Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

når det er så mange grusomheter i verden? Har spurt religiøse mennesker om dette før, men de kommer bare med svar som: "alt skjer for en grunn". Jaha? Så er det en grunn til at uskyldige mennesker dør?

Anonymous poster hash: c3839...6d0
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan ikke diskutere religion med religiøse mennesker.

• Liker 2
Gjest Rodion Raskolnikov
Skrevet

Enklere og gi Gud skylden en og innse hvor ondskapsfulle og brutale mennesker faktisk er.

• Liker 3
Gjest Rodion Raskolnikov
Skrevet

Man kan ikke diskutere religion med religiøse mennesker.

For noe tull

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

når det er så mange grusomheter i verden? Har spurt religiøse mennesker om dette før, men de kommer bare med svar som: "alt skjer for en grunn". Jaha? Så er det en grunn til at uskyldige mennesker dør?

De tapre, de som kjemper for det de tror på, kommer til Valhall. De som gir seg og ikke kjemper havner i Hel.

Anonymous poster hash: 362d8...7c4

Skrevet

Gudene er ikke akkurat beskrevet som velvillige eller overdrevent opptatt av menneskers velvære og helse, så jeg skjønner ikke helt at DET skal være noen grunn til å ikke tro på dem. Tvert imot, opp gjennom historien har folk trodd på guder FORDI de ble oppfattet som grusomme og farlige, og det beste var å tilbe dem for å holde seg inne med dem. Se bare på den greske mytologien, der gudene morer seg kongelig med å ødelegge livene til folk. Og i den jødiske bibelen fremstilles Gud som et monster av en guddom. Jødene, som er det utvalgte folket, plages ikke nevneverdig med det, men når Moses inntar "Det Lovede Land", bedriver han, på Guds ordre, regelrett folkemord. Det kan ikke uttrykkes på noen annen måte. I en landsby befaler Jahve at alt levende skal drepes, like ned til husdyrene, og Moses blir rasende når ordrene ikke blir fulgt. Et annet sted er Jahves bud at alle menn, kvinner og barn skal drepes, MEN de skal spare pikebarn "som enda ikke har kjent en mann". Jahve vil at jødene skal ta sex-slaver. Og så videre, og så videre.

Og de fleste andre religioner er akkurat like ille, eller verre. Problemet med religioner, er at de er mennesklige konstruksjoner, og siden mennesker er grusomme, kan ikke religionene bli noe anderledes.

Det JEG har vanskelig for å fatte, er at moderne mennesker kan se på slik steinalderovertro som om den kunne forklare noe som helst av verden.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Gudene er ikke akkurat beskrevet som velvillige eller overdrevent opptatt av menneskers velvære og helse, så jeg skjønner ikke helt at DET skal være noen grunn til å ikke tro på dem. Tvert imot, opp gjennom historien har folk trodd på guder FORDI de ble oppfattet som grusomme og farlige, og det beste var å tilbe dem for å holde seg inne med dem. Se bare på den greske mytologien, der gudene morer seg kongelig med å ødelegge livene til folk. Og i den jødiske bibelen fremstilles Gud som et monster av en guddom. Jødene, som er det utvalgte folket, plages ikke nevneverdig med det, men når Moses inntar "Det Lovede Land", bedriver han, på Guds ordre, regelrett folkemord. Det kan ikke uttrykkes på noen annen måte. I en landsby befaler Jahve at alt levende skal drepes, like ned til husdyrene, og Moses blir rasende når ordrene ikke blir fulgt. Et annet sted er Jahves bud at alle menn, kvinner og barn skal drepes, MEN de skal spare pikebarn "som enda ikke har kjent en mann". Jahve vil at jødene skal ta sex-slaver. Og så videre, og så videre.

Og de fleste andre religioner er akkurat like ille, eller verre. Problemet med religioner, er at de er mennesklige konstruksjoner, og siden mennesker er grusomme, kan ikke religionene bli noe anderledes.

Det JEG har vanskelig for å fatte, er at moderne mennesker kan se på slik steinalderovertro som om den kunne forklare noe som helst av verden.

Takk for svar.

Men jeg tviler på at moderne kristendom tror på det samme som primitiv kristendom? Kjenner flere kristne mennesker, og de snakker hele tida om hvor mye Jesus/Gud elsker alle.

