Gå til innhold

Er det bare jeg som er hønemor nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min på 20 måneder skal overnatte hos min mor i morgen fordi både jeg og min samboer skal bort fra lørdag til søndag. Han er veldig trygg og trives der, så det er helt i orden!

Det er i utgangspunktet like mye i orden at han overnatter hos svigermor (som vi spurte først siden det var en stund siden sist han overnattet der, men hun kunne ikke fra lørdag til søndag).

Det går en film på kino som jeg og samboer vil se på, så planen var at vi skulle legge sønnen vår hjemme hos oss i kveld, også skulle svigermor som bort 5 min unna komme og sitte i stua og se på tv mens vi var på kino. Slik sett ville ikke gutten merke at vi var borte i det hele tatt. Men så ringte svigermor samboer og spurte om han ikke heller kunne sove hos dem fra fredag til lørdag, noe som i utgangspunktet er helt ok og bare hyggelig, men jeg synes det blir litt mye at han først skal overnatte hos svigers, og deretter "flytte" etter noen timer hjemme, til min mor.

Føler ungen blir kasteball og får dårlig samvittighet fordi han må jo få være med oss også i helga, og få slappet skikkelig av. Problemet er bare at billettene er allerede bestilt og betalt, og de kan ikke byttes inn. Hadde de ikke vært bestilt så hadde jeg sagt at vi heller blir hjemme (noe kjæresten mener jeg er skikkelig vanskelig på), noe jeg strengt tatt fortsatt vurderer.

Er redd han skal føle han blir satt til side fordi mamma og pappa vil gjøre andre ting i helga.

Dette ble lenger enn jeg trodde, men..Er det bare jeg som er hønemor? Det er jo bare for en helg, og han er trygg og glad i alle besteforeldrene sine. Men jeg får skikkelig dårlig samvittighet av å tenke på det.

Hva ville dere gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tviler på at en så liten unge tenker noe over slikt.

• Liker 3
Skrevet

Nei det kan jo hende...Min mor mener hun har merket at han etter ett døgn borte på overnatting har virket veldig, veldig klar til å komme seg hjem. Så selv om han ikke aktivt tenker over det, så tenker jeg det kan føles for mye for han?

Skrevet

Tror heller du projiserer dine egne følelser over på ungen.

• Liker 16
Skrevet

Kan godt være det. :) Er jo derfor jeg ble så usikker, for jeg visste ikke om det var mine følelser og oppfatning av hvordan det blir for han som gjorde at det føltes feil, eller om det er for mye på en helg.

Skrevet

Ja du virker som en hønemor

• Liker 7
Skrevet

Hadde aldri tenkt på det ein gong... Trur det går heilt fint :)

• Liker 4
Skrevet

Ok! Så godt å se at det bare er jeg som var hønemor nå, hehe. :)

Da skal jeg dra på kino uten dårlig samvittighet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken film skal du se? :-)

Anonymous poster hash: f22ae...22b

Skrevet

World war Z. :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også hønemor, ikke vært borte fra barna siden en helg i 2007.

Anonymous poster hash: decac...fa1
Skrevet

Tviler på at en så liten unge tenker noe over slikt.

Det er jo nettopp små barn som kan være følsomme for slikt, siden de har større behov for trygghet og stabilitet enn eldre barn.

Når det er sagt, ville jeg sikkert gjennomført det om billetter var bestilt osv. Men syns ikke du er hønemor som ikke liker det heller, da jeg. Ville ikke planlagt det sånn selv i utgangspunktet og skjønner derfor hvorfor du ikke liker det helt (men sønnen min skal f.eks. overnatte hos sine besteforeldre den samme uka som han begynner i barnehage i høst fordi vi skal i bryllup i utlandet den helga - noen ganger blir det bare ikke helt optimalt).

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dette kan da ikke være noe problem... Tror ungen kommer til å storkose seg hos besteforeldrene :-)

Vær sjeleglad for at ungen har to settbesteforeldre den er trygg på og som stiller opp :-)

Anonymous poster hash: b6f9b...2e9

Gjest pysepusen
Skrevet

Jeg hadde nok gjennomført det :) Det er en helg, ikke noe som skjer ofte.

Ellers hadde jeg nok hatt samme tankene som deg. Min er også veldig klar for å komme hjem etter en natt, men koser seg med to også :)

Gjest Fleecejakke
Skrevet

Jeg ville ikke gjort det, men jeg er hønemor. Jeg tror det blir stressende for barnet.

Gjest Keikolina
Skrevet (endret)

.

Endret av Keikolina
Gjest Elyssa
Skrevet

Du er kanskje litt hønemor, men vet ikke om jeg hadde gjort det heller :fnise:

Skrevet

Barnet ditt er jo kjempeheldig som får være sammen med besteforeldrene sine i helga!

• Liker 1
Skrevet

Det er kanskje ikke optimalt, men jeg ville forsøkt. Så ser du hvordan det går og er en erfaring rikere neste gang noe slikt skjer.

Jeg er hønemor selv, og (for) flink til å tenke hvis-om-atte-dersom-atte. Noe besteforeldrene til barna naturlig nok ikke forstår så godt. Har lært meg å holde noen slike tanker for meg selv og prøve. Noen ganger blir jeg positivt overrasket av det, andre ganger får jeg bekreftet bekymringene mine, og da har de andre forståelse for dem neste gang.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er også hønemor, ikke vært borte fra barna siden en helg i 2007.

Anonymous poster hash: decac...fa1

Og det mener du er en positiv ting? Stakkars unger.

TS: Jeg synes du er hønemor her. Det er snakk om en liten helg. Gå på kino og kos deg med god samvittighet :)

Det er kjempeviktig at barnet venner seg til å være litt hos andre i blant, og spesielt besteforeldre. Da knytter de positive bånd med andre gode voksne, og det bidrar til selvstedighet hos barnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...