Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

(Nytt for meg ihvertfall)

Fikk tips på apoteket om nytt middel mot halsbrann som skulle være bedre enn Gaviscon, og etter ett døgns utprøving er jeg godt fornøyd!

Det nye heter Galieve, og skal virke fortere og lengre, smake bedre og det er mindre tabletter. Jeg synes Gaviscion smaker herlig (sikkert fordi jeg forbinder det med lindring), men smaken på Galieve var også helt grei.

Jeg føler ihvertfall at effekten er bedre enn med Gaviscon. :jepp:

Hold på å bli desperat etter at effekten av Gaviscon ble mindre jo lengre ut i svangerskapet jeg kom. På det verste spiser jeg ett brett pr. dag, men nå håper jeg det roer seg noe.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går god for Galieve jeg og :) Klarer meg foreløpig med to tabletter om dagen - som oftest etter lunsj, og det hjelper med en gang!

Skrevet

Er ikke det samme virkestoffet i de to? For da er det samme medisinen ;) Men jeg kan ta feil.

Skrevet

Ble nysgjerrig og sjekket felleskatalogen og det er samme medisinen, bare forskjellig produsent. Men at den ene funker bedre enn den andre kan ha med andre ting den inneholder å gjøre. Som at noen syns at Paracet funker bedre enn Pinex og jeg syns at en billigutgave (husker ikke navnet) funker bedre enn Paracet og Pinex, men alle 3 er samme medisinen :)

Uansett så er det jo bra med noe som funker bedre enn Gaviscon, fordi den funker bare når jeg tar den rett før jeg legger meg og ikke ellers. Så får prøve Galieve jeg og ;)

Skrevet

Her funker Gaviscon som bare det. En skei og problemet er borte for noen dager. Jeg bruker flytende form :)

Skrevet

Her funker Gaviscon som bare det. En skei og problemet er borte for noen dager. Jeg bruker flytende form :)

Wow, noen dager!? Her fungerer det noenlunde, men bare til jeg spiser eller drikker noe igjen. En slurk av vannflaska er nok til at det brenner igjen. Fordelen er at det blir lite småspising mellom måltidene. :rolleyes:

Skrevet

Det nye midlet, er ordet aluminium i innholdsfortegnelsen? I så fall kan det være lurt og ligge unna..

Skrevet

Det nye midlet, er ordet aluminium i innholdsfortegnelsen? I så fall kan det være lurt og ligge unna..

Har ikke sjekket, men hun på apoteket sa det var helt trygt for gravide.

Skrevet

Sitron funker også, dersom man ikke er meget hardt rammet.

Skrevet

Ja, de sier gjerne det. Det er litt som med transfett, bl a Danmark har forbud mot transfett, men her i Norge klarer ikke myndighetene å ta det standpunktet. Men på sikt vil det bli et forbud.

Sånn er det nok med aluminium også ettersom ny forskning setter det i sammenheng med alzheimers, og sammenhengen er beviselig også.

Aluminium er det eneste metallet kroppen overhodet ikke har bruk for, det skilles ikke ut, men forblir i kroppen.

Kjeks, bakepulver, galviscon og alle antiperspirante deodoranter er eksempler på produkter med dette i.

Men!! Ikke la meg skremme deg. Jeg drakk litersvis med galviscon under svangerskapet..

Skrevet

Er aluminium i både den og Gaviscon, om jeg ikke husker feil når jeg kikket på innholdet tidligere i dag. Noen hevder at aluminium er kjempe farlig for fosteret, men hvorfor er de to medisinene godkjent for gravide da?

Jeg kjøpte en pakke med Galieve i stad ;) Har ikke testet den ennå da jeg ikke har hatt noe halsbrann ennå i dag, det kommer som regel etter kl 20 :P

Skrevet

Nå har jeg sjekket både Gaviscon og Galieve, og det er ikke aluminium i noen av dem, med mindre det har et annet navn som jeg ikke kjenner til.

Skrevet

Men det er jo kjempebra! For den siste flaska jeg drakk hadde det i seg. Mulig det er forskjell på tabletter og piller.

Skrevet (endret)

Nå har jeg sjekket både Gaviscon og Galieve, og det er ikke aluminium i noen av dem, med mindre det har et annet navn som jeg ikke kjenner til.

Fra Felleskatalogen

Gaviscon:

TYGGETABLETTER: Hver tyggetablett inneh.: Acid. algin. 350 mg, alum. hydrox. 100 mg, natr. hydrogenocarb. 120 mg, aroma, const. Bringebær-sitron-vaniljesmak.

Galieve:

TYGGETABLETTER: Hver tyggetablett inneh.: Natr. algin. 250 mg, natr. hydrogenocarb. 133,5 mg, calc. carb. 80 mg, aspartam. 3,75 mg, mannitol., const. q.s. Peppermyntesmak.

Så Galieve har ikke ;) Men Galieve har aspartam som noen mener er farlig for foster.

edit: skrivefeil

Endret av Yesterday
Skrevet

Feil blir det altså uansett😉

Skrevet

Fra Felleskatalogen

Gaviscon:

TYGGETABLETTER: Hver tyggetablett inneh.: Acid. algin. 350 mg, alum. hydrox. 100 mg, natr. hydrogenocarb. 120 mg, aroma, const. Bringebær-sitron-vaniljesmak.

Galieve:

TYGGETABLETTER: Hver tyggetablett inneh.: Natr. algin. 250 mg, natr. hydrogenocarb. 133,5 mg, calc. carb. 80 mg, aspartam. 3,75 mg, mannitol., const. q.s. Peppermyntesmak.

Så Galieve har ikke ;) Men Galieve har aspartam som noen mener er farlig for foster.

edit: skrivefeil

Oi, nå ser jeg at jeg har oversett aluminiumen i Gaviscon, måtte visst ha det inn med teskje... :sjenert:

Da tygger jeg videre på Galieve. Må bare ha det uansett, halsbrann er et helv... :(

Skrevet

Oi, nå ser jeg at jeg har oversett aluminiumen i Gaviscon, måtte visst ha det inn med teskje... :sjenert:

Da tygger jeg videre på Galieve. Må bare ha det uansett, halsbrann er et helv... :(

Jeg trur at det går bra uansett i de aller fleste tilfellene, selv om aluminiumen ikke er sunn så kan det jo hende at den ikke er så skadelig egentlig. Samme med aspartanen. Jeg tok nettopp to Galieve for aller første gang ;) Håper det hjelper! Virker sånn. Hvis ikke tar jeg to til.

Skrevet

Jeg spiste pakkevis med Gaviscon i første svangerskap også, tenkte aldri over at det var uheldig siden jordmor anbefalte det, men vil jo gjerne unngå det man vet er uheldig. Likevel, når man har halsbrann så det kjennes ut som man skal dø er det bare helt nødvendig å knaske i vei.

Går sikkert fint uansett, men jeg føler aspartam er bedre enn aluminium, og Galieven fungerer ihvertfall fint :)

• Liker 1
Skrevet

Tygger Galieve jeg og :) Mye bedre enn Gaviskon :enig: Men den flytende synes jeg nesten er verre enn Gaviskon flytende! Nesten som tran med sitronsmak.. ;) Eller som parfyme på en gris.. :fnise:

Men så lenge det funker gir jeg beng! :)

Skrevet

Det fungerte å ta bare to Galieve i går kveld, men våknet opp med halsbrann i morges :( Håper at det bare er tilfeldig fordi jeg har aldri hatt halsbrann om morgenen før, vil ikke måtte knaske Galieve hele døgnet, kontra å bare ta om kvelden. Syns at Gaviscon pillene (ikke prøvd flytende) smakte mye bedre, men er sikkert en vanesak fordi jeg syntes ikke at Gaviscon var godt i begynnelsen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...