AnonymBruker Skrevet 19. juli 2013 #1 Skrevet 19. juli 2013 Hei, jeg har etter enn tøff periode i livet mitt, gått opp en del i vekt meget raskt. Jeg er ikke den store jenta, er såvidt 161 cm høy, og veier nå 65kg, jeg er på mitt tyngste nå, har aldri veid så mye i mitt liv. Problemet er at jeg ikke har motivasjon til å sette i gang med livsstils endringer og vektnedgang. Føler at jeg ikke har noe å gi, dagene går til jobb og når jeg er hjemme sitter jeg som regel og slapper av. Jeg har ikke ork til noen ting, og trøster meg selv med usunn mat. Hvordan skal jeg klare og komme meg ut av denne sirkelen? Hvor skal jeg finne motivasjon ? Jeg har alle forutsetninger på plass, er medlem av treningssenter, har god økonomi OG tid til å trene og spise subt, men jeg gjør det bare ikke. Jeg håper dere kan komme med tips og råd til hvordan jeg skal klare å finne motivasjon og inspirasjon, gjerne inspirasjon fra blogger og lignende, slik at jeg kan trene og spise sunt, sakte, men sikkert komme tilbake til det jeg en gang var. Anonymous poster hash: e08ed...6d9
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2013 #2 Skrevet 20. juli 2013 Du er ikke overvektig så du burde ikke ha stort fokus på vektnedgang. Tren fordi det er morsomt, du får mer energi, det er positivt for helsa, etc etc. Det er mye som kan motivere og du må nesten finne ut hva som passer for deg. Kanskje du kan lage en treningsplan for de neste ukene? Jeg liker fitnessbloggen veldig godt. Her kan en se fremgangen til folk med alle mulige slags mål på forumet: vektnedgang/-oppgang, økning i styrke og muskler, de som skal nå et idrettsmål, samt de som trener for helsa sin del. Her finner du også tråder med tips om motivasjon og tips treningsblogger. Når det gjelder mat så er det en ide å lage en middagsplan for hele uken. Lag store porsjoner slik du kan spise rester dagen etterpå. Lag handleliste og ikke kjøp inn snop. Ha heller en spisedag på lørdager om du vil ha noe å se frem til. Anonymous poster hash: 0a2a3...426
Gjest Belle Gunnes Skrevet 20. juli 2013 #3 Skrevet 20. juli 2013 Du må finne inspirasjonen inne i deg selv. Og være streng mot deg selv i begynnelsen. Mitt forslag er å spise noe lettfordøyelig like før du er ferdig på jobb, og så dra rett til treningssenteret fra jobb. Ikke dra hjemom og la sofaen friste. Så setter du deg noen mål om enten å løpe 3K på mølla på 20 minutter, eller løfte så og så mye vekt. Ta gjerne en time med PT for å sette opp et program og et mål. Når du har trent, så ønsker kroppen sunnere mat. Så pass på at du har sunn mat, som venter på deg etter trening. En fordel er å ha laget klart dagen før, for du trenger å spise rett etter trening. Så dagen i forveien, pakker du gymbaggen, har mat klart så den bare kan varmes opp, og smører med deg en niste til å spise før arbeidsdagens slutt.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2013 #4 Skrevet 20. juli 2013 Ikke bare for de godt trente. Det er for alle: https://www.facebook.com/events/193822080778726/ Hvis du ikke blir motivert av han fyren så vet ikke jeg! Anonymous poster hash: 02e0e...96c
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2013 #5 Skrevet 20. juli 2013 Det som fungerer for meg: - ikke vent på motivasjon, bare gjør. Ikke si at du begynner mandag, begynn med en gang. - ikke lag et opplegg du ikke kan følge over tid. Ikke nekt deg selv alt du elsker å spise, men begrens mengde og hyppighet. - finn en aktivitet som er morsom nok til at du fortsetter. Jeg bruker løpeprogrammet couch to 5k. - bruk apper og nettsider som verktøy. Jeg teller kalorier i myfitnesspal, løper med Get running og bruker endomondo for å telle kalorier når jeg trener som deretter legges til i kaloriregnskapet mitt automatisk hos myfitnesspal. - jeg kuttet ut alkohol og godteri totalt den første måneden og fikk derfor raske resultater. - tenk at du skal føle deg vel og at det er en livsstilsendring, ikke en kortvarig diett. - let etter inspirasjon f.eks. på pinterest eller denne bloggen: http://beforeandafterfatlosspics.tumblr.com/Anonymous poster hash: 9a771...8cb
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2013 #6 Skrevet 20. juli 2013 Fra http://www.trening.no/treningstips/6222.o2.html Her er noen tips til hvordan du kan skape din egen motivasjon, noe som kan gjøre treningen din enklere. Sett deg mål Det første steget til økt motivasjon må være å ha noe å jobbe mot. Uansett om det er å bli bedre i en idrett eller gå ned i vekt, må du sette deg mål. Et konkret mål vil gi deg en grunn til å trene. Det er ikke nødvendig å sette bare et mål. Du kan sette deg flere delmål. For eksempel daglige mål som å gå 20 minutter til og fra jobb eller ukentlige mål som å trene 4 ganger per uke. Det å ha noe å strekke seg etter hjelper deg å holde deg i gang. Når du har bestemt deg for å trene, er det også lettere å gjennomføre. Dette betyr at du har tenkt gjennom hvordan få tid og lagt en plan slik at gjennomføringen av treningen går lettere. Med en plan hvor du har laget klart alt til trening dagen etter, har du ingen unnskyldning til å hoppe over en morgenøkt fordi du for eksempel ikke