Det går knapt an å skrive noe som helst om religion uten å bli angrepet av disse ekstrem-ateistene. Anonymous poster hash: 5d7f0...32d 5
Tabris Skrevet 20. juli 2013 #8 Skrevet 20. juli 2013 Veldig enig, dette forumet er så dominert av den mest nedlatende formen for ateisme, at jeg i veldig liten grad velger å delta i debatten. Det går knapt an å skrive noe som helst om religion uten å bli angrepet av disse ekstrem-ateistene. Anonymous poster hash: 5d7f0...32d Jeg kjenner at jeg selv har liten lyst til å kalle meg ateist - selv om det er hva jeg er - fordi jeg ikke vil havne i samme bås som de. 3
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2013 #9 Skrevet 20. juli 2013 Jeg kjenner at jeg selv har liten lyst til å kalle meg ateist - selv om det er hva jeg er - fordi jeg ikke vil havne i samme bås som de. Konfliktsky, kalles. det. Religion er i bunn og grunn ikke rasjonelt, og man blir derfor nødt til å holde seg til overfladiske temaer hvis man vil diskutere det uten å provosere. Ganske mange blir fort lei av å ha en arm bundet bak ryggen og den andre i fatle, og dermed går det som det går. Anonymous poster hash: 56517...2a8 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2013 #10 Skrevet 20. juli 2013 Veldig enig, dette forumet er så dominert av den mest nedlatende formen for ateisme, at jeg i veldig liten grad velger å delta i debatten. Det går knapt an å skrive noe som helst om religion uten å bli angrepet av disse ekstrem-ateistene. Anonymous poster hash: 5d7f0...32d Lever ikke vi i samme verden? Min inntrykk av den er at uansett hva,så er det de som skriker høyest som får oppmerksomhet. Man retter oppmerksomheten på en ateist som sier "kristne er idioter og religion er eventyr" og man retter oppmerksomheten på en religiøs som sier "jeg tror på gud,respekter det,okey?" og man retter oppmerksomheten på dem som brenner kirker, og dem som er terrorister. Anonymous poster hash: f872f...1e9
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2013 #11 Skrevet 20. juli 2013 Lever ikke vi i samme verden? Min inntrykk av den er at uansett hva,så er det de som skriker høyest som får oppmerksomhet. Man retter oppmerksomheten på en ateist som sier "kristne er idioter og religion er eventyr" og man retter oppmerksomheten på en religiøs som sier "jeg tror på gud,respekter det,okey?" og man retter oppmerksomheten på dem som brenner kirker, og dem som er terrorister. Anonymous poster hash: f872f...1e9 "Jeg tror på gud, respekter det, okey?" er jo en helt grei uttalelse, mens "kristne er idioter" er hetsing. Jeg håper du ser forskjellen. Det finnes absolutt fanatikere fra begge leire her inne, men de ateistiske fanatikerne er i stort flertall og lager mye mer støy. Anonymous poster hash: 5d7f0...32d 4
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2013 #12 Skrevet 20. juli 2013 "Jeg tror på gud, respekter det, okey?" er jo en helt grei uttalelse, mens "kristne er idioter" er hetsing. Jeg håper du ser forskjellen. Det finnes absolutt fanatikere fra begge leire her inne, men de ateistiske fanatikerne er i stort flertall og lager mye mer støy. Anonymous poster hash: 5d7f0...32d Sier det bare fordi det var eksemplet i start innlegget. Du vet vel at religiøse sier mye stygt også? eller sa du det bare for å "ha rett"? Anonymous poster hash: f872f...1e9
Tabris Skrevet 20. juli 2013 #13 Skrevet 20. juli 2013 Religion er i bunn og grunn ikke rasjonelt, og man blir derfor nødt til å holde seg til overfladiske temaer hvis man vil diskutere det uten å provosere. Ganske mange blir fort lei av å ha en arm bundet bak ryggen og den andre i fatle, og dermed går det som det går.Anonymous poster hash: 56517...2a8 Overhodet ikke. Det vitner om en innsnevret og ensporet tankegang hvis man ikke klarer å diskutere religion uten å provosere eller føle seg hemmet. Tips: Å "diskutere religion" må ikke være synonymt med bare å være opptatt av å fortelle andre hvor feil og irrasjonell religion er. 4
Brunhilde Skrevet 20. juli 2013 #14 Skrevet 20. juli 2013 Jeg har mange ganger sett det motsatte - problemet ligger vel rundt at ikke-religiøse mennsesker ikke anerkjenner f.eks Bibelen som en kilde til fakta og det hjelper det fint lite å argumentere ut fra den Bibelen er jo ikke en kilde til fakta, like lite som enhver skjønnlitterær bok er det. Den har ingen kjente forfattere og ingen kilder som kan underbygge påstander. At den inneholder gode fortellinger er en annen sak. Jeg klarer ikke helt å se hvordan man kan argumentere verken for tro eller ikke-tro, og jeg ser enda mindre hvorfor man absolutt skal omvende andre? Jeg er ateist og lever greit med det. De som tror lever sikkert like greit med det. Kan det ikke bare være sånn? 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2013 #15 Skrevet 20. juli 2013 Går det an å diskutere med kristne mennesker overhodet? Anonymous poster hash: bd515...a8d 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2013 #16 Skrevet 20. juli 2013 Går det an å diskutere med kristne mennesker overhodet? Anonymous poster hash: bd515...a8d Det er nettopp denne typen innlegg som gjør en debatt om trosspørsmål umulig her inne, dessverre. Det er rett og slett for mange fordommer mot de som tror og tenker annerledes enn en selv. Anonymous poster hash: 5d7f0...32d 3
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2013 #17 Skrevet 20. juli 2013 Overhodet ikke. Det vitner om en innsnevret og ensporet tankegang hvis man ikke klarer å diskutere religion uten å provosere eller føle seg hemmet. Det er mulig det føles sånn hvis man er konfliktsky nok til å ubevisst styre unna alle såre temaer. Anonymous poster hash: 56517...2a8
Tabris Skrevet 20. juli 2013 #18 Skrevet 20. juli 2013 Det er mulig det føles sånn hvis man er konfliktsky nok til å ubevisst styre unna alle såre temaer. Anonymous poster hash: 56517...2a8 Det er mer interessant å diskutere hvis du slutter å ilegge meg meninger og motivasjoner jeg ikke har. Jeg har ingen ønske om å debattere "såre temaer" til stadighet, det finnes tusenvis av andre temaer jeg ønsker å diskutere. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå