Gå til innhold

Hvordan få samboren min til å ta mer ansvar for datteren våres?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan få samboren min til å ta mer ansvar for datteren våres? Jeg må alltid spørre han om han kan f.eks skifte bleie eller mate (Gir mme).. Og for da alltid som svar "åh" ellers finner han på en dum unnskyldning! Enten at han skal røyke eller at han er sliten etter jobb.. Greit at han er sliten, men man blir faktisk sliten av å være hjemme med et barn også. Men i hans øyene så virker det ut som han tror jeg bare går hjemme, sover så lenge jeg vil og gjør akkurat hva jeg vil..

Kjenner at jeg trenger litt mer søvn enn det jeg har fått på disse 3 MND, jeg savner å være ordentlig uthvilt og ikke føle meg sliten i hodet.. Så jeg spurte om han kunne stå opp med datteren vår imorgen som jeg kunne ha fått sovet litt lengre. Nei det kunne jeg bare glemme, han hadde jo trossalt FRI fra jobben nå!! Kjenner det klikker inne i meg snart, vil bare sette meg ned å grine.. Jeg er så sliten, føler meg rett og slett ut som en alenemor :grine:

Vi skal til moren hans i en uke, og da mente han at da kunne jeg sove litt lengre.. Fordi da skulle jo moren være litt "barnevakt" .. Men jeg vil at HAN skal passe datteren vår alene engang (det er ikke snakk om dager eller flere timer nei..),, han har jo aldri vært alene med hun og gjør omtrent ikke en dritt med hun heller :trist:

Noen flere som har det sånn? :(

Anonymous poster hash: 69b1e...2d1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slutt å spørre, begynn å si fra. "Den neste skitbleien er din" funker fjell her i gården.

AnonymBruker
Skrevet

Slutt å spørre, begynn å si fra. "Den neste skitbleien er din" funker fjell her i gården.

Har prøvd.. Han tar ikke bæsjebleier fordi han brekker seg sier han.

Og finner alltid på noe å si "jammen du går jo hjemme hele tiden", "*mitt navn*..." , "Hun har sikkert bæsja", "Hvis du mater\skifter så kan jeg kile deg etterpå" .. Ja lista er lang.

Men er vi på besøk da er han så flink, da gjør han gjerne alt (Tør vel kanskje ikke å si nei?).. Moren hans spurte meg til å med om han var så flink når vi er hjemme også, og jeg sa nei (..), da ble hun helt stum..

• Liker 2
Gjest HappyWaffle
Skrevet

du kan jo ikke fortsette sånn. herregud så sliten du må være :( ta med deg jenta di til foreldrene dine eller noe og bli der en liten stund (par dager?) for å få slappe av skikkelig. å si RETT UT at du gjør det fordi han ikke gidder å gjøre en jævla drit, å da blir du sliten.

har en eks som også brukte "uff jeg er sliten etter jobb" kortet (nå hadde vi ikke barn da) men jeg måtte uansett gjøre alt. så klarer ikke forestille meg hvordan du har alt pluss en baby :/ syns du fortjener en :hug:

AnonymBruker
Skrevet

du kan jo ikke fortsette sånn. herregud så sliten du må være :( ta med deg jenta di til foreldrene dine eller noe og bli der en liten stund (par dager?) for å få slappe av skikkelig. å si RETT UT at du gjør det fordi han ikke gidder å gjøre en jævla drit, å da blir du sliten.

har en eks som også brukte "uff jeg er sliten etter jobb" kortet (nå hadde vi ikke barn da) men jeg måtte uansett gjøre alt. så klarer ikke forestille meg hvordan du har alt pluss en baby :/ syns du fortjener en :hug:

Ja jeg er veldig sliten, men det forstår ikke han tydeligvis.. Må si jeg angrer på at jeg har sagt at han er så flink til å hjelpe til osv, til folk som har spurt.. Eller sa til Helsesøtra han at ikke var så flink lengre sist jeg var på kontroll med datteren vår og hun spurte om det. Så neste gang skal sambo være med, så kanskje han forstår mer da, at jeg også faktisk blir sliten selv om jeg er hjemme! (han vet ikke at jeg og HS har snakket om dette)

Orker ikke å se for meg hvordan det blir når begge er ute i jobb, jeg må vel gjøre alt her hjemme uansett.. Håper dette ordner seg fort, ellers så vurderer jeg å bli ordentlig alenemor, hadde nok ikke merket noe forskjell uansett..

