Gå til innhold

Vandrehistorier

fjærestein

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg skjønte ikke.

Anonymous poster hash: ea860...6cd

Tina møter Hans på byen, og de har sex. I ettertid merker Tina at hun har ubehag i underlivet, og går til legen. Der finner hun ut at hun har (sett inn nasty greie her), som hun fikk fra Hans, som da liker å leke litt ekstra med døde mennesker.

Anonymous poster hash: bddd6...45e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg hørte en historie om ei som jobbet som assistent foren som var litt tilbakestående, men oppegående nok til å klare seg selv for det meste. Hun var hos han annen hver dag eller noe sånt. En dag hun ikke skulle til han, og var på skolen, drev han å ringte til henne om igjen og om igjen å sa han stengt et troll (eller gnom eller noe lignende, husker ikke helt) inn på vaskerommet, og var redd for at han skulle komme seg ut. Hun tenkte det bare var noe tull. Da hun kom hjem til han flere timer viste det seg at det hadde kommet en dverg fra jehovas vitner på døra som han hadde overmannet og låst inn på vaskerommet.

Anonymous poster hash: c2624...ea5
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte en historie om ei som jobbet som assistent foren som var litt tilbakestående, men oppegående nok til å klare seg selv for det meste. Hun var hos han annen hver dag eller noe sånt. En dag hun ikke skulle til han, og var på skolen, drev han å ringte til henne om igjen og om igjen å sa han stengt et troll (eller gnom eller noe lignende, husker ikke helt) inn på vaskerommet, og var redd for at han skulle komme seg ut. Hun tenkte det bare var noe tull. Da hun kom hjem til han flere timer viste det seg at det hadde kommet en dverg fra jehovas vitner på døra som han hadde overmannet og låst inn på vaskerommet.

Denne har jeg hørt bare at det var en støvsugerselger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen nastye vandrehistorier fra svartediket som ligger i Bergen!

Gråt fra isen

En svært tragisk ulykke skjedde tidlig på 1900 tallet ved Svartediket! På vinters tid kunne det legge seg is på Svartediket tykk nok til at folk kunne drive med isfiske! En far hadde med sin 6 år gamle gutt og drevet av sult skal de ha gått midt ute på isen og hugget et hull stort nok til å slippe ned en line med agn på. I skumringen når de bestemte seg for å gå mot land igjen skal faren ha gått gjennom en råke ikke langt fra hullet. Isen må ha glidd sammen over ham slik at han i panikk har svømt under vann mot lyset fra det lille hullet. Tapet for krefter og det iskalde vannet har han ikke klart å presse seg gjennom hullet. Faren må ha snakket rolig med sin sønn og bedt ham holde sin fars hode så lenge mulig over vannet til livet sakte fikk forlate den nedkjølte kroppen hans.

Men gutten slapp aldri taket...
Ingen hadde hørt noen skrik den natten og det var først morgenen etter at to skogsarbeidere fikk øye på noe ute på isen. Det var et grusomt syn som møtte dem. Der midt ute på vannet var gutten frosset fast til sin fars døde hode i en evig omfavnelse. To kråker hadde hakket ut øynene på faren. Med øks måtte de hogge av de små armene til gutten og etterpå kappe av hode på mannen slik at hans kropp skulle få synke ned i Svartediket. Historien forteller at gutten såvidt skal ha vært i live når de bar ham til land. De to tømrerne fortalte senere at de aldri vil glemme de fortvilte øynene til gutten og tårene hans som gjennom natten var frosset til is på hans kinn. De satt med ham på stranden til de var sikker på han var død. Deretter tullet de ham inn i et ullteppe og skjøv ham innunder isen. Historien ble etterhvert en vandrehistorie idet folk begynte å hevde at om du hørte gråt fra midten av diket da ville det bli is på Svartediket over natten...

Schluggstein-Matja

Schluggstein-Matja må være Norges mest beryktede jordmor. Hun levde i Bergen på slutten av 1700-tallet og skulle bli en av Svartedikets mest makabre skikkelser. De nedskrevne ord framstiller henne nærmest som en «jordmor fra helvete». Med et utsende som vekket avsky var hun allikevel verdsatt som den siste utvei for mange. Krokrygget og fæl, men sterk som få, gikk hun rundt og samlet inn uønskede spedbarn i en kurv. Mot en shilling eller to dukket hun opp i ly av mørket og tok barnet med seg til en skjebne regnet som datidens abort!

Hør bare her! Først spaserte hun hele veien inn til Svartediket med sin kurv. Noen ganger full av gråtende spedbarn, andre ganger færre. For de som møtte på henne var det vanlig skikk at man skulle spytte i kurvene hennes for deretter å hilse ærbødigst på henne selv.

Cirka ved midten av Svartediket tok hun seg ned til sin faste plass ved vannet. Her tok hun et og et barn etter bena og klasket hodene deres mot en stein til det sprakk. Deretter fylte hun dem med stein inn i hodet, slik at de skulle bli tunge nok til å synke til bunns. De som kom brått på Schluggstein-Matja når hun utførte sine gjerninger skal ha stått som stivnet og trodd de så selveste satan som sprutet barneslo på steinen.

Tragisk ble allikevel denne egentlig høyt respekterte kvinnens endelike. Tynget av hun visstnok aldri selv kunne få barn skal hun ha stappet levende barn opp i sin egen livmor får å simulere et svangerskap. Hun ble derfor tilslutt funnet ved sin stein med såkalt «blåkveitemage» full av betennelse og i total forråtnelse. Halvdød og etter eget ønske skal de ha senket henne i Svartediket i håp om å få fred med de hundrevis av små hun hadde sløyet ved vannet...

Schluggstein-plassen ligger like nedfor Svartaberget og er bare en kort avstikker fra veien langs Svartediket!

1954

I 1954 ble demningen ved foten av Svartediket oppført. På den tiden bygget arbeiderne forskalingen selv, i treverk fra bunnen av, og samtidig stillas etter. Når stillaset var bygget godt over halvveis oppstod det et håndgemeng mellom en arbeider og en byggekontrollør. Dette utløste et ras. Byggekontrolløren og to arbeidere havnet mellom forskalingen og datt til bunns. De døde momentant.

Byggningsutvalget for demningen kom frem til at grunnet tidsfrist og økonomi, kunne de ikke rive 4 måneders arbeid for å plukke opp igjen likene, så likene ble støpt inne i demningen.

Ved flere anledninger i senere tid er det observert tre menn oppå demningen. En herremann med mørk dress og to menn i blå kjeledress.

Det sies også at ved nærmere ettersyn kan en observere håndavtrykk i betongen nederst på demningen.

Kanskje verdt å sjekke ut!

“Dikdine”

Historien om Dikdine begynte å verse tidlig på 1900-tallet. Den er derfor ikke blant de eldste, men toneangivende siden den hadde et barn som tema og deretter spredde seg raskt som en sann historie i Bergen.
Noe som gjør denne historien spesielt forstyrrende er at Dikdines far og angivelige gjerningsmann ligger begravd på gravplassen ved hotell Terminus i Bergen.

I kildene står det at det visstnok var under en utflukt for Bergen katedralskole at Dikdine skal ha blitt sett for først gang..»...da en pige følgede efter oss». Det står videre at en av læreren skal ha gått henne i møte i får å be henne snu, hvorpå vedkommende lærer skal ha kommet styrtende tilbake og nærsagt hysterisk bedt alle om å komme seg fortest mulig vekk fra området. Senere skal læreren ha berettet...» hvorpå hun så på mig med et gjennomtrengende blikk og blå veske rendede ut av hennes munn» Det læreren her beskriver er det som senere er blitt kjennetegnet som Dikdine. For noen år senere skal et ektepar en sen kveldsstund ha satt på en av de innerste benkene ved Svartediket da de ble oppmerksom på en lyd bak seg....» da denne fryktelige pike brått stod bak oss og geipet og fresede med sin blåe tunge». Mannens kone skal visstnok ha både blitt oppklort og oversprøytet med en blekklignende veske som piken har spyttet ut av sin munn.

Etterhvert som flere hevdet å ha sett piken. Begynte man å få flere forklaringer på hvem denne piken kunne være. Mye av dette var oppspinn som skulle betrygge folk til å ferdes langs Svartediket En forklaring er allikevel urovekkende og kanskje mest «troverdig».Den beretter om en engelsk typograf som under andre verdenskrig hengte seg inne ved Svartediket. Blant hans eiendeler fant man flere brev hvor han beskriver hvordan han bebreider seg selv for at hans kone har forlatt ham og deres lille datter. Hun skal blant annet ha tvunget den lille jenten til å drikke blekk og prøvd forgiftet henne. Mannen skal ha tatt del i ugjerningen og angivelig ha måtte prøve dumpe liket av piken i Svartediket. Etter at hans kone hadde stukket strikkepinner og punktert den oppsvulmende tunge til piken slik at hun har blødd ihjel. Hvor vidt dette var foreldrene til Dikdine er uklart, men senest på 1980-tallet skal hun ha blitt observert i skogen bak de innerste sittebenkene ved Svartediket. God tur!

Endret av Anciol
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Denne har jeg også hørt, og fortalt som at det var ei venninne av min eks-svigerinne som var assistenten. Eks-svigerinnen min er død, så jeg får ikke bekreftet historien.

Anonymous poster hash: 31cf8...1d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Denne har jeg også hørt, og fortalt som at det var ei venninne av min eks-svigerinne som var assistenten. Eks-svigerinnen min er død, så jeg får ikke bekreftet historien.

Anonymous poster hash: 31cf8...1d2

http://www.nrk.no/ostlandssendingen/--en-typisk-vandrehistorie-1.6675879

Her en artikkel om historien

Anonymous poster hash: 9b3cf...cbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hummeren! Søk på Yputube etter Iselin + hummer hvis du ikke har hørt den før.

Anonymous poster hash: 6c8ac...d46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne har blitt fortalt på radio, til og med! Bare at det var en bergenser med Downs som låste en dverg med innsamlingsbøsse inn på badet :P

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to:

I køen i en matbutikk står en mor og hennes lille sønn og venter. Sønnen holder handlevognen og dytter den gjentatte ganger inn i knærne på en gammel dame som står foran. Den gamle damen snur seg og spør moren til gutten om hun ikke kan be ham holde opp. Moren svarer "Nei. Jeg gir gutten min fri barneoppdragelse." En mann bak i køen hører dette og henter et yoghurtbeger som han så heller over hodet på denne moren og sier: "Jeg har også fått fri barneoppdragelse".

En annen historie (også fra en matbutikk) er en litt eldre herremann som vil stjele en hel, frossen kylling. Han putter kyllingen under hatten han har på hodet for så å vandre mot utgangen. Han kommer helt til kassen før han segner om av kuldesjokk.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne historien fikk jeg servert som sann og selvopplevd for minst 25 år siden. Jeg har glemt mange av detaljene, så jeg har måttet dikte litt selv (men er det ikke slik vandrehistorier utvikler seg?).

Det var en gjeng muntre biologistudenter i Bergen (jeg hørte historien av en marinbiolog fra Bergen, så dette burde være mer eller mindre riktig) som var i Oslo for å følge et seminar. På natten ble det naturligvis fest på et av hotellrommene, og samtalen dreide, av ymse årsaker, over til hvem av dem som hadde størst kjeft. Nå er jo bergensere generelt kjent for å være store i kjeften, men Kjetil skulle vise at han overgikk dem alle, så han veddet en flaske whisky på at han skulle klare å gape over metallkula på toppen av sengestolpen.

Øyvind - som fortalte meg historien - mente dette var en gyllen sjanse til å få seg en gratis flaske sprit, så han veddet imot. Men det skulle han ikke gjort, for etter mye om og men, svuppet kula på plass i munnen til Kjetil, til alles applaus og beundring.