Skrevet

Det er fordi gud ikkje styrer oss menneska.
Han skapte oss, men han styrer ikkje kva vi gjer.
Difor er det vi menneska som er ansvarlege for alt det fæle som skjer.

• Liker 3
Skrevet

Takk for svar.

Men jeg tviler på at moderne kristendom tror på det samme som primitiv kristendom? Kjenner flere kristne mennesker, og de snakker hele tida om hvor mye Jesus/Gud elsker alle.

Vel, det er den redigerte versjonen av den samme guden. Du kan velge selv hvilken gud du ikke vil tro på. Men det blir litt schizofrent hvis du vil tro på begge to. Men hvis det er sånn at den siste liksom er den første, likevel, så blir det galt, det også. Jeg løste dette problemet ved å bli ateist.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fordi Gud skapte oss med en egen vilje, ifølge min kristne venninne.

Jeg heller mer mot paganisme hva religion angår. Det morsomme er at en del kristne er svært raske med å avfeie dette som tull og tøys. Hva er vel naturen mot Gud, liksom?

Anonymous poster hash: a80be...9ab
  • Liker 2
Gjest Tirkes
Skrevet

Jeg er ikke sikker, men tror det kan være er like lett å tro på en gudommelighet som det er å tro på intuisjon eller at bruk av lykketruse under eksamen hjelper deg å bestå. Vi har alle en slags intuisjon, en magefølelse som ikke er så vanskelig å forklare for smarte folk med store ord, men som folk folk flest (og unger i oppveksten) kan virke litt fremmed, og litt overnaturlig. Strø på med religion i oppveksten og man kan få en ganske levende og nær forestilling om at dette er sant og riktig. Religioner som støtter skytsengler, totemdyr eller en Jesus som alltid er ved din side kan jo også være en trøst for alle og enhver som støter på frykt eller problemer, noe de fleste gjør. Dermed så håper man at det er reellt på toppen av det hele. Og vil man tro (nok), så tror man...

Bare en tanke. Jeg vet ikke helt hvordan folk kan tro, men jeg respekterer at folk gjør det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vet at det er mange kristne som tror at Gud skapte mennesker med egen vilje. Men hvordan kan han se på at fæle og groteske ting skjer? Ganske sadistisk.

• 3 uker senere...
Gjest xMarina
Skrevet

Hvis Gud er et annet ord for at vi er skapt med en mening og i et system (intelligent design), så behøver man jo ikke være religiøs eller overtroisk for å vedkjennes en slik tanke.

Ondskap og grusomheter *må* det finnes i denne verden for at vi skal ha en mening med å være her. For at vi skal ha et mål fra "A" til "Å". Problemer er til for å løses, for å bruke intelligens og perspektiv, for å utnytte intelligens- og følelsesregister, og for å få en bevissthet av hva, hvem, hvorfor og hvordan. Hadde det bare fantes godt i verden fra starten av og ingen problemer å strebe seg ut av, hva skulle vi gjort her da?

Det kan jo godt hende at vi jobber fra grov primitivisme til høyere opplysthet, på et plan mye høyere enn verdenssamfunnet er kommet til i dag.

Jeg tror f.eks. på visdom som noe elementert og uavhengig av både religion og kultur, men en slags essens i mennesket som alle kan forstå. Det er bl.a. derfor visse visdomsord går på tvers av religioner og kan kjennes i hjertet og "erfaringsrota" av svært mange forskjellige mennesker. Og så lenge det finnes visdom, finnes det mål og mening, rett og galt. Og målet tror jeg er "forbedring" og vei mot "godhet".

En slik tanke kan man jo ha rent filosofisk, uten den ekstreme og religiøse tilbedelsen av "guder", "Gud" , eller opphøyde Jesuser.

Skrevet

Folk er redde for det ukjente, da spesielt døden.

Skrevet

Hvor skulle alle sauene gjort av seg uten religion?

Anonymous poster hash: 85188...927

Skrevet

Det er fordi gud ikkje styrer oss menneska.

Han skapte oss, men han styrer ikkje kva vi gjer.

Difor er det vi menneska som er ansvarlege for alt det fæle som skjer.

Han påvirker oss ikke i det hele tatt altså? Han svarer ikke på bønner? Gjør aldri noe for noen?

Er mennesker ansvarlige for naturkatastrofer?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...