Takk for klemmen :-)

AnonymBruker
Skrevet

Eller sa til helsesøstra at han ikke var så *

Gjest HappyWaffle
Skrevet

håper helsesøster kan få ting til å bli bedre mellom dere. må jo slite voldsomt på forholdet :/

AnonymBruker
Skrevet

Vi menn er ikke glad i å skifte bleier osv., vi kan synes det er ganske ekkelt selv om det er vårt eget barn. For oss er ikke det kvalitetstid.

Anonymous poster hash: 47902...6ae
Skrevet

Vi menn er ikke glad i å skifte bleier osv., vi kan synes det er ganske ekkelt selv om det er vårt eget barn. For oss er ikke det kvalitetstid.

Nå har ikke jeg barn, men jeg nekter å tro at alle kvinner syntes det er en dessertjobb å skifte bæsjebleier.

Men noen MÅ jo gjøre det. Det er ikke alt som er så jævla stas hele tiden men noen må jo faktisk ta i et tak for at ting skal gå rund. Nytter ikke å sette seg ned som et lite barn og bare "nei æsj vikke tøkke herregud".

• Liker 10
Gjest MammatilTiana
Skrevet

Haha. Sorry men jeg måtte bare kommentere dette.. Men hvem er egentlig glad i skifte bleier? Selv om man synes det er ekkelt eller at man ikke liker å skifte bleie så er det faktisk noe man må gjøre når man er en mamma\pappa! Det er ikke bare mammaen sin oppgave, hva om hun også synes det er ekkelt da? Hva skulle man liksom ha gjort da? Nei vet du hva, pappaer må nok fint skifte bleier de også. :fy_fy:

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

hadde mannen min ikke gjort en dritt. hadde jeg bedt han om å forlate huset til han gidder å bidra.om han aldri hadde kommet tilbake så får det så være.

Anonymous poster hash: 15e25...c68
  • Liker 7
Skrevet

Jeg mener også at du TS bare å sette foten ned. Gidder han ikke gjøre noe nå kan jeg ikke se for meg at det blir bedre med tiden.

Skrevet

Åååååja.... Dumme oss damer som trodde det motsattw! Vi damer ELSKER nemlig å bytte bæsjebleier! Det er det deiligste vi gjør, og det er ordentlig kvalitetstid!! Får ikke bedre kvalitstid enn litt bæsjetørking gir!!

Ts, jeg hadde reist til foreldra mine. Kan ikke forwstille meg hvor sliten og lei du må være. Bare det psykiske med det må jo være kjempe slitende. Jeg føler virkelig meg deg! Det hadde ikke vært akseptabelt her i huset, da hadde jeg heller vært alene på ordentlig.

En knallgod klem fra meg også! :klemmer: Gjør noe med det nå! Ikke la han styre på slik til barna flytter ut og du er helt skakk kjørt....

• Liker 1
Skrevet

Du må sette foten ned, uten tvil! Han høres lat og uansvarlig ut. Men det er også mulig at han er litt redd for at han ikke skal mestre oppgavene som det medfører å ha et lite barn. Det kan hjelpe om dere gjør tingene sammen og at du viser (uten å være formanende) hvordan han skal gjøre ting.

Skrevet

Så jeg spurte om han kunne stå opp med datteren vår imorgen som jeg kunne ha fått sovet litt lengre. Nei det kunne jeg bare glemme, han hadde jo trossalt FRI fra jobben nå!! Kjenner det klikker inne i meg snart, vil bare sette meg ned å grine.. Jeg er så sliten, føler meg rett og slett ut som en alenemor :grine:

Du ER jo i praksis alenemor, som i tillegg til å gjøre alt alene må bruke energi på skuffelse og irritasjon på han som ikke gidder å løfte en finger for barnet sitt eller deg. Ville han bli far i utgangspunktet?

Han kan ta ungen fredag etter jobb til søndag kveld en helg, og se hvordan det er. Hvis han ikke er villig til å prøve å være i dine sko, ville jeg antagelig kjørt hardt mot hardt, det er ikke plass i livet mitt til 80 kg egoist som bare tenker på egne behov.

Jeg ville ikke forvente at mannen min tar 50%, pga alder, personlighet og ha s jobbsituasjon, men at han ikke skulle gjøre noe for å bli i stand til å ta seg av ungen, og ikke hjelpe når jeg trengte avlastning, er utenkelig for begge to. Man skal være to om det.

Jeg ville bedt ham ta en avgjørelse på om han er interessert i å ha familie i fortsettelsen. Hadde ikke kunnet ha respekt for en som sparer på seg selv når partner og mor til barnet er på gråten av tretthet. Å skifte bleier og bysse er ikke et underholdningstilbud.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Dette kjenner jeg igjen. Og jeg angrer på at jeg ikke gjorde noe med det, og samtidig vet jeg ikke hva jeg skulle gjort.

Hos oss ble det bedre i og etter pappapermen. Men det er jo lenge til for din del.

Hvis han skal ha pappaperm: spør ham hvordan han ønsker at dere skal fordele arbeid og soving da. Så tar dere dette som utg.pkt. for hvordan dere gjør det nå.

I denne situasjonen er det bra at barnet får mme, for da kan han bidra mer enn hvis du hadde ammet. Jeg ville f.eks. laget en avtale om at han gir en flaske pr.døgn. Si at han kan velge mellom dag og natt, så føler han at han kommer godt ut av det ;-)

Ønsker deg lykke til!

Endret av helenaa
Skrevet

Han oppfører seg som en umoden drittunge. Hadde ikke mannen min hjulpet til så mye som han gjør hadde jeg slitt skikkelig. Du bør prøve å få han til å forstå at du trenger hjelp. Kanskje dere kan lese om fødselsdepresjon så han forstår hvor ille det kan bli? Håper en skikkelig samtale kan hjelpe eller at HS kan snakke med han. Syntes du skal snakke mer med henne om det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner jeg blir så sinna av å lese det du skriver. Snakke meg om tafatt mannfolk! Det er da like mye hans barn som ditt. Joda han jobber og trenger hvile, det er jeg helt med på, men hva med deg? Du har den lille hele døgnet og trenger da virkelig tid til å lade batteriene du også.

Når far er hjemme fra jobb burde barneansvaret deler 50/50 frem til natten slik at mor får litt tid til å hente seg inn på også. Vi har avtalt at annen hver natt i helgen bytter vi. Jeg må jo så klart opp å amme uansett, men om mini ikke vil sove igjen kan far vekkes for å overta. Det samme gjelder hvis mini våkner ikke så lenge før far skal stå opp på jobb. Da kan han ta mini litt slik at jeg får sove litt ekstra hvis natten har vert lang.

Skjønner godt at du er lei og nesten kunne tenke deg å bli alene. Du slipper å bruke krefter på å irritere deg på han og å rydde opp etter han, men jeg ville gitt det en skikkelig innsats først siden dere tross alt har et barn sammen. Det er nok lurt å prøve å få han med til jordmor. Håper det kan bedre situasjonen deres noe. Lykke til til dere, men ikke finn deg i at han ikke stiller opp for lenge. Du må passe på deg selv også!

Anonymous poster hash: a37bc...e32

• Liker 1
Skrevet

Jeg har aldri sett på bleieskift som kun kvalitetstid. Det er en , bokstavelig talt, møkkajobb først, så kan man kose, dulle, leke litt før man kler på igjen, men å tro at alle kvinner ser på det som bare kos er en smule naivt...

AnonymBruker
Skrevet

Neste gang han nekter å gjøre noe pga helg så må du spørre om når du kan ta helg, du kan jo ikke bare legge fra deg ungen og ta helg.

Nei ta han fatt! Han kan ikke fortsett å være så lat, du er jo alenemor allerede. Dra til dine foreldre om du kan for litt avlastning, og si rett ut at du er utslitt og holder ikke ut lenger med en lating som han, og så drar du. Kanskje han får åpnet øynene sine litt da. Kanskje han skjønner at han kanskje kan miste deg, og ungen. Han ønsker vel neppe samvær med en unge han ikke vil skifte bleier på.

Anonymous poster hash: 45eba...00d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...