Nå gjensto bare den lille bagatellen å få kula ut igjen. Kjetil ville jo ikke få mye glede av flaska i den posisjonen han befant seg i nå. Det viste seg imidlertid at kula var kul umulig å få ut; den var fanget som en krabbe i en teine. Uansett hvor mye de lirket og vred, var Kjetil like fastlås til sengestolpen.

Studentene studerte senga nærmere og fant ut at kula på den andre sengestolpen lot seg skru løs. Ergo var det overveiende sannsynlig at kula til Kjetil var utformet på samme vis. Istedenfor å holde Kjetil i ro og snu på senga, valgte de å la senga stå og skru på Kjetil. Vel var de tre og unge og sterke, men det tok likevel en god halvtime før Kjetil endelig kunne reise seg opp - fremdeles med kula i munnen, men ikke lenger lenket til senga.

Nå bar det av sted til legevakta der en lattermild lege kunne kjøre i Kjetil noe dop (muskelavslappende, tipper jeg, men kanskje også noe annet morsomt) og omsider få kula ut. Kjetils første ord etterpå kjenner jeg ikke, men jeg tipper at det tok sin tid før han fikk talens bruk igjen.

De fire brave studenter dro tilbake til hotellrommet der kameraten deres, Runar, hadde sluknet så tidlig at han ikke hadde fått med seg noe av dramaet. Nå var han imidlertid våken og ville vite hva som hadde hendt. Han lyttet storøyd og mer og mer vantro, kikket fra munnen til Kjetil og bort på kula som var skrudd på plass igjen, og utbrøt:

«Det der tror jeg ikke noe på! Jeg vedder en flaske whisky på at du ikke kan gape over den kula!»

«Så du tror meg ikke?» sa Kjetil. «Se her …»

SLUTT PÅ SKRØNA

Jeg fortalte denne historien til en venn en stund etterpå. Han kjente den godt, bortsett fra at den hadde foregått et helt annet sted og med helt andre mennesker.

[Dessverre gir historien i dag temmelig ubehagelige assosiasjoner til "Panserhjerte" av Jo Nesbø. Nesbøs bok ble skrevet mange år senere, men det kan jo tenkes at han også har hørt denne vandrehistorien.]

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hippo swallows dwarf - a most tragic accident in Thailand...

A hippopotomus reportedly swallowed a dwarf in a circus in northern Thailand.

The dwarf nicknamed "Od", died when he bounced sideways from a trampoline and was swallowed by a yawning hippo, which was waiting for the next act.

Vets on the scene said Hilda the Hippo had a gag reflex that caused her to automatically swallow.

The vets also claimed it was the first time Hilda had ever eaten a circus performer. We hope it is the first and last time!

Unfortunately the 1000 odd spectators continued to applaud wildly, but fortunately commonsense prevailed. There had been a tragic mistake.

THAI police said the trampoline would be sent for a forensic analysis.

Update to story:

While there was some doubt about the veracity of this story, a Google search has discovered a link which claims this story is in fact true.It allegedly occurred on 15 July 1999. However the story is missing from the link.

Anonymous poster hash: 3219c...1a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Et par med et lite barn (spedbarn) skulle reise bort i to uker, men barnet skulle være hjemme med barnevakt. Barnevakten var litt forsinket og foreldrene begynte å få dårlig tid til å rekke flyet sitt. Siden barnet lå i sprinkelsengen og sov, tok de sjansen på å dra siden barnevakten skulle være der innen en halvtime.

Etter to ukers ferie kommer paret tilbake fra ferie, solbrune og uthvilte - men blir møtt av en grusom stank når de låser seg inn i huset. I sprinkelsengen ligger barnet deres, død og i i forråtnelsesstadiet.

Det viser seg at barnevakten hadde blitt drept i en trafikkulykke på vei til paret, og hadde derfor aldri kommet fram.

Anonymous poster hash: 0867b...b8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har hørt ganske mange av de nevnt i tråden her, bare i litt forskjellige variasjoner. Den med kjekspakken på toget har jeg hørt bare med kvikklunsj på en flyplass, den med den nekrofile som hadde larver var på danmarksbåten, hun som sprayet glitter før gynekologibesøket hadde lett etter noe godlukt på datterens rom og valgt litt feil flaske osv.

Det morsomme er jo at mange som forteller vandrehistoriene hardnakket påstår at det har skjedd noen de kjenner veldig godt, eller til og med dem selv.

En jeg har hørt maaaange ganger i flere variasjoner (og møtt både hun som påstår hun er opphavet til den og et par hvor det har skjedd naboen deres eller søsteren deres) er den om hun som blir dumpet av mannen og han stikker av med huset og flytter inn med elskerinna. Som hevn syr hun inn reker i gardinene/legger reker i gardinstanga sånn at huset stinkes helt ned uten at de finner ut hva det er. Så er det litt forskjellige versjoner hvor han må selge pga stanken, ingen vil kjøpe det så hun får det tilbake til spottpris. En versjon av avslutning er at når mannen og elskerinna flytter så tar de med seg gardinene.

En annen som jeg har hørt ganske mye siden jeg er fra Rogaland, men som jeg har også har dumpet på på østlandet, er versjoner av en historie om en som kaster en pinne (noen ganger er det en pølse) utenfor prekestolen og så kommer det plutselig en bikkje han ikke hadde sett løpende og hopper etter pinnen og altså da rett utfor stupet. Dette har skjedd med ganske mange etterhvert. Men folk blir jo litt snurt når jeg påpeker det, så jeg har begynt å holde kjeft når jeg hører at nok en hund har møtt denne skjebnen pga broren eller svogeren til en jeg kjenner.

Anonymous poster hash: cbce2...c62
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I indre Troms var det en soldat som frøs ihjel. Han var på vei hjem fra permisjon, og sto og haiket på et sted som heter Heia. Men ingen tok han på. I ettertid, på kalde mørke vinternetter har flere sett en soldat stå og haike på nettopp dette stedet. Stopper de for å ta han på er han borte. Og stopper de ikke, så sitter han plutselig i baksete for å så forsvinne etter en tid.

Og så var det mor og sønn som skulle kjøre fra Bodø til Sortland. Det var knapt trafikk, og i 80-sonen lå hun godt over fartsgrensa. Mellom to tunneler kommer det en bil i mot dem, og plutselig legger denne bilen seg over i hennes kjørefelt. Hun blir kjemperedd og trår bremsa til bunns, men rett før de krasjer svinger den andre bilen tilbake i rett felt. Dama er både redd og forbanna, og bestemmer seg for å anmelde den andre bilføreren. Hun ser i speilet, men ser ingen bil. Og hun spør sønnen om han så nummeret på bilen. Men han hadde ikke sett noe, og skjønte ikke hvorfor moren bråbremset. Like etterpå, mens farten bare er rundt 50 km i timen eksploderer det ene dekket. Noe som ville vært fatalt hvis de lå i rundt 100.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par med et lite barn (spedbarn) skulle reise bort i to uker, men barnet skulle være hjemme med barnevakt. Barnevakten var litt forsinket og foreldrene begynte å få dårlig tid til å rekke flyet sitt. Siden barnet lå i sprinkelsengen og sov, tok de sjansen på å dra siden barnevakten skulle være der innen en halvtime.

Etter to ukers ferie kommer paret tilbake fra ferie, solbrune og uthvilte - men blir møtt av en grusom stank når de låser seg inn i huset. I sprinkelsengen ligger barnet deres, død og i i forråtnelsesstadiet.

Det viser seg at barnevakten hadde blitt drept i en trafikkulykke på vei til paret, og hadde derfor aldri kommet fram.

Anonymous poster hash: 0867b...b8c

Den leste jeg for mange år siden i boken "Men tankene får du aldri" av Sverre Asmervik.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Badabing

Jeg hørte en historie om ei som jobbet som assistent foren som var litt tilbakestående, men oppegående nok til å klare seg selv for det meste. Hun var hos han annen hver dag eller noe sånt. En dag hun ikke skulle til han, og var på skolen, drev han å ringte til henne om igjen og om igjen å sa han stengt et troll (eller gnom eller noe lignende, husker ikke helt) inn på vaskerommet, og var redd for at han skulle komme seg ut. Hun tenkte det bare var noe tull. Da hun kom hjem til han flere timer viste det seg at det hadde kommet en dverg fra jehovas vitner på døra som han hadde overmannet og låst inn på vaskerommet. Anonymous poster hash: c2624...ea5

Haha, jeg prøvde å komme på den!

Men altså, angående glitterspray.. Faren min har dårlig syn, han bruker lupe når han leser avisen. En dag spurte jeg om jeg kunne ta kremen som stod på badet hans, for jeg trodde det var en etter at søsteren min bodde der. Faren min er ganske forfengelig, og sa at "det er yndlingskremen min, så den kan du ikke ta". Det var en slik glitterkrem, og faren min hadde til og med hatt den i ansiktet da han hadde spilt konsert nede på Frelsesarmeen.

Ja, det er sant. ;)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En kvinne skulle kjøre hjem fra en venninne sent en aften, og på veien stoppet hun for å fylle bensin. Da hun kjørte ut igjen merket hun en annen bil som fulgte like etter henne, og som blinket med lysene samtidig som den holdt seg tett innpå henne. En smule nervøs økte hun farten, men bilen fulgte etter. Kvinnen ble mer og mer engstelig etterhvert som bilen fortsatte å følge etter henne, og da hun til sist kjørte inn i sin egen oppkjørsel, fulgte også her bilen etter. Hun hastet ut for å komme seg i sikkerhet, da sjåføren fra den andre bilen kom ut, og sa: "Jeg ville ikke skremme deg, men jeg så en mann krype inn i baksetet ditt og jeg rakk ikke fortelle det før du hadde dratt."

En annen versjon er at hun etter å ha fylt bensin og betalt med kort ute ved pumpa blir ropt opp og bedt om å komme inn fordi det var noe feil med betalingen. Hun forstår ikke hvorfor ettersom det stod "Godkjent" på automaten, men går inn likevel. Der inne forteller gutten bak kassa at han så en mann snike seg inn i baksetet hennes.

Ellers er det mye om kvinner og biler og bensinstasjoner. Gjengmedlemmer som legger seg under bilene og kutter over akillessenen når kvinnen stiger ut, for deretter å ta henne med til gjengen for å voldta og myrde henne som en del av et innpassrituale, og lignende.

Anonymous poster hash: bddd6...45e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen nastye vandrehistorier fra svartediket som ligger i Bergen!

Det finnes vel også en haug med vandrehistorier som stammer fra den damen som skal ha dødd i Isdalen som ingen vet hvem er, for mange år siden? Altså at historien er ekte, men det er bygget på en haug med detaljer i vandrehistorier.. Jeg håper på at du kan mer enn meg. :P

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enda en matbutikkhistorie: Så var det gutten som slo seg vrang og hylte etter godteri. Moren prøvde så godt hun kunne å dra han med seg forbi godterihyllene før gutten roper ut: Hvis jeg ikke får godteri så forteller jeg farmor at du hadde tissen til pappa i munnen!!

--

Og jenta som studerte i Australia og tok med seg hunden hun hadde fått seg der hjem til Norge. Etter hvert ble hunden litt syk og ble tatt med til lege. Da viste det seg at det var en stor rotte (eller et eksotisk, men enkelt dyr).

--

Eller hun som hadde en slange til kjæledyr og slangen var så veldig kosete eller noe sånt. Så den fikk sove i sengen. Så viste det seg at den ikke var kosete, men at det var kvelingsritualet, så kvinnen døde selvfølgelig.

Anonymous poster hash: ac812...b36

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...