finner treningsklærne dine. Finn derfor måter som passer for deg slik at du kan være klar til trening i god tid før den starter. Disiplin Det meste vi gjør hver dag har med rutiner og vaner å gjøre. Dersom du gjør trening til en vane, er det mye lettere å gjennomføre. Det kan hjelpe å ha faste dager og tidspunkt slik at du vet at når du skal trene. Gjør trening like viktig som det å gå på jobb. Det er jo snakk om å ta vare på sin egen helse og kropp. Ikke gi opp! Fleksibilitet Hverdagen kan gi hindringer slik at det ikke er mulig å gjennomføre treningen som planlagt. Det kan være hindringer som gir deg mindre tid eller krevende hverdager som gjør deg trøtt. Som et resultat av dette ender mange med å kutte ut treningen i stedet for å finne en alternativ treningsform. Ha heller en plan B. Må du være på jobb lenger enn planlagt, ta for eksempel en kort økt i lunsjen. Husk at all aktivitet teller. Vær forpliktet til treningen Å bestemme seg for å få en bedre helse forplikter. Det kan være nødvendig å minne seg på denne forpliktelsen for å holde deg på sporet. Mister du motivasjonen, bruk noen minutter til å tenke over hvilke fordeler treningen kan gi deg. Minn deg selv på målene du har satt deg og vurder hvor langt du er kommet. Kanskje kan du fortelle dine venner om målene dine? Gjør hva du kan for å minne deg på at du har en forpliktelse til trening. Ha det gøy! De foregående tipsene, med ord som disiplin og forpliktelser, vil for mange være det motsatte av gøy. Alle vil bli lei av å være fornuftige hele tiden. Trening kan lett bli som en annen plikt. Det er lett å glemme at det å bevege kroppen kan være gøy. Det å lage tid til ustrukturert og fri aktivitet kan hjelpe deg å få motivasjonene tilbake. Et viktig stikkord her er variasjon. Belønn deg selv For noen kan belønning være en måte å øke motivasjonen. Kjøp deg noe du har lyst på når du har oppnådd et mål. Nye joggesko, en ny bok eller idrettsmassasje? Det som motiverer oss kan endre seg fra dag til dag. Det som motiverer i dag motiverer ikke i morgen. Dersom dette stemmer for deg må du finne den ”tingen”: tanken, følelse, målet eller belønningen som får deg i gang igjen. Gjør motivasjon enklere ved å ta bort unnskyldninger før de oppstår. Men husk at det å motivere seg blir enklere med øvelse. Trener du regelmessig er det lettere å finne den ”tingen” som hjelper deg å finne motivasjon. Jo mer du trener til lettere blir det. Du vil forstå hvilke handlinger som gir deg den rette følelsen du søker – motivasjon. Anonymous poster hash: 07acf...187
@Maja Skrevet 20. juli 2013 #7 Skrevet 20. juli 2013 Som fleire har vore inne på så er det lurt å sette seg eit konkret mål, som antal kg som skal løftes eller antal km du skal løpe. Og så kan det vere greit å ikkje bite over alt på ein gang, du treng ikkje revolusjonere verden på ei veke. Begynn med treninga, så vil nok kroppen ha lyst på meir sunn mat etterkvart. Det viktigste er bare å få spent seg sjølv ut døra og komme igang. Og begynn med noko dy synest er kjekt, liker du ikkje å løfte vekter så begynner du med noko anna. For min del er tanken på ein sunn, sprek og (relativt) stram kropp motivasjon i seg sjølv. Fokuser på det å bli sunnare, og la heller vektnedgangen komme som ein bonus. Når du først er i gang så kan du heller finjustere trening og kost etterkvart.
_anonymous_ Skrevet 21. juli 2013 #8 Skrevet 21. juli 2013 Selv jeg har vært UTROLIG deprimert over hvordan jeg så ut, hvordan kroppen og helsa mi var fordi jeg ikke var like tynn som venninene mine. Jeg veier en del ekstra, men må ærlig innrømme, jeg er big bootylicious og har former jeg er STOLT over. Det første du må gjør er å slutte å se opp til disse syltynne kjendisene, og heller se hva som er realistisk og sunt for din kropp. GJØR DET BESTE UTAV DEN KROPPEN DU HAR! Å brase ned i vekt er ikke bra, og det er ikke lurt å sette seg mål som disse- da du blir skuffet, gir opp når du ser at det ikke går. Sett deg mål, kanskje 1-2 kg i uken og tenk KOSTHOLD, KOSTHOLD, KOSTHOLD. INGEN utskeielser, og et par treningsøkter i uken skader ikke. Hva liker du å gjøre? Danse, cheerleading, gå tur? Finn noe du liker, selv jeg klarer bare ikke å løfte vekter og jogge turer hele dagen, finn noe du syns er gøy og tenk sunt!!
Gjest Teta Skrevet 21. juli 2013 #9 Skrevet 21. juli 2013 Jeg blir motivert av overskuddet jeg får av å trene! Er en typisk periode-gymmer som ikke kan fatte og begripe hvordan jeg skal gidde å komme igang. Men etter et par treningsrunder så kommer motivasjonen av seg selv. Jeg spiser automatisk sunnere fordi jeg "ikke vil ødelegge", og da ser jeg fremgang raskere på kroppen også.
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2013 #10 Skrevet 23. juli 2013 Takk for mange gode tips Jeg har må satt opp mål for meg selv, trene 2 ganger i uka, og finne gode matvarer som er sunnw og gode. Kaste all søppelmat og holde huset fritt for det, lettere å unngå fristelser på den måten. Tar ett skritt om gangen, en drastisk livsstilsendring vil bare føre til tilbakefall. TsAnonymous poster hash: e08ed...6d